Een Amerikaan met iets teveel geld had bedacht om met een Jaguar E-Type door de VS te gaan touren. Het probleem was echter dat een E-Type Series 1 nogal krap van binnen is. Gelukkig kon dat opgelost worden door de wielbasis met 11,4 centimeter te verlengen.
Daarom kocht Paul Branstad een gecrashte Jaguar E-Type Series 1 4.2 Roadster uit 1968 en gaf vervolgens Classic Motor Cars uit Bridgnorth de opdracht om die auto te verlengen en van wat modernere snufjes te voorzien.
Niet alleen werd de wielbasis met 11,43 centimeter verlengd, de hoofdruimte nam ook toe met 3,2 centimeter. Daarnaast werd de kofferruimte dieper gemaakt zodat er een grotere tank gemonteerd kon worden. Daarnaast werden de remmen, versnellingsbak en ophanging aangepakt. Door al deze ingrepen heeft deze auto de beenruimte van een Series 3 V12 E-Type, maar de looks van een Series 1.
Paul Branstad noemt zijn auto “the Kaizen” en dat is een verwijzing naar de filosofie van Toyota; dat er altijd ruimte voor verbetering is.
“The stretched E-Type I have conceived sits between the Series I and the subsequent vehicles produced after the merger and formation of British Leyland, when the design of the cars underwent several transformations as a consequence of cuts in production costs and the need for more space that resulted in the Series II 2+2 and Series III V12.”
Hij had wellicht ook kunnen kiezen voor een E-Type 2+2, maar die is nogal uit proportie zoals iedereen weet. De aanhanger is een leuke gimmick en uiteraard handig om extra bagage mee te nemen.
E-type houden, aanhanger & trekhaak snel op marktplaats zetten.
@gash: Ben je helemaal gek! gewoon lekker naar Zuid-Frankrijk in de zomer. Ben vervolgens benieuwd hoe de petjes op de camping reageren op de combi
@4x4wheels: die zitten all-inclusive in Alanya, onbeperkt te vreten en tatoes bij te vullen.
Zoiets is leuk bij een Volvo 240 station.
Maar toch niet bij een E-type!
Ziet er best wel goed uit voor een Amerikaans bouwsel.
@rob68: de opdrachtgever is een Amerikaan, maar een Engels bedrijf heeft de restauratie/verbouwing gedaan.
@robbie: Verklaart een hoop :)
@rob68:
Ik had eerder verwacht dat een Amerikaan hem 11,4cm zou laten verbreden..
@tupperware: ik denk dat er een voorbank in is gekomen en de pook voor de automaat zit nu aan het stuur :)
-edit: nutteloze bijdrage-
Volgens mij is de hoofdruimte oneindig
@f40racer: niet met het dak dicht ;)
Heerlijk!! In plaats van de makkelijke weg – een andere auto kiezen – gewoon je droom auto verbouwen (met behoud van de klassieke kenmerken…!)!
Zal niet ieders smaak zijn dit, maar ik mag de attitude van die Amerikaan wel :)
Een beetje vreemd, maar wel lekker.
Leuk! Mooi project!
Only in America, fuck yeah !
Als je een karretje of een bakkie achter een E-type hangt, dan snap je het gewoonweg niet.
En kun je idd beter iets Japans kopen.
… ik kijk en kijk… maar ik zie niet waar die 11,nogwat centimeter zit (dus knap gedaan of ik ben andaag weer scheel als een kanarie)!
Hadden ze niet veel makkelijker die amerikaan 11cm kunnen inkorten?
Heel knap gedaan zonder de proporties te verknallen. Hier wil ik meer van weten…
@Klassiekerrally: Ah! Deze link miste ik in het artikel: http://www.classic-motor-cars.co.uk/restorations/kaizen-e-type-series-1-4-2-roadster/
Of heb ‘m over het hoofd gezien…
Dit soort aanhangwagens zijn zo zielig. Het ziet er gewoon niet uit.