• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrassing: het gaat niet best met auto-importeurs

Auteur: Author, gepost 2 februari 2017 om 09:22 – 59 Reacties

Verrassing: het gaat niet best met auto-importeurs


De dalende verkopen in 2016 zorgden ervoor dat ook bij importeurs minder aan de strijkstok bleef hangen.

Het CBS heeft een publicatie de deur uitgedaan die in kaart brengt hoe het zit met Nederlandse auto-importeurs en hun inkomsten. Aangezien de verkoop in 2016 achterbleef bij die van 2015 staan wij er niet van te kijken dat de omzet terugliep met 5 procent, terwijl de verkoop met 15 procent daalde. Toch was 2016 nog steeds een beter jaar dan 2013 en 2014.

Uiteraard heeft een en ander vooral te maken met teruglopende verkopen op de zakelijke markt. De bijtellingsregels zijn op de schop gegaan waardoor nu alleen nog volledig elektrische auto’s een gunstig bijtellingstarief kennen. Over alle andere typen auto’s mag per 1 januari 2017 22% bijtelling worden afgetikt bij privégebruik.

In tegenstelling tot eerdere jaren betekende dat, helaas voor de autobranche, niet dat veel zakelijke in de laatste maanden van 2016 nog even snel een hybride bestelden om vijf jaar van een gunstig tarief te kunnen profiteren. Daardoor bleven de verkopen vorig jaar achter bij die van 2015.

Foto: dikke Rolls door @ronald1 via Autojunk

Ook interessant!

  • Verrassing: Sony gaat tóch auto's bouwen
  • Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
    Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, cbs, import

Vorig bericht: « Porsche geeft de Cayenne twee nieuwe Platinum Editions
Volgend bericht: Range Rover restaureert klassiekers voor ENORM bedrag »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    2 februari 2017 om 09:26

    Toch gek dat vooral ambtenaren in dit land bepalen welke auto’s en hoeveel daarvan verkocht worden.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      2 februari 2017 om 09:35

      @fiestacruizer: gek dat die infantielen überhaupt mogen beslissen over belangrijke zaken.

      Login om te reageren
      • oversoft zegt

        2 februari 2017 om 09:47

        @str8six: Is ook niet zo verwonderlijk: Als je wel iets kan, wordt je geen ambtenaar.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 februari 2017 om 11:30

      @fiestacruizer: Je weet wat ze van ambtenaren zeggen, die doen niet zo veel. Dus als de ambtenaren zouden beslissen dan zouden we jaar na jaar dezelfde regels hebben. Het probleem zijn de politici, die met elke wind meewaaien. Dus de ene keer roepen ze “keihard aanpakken, die CO2 uitstoot” en worden zuinige auto’s gestimuleerd. En de andere keer roepen ze “keihard aanpakken, die belastingontduikers” en worden alle leasewagens weer duur. Ik ben er steeds meer voor om iedereen die “keihard aanpakken” roept eens kleihard aan te pakken.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        2 februari 2017 om 14:24

        @mashell: keihard aanpakken die ambtenaren!

        Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        3 februari 2017 om 06:26

        @mashell: eh, we kiezen die politici zelf he

        Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    2 februari 2017 om 09:32

    tja, wie had dit in 2015 al niet zien aankomen? ik als autoverkoper zeker wel. het geen wat ik nu wel verwacht is dat zakelijke rijders weer met emotie een auto gaan kiezen ipv op de bijtelling een auto kiezen (laat die giulia’s maar komen in grote aantallen op de weg!!)

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      2 februari 2017 om 11:51

      @spykerboy: precies. Daarom heb ik voor A4 gekozen. Pure emotie…..eh….

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 februari 2017 om 15:13

      @spykerboy: u werkt dus voor Alfa Romeo?

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        2 februari 2017 om 19:09

        @erik2907: helaas niet, was het maar zo een feest!

