• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verhagen: ‘behoud de 0% bijtelling’ [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 november 2011 om 15:22 – 32 Reacties

Met 0% van de zonsondergang genieten


Mensen die voornemens zijn een auto te leasen die in het 0%-bijtellingssegment valt, en willen dat dit zo blijft, kunnen rekenen op de steun van minister Verhagen. De CDA-minister gaat hiermee in tegen de wens van een kamermeerderheid van VVD, PVV en zijn eigen CDA om het 0%-tarief om te buigen tot een 7%-tarief.

Waar het de Rattus Catholicus Maximus voornamelijk om gaat is dat menig schakel in de autoketen al heeft geïnvesteerd in anticipatie op het 0%-tarief. Het zou dan ook niet heel consistent zijn om dit ineens om te buigen naar 7%. Normaalgesproken is staatssecretaris Frans Weekers van financiën de aangewezen persoon als het om bijtellingszaken gaat, maar Verhagen zelf is ook nogal begaan met de vergroening van Nederland. Zo probeert hij allerhande groene ontwikkelingen te stimuleren, of er in ieder geval aandacht aan te besteden. Zo kwam hij bijvoorbeeld ook opdagen bij de recordpoging van de waterstofauto van de TU Delft, om maar een dwarstraat te noemen.

Ook de BOVAG is positief over het standpunt van Verhagen. De bijtellingskwestie heeft in ieder geval de volle aandacht in Nederland, vanavond mag onze elektroprins Maurits weer eens komen opdraven bij Pauw & Witteman. Kijk0n dus, als je het trekt. (via groen7)

UPDATE (17:10) – Zojuist dringt tot de redactieburelen door dat de 0% bijtelling in ieder geval voor 100% EV’s behouden zal blijven. De kamer schijnt hiermee akkoord te gaan. Hoe het plug-ins en auto’s met range extender zal vergaan is nog ongewis.
UPDATE 2 (17:35) – Het is officieel. De kans dat er bovendien een 7% tarief wordt ingevoerd is reëel.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

0%-bijtelling, 7%-bijtelling, bijtelling, Elektrisch, Hybride, maxime-verhagen

Vorig bericht: « #DoemijdieR8? B&B geeft 85pk extra aan R8 V10
Volgend bericht: 3 speciale Bugatti Veyrons: Grand Sport ME-edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    10 november 2011 om 15:27

    Aha meneer wil populair zijn.

    Login om te reageren
  2. Joel_D zegt

    10 november 2011 om 15:28

    Het is natuurlijk ook belachelijk dat er eerst een bijtelling van 0% wordt beloofd en vervolgens, als het puntje bij het paaltje komt, dat toch maar verhogen naar 7%.

    Login om te reageren
  3. mrbones zegt

    10 november 2011 om 15:32

    Gewoon nee. Zuinige auto’s maken ook gebruik van de wegen en moeten dus ook gewoon betalen. Het hoeft niet het volle tarief te zijn maar al helemaal geen 0%.

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      10 november 2011 om 20:40

      @mrbones: inderdaad, wegenbelasting: belasting voor gebruik van wegen. En wat nou 0% CO2 uitstoot?!! Waar de fuck branden die energiecentrales op? Juist steenkool!

      Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    10 november 2011 om 15:37

    Moeten jullie nu niet zeggen dat dit populistisch gezever is om zeteltjes terug te winnen?

    Login om te reageren
  5. desoper zegt

    10 november 2011 om 15:40

    De beste oplossing voor dit gezeik:

    CO2 uitstoot in (g/km) / 10 = bijtellingspercentage
    dus 200 gram CO2 wordt dan 20% bijtelling.

    duidelijke regel en geen autobedrijven die precies onder de vastgestelde treden gaan zitten met hun uitstoot

    Login om te reageren
  6. Carreza zegt

    10 november 2011 om 15:41

    Tja, regeringen hebben nu eenmaal geld nodig… en iedereen zal betalen, groentjes of niet.

    Ik ken jullie systeem in Nederland niet helemaal maar aangezien anderen een hogere bijtelling moeten betalen, doen kopers van een Ampera nog altijd voordeel tegenover de rest. Die 7% lijkt mij dus wel verantwoord alleen al voor het gebruik van de wegen.

    Login om te reageren
  7. RuVi zegt

    10 november 2011 om 15:41

    Die bijtelling tot daar aan toe…. Maar dat al die dingen rond kunnen rijden zonder wegenbelasting te hoeven betalen vind ik het vreemdst!
    In de gemiddelde file staat het vol met priussen en poloBM, c1, aygo etc…

    Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    10 november 2011 om 15:42

    @Joel_D: en @mrbones: Jullie hebben naar mijn mening allebei een sterk punt, diep in me hart mag deze onzin afgeschaft worden, je wordt inmiddels je elektra-boodschappenauto’tje ingedwongen door al die belasting over de aankoop van de auto zelf, benzine en wegenbelasting. Aan de andere kant, de autofabrikant wordt hier ook mee genaait, dit was natuurlijk eigenlijk niet de afspraak.

