• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten concept

Auteur: Author, gepost 10 maart 2016 om 13:05 – 65 Reacties

Afbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten conceptAfbeelding Volvo XC90 PUV [650 pk]: vergeten concept

Vergeten concept: Volvo XC90 PUV [650 pk]
De nieuwe XC90 heeft z’n portie aandacht wel weer gehad. Tijd om terug te grijpen naar het vorige model.

Maar dan pakken we natuurlijk niet zomaar een XC90 (P2). Je kijkt naar de XC90 PUV (Power Utility Vehicle), een auto die door Volvo North America en andere partijen is opgekalefaterd tot een beest met een dikke vette V8 van Yamaha. Dankzij een supercharger, nieuwe engine mapping en een vrijer ademende uitlaat pompt deze unit ruim 650 pk richting alle vier de wielen. Da’s ruim twee keer zoveel vermogen als in de normale XC90 V8 die toen nog verkocht werd, ook al geen kleine jongen.

Om de ’terreincapaciteiten’ en de rijeigenschappen bij het betere bochtenwerk een handje te helpen, kreeg de XC90 PUV een aangepaste versie van Volvo’s eigen Haldex electronically controlled all-wheel-drive system. Deze techniek was onder meer in staat om altijd koppel naar het wiel met de meeste tractie te sturen, een soort afgeleide van het meer gangbare sperdifferentieel dus.

Volvo XC90 PUV Concept

De PUV werd geïntroduceerd op een beurs te Las Vegas in 2004 en was vooral bedoeld om mensen die Volvo associeerden met saai, labradors en veiligheid op andere gedachten te brengen. Juist daarom matcht het uiterlijk volledig met het prestatiepotentieel. Buiten die dikke bodykit en de rode lak, springen de elandlogo’s op de flanken lekker in het oog. Een feature die eigenlijk op de optielijst van reguliere Volvo’s zou moeten staan, niewaar?

Overigens is de XC90 PUV, speciaal gebouwd ter promotie van de XC90 V8, vijf centimeter lager op de veerpoten gezet en rolt het gevaarte op 20-inchers rondom. Het gapende gat in de neus was noodzakelijk voor de koeling en zijn de wielkasten behoorlijk uitgeklopt om ruimte te bieden aan de bredere velgen, die op hun beurt weer 15 inch (vóór) en 13 inch (achter) remschijven herbergen. Lang verhaal kort: getunede SUV’s zijn niet per definitie lachwekkend. Dit is gewoon een vet ding.

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, rood, SUV, tuning, vergeten-concept, Volvo, xc90

Vorig bericht: « 13 teksten voor op een automat
Volgend bericht: Trackguide: dit moet je weten over Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. 87sandyd zegt

    10 maart 2016 om 13:07

    Die eland, prachtig…:’)

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 maart 2016 om 13:48

      @87sandyd:

      Het is eigenlijk niet helemaal de goede versie. Ik vind ‘m steigerend, zoals het paard van Ferrari, leuker.

      Link: http://farm7.static.flickr.com/6180/6168582757_f08174fe4e_b.jpg

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      10 maart 2016 om 14:54

      @87sandyd: Die heeft mijn Polar ook!! Alleen mist hij de rest nog..

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        10 maart 2016 om 15:16

        @kennone: Is die toevallig donkerrood? Dan zag ik je wel vaker rijden denk ik :)

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          10 maart 2016 om 16:37

          @123bat: Zelfde kleur

          Login om te reageren
  2. martinus zegt

    10 maart 2016 om 13:13

    Bah wat maken die uitgeklopte wielkasten en andere bumpers hem ordinair..

    Login om te reageren
  3. clarkson zegt

    10 maart 2016 om 13:13

    Wat gaaf zeg! Nooit eerder geweten dat Volvo is staat is om echt leuke auto’s te maken.

    Nu zal ik wel ruzie met menig reaguurder hebben..

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 maart 2016 om 13:18

      @clarkson: Hou jij eens snel je grote mond over Vo….. nee geintje. Echt heel veel leuke auto’s heeft Volvo niet gebouwd.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        10 maart 2016 om 13:20

        @berlinetta: De allerleukste auto’s die Volvo bouwde gingen allen niet in productie, waaronder deze PUV.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 maart 2016 om 13:32

          @viezefreddyw: Ook dat is waar. En daarnaast heeft Volvo wel leuke auto’s gebouwd, maar dat zijn er maar weinig. Neemt niet weg dat het gewoon goede auto’s zijn.

