Verstappen en Vettel zijn broeders van een andere moeder

Auteur: , 41 Reacties

Flamesuit on.

VES-VET

Zoals Darkwing Duck zou zeggen: laten we lekker link gaan doen. Tijd om advocaat van de duivel te spelen en de knuppel in het hoenderhok te gooien. Jawel, het is tijd om licht kritische opmerkingen te plaatsen bij het optreden van onze god held Max Verstappen. En wat is een betere manier om dat te doen dan een aantal parallellen te trekken tussen Max en zijn ‘peers’, waaronder de meest gehate man van het moment scheldkanon Sebastian Vettel. Want, om M83 te parafraseren, Seb was Max voordat Max überhaupt bestond.

Origin stories:
Elke superheld heeft een goede origin-story nodig, dus ook Seb en onze Max. Die van Max is ons genoegzaam bekend. Het gerucht gaat dat op de eerste echo’s van moeder Sophie al een klein kartje te zien was naast baby-Max. Vervolgens groeide Max op in de F1-paddock. Max werd geboren in 1997 en pa Jos reisde vanwege zijn werk in de koningsklasse van de autosport de wereld over tot en met 2003. Ook daarna bleef Jos nog enige jaren actief als coureur, bijvoorbeeld in de A1 GP en in de 24 uur van Le Mans. Toen Max in het prille begin van zijn F1-carrière dan ook gevraagd werd of het niet wennen was, al die drukte van de paddock, gaf Max steevast het antwoord dat hij niet anders gewend was.

Sebastian Vettel heeft weliswaar geen F1 vader, maar wel eentje die gek was van racen. Toen Jos druk bezig was het Duitse F3 kampioenschap op zijn naam te schrijven, slalomde Norbert Vettel in dik Volkswagen spul over een circuit.

Toen de jonge Sebastian 3,5 jaar oud was, zette zijn pa hem al op een kart om door de achtertuin te racen. Het vroeg beginnen had effect, want op 11-jarige leeftijd en enkele karttitels later klopte Red Bull op de deur, met de vraag of de Heppenheimer door hen gesponsord wilde worden. Verstappen kreeg diezelfde vraag pas toen hij al zestien was. Of in ieder geval, mogelijk kreeg hij de vraag al eerder maar toen ging hij er pas op in. Voor beiden was het echter een cruciale stap om uiteindelijk de F1 te gaan halen.

Je verzint het niet, maar de overeenkomsten worden zelfs nog groter: in zijn jonge jaren heeft Vettel ooit gezegd dat hij in zijn jeugd drie idolen had, die allen Michael van voren heten: Michael Schumacher, Michael Jordan en Michael Jackson. En wat was het antwoord van Max op de vraag wat zijn favoriete liedjes zijn? Juist, Michael Jackson – Billie Jean en Michael Jackson – Thriller. Geen wonder dus dat Vettel eerder in het jaar Max’ spraakmakende rijstijl nog verdedigde.

Kortom, een ‘uncanny resemblance’ zoals je dat zegt in goed Nederlands. Max wint deze ronde echter nipt vanwege de Batman-regel:

“You (Vettel) merely adopted the dark. I was born in it, molded by it. I didn’t see the light until I was already a man…”

F1 carrières, de resultaten:
Omdat Max nog steeds aan het begin staat van zijn loopbaan en Sebastian volgens sommigen het einde van de zijne nadert, kunnen we de resultaten onder de streep natuurlijk niet sec vergelijken. Toch is het eenvoudig om de nodige raakvlakken te ontdekken tussen de carrières van de twee.

Ten eerste zijn beiden protegé’s van Red Bull, maar daarnaast vooral ook de favoriete racezonen van Helmut Marko. In het begin van Vettel’s carrière trok het fabrieksteam van BMW erg aan de coureur, echter kon het hem niet direct een stoeltje geven. Red Bull rook haar kans. Vettel maakte zijn WSBR-seizoen niet eens meer af en reed de laatste zeven F1-races van het jaar in een Toro Rosso.