        Login om te reageren
  3. thomasthomas zegt

    2 februari 2017 om 09:43

    Er zijn in januari 2017 meer dan 50.000 auto’s verkocht 27% meer dan januari 2016. Dat bied een beetje hoop.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      2 februari 2017 om 19:13

      @thomasthomas: veel lease auto’s die anders in december nog 25% bijtelling waren en in januari 22% werden…

      Login om te reageren
  4. eelco74 zegt

    2 februari 2017 om 09:46

    Ik begrijp de link met de bijtelling niet helemaal. 22% is nog altijd minder dan de 25% bijtelling die we een aantal jaren geleden betaalden. En juist in die jaren lagen de verkopen veel hoger dan nu het geval is. Dus komende jaren gaan we gewoon weer een fijne auto leasen ipv een schraapdiesel.

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      2 februari 2017 om 09:53

      @eelco74: Luxe went snel. In dit geval heb ik het dan over de lage bijtelling. Om toch ineens wat meer af te tikken bij de belasting doet altijd pijn. En daarbij houdt niet iedereen zoveel van auto’s zoals hier. In de buurt zie ik ook veel ondernemers die nog snel even een auto voor 2017 hebben aangeschaft, veelal mensen die het fijn vinden om een luxueze auto te kunnen rijden maar niet ten koste van de inkomsten. Denk dat het voor veel mensen opgaat.

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        2 februari 2017 om 09:55

        @unknown234: luxueuze flapdrol.

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        2 februari 2017 om 09:58

        @unknown234: als je echt van auto’s houdt dan heb je nooit naar de bijtelling gekeken. Ik ga echt niet voor minder bijtelling de meeste km’s die ik rij in een kleiner autootje zitten omdat het goedkoper is.

        Login om te reageren
        • unknown234 zegt

          2 februari 2017 om 10:21

          @3246cm252kw: Ik persoonlijk ook niet, maar ken er genoeg die zoiets hebben van: ach, het rijdt. Zeker nu de standaardopties vaak al voldoen, maakt mensen het steeds minder uit. Tenminste van wat ik mag geloven van de mensen uit mijn omgeving.

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            2 februari 2017 om 10:24

            @unknown234: inderdaad mensen praten ook graag naar hoe hun pok/portemonnee staat…. eerlijk zijn schijnt moeilijk te zijn tegenwoordig al hoeft ook niet iedereen alles over je te weten natuurlijk.

            Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            2 februari 2017 om 10:29

            @unknown234: veel mensen wonen binnen een straal van 50km van hun werk dus rijden kleine stukjes. En dan voldoet een ‘kleintje’ prima voor woon/werk verkeer. Niet iedereen zit in de luxe positie om luxe te rijden qua financiën en dan is er ook nog een grote groep die het niet interesseert en het al prima vindt dat ze warm en droog zitten en andere hobby’s hebben die geld kosten en liever hun geld daar aan besteden

            Login om te reageren
            • dieselkameel zegt

              2 februari 2017 om 13:09

              @lekkerlinksrijden: zakelijk zou ik wanneer het mogelijk zeker een kleine auto rijden wanneer dat veel goedkoper is.
              Het ligt er trouwens wel aan, ik zou geen 30.000 kilometer per jaar willen maken in een Polo of fiësta. Doe mij dan toch maar een focus of golf.
              En privé tja, doe maar gewoon Volvo

              Login om te reageren
        • Joost zegt

          2 februari 2017 om 11:10

          @3246cm252kw: In 2016 (en zeker nu) was het al lastig om een lage-bijtelling-normale-auto te vinden. In 2015 ging de 308 als warme broodjes over de toonbank. De 120 pk versie dan, niet de 180 pk versie. Snap ik wel, in normaal verkeer is 120 pk meer dan voldoende.

          Als je echt autoliefhebber bent, maakt dan de eigen bijdrage ook niet uit? Kan je je auto helemaal aankleden zoals je wilt…

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            2 februari 2017 om 11:23

            @iJoost: is ook zo! Het gaat uiteindelijk toch om tientjes werk op maandbasis mits je het niet te extreem maakt. Zijn er ook veel verkopers die niet goed kunnen voorrekenen wat bijvoorbeeld een panoramischschuifdak maandelijks extra zou kosten….,

            Login om te reageren
            • Joost zegt

              2 februari 2017 om 11:32

              @3246cm252kw: Eens, dat schijnt allemaal heel moeilijk te zijn…:(

              Ik reken mezelf wel tot de categorie autoliefhebbers, maar als ik bv de keuze zou hebben tussen een A3 (helemaal volgepropt) of een Superb combi met DSG en panoramadak, weet ik het wel. (Geen idee of die leaseprijzen te vergelijken zijn).