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            10 maart 2016 om 16:19

            @berlinetta: Jeetje wat mild zeg. Ik had wel wat boze berichten verwacht. Bijvoorbeeld dat de T4 uber dik vet cool is…

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              10 maart 2016 om 17:17

              @clarkson: Haha ik had ook wel wat meer verwacht ;)

              Maar het ligt er maar net aan wat men onder een leuke auto verstaat. Een S60 T6 is echt geen stakker, maar of het nou echt leuk is? De sprintjes gaan op den duur ook vervelen en leuk sturen doet het niet echt (ook niet slecht overigens).

              Login om te reageren
              • clarkson zegt

                10 maart 2016 om 18:26

                @berlinetta: Ja maar echt spannend is het ook weer niet.

            • dieselaer zegt

              10 maart 2016 om 17:18

              @clarkson: ik vind de 850 wel het toonbeeld van spanning en playboycultuur.

              Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      10 maart 2016 om 17:04

      @clarkson: volvo’s waren erg leuk. Tot er iemand besloot alleen nog maar 4-cilinders te produceren. In een bakbeest als de door autoblog de hemel in geprijsde xc90 al helemaal Triëst natuurlijk

      Login om te reageren
  4. renzer zegt

    10 maart 2016 om 13:15

    Lijkt net een Ferrari

    Login om te reageren
    • v60polestar zegt

      10 maart 2016 om 13:21

      @renzer: ja he lijkt er sprekend op…

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        10 maart 2016 om 14:45

        @v60polestar: ik vind alleen de kleur niet zo Ferrari…

        Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    10 maart 2016 om 13:16

    Ik was deze alweer helemaal vergeten. Serieus cool ding. Ziet er dik uit zonder asociaal te zijn. Dat kan ook alleen maar een Volvo zijn.

    Maar die elandstickers zijn dan weer echt lachwekkend. Het verbaast me dat Ferrari niet met fakkels en hooivorken naar Zweden is gestormd.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    10 maart 2016 om 13:18

    De auto zelf ging niet in productie, maar het motorblok wel. De Noble M600 heeft hem in zijn achterste liggen. Daar waar hij in de Volvo overdwars in ligt, ligt ie uiteraard in de Noble er in de lengte-inrichting in.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 maart 2016 om 14:07

      @viezefreddyw: die is toch gewoon gebaseerd op de normale yamaha-volvo uit de s80 en xc90?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 maart 2016 om 14:12

        @reistje: Inderdaad.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          10 maart 2016 om 14:18

          @SimonMc: @reistje Lijkt mij dan weer dat dit blok dan weer gebaseerd is op de normale Yamaha-Volvoblok.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            10 maart 2016 om 14:30

            @viezefreddyw: Je hebt gelijk. Het zijn gewoon dezelfde blokken, met dezelfde verstevigingen. Alleen de drukvulling verschilt. De V8 uit de XC90 4.4, Noble M600 en deze PUV zijn in basis gewoon gelijk. Alleen hebben de Noble en de PUV 650pk ;-). Maar beide gebaseerd op de gewone 4.4.

            Deze werd speciaal door Yamaha ontwikkeld omdat een gewone V8 (van Ford of Jaguar) niet zo passen. Het is een heel compact en licht blok, want hij moest overdwars in het vooronder liggen met de versnellingsbak er nog naast! Vandaar deze oplossing.

            De PUV was er om de introductie van de XC90 V8 luister bij te zetten. Daarbij is het ook geen concept van Volvo, maar van Volvo US, die aan de Aria Group (maken veel prototypes) opdracht heeft gegeven om de bodykit te ontwikkelen en Yamaha om de motor op te peppen. Auto werd alleen op de Sema geshowd.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              10 maart 2016 om 14:33

              @willeme: Ghehe ik wist dat jij zou komen met een reactie. Stiekem (heel stiekem) heb ik de informatie ook van jou zoals je (heel stiekem) wel wist.

              Login om te reageren
            • Author zegt

              10 maart 2016 om 15:06

              @willeme: Ik ga de tekst even finetunen, dank weer voor de info!