De geschiedenis herhaalde zich met Max. Nu was het die andere Duitse premium-gigant Mercedes die hengelde naar de diensten van Max, maar wederom waren de racestoeltjes al vergeven. Marko zag Max achtereenvolgens drie (briljante) races op Spa winnen en dat opvolgen door drie races te winnen op de Norisring en wist genoeg. Zo kwam ook Max heel rap in een Toro Rosso te zitten.

Na één jaar en zeven races won Vettel zijn eerste GP in de verregende Grand Prix van Italië op Monza, in de STR3 die stiekem een RBR4 was met een Ferrari-motor in de staart. Max won iets sneller: na één jaar en vier races was het voor hem raak in Spanje, nadat hij dankzij Marko de switch maakte van STR naar RBR.

F1 carrières, de controverses:

Teamorders gelden voor iedereen, behalve voor echt goede coureurs. Dat moeten Max en Seb allebei gedacht hebben en dankzij de goede zorgen van Marko kwamen ze er nog mee weg ook. In Maleisië weigerde Vettel ooit om achter Webber aan te blijven hobbelen om een 1-2 voor het team veilig te stellen. Een stukje verderop in Singapore antwoorde Max een aantal jaar later met een duidelijke ‘NO!’ op de vraag of hij Sainz even voorbij wilde laten. In het normale leven zouden we dat soort insubordinatie als irritant en egoïstisch beschouwen, maar in de F1-wereld was het een teken dat we hier met ‘de echte echten’ te maken hebben.

Maar zoals te verwachten valt bij rookies gaat het in het begin ook wel eens mis. Vettel’s eerste dikke blunder kwam in de Japanse Grand Prix van 2007. In deze kletsnatte race werd Vettel de jongste rijder die ooit een ronde aan de leiding lag in een Grand Prix. Een record dat van hem afgepakt werd door Max eerder dit jaar in Spanje. In dezelfde race roste Vettel echter ook zijn latere teamgenoot Webber van de baan achter de Safety Car. Een pijnlijk moment, daar Webber toen al voor RBR reed en de twee op een kansrijke tweede en derde positie lagen.

Max maakte zijn eerste echte foutje tijdens de Grand Prix van Monaco in 2015 toen hij achterop Grosjean knalde. Iets waar hij zelf overigens niet de (volledige) verantwoordelijkheid voor accepteerde omdat hij stelde dat Grosjean te vroeg op zijn rem zou zijn gegaan. En daar komen we misschien wel bij het belangrijkste punt dat Max en Seb, maar ook sommige andere hoogvliegers als bijvoorbeeld Hamilton, Senna, Alonso en Prost met elkaar gemeen hebben. Allen plegen ze nog wel eens het categorisch imperatief van Immanuel Kant opzij te schuiven.

Handel alleen volgens die regel waarvan je tegelijkertijd kunt willen dat die een algemene wet zou moeten worden.

Met andere woorden, ze doen nogal eens dingen zelf waarvoor ze anderen de maat nemen als zij het zouden doen en zijn daarbij immer hoogst overtuigd van het eigen gelijk. Dat gelijk hebben lijkt dan vervolgens niet te rusten in een logische argumentatie van punt ‘A’ en ‘B’ of vergelijkbare situatie ‘Y’ en ‘Z’, maar simpelweg in de gedachte ‘ik ben -voer F1-held in- dus ik heb gelijk. Zo zei Max bijvoorbeeld dat Vettel tegenwoordig maar gefrustreerd rondrijdt met zijn gezemel over blauwe vlaggen. Heeft hij wel gelijk in, maar deed Max niet hetzelfde in Austin? Ook stelde Max dat Sebastian misschien maar terug naar school moest om juiste taal te leren na zijn scheldkanonnade in Mexico. Maar waren we deze radioberichten dan alweer vergeten?


