• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkeersdrukte weer op oude niveau, toch geen files

Auteur: machielvdd, gepost 18 juni 2020 om 16:58 – 27 Reacties

De verkeersdrukte is weer op hetzelfde niveau als voor corona

Heeft corona het fileprobleem voor ons opgelost?

Elk nadeel heeft zijn voordeel. De coronacrisis heeft veel nadelen, maar zou volgens de Cruijff-logica dus evenveel voordelen moeten hebben. Dat is misschien wel een erg optimistische kijk op de zaak, maar qua verkeer is er in ieder geval één voordeel: het was de laatste maanden lekker rustig op de wegen. Goed, lekker doorkachelen op de snelweg was er niet bij, maar dat even terzijde.

Inmiddels zijn we met z’n allen weer op weg naar de normale situatie (of moeten we zeggen: het nieuwe normaal?). Dat geldt ook voor de verkeersdrukte. Na de dip in maart is de drukte op ’s lands wegen weer gestaag aan het toenemen. Sterker nog: we zitten qua verkeersdrukte al weer op hetzelfde niveau als voor corona.

Vorige week meldde Rijkswaterstaat al tegenover Nu.nl dat de verkeerstintensiteit gemiddeld op 90% van het oude niveau lag. In verschillende provincies was het zelfs al weer net zo druk als vanouds. Met één verschil: de files bleven uit, afgezien van de files veroorzaakt door ongelukken.

Hoe kan dat? Flitsmeister weet op deze prangende vraag het antwoord. Dit komt omdat mensen meer verspreid de weg opgaan, laat directeur Jorn de Vries weten aan het AD. Zodoende is niet alle drukte geconcentreerd in de spitsuren.

De verkeersdrukte zit nu dus ongeveer op hetzelfde niveau als voor corona, maar blijft dat ook zo? Het is niet ondenkbaar dat de stijgende lijn nog door blijft zetten. Het OV is momenteel namelijk niet heel aantrekkelijk. Tegelijkertijd hebben veel werkgevers en -nemers de smaak te pakken wat betreft thuiswerken. Dankzij meer flexibele werktijden zou de goede spreiding kunnen blijven, merkt De Vries op.

Hoe de verkeersdrukte zich daadwerkelijk verder gaat ontwikkelen is nog even afwachten. Vooralsnog lijkt het (gedeeltelijk) thuiswerken echter een positieve invloed te hebben op de files. Krijgt Johan Cruijff toch weer gelijk.

Via: AD

Foto: Lage Passat, op Autojunk geüpload door @archiebald

Ook interessant!

  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Vakantiedrukte ongekend, monsterfiles teisteren Europa
    De drukste ochtendspits van het jaar is een feit
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Opletten is een kunst

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

files, flitsmeister, Verkeer

Vorig bericht: « Audi R8 2006-2015 type 42 Occasion Aankoopadvies
Volgend bericht: Aso in Audi RS3 krijgt verdiende loon dankzij dashcamvideo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk_he zegt

    18 juni 2020 om 17:01

    De dagelijkse files zitten net in die 10% extra verkeersaanbod. Dit in combinatie met een grotere spreiding over de dag zorgt voor weinig tot geen files.
    Om dit zo te houden zullen we zo veel als mogelijk thuis moeten werken en als we dan toch naar kantoor moeten, alleen buiten de spits.

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    18 juni 2020 om 17:15

    Kun je nagaan wat een virusje allemaal kan veroorzaken…

    Hopelijk blijven mensen inzien dat je echt niet als sardientjes in een trein gepakt hoeft te staan of als schaapjes in de file hoeft te staan om loonslaaf te zijn. Dat kun je ook gewoon uit het comfort van je huis.

    Blijkt dat meer asfalt niet het antwoord was maar gewoon een kleine aanpassing aan onze gewoontes…

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      18 juni 2020 om 18:03

      zoals zoveel experts al jaren zeiden maar waar iedereen zoals gewoonlijk geen enkele aandacht aangeven want ja mensen met verstand van iets zijn maar eng of hebben een agenda….??