              Login om te reageren
            • reistje zegt

              10 maart 2016 om 15:39

              @willeme: Ja beide zijn gebaseerd op de zelfde basismotor. Maar ik bedoelde dat de Noble niet gebaseerd is op de PUV, maar op het “normale” blok. Beide zullen wel omgebouwd zijn naar semi-closed deck met andere zuigers en drijfstangen zodat ze niet meteen ontploffen.

              Verder blijft de 4.4 inderdaad een apart ding met zijn 60graden V.

              Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      10 maart 2016 om 14:42

      @viezefreddyw: in de standaardtrim is het hetzelfde blok van Yamaha, maar in de tuning scheidden de wegen van Noble en Volvo zich. Volvo heeft de tuning uitbesteed aan een Amerikaans bedrijf, die hebben er een enkele supercharger opgeschroefd. Noble heeft alles in eigen beheer gedaan en heeft twee turbo’s van Garrett geplaatst.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        10 maart 2016 om 14:43

        Ik zie dat @willeme mij te vroeg af was ;)

        Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    10 maart 2016 om 13:18

    De rode lak en de eland waren natuurlijk een knipoog naar Ferrari die toen na de lancering van de Porsche Cayenne steeds gevraag werden of ze ook een SUV gingen lanceren.

    Zweedse humor met balletjes.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      10 maart 2016 om 13:20

      @sketcher: overigens is de rede dat de eland niet steigert omdat ze wel degelijk bang waren voor zure reacties van uit Modena.

      Login om te reageren
  8. jobberns zegt

    10 maart 2016 om 13:18

    Wat een dik ding, jammer dat hij niet in productie is gegaan!

    Login om te reageren
  9. baap zegt

    10 maart 2016 om 13:18

    Hebben hebben hebben!!!

    Login om te reageren
  10. Dizono zegt

    10 maart 2016 om 13:23

    Mijn merk…

    …Yamaha ;)

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 maart 2016 om 13:57

      @Dizono: ik heb ook nog ergens een yamaha. De gemiddelde volkswagen kan er nog wat van leren wat olieverbruik betreft.

      Maar ik mag Rotterdam wel in!

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        10 maart 2016 om 14:03

        @lekbak: Gokje, 1000 cc? Die staan idd wel bekend om hun olieverbruik. Mijn 600 lijkt vooralsnog zeer zuinig om te springen met het zwarte goud.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          10 maart 2016 om 14:27

          @Dizono: nog veel erger. 850cc uit 1996, het ergste jaar. Verpakt in een werkelijk subliem sturende tdm 850, dat is dan ook de reden dat ik het kreng heb.

          De (doodsaaie) diversion 600 van mijn vriendin daarentegen neemt geen drup. Onverwoestbaar is die machine, en eigenlijk best lekker voor woonwerk verkeer hoor.

          Login om te reageren
          • Dizono zegt

            10 maart 2016 om 14:40

            @lekbak: Ja, wel mooie machines, die tweecilinders. Een rood-zilvere toevallig? Ik heb een FZR600R uit 95, in de basis hetzelfde blok als in de diversion volgens mij, maar dan met wat extra pit.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              10 maart 2016 om 15:57

              @Dizono: rood-zwart. Ik heb die motor redelijk goedkoop gekocht dus tegen de tijd dat de banden en ketting op zijn is het ding rijp voor de sloop. Dan heb ik het inwendige waarschijnlijk ook al vakkundig naar de kloten geholpen want echt rustig rij ik nou niet echt altijd (wel altijd warm rijden).

              Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    10 maart 2016 om 13:25

    650 PK in 2004, ongelooflijk. Staan deze stijve elanden ook ergens te koop?

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    10 maart 2016 om 13:40

    sorry Volvo, net even te veel over de top. Die eland vind ik dan wel weer geniaal.

    Login om te reageren
  13. Rob zegt

    10 maart 2016 om 13:50

    Kennen we deze nog?
    http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/bmw-s-first-attempt-at-creating-a-x5m-the-x5-le-mans_2.jpg

    Sloeg ook nergens op. Wel een soort van humor. Snap alleen niet waarom die power SUV’s tegenwoordig zo serieus genomen worden….