Max-scheldt-1

Max-scheldt-2

Max heeft in deze dus een beetje boter op zijn hoofd, maar hij verkeert in goed gezelschap. Senna betichtte Prost ervan zijn goede band met toenmalig FIA-president Balestre te gebruiken om politieke beslissingen zijn kant op te laten vallen, maar ondertussen probeerde hij zijn eigen invloed bij Honda te gebruiken om de beste motoren te krijgen. Alonso werd na het uitkomen van crashgate in Singapore gevraagd of hij de overwinning in die race nog steeds telde voor zichzelf en antwoordde daarop met ‘jazeker!’. Hamilton reed in 2011 in Canada tegen teamgenoot Button aan en riep ‘Jenson put me in the wall!’ over de radio.

HAM-BUT

Maar toen Nico Rosberg zo’n beetje hetzelfde bij hem deed in 2014, klonk het ‘Nico hit me! I can’t believe Nico just hit me!’.

ROS-HAM

Kortom, VES, VET, HAM, ALO…allemaal hetzelfde laken een pak.

Conclusie:
In plaats van teveel te focussen op de uiterlijkheden, in dit geval de scheldkanonnade van Vettel, moeten we misschien eens kijken naar de belangrijkere issues met de F1-coureurs van tegenwoordig. Na de race in Mexico viel iedereen over Vettel heen, onder andere omdat hij als sportman een slecht voorbeeld zou geven voor de jeugd. Maar, wat is nou eigenlijk ernstiger, er even flink op los schelden omdat je je stuur zit op te vreten van frustratie in je rode Ferrari, of jonge mensen leren dat je alleen een echte winnaar wordt als je een hypocriete paljas bent? Waarom vinden we het tof als onze held Seb de maat neemt voor iets wat hij zelf ook doet, terwijl we zoiets in ons dagelijks leven niet zouden accepteren als het ons zou gebeuren?

Helaas komt er voorlopig echter waarschijnlijk geen verandering in deze kwestie, want de teambazen durven de tere ego’s van de coureurs waar ze miljoenen in investeren niet te krenken. Ook op de FIA kunnen we niet rekenen, want door hun eigen inconsistente oordelen over vergelijkbare voorvallen geven ze de coureurs alleen maar meer munitie om hun eigen interpretatie aan incidenten te geven. Bovendien bleek na Mexico dat ook de FIA alleen in het geweer komt, als ze zelf het mikpunt van kritiek zijn.

Maar laten we niet te negatief eindigen. Wie heeft er zin om Max en Seb over een paar jaar samen voor Ferrari te zien racen?

*extra flamesuit on voor de zekerheid*



41 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Lange tekst, ben halverwege gestopt. Maar wel interessant
@toyotavenray: Zodanig interessant dat je halverwege bent afgehaakt?
@toyotavenray: Om vervolgens een reactie te plaatsen… Juist.

On topic: interessant artikel, grotendeels objectief ook nog. De grootste winnaars lijken in de F1 toch ook de grootste egoïsten te zijn, welke bovendien niet vies zijn van een flinke dosis risico. Ik schat de kansen voor Max dan ook goed in, maar naar mijn mening mag hij wel een tandje minder negatieve aandacht op zich vestigen. Een klein tandje dan.
@racerx: onderzoek heeft uitgewezen dat onder CEO’s een schrikbarend percentage psychopaten rondloopt.
Hoe zou dat onder F1 coureurs zijn? In het kader van 1 doel voor ogen hebben, je niks van regels aantrekken en over lijken gaan.
@toyotavenray: Dat is geen Maxime om naar te leven volgens Immanuel Kant :)
@toyotavenray: zonde, @jaapiyo is voor mij de volwaardige vervanger van sirsmokalot, heerlijk die nuttige info met wat soeplepels humor
@lekkaah: oh smoke had ook altijd heerlijke artikelen. Hoe zou het met de alpaca’s gaan?
@mrb: dacht eigenlijk dattie ze al zat zou zijn en door zou schrijven; maar ik weet zeker dat hij dit leest stiekem; @sirsmokalot kom is terug tinus
@lekkaah: Dikke kans dat hij wel leest. Maar met een ander account.
Waarvan akte.
Vet is een bleeeerrrrbek
Kunnen ze bij de volgende race het gezeur / geklaag over de boordradio niet wegpiepen?