      Login om te reageren
      • timh zegt

        18 juni 2020 om 21:00

        @maartenoosterbaan: dat is tegenwoordig de trend. Luister naar mensen die ergens verstand van hebben en roep en doe het tegenovergestelde.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juni 2020 om 18:17

      Als het me niet langer verplicht wordt thuis te werken dan houd ik er meteen mee op. Ik heb tot mijn pensioen nu wel genoeg thuisgewerkt. Thuis is om te ontspannen en kantoor is om te werken, die twee combineren beleef ik als mentaal ongezond.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        18 juni 2020 om 18:36

        @mashell: denk dat veel mensen het hooguit prima vinden om wat tijd met kleine kinderen door te brengen. En dan vooral weinig te werken. Maar in de praktijk is het toch lekkerder om een echte afsluiting van je werkdag te hebben simpelweg door van omgeving te kunnen veranderen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 juni 2020 om 10:48

          Ik heb in het begin van de corona periode gemerkt dat ik thuis juist veel te veel uren maakte. Er was toch niks beters te doen dan werken. Maar dat is eigenlijk contra-productief. Dus begin ik nu later, is er een maximum tijd tot wanneer ik werk en heb nu duidelijke en langere pauzes.

          Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        18 juni 2020 om 20:06

        Als je van jongs af aan het beeld wordt gevoerd dat “werken” betekent dat je ergens in een kantoor met elkaar moet zitten dan wordt het moeilijker om daar van af te komen naar mate je ouder wordt, want dan ben je minder flexibel in je denken.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 juni 2020 om 10:46

          Mogelijk. Ik ben natuurlijk een uiterst inflexibele veertiger… Maar ik ervaar het meer als dat het werken thuis een nadrukkelijke invasie van mijn privacy is, thuis is nu het werk nooit echt weg. Mijn werk bestaat vooral uit het bedenken van oplossingen dus meestal zie ik er uit alsof ik niks doe, op kantoor is het makkelijker om aanwijzingen te vinden dan thuis. Want eigenlijk worden de meeste problemen gewoon bij de koffieautomaat opgelost, wisseling van plek, sociale interactie, onverwachte ideeën van anderen, dat stimuleert creativiteit.

          Login om te reageren
  3. remco zegt

    18 juni 2020 om 17:41

    Ik ben benieuwd of deze cijfers kloppen. Bij mij op het werk (300 medewerkers) is 95% nog steeds thuis aan het werk. Veel van mijn vrienden bij grote bedrijven werken net als hun collega’s ook nog thuis. En ik denk dat dit voor velen nog zo geldt.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      18 juni 2020 om 22:55

      @remco: inderdaad, kantoren van overheidsinstanties, banken, verzekeraars, pensioenfondsen, telecombedrijven, die draaien echt voor een groot deel op thuiswerken.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 juni 2020 om 09:51

      Dat geloof ik ook wel. Ik moet van mijn werkgever wel weer naar kantoor komen en ik reis met de trein (traject Arnhem-Veenendaal). De trein is nagenoeg leeg.

      Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    18 juni 2020 om 17:46

    De verlaging van de maximumsnelheid zal ook zeker een rol spelen. Lagere snelheid = hogere doorstroom, want minder lege ruimte tussen de auto’s.

    Login om te reageren
    • onlyporscheman zegt

      18 juni 2020 om 23:30

      @flutterby: zeker 50% houd zich niet aan met een grens van ca. 20km/u dus 120km/u

      Login om te reageren
  5. Kartmans zegt

    18 juni 2020 om 18:07

    Geloof er geen reet van. Zoals hierboven ook al wordt vermeld zitten wij met zijn allen (zo’n 3500 man) nog veelal thuis te werken. Zelfde geldt voor de andere concullega’s en zo zullen er nog veel meer grote bedrijven zijn waar de werknemers veelal thuis zitten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juni 2020 om 18:11

      Als ik je verhaal zo lees nou dan geloof ik het wel: jij en je (con)collega’s zijn hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het veroorzaken van de files!