              De afweging om voor een “zuinige” variant te gaan hoef je dan gelukkig niet meer te maken. Je betaalt toch altijd 22%

              Login om te reageren
              • 3246cm252kw zegt

                2 februari 2017 om 12:55

                @iJoost: heb je het over allebei hele mooie auto’s! Maar ik neem aan dat je bedoelt bijv de volle A3 of een kale A4 dat je voor de A3 gaat?

              • Joost zegt

                2 februari 2017 om 19:02

                @3246cm252kw: in ieder geval niet voor de A4. Als het met ruimte dan toch behelpen is / blijft, dan ook wel meteen de leukste. De A3 dus :)

                Conclusie van het verhaal: er zijn dus heel veel factoren waarom je juist wel of juist niet voor de droomauto gaat (voor zover het budget het toelaat). Bijtelling is / was er eentje. Ruimte is een andere. En financiele argumenten kunnen ook. Kan je nog steeds autoliefhebber zijn.

                (als ik zou mogen kiezen: liever een Tesla dan een Mercedes E / S klasse. Van het geld wat je bespaart op bijtelling kan je iets leuks rijden voor in het weekend :))

        • siemi zegt

          2 februari 2017 om 11:53

          @3246cm252kw: je hebt geen auto van de zaak neem ik aan?

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            2 februari 2017 om 12:05

            @siemi: waaruit maak je dat op dan? Hahah rij een 520d van de zaak…

            Login om te reageren
            • siemi zegt

              2 februari 2017 om 13:16

              @3246cm252kw: 520d. Helder

              Login om te reageren
        • peke zegt

          2 februari 2017 om 13:12

          @3246cm252kw: niet helemaal waar. Ik ben een echte autoliefhebber, maar ik kijk wel degelijk naar de maandlasten.

          Het liefst had ik een BMW 330i ofzo, gezien kilometers beter een diesel. Dus de 335? Het werd een 330d, toch voordeliger dan een 335.

          Geen lease en gewoon een occasion uit eigen zak betaald, maar het voorbeeld is dat ik wel degelijk let op de lasten. Ik kan gewoon niet alles betalen, klaar.

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            2 februari 2017 om 14:11

            @peke: maar dan heb je het ook al over een van de top of the line. Snel zat en die paar pk meer of minder maakt ook niet meer uit met die power.

            Login om te reageren
            • f10m530d zegt

              2 februari 2017 om 15:24

              @3246cm252kw: Jawel hoor, voor echte autoliefhebbers maken die paark pk meer of minder heel veel uitm

              Login om te reageren
              • 3246cm252kw zegt

                2 februari 2017 om 16:27

                @f10m530d: powerbox of chipje ben je er ook. 6 cilinder is een 6 cilinder. Maarja K mocht helaas niet meer, bedrijfsbeleid :-( maar 245pk is niet om te klagen hoor in een 520d f10 luxeryline. Fijne auto met 19 inch :-)

  5. boltiev6 zegt

    2 februari 2017 om 09:58

    Toch gaat 2017 een topjaar worden. Alleen al in de ICT branche zijn meer dan 100.000 vacatures. De vacante functies worden bijna allemaal aangeboden met een auto van de zaak. De bijtelling is geen issue meer! Of men kiest juist voor een lage bijtelling. Dat is een minderheid. Hoe dan ook, de autobranche gaat een top jaar draaien.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 februari 2017 om 11:05

      @boltiev6: Leuk dat er zoveel vacatures in de ICT branche zijn, maar zijn er ook genoeg ICT’ers om die vacatures in te vullen? Het heeft natuurlijk weinig zin om autoverkopen te voorspellen op basis van zoiets als er maar 20.000 ICT’ers zijn die een baan zoeken en krijgen.