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      10 november 2011 om 16:16

      @kaasboerin: Ze hadden al lang kunnen bedenken dat zo’n regeling niet eeuwig duurt, als heel veel mensen elektrisch gaan rijden met deze 0% bijtellingsregel, dan zou er heel veel inkomsten misgelopen worden.

      Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    10 november 2011 om 15:58

    Volgens mij gaat het hier niet zozeer om hoeveel % bijtelling gerekend moet worden. De crux is dat er een besluit genomen is waar men actie op onderneemt. Denk aan een leasemaatschappij die een bestelling opel Ampera’s gedaan heeft. En nog voor die auto’s binnen zijn wordt het besluit gewijzigd?! Daar kan je niet van op aan. Dáárom moeten ze wat mij betreft ook niet deze regel nu alweer veranderen.

    Wat dat betreft vind ik eigenlijk @desoper ’s voorstel wel een goede. Bind een formule aan de CO2 uitstoot. Geen categorieën meer. Moet er uiteraard wel een fatsoenlijke testcyclus komen. Maar daar hebben we TNO en universiteiten voor… moet allemaal te doen zijn…

    Login om te reageren
  10. EFB zegt

    10 november 2011 om 15:58

    @kaasboerin:

    Hoezo ‘genaait’? Een aantal jaar geleden zijn de fabrikanten met deze regel in het zadel geholpen. Maar die fabrikanten weten ook heus wel dat al deze belastingvoordelen niet oneindig door kunnen gaan. dus zo’n ramp vind ik het nou ook weer niet voor de fabrikanten…

    Login om te reageren
  11. blo3to3t zegt

    10 november 2011 om 16:02

    tuuttuut.. wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) wordt helemaal niet gebruikt voor onderhoud en aanleg van wegen, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorrijtuigenbelasting
    het geld gaat op aan ‘algemene middelen’ voor de provincie.

    even opletten dus voor er geroepen wordt dat ze ook gebruik maken van de wegen en dus dienen te betalen. *snurk*

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      10 november 2011 om 16:40

      @blo3to3t:
      Je betaalt het toch omdat je in je auto rijdt? Waarom zouden die anderen (die ook een auto rijden) dat niet hoeven te betalen?

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        10 november 2011 om 19:25

        @RudyV: ja eh… weeet ik veel. omdat de auto een melkkoe is welicht? je betaald over je benzine belasting, over je verzekeringspremie, over je onderdelen (onderhoud), bij aankoop van een nieuwe auto (BTW) en ga zo maar door. en dus ook over het bezitten van een niet-groene of non-oldtimer auto. don’t blame me. aan de andere kant.. mensen die geen auto bezitten betalen dus wél mee aan het wegennet, aangezien die wordt gefinancieerd van alle belastinginkomsten.

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 november 2011 om 18:20

      @blo3to3t: van alle autoinkomsten wordt slechts 7% geïnvesteerd in mobiliteit….fijne overheid…

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        10 november 2011 om 19:27

        @Megakix: die we zelf democratisch hebben gekozen… maar goed, er is nog zoveel meer dan enkel mobiliteit, niet dat de overige 93% daár naar toe gaat natuurlijk, want de ministers moeten wel goed kunnen blijven declareren :P

        Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    10 november 2011 om 17:03

    maakt mij niet uit, als ze je hier niet mee kaal plukken vinden ze wel wat anders.. wel belachelijk om mensen eerst te laten investeren op basis van 0% belasting en dat daarna weer terug draaien, maarja.. dat is Nederland.. toch ? :)

    Login om te reageren
  13. wimmm zegt

    10 november 2011 om 17:40

    Owjee… nog een dissident! :lol:

    Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    10 november 2011 om 18:19

    Mooie stelling = nodig als oppositie = roepen in de woestijn = huigelachtige politiek.

    Login om te reageren
  15. db87 zegt

    10 november 2011 om 18:22

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
    Over een paar jaar bestaat het CDA niet meer.

    Login om te reageren
  16. Northwestern zegt

    10 november 2011 om 20:38

    Is ook wel erg lullig. Mensen martellen zichzelf in die 0% bijtellingskisten en dan zouden ze straks alsnog bijtelling moeten betalen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 november 2011 om 23:13

      @Northwestern: Mooie verwoording.. :)

      Login om te reageren
  17. autogek123 zegt

    10 november 2011 om 23:09

    Ik ben niet zo voor Plug-ins met geen of lagere bijtelling. Je moet dan eerst bekijken wat de uitstoot is van deze auto puur op gebruik van deze auto rijdende op de brandstofmotor. Want zeker 80% van de bestuurders zal dit soort auto’s niet dagelijks opladen.