Gewoon racen en niet zo zeuren over alle kleine dingetjes
@ijoost: Gewoon uitzenden, dan irriteert iedereen zich er zo aan, dat ze ermee moeten stoppen …
Mooi artikel! Zoals alle rijders: Geef nooit je fouten toe tegenover de camera, ondertussen leren van je fouten achter de schermen.
ik vind het alleen boeiend om races te zien met veel inhalen. je bent winnaar of niet, zo word je geboren, dat kun je jezelf niet aanleren op een natuurlijke manier alleen op een kunstmatige manier. Blijft de mentaliteit over om te laten zien of je een mooie of lelijke bent. leuk stuk trouwens, goed geschreven.
Wat is dit nou? Nuance? Op Maxblog? Ik denk dat ik droom… :P
@donvincenzo: Hij heeft in 2013 alleen al in 1 jaar 3 FIA wereldkampioenschappen karten gewonnen en in het totaal 13 kampioenschappen. Dat kun je niet ‘zomaar even’ volledig van tafel vegen in mijn optiek …
@dawwg: Oeps, verkeerde reply; moest repliek op @offroad mbt:
” ‘Max en andere kampioenen’. Met één GP overwinning ben je nog geen kampioen […]”
Waarvan akte en waarvoor hulde!
Mooi geschreven tekst met een hoop waarheden. Iedereen binnen de Formule 1 is een kemphaan en wanneer zij vinden dat ze worden benadeeld is het huillie huillie. Stoppen met zeiken en racen zou je zeggen, maar dat racen word hem ook al niet meer door die vage regeltjes van de FIA.
De parallellen tussen Verstappen en Vettel zie ik wel, beetje mager argument verder. Mee eens als het gaat om de dinges van Immanuel Kant. Volstrekt waar. Geldt denk ik voor zo’n, nou laten we zeggen 21 van de 22 coureurs in de F1?
Goed verhaal, lekker kort!
Geen flame, maar hulde. Een beetje objectiviteit kan geen kwaad natuurlijk. Het merendeel van ons hier doet alsof max een god is die niets fout kan doen. Maar ik betrap hem vaak op te agressief rijgedrag en ongehoorzaamheid naar zijn werkgever, zodat hij zijn banden over de huizen helpt. Bandenslijtage is cruciaal in deze f1, helaas.

En inderdaad, vettel hamilton alonso, noem ze maar op en ze streden net zo hard.

Afgelopen race was mijn emmertje een beetje vol. Mijn geliefde formule 1 gaat kapot aan regels, verpeste circuits, en straffen die te pas en te onpas worden gegeven.

Ook wordt vettel als een jankerd neergezet, terwijl andere rijders even hard zeuren om blauwe vlaggen, wat gewoon cruciaal was in japan. Ook horen wij 80 procent van de boordradio’s niet. En ik zou ook woest zijn, als ik een hijgende ricciardo in mn nek had, en ten onrechte achter max vastzat.

Ik hoop in brazilie meer plezier te hebben, in de sport die ik al vanaf mijn 11e jaar elke race volg.
Leuk artikel, en idd had ik wel eens het gevoel dat het altijd een ander was die fout zat en niet verstappen(volgens hem) Maar door dit artikel zie je wel dat dit eigenlijk voor velen in de f1 geldt.
Leuk verhaal. Lekker kort ook. Kan iemand het laatste 2/3e samenvatten?
@coffeecup: Ik zou zeggen, neem een kop koffie en lees het lekker door. Zoals je zelf al zegt, het is een leuk verhaal.
@viezefreddyw: ik parkeer ‘m even tot morgenochtend op m’n werk ;)
@coffeecup: wel tijdens het toiletteren hè!
@coffeecup: Om een everzwijn te vangen heb je flosdraad, een appeltaart, glijmiddel en een doos tum-tum snoepjes nodig. Als je dorst hebt bereken je de theoretische trekkracht van een kwantummechanisch Higgs-Boson deeltje dat rood geverfd is en vijf minuten en dertig seconden in de vrieskou van exact -8 graden celsius buiten heeft gestaan. Oh, en Jaapiyo vertelde en passant nog dat hij een voorliefde heeft voor gedragen slipjes van bejaarde voormalig prostituées.