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      10 maart 2016 om 13:53

      @Rob: met de motor van deze: http://img2.auto-motor-und-sport.de/BMW-V12-LMR-LeMans-Sieger-1999-articleTitle-d951b6ec-864173.jpg wel iets minder realistisch, maar minstens net zo leuk als bovenstaande Volvo.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 maart 2016 om 14:05

      @Rob: Ohja, de X5 Le Mans met V12 toch? Ook een knotsgek ding.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        10 maart 2016 om 14:12

        @berlinetta:
        Ja, met een V12 uit een Le Mans racewagen….
        Die X5 vloog met een rotgang over de Ring. 7 minuten 49 seconden zegt Google mij…
        Hilarisch ding inderdaad….
        https://www.youtube.com/watch?v=NcARGOFBX-Y

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 maart 2016 om 14:42

      @Rob: En kennen we deze ook nog? . Ook zo’n heerlijk gestoord project!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        10 maart 2016 om 14:45

        @Edge: Haha die ken ik nog inderdaad! Wat een heerlijk ding.

        Login om te reageren
      • Rob zegt

        10 maart 2016 om 15:48

        @Edge:
        Uiteraard. Formule 1 auto met MPV body toch?

        Maar ken jij de Gatebil XC90 nog dan?
        http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/19/best-een-leuke-volvo-xc90

        Login om te reageren
  14. jippie zegt

    10 maart 2016 om 14:00

    Zo’n 650pk monster op een beurs zetten en deze vervolgens ook niet in productie nemen dat is toch wel het ultieme bewijs dat Volvo een heel gewoon en oer saai automerk is?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      10 maart 2016 om 14:07

      @jippie:
      BMW nam de X5 Le Mans met 700pk ook niet in productie.
      Dat is toch wel het ultieme bewijs dat BMW een heel gewoon en oer saai automerk is?

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        10 maart 2016 om 15:53

        @Rob: Sterker nog: met de Grand Tourer en nog wat 3-cilinder meuk doet BMW heel hard z’n best om nóg saaier te worden dan Volvo.

        Login om te reageren
  15. menaz zegt

    10 maart 2016 om 14:01

    Abarth XC90 ?

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    10 maart 2016 om 14:14

    Ha kende deze niet. Wel een tof dik concept en die eland stickers is natuurlijk gewoon geniaal goed gejat!

    Login om te reageren
  17. kennone zegt

    10 maart 2016 om 14:53

    Wil deze wel ruilen tegen de polar :p

    Login om te reageren
  18. zesinline zegt

    10 maart 2016 om 15:01

    Rob……….heeft al jaren de X5M of X6M in productie…….dus zo saai zijn ze niet!!

    Login om te reageren
  19. zesinline zegt

    10 maart 2016 om 15:02

    sorry BMW natuurlijk

    Login om te reageren
  20. meneermandjegtav zegt

    10 maart 2016 om 15:22

    Jammer dat het de oude xc90 is.

    Login om te reageren
  21. rd1991 zegt

    10 maart 2016 om 15:55

    Stuk cooler dan de nieuwe 4 cilinder pruttelpotjes in de nieuwe..

    Login om te reageren
  22. crs86 zegt

    10 maart 2016 om 15:58

    Naast deze XC90 was er toendertijd toch ook een hele dikke S60 concept die dezelfde opsmuk mee kreeg?

    Login om te reageren
  23. fconderkantlat zegt

    10 maart 2016 om 15:58

    “Da’s ruim twee keer zoveel vermogen als in de normale XC90 V8 die toen nog verkocht werd, ook al geen kleine jongen.”

    DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN DAN

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      10 maart 2016 om 16:01

      @arashrsf: Neej… Beter he? ;-)

      Login om te reageren
    • Author zegt

      10 maart 2016 om 16:20

      @arashrsf: meen je dit serieus? Nee toch?

      Login om te reageren
  24. db87 zegt

    10 maart 2016 om 17:35

    Zou ie de eland test doorstaan hebben? ;)

    Login om te reageren
  25. 3246cm252kw zegt

    10 maart 2016 om 17:56

    Jeetje wat een dik ding! Breyton velgen zie ik! ?

    Login om te reageren
  26. bmwm3gtr zegt

    10 maart 2016 om 22:01

    Vind hem wel sik wij hebben ook een 2004 xc90 t6 waar we ook quad pijpjes onder willen laten maken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North