    Wat EV’s betreft: Natuurlijk heeft (sommige) stroom een CO2 uitstoot, maar deze is veel lager dan benzine of diesel. Daarom vind ik dan 0% bijtelling ter stimulering van deze auto’s prima.

    Login om te reageren
    • Jimmie zegt

      11 november 2011 om 16:46

      @autogek123: EV’s stoten in Nederland een stuk meer uit dan een auto op benzine/diesel.

      Bijvoorbeeld de Nissan Leaf. Nissan quote 160 km actieradius met het 24 kWh accupakket.
      Verbruik in KWh/km: 24/160 = 0,150 kWh/km.

      Accu efficiëntie (ontladen/energie die er in ging tijdens het opladen) ligt zo rond de 80-90% voor Li-Ion.
      Opladen van accu’s moet veel stroom voor getransformeerd worden (gaat verloren als warmte), efficiëntie hiervan 60-80%.
      Bij transport van elektriciteit gaat ook energie verloren (afstand, maar ook weer transformatoren), efficiëntie 90-95%.

      Eenmaal bij de centrale aangekomen zitten we dus in ene op: 0,150/0,85/0,70/0,925 = 0,273 KWh/km.

      Nederland is een behoorlijk vervuilend land (groot aandeel kolencentrales) en gemiddeld gezien wordt er 700 gram CO2 per kWh uitgestoot (CBS 2008).

      0,273 * 700 = 191 gram CO2 per km voor de Nissan Leaf (in Nederland).

      Kortom een stuk meer CO2 dan de gemiddelde personenauto die hedendaags gekocht wordt bij de dealer. Een zelfde hoeveelheid CO2 als bijvoorbeeld de Audi S4 3.0 TFSI Quattro.

      Elektrisch rijden heeft natuurlijk wel toekomst, maar zolang de Nederlandse regering achter de feiten aan loopt met investeringen in duurzame energie blijft het een relatief vervuilend vervoersmiddel.

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        11 november 2011 om 23:49

        @Jimmie: Natuurlijk Jimmie. Te eerste een kWh geeft gemiddeld 400gram CO2. Daarnaast kan je altijd kiezen voor schonere stroom. En wat de rest van je verhaal betreft: Die benzine en diesel komen zeker door engeltjes zo in je tank? Wat denk je dat daar voor vervuiling voor plaats vind voor het je tankje bereikt? Electrisch rijden is gewoon 50% schoner. Heb het zelf voor een Smart uitgerekend. En dat is op benzine al een zuinige auto. ;)

        Login om te reageren
        • Jimmie zegt

          13 november 2011 om 23:46

          @autogek123: ben ik benieuwd naar je berekeningen + bronnen :)
          Nederland loopt helaas gewoon achter de feiten aan met hernieuwbare energie.
          Elektrisch rijden heeft zeker de toekomst, maar in Nederland zal het wat langer duren voordat het daadwerkelijk schoner is.

          Ook al kan je kiezen voor groene stroom.. uit je stopcontact komt het iig niet.
          En wat denk je wat voor vervuiling er plaats vindt voordat aardgas en kolen in een centrale worden verbrand?

          Login om te reageren
  18. reality2030 zegt

    11 november 2011 om 09:29

    Mooi wagen voor kant lijkt veel op Honda civic…

    Login om te reageren
  19. phaedros zegt

    11 november 2011 om 10:01

    Verstandige woorden van Verhagen. Je kunt niet halverwege de wedstrijd ineens de spelregels rigoureus aanpassen. Als je nu bijvoorbeeld een Ampera hebt besteld, daarbij rekeninghoudend met de fiscale voordelen, dan is het door de overheid niet te verantwoorden om die beloofde voordelen nog voor de auto geleverd is in eigen zak te steken. Uiteraard kan er op termijn wel wat veranderen.

    Nu nog zo’n zelfde wijs besluit over de “langstudeerboete”…

    Login om te reageren
  20. Jantje_555 zegt

    11 november 2011 om 13:15

    haalt de dieselgenerator boven om de elektrowaggie op te laden

    Login om te reageren
  21. tarquesh zegt

    12 november 2011 om 02:51

    verhagen moet zich nog maar eens bedenken. 7% heffen!
    0% bij telling is alleen voor de zero emision vehicules zoals een Nissan Leaf bijvoorbeeld. lease maar een Leaf als je goedkoop en vooral het milieu je aan het hart ligd. stinkende Ampera ;)

    Login om te reageren
  22. tarquesh zegt

    12 november 2011 om 02:57

    @phaendros,
    ben jij een Griek?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North