Complete onzin natuurlijk, maar als je wilt weten wat er staat kun je het ook gewoon even lezen. Jaap heeft een prima schrijfstijl, er staan genoeg filmpjes tussen en de letters zijn best groot, het lijkt dus veel meer droge stof dan het daadwerkelijk is.
Al die dingen die Max (zogenaamd) fout doet deed ( en doet) Vettel zelf ook en dat geld ook voor een aantal andere coureurs met echte racegenen.

Michael Schumacher was af en toe een nog grotere klootzak op de baan en misschien zelfs daarom wel een nog grotere kampioen..
“Max en andere kampioenen”. Met één GP overwinning ben je nog geen kampioen (al heeft hij daarmee wel grootheden als Maldonado en Panis geëvenaard), dat moet hij eerst nog maar eens voor elkaar krijgen. Wanneer Verstappen met een kansloze auto zit opgescheept, zal hij net zo gefrustreerd raken als Vettel. Het klopt helemaal dat F1 coureurs anderen bekritiseren voor wat ze zelf ook doen. Ik stoor me daar altijd aan, ook al wordt steeds beweert dat dit erbij hoort. Maar mijn jeugdheld was dan ook niet Senna (die dat voortdurend deed), maar Michel Vaillant.
@offroad: Hij heeft in 2013 alleen al in 1 jaar 3 FIA wereldkampioenschappen karten gewonnen en in het totaal 13 kampioenschappen VOOR z’n 18. Dat kun je niet ‘zomaar even’ volledig van tafel vegen in mijn optiek …
@dawwg:

Karting is geen Formule 1.
Heel verhaal over Max alsof het voetbal is en uit meningen bestaat. Als je 2 jaar alle telemetrie heb gezien kan je de helft van dit verhaal weg strepen, als je mee neemt dat max 19 is en niet een 4 voudig wereld kampioen en ook maar iets snapt van de druk van F1 kan je ook weer een lading text weg strepen. Snap dat het voor Hollandse nuchterheid moeilijk is idolaat te praten over Max maar buiten een enkele keer van zich af bijten is dat ventje cool en collectieve en heeft hij simpelweg het strak rijden van Prost, inhalen en defence van Senna en de over capaciteit en ballen van Schumacher. Maar misschien moet je een echte auto(race) freak zijn en het echt volgen om in te zien wat voor bijzonders dat kind is
@thierryvth: Max wordt vergeleken met meervoudig kampioenen als Hamilton en Vettel en onze Jaap is nog steeds te bescheiden?!
@thierryvth: Hij heeft 1 race gewonnen en daarnaast een handvol podia behaald. Een fantastisch resultaat. Maar dat is geen garantie voor de toekomst. Hoeveel telemetrie je er ook bij haalt.

Tenslotte Nederlandse nuchterheid als het om Max Verstappen gaat is ver te zoeken. Echt het is meer een soort hysterie. Hier op autoblog zijn de artikelen over Verstappen voor 90% positief, daar valt weinig over te klagen. Tenslotte over Verstappen. Je zegt terecht dat het een jongen van 19 is. Ik vind dat hij ook zo reageert. Cool en collective? Als hij zegt dat je je tegenstanders van de baan wil rijden? Ik versta iets anders onder cool en collective.
gewoon allemaal winnaars mentaliteit
Meer een gebrek aan zelfkritiek en relativeringsvermogen.
Leuk stuk, alleen wat heeft Max te zoeken bij Ferrari? Denk dat ‘ie bij Red Bull meer kans maakt op een wereldtitel dan bij Ferrari..
Complimenten. Mooie analyse van de winnaars mentaliteit
Nou nou nou wat een vergelijkenissen. Laten zecook dezelfde scheten en vooral RUIKEN ze ook hetzelfde. Kan autoblog daar geen onderzoek naar doen naar JULLIE held

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).