      Login om te reageren
  6. 3246cm252kw zegt

    2 februari 2017 om 10:01

    Misschien krijgen we nu wel een tijd dat mensen kale autos gaan kopen om toch nog te besparen ?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      2 februari 2017 om 10:34

      @3246cm252kw: wat is kaal tegenwoordig. Elektrische ramen en airco zijn eigenlijk wel standaard en heel veel dingen zijn overbodig op dit moment zoals lane departure systemen ed. Een leuke radio met dab+ is meer interessant. En je telefoon fungeert als navigatie als je dat een keer nodig hebt. De meeste mensen rijden 5 dagen in de week hetzelfde stukje

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        2 februari 2017 om 15:21

        @lekkerlinksrijden:

        Tja, de duurste uitvoering van de Dacia Logan MCV kun je voor € 16.000,- al nieuw kopen met DAB+, airco, elektrische ramen, achteruitrijcamera, navigatie.

        En dan hebben we het nog niet eens over:

        ABS
        ESP
        Hill Hold
        Elektrische spiegels en verwarmd
        Metallic lak
        Cruise control
        Radio en telefoonbediening aan het stuur
        Bediening Siri (iPhone) aan het stuur
        Enz., enz.

        Allemaal vertrouwde Renault techniek als je de kap open trekt.

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    2 februari 2017 om 11:04

    Tja, geheel logisch toch?

    Login om te reageren
  8. VeniVidiVici zegt

    2 februari 2017 om 11:05

    Oplossing… schaf die BPM af! Zie Duitsland en België daar is het tenminste goed te doen om wat leuks aan te schaffen. Gevolg… autoverkoop stijgt in eigen land en het shoppen in buitenland wordt minder.

    O wacht… NL autoland is een mega melkkoe voor de schatkist dat is waar ook.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 februari 2017 om 11:31

      @venividivici: maar we willen toch niet een stijgende auto verkoop? Meer auto’s betekend meer verkeer, meer files en minder leuk rijden.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        2 februari 2017 om 18:38

        @mashell: Top gedachten van je. Hoop dat je geen directeur van een bedrijf bent, want dan ben je namelijk binnenkort failliet!

        Login om te reageren
  9. 730ld zegt

    2 februari 2017 om 11:47

    Het is allemaal de schuld van de overheid…..overbodige bpm, brandstof duur vanwege accijns. wegenbelasting etc. Als Nederland eens een voorbeeld neemt aan Duitsland dan wordt het weer leuk om auto te rijden en betaalbaardet

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      2 februari 2017 om 11:57

      @730ld: de overheid zit er namens ons. Blijkbaar vind de meerderheid van Nederland het wel goed zo. Als die inkomsten uit bpm en accijnzen zouden wegvallen, moeten die wel ergens anders vandaan komen. Bijvoorbeeld inkomstenbelasting. Kijk maar naar kijk en luistergeld. Dat is afgeschaft en meegenomen in een IB verhoging.

      Login om te reageren
  10. Calimero zegt

    2 februari 2017 om 12:08

    Bijtelling dit, bijtelling dat. Ik kom als (potentieel) particuliere koper bij een autobedrijf en het eerste wat mij gevraagd wordt lease of koop? Bij een andere autobedrijf werd bij een model verteld dat deze helaas niet meer in een bepaalde bijtellingscatogorie viel met de nieuwe belastingregels. Hallo…..ik ben particuliere koper en heb niks met bijtelling e.d. te maken.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      2 februari 2017 om 12:18

      @milan0:

      Het is niet vreemd dat ze daarover beginnen, het is namelijk hun grootste doelgroep. Wat houdt je tegen om zelf het gesprek te starten en erbij te vermelden dat je ‘m zo aftikt?

      Login om te reageren
      • Calimero zegt

        2 februari 2017 om 12:37

        @jack_abarth: Omdat ik dat kenbaar maak voordat ik zeg voor welk model ik kom kijken.
        Ik ben particuliere koper.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          2 februari 2017 om 12:41

          @milan0:

          Zeggen dat je cash gaat betalen ..
          Dan snappen die autoverhuurders er helemaal nix meer van ..