      Login om te reageren
  6. quinn zegt

    18 juni 2020 om 18:19

    Thuis werken is helaas niet zo efficiënt en productief en er wordt heel veel misbruik van gemaakt.

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      18 juni 2020 om 19:16

      @quinn Geroepen als een groot voorstander van het oude werken, waarbij de baas je vooral niet moet vertrouwen, maar juist moet bewaken of je je werk wel doet. Ik merk dat mijn team juist meer werk verzet heeft de afgelopen tijd, minder afleiding. En dat iedereen een prima bijdrage levert, zonder uitzondering.

      Ontopic: Het belooft niet veel goeds als we nu alweer op 100% verkeerslast zitten vergeleken met voor Corona. Meer dan de helft van mijn vrienden werkt nog minimaal een halve week thuis, de meesten daarvan zelfs volledig. Ik ook. En als ik de reacties zo lees, ben ik niet de enige.

      Login om te reageren
    • baklava zegt

      18 juni 2020 om 19:48

      @quinn: mijn eigen ervaring en onderzoek tonen aan dat het compleet omgekeerd is. Je bent veel productiever thuis.

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      18 juni 2020 om 20:26

      @quinn: Grappig, ik zie juist exact het tegenovergestelde. Er wordt efficiënter gewerkt en productiviteit is omhoog. Je kan thuis zonder afleiding van collega’s gewoon meer doen in minder tijd. Dat er hier en daar een uurtje later begonnen of eerder gestopt wordt neem ik dan graag voor lief. Zolang het werk maar af is maakt het mij niet uit hoeveel uur iemand heeft gewerkt op een dag.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        18 juni 2020 om 20:54

        @pordon: ik ben ook veel efficiënter, maar die andere zijn allemaal luilakken!

        Ook gebaseerd op meerdere onderzoeken dat iemand fouten altijd bij een ander zoekt.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 juni 2020 om 09:53

        Dat uurtje eerder stoppen is ook niet erg. Alsof iedereen op kantoor 8 uur lang nonstop werkt.

        Login om te reageren
        • Pordon zegt

          19 juni 2020 om 15:47

          Daarom exact. Ik merk dat het grootste deel van mijn collega’s het als erg prettig ervaart dat ze hun tijd flexibeler kunnen indelen en niet meer op vaste tijden op kantoor moeten zijn. Alleen al de gewonnen reistijd levert al veel op.

          Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      18 juni 2020 om 23:36

      @quinn: “heel veel”: waar baseer je dat op? Er zijn helaas altijd wel wat mensen die er de kantjes van aflopen, maar dat deden ze op kantoor waarschijnlijk ook al.. maar dat er “heel veel misbruik van” wordt gemaakt geloof ik niet.. althans ik merk dat niet.. meeste collega’s reageren snel en adequaat ook vanuit huis..

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 juni 2020 om 09:57

        Ik heb zelf ook een kantoorbaan en veel vrienden van mij ook. Tuurlijk zit niet iedereen 8 uur lang volop te werken. Sterker nog: ik zit nu ook op AB te reageren terwijl ik zou moeten werken. Dat is thuis niet anders nee, maar werken op kantoor is in mijn ogen helemaal niet efficiënter. Alleen al om de reistijd die je iedere dag weg gooit.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 juni 2020 om 09:52

      En waarom is op kantoor werken dan wel efficiënt?

      Login om te reageren
  7. Visje66 zegt

    18 juni 2020 om 18:30

    En dit gelooft iemand? Wat een onzin, het overgrote deel werkt nog steeds thuis tot eind Augustus minimaal……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North