          Login om te reageren
  11. super zegt

    2 februari 2017 om 12:08

    “importeur”, wat voegt dat nou eigenlijk toe behalve extra kosten?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      2 februari 2017 om 12:20

      @super:

      Het enige wat ik mezelf kan voorstellen is distributiegemak voor de fabrikant. Ik denk niet dat die zitten te wachten op duizenden ordertjes vanuit de dealers. Daarnaast zal een importeur verschillende “uitvoeringen” samenstellen wat de seriegrootte verhoogt en daarmee het productiegemak.

      Dit is dan verder ook het enige voordeel wat ik kan bedenken.

      Login om te reageren
      • super zegt

        2 februari 2017 om 12:59

        @jack_abarth:
        Ik dacht altijd de “toegevoegde waarde” van een importeur het verzorgen van de nationale typegoedkeuring was, maar nu de eisen steeds meer gelijkgetrokken worden op EU niveau vervalt dat argument steeds meer. Het samenstellen van verschillende varianten lijkt me prima te doen door de fabrikant zelf met moderne IT systemen etc.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 februari 2017 om 12:28

      @super:

      Serieus goede vraag ..
      Kan een hoop pro’s en contra’s verzinnen ..

      Ga er nog effe over denken ??
      Topic waardige vraag iig ..

      Login om te reageren
      • super zegt

        2 februari 2017 om 13:02

        @lincoln:
        ben benieuwd naar je pro’s, kan er zelf niet direct hele goede bedenken.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          2 februari 2017 om 13:09

          @super:

          Afname capaciteit bepalen voor het verkoop gebied ..
          Reclame maken ..
          Geschillen behartigen (doen de meeste best wel ok) ..
          Babylonische spraakverwarring voorkomen ..
          Brochures vertalen ..

          @willeme weet er nog wel een zwik ..

          Login om te reageren
          • super zegt

            2 februari 2017 om 13:18

            @lincoln:
            ja, geschillen behartigen en reclame kan ik me iets bij voorstellen, vertaling zou evt. ook door de fabrikant zelf geregeld kunnen worden net als bij veel andere producten. Vraag over een bepaald gebied lijkt me een kwestie van een goed business analytics tool en dan zou je het niet eens in nationale grenzen op hoeven te delen.
            Ik dacht zelf altijd dat ze voor de typegoedkeuring zorgden, maar nu dat steeds meer gelijkgetrokken wordt in de EU vervalt die bestaansreden steeds meer denk ik.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              2 februari 2017 om 13:26

              @super:

              Tja .. bij Louwman Benelux zal er echt wel iemand zijn die vloeiend Japans spreekt ..

              En de instructies van speciaalgereedschappen kan lezen ..
              En de navi meuk naar NL kan vertalen ..

              Daar zou je als Toyota dealertje toch niet alleen voor willen staan lijkt me ..

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                2 februari 2017 om 13:29

                sorry .. had je comment niet goed gelezen ..

                Anyway .. ik kan best wel wat pro’s bedenken ..

    • gregorius zegt

      2 februari 2017 om 12:43

      @super: Ik vraag het me ook steeds af.
      Importeurschap kan tegenwoordig prima gedaan worden door het merk zelf.
      En aangezien er een hoop importeurs zijn die godsgloeiend rijk zijn, lijkt me dat je daar als merk een competatief voordeeltje mee kan halen in de verschillende landen.
      Er zijn zoveel industrien waar voor de tussenpartij geen noodzaak meer is; laat staan meerdere tussen partijen.

      Login om te reageren
      • super zegt

        2 februari 2017 om 13:01

        @gregorius:
        Dat ze zo rijk zijn geworden is een goede indicatie dat ze weinig echts toegevoegd hebben, anders hadden ze wel hogere kosten gehad en daarmee minder verdiend.

        Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    2 februari 2017 om 22:52

    Laten we beginnen met zoeken bij de overheid

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North