
Volgens het reglement moet Verstappen nog een half punt krijgen. Nou ja, volgens Marko is het volgens het reglement.
De Grand Prix van België 2021 was een grote deceptie voor iedereen. De rijders konden niet hun kunsten vertonen, het publiek heeft urenlang kou staan lijden in de stromende regen en de TV-kijkers konden al hun speciaalbiertjes opdrinken en droge worsten opeten nog voordat de ‘race’ werd ‘afgevlagd’. Heel zuur natuurlijk, maar over 15 jaar is het wel geinig. “Weet je nog dat de GP van België na een kilometertje of 20 achter de safetycar rijden werd afgevlagd?”. Een beetje hetzelfde als met de GP van Amerika in 2005.
Waarschijnlijk heeft het weekend ervoor gezorgd dat de organisatie en de FIA hun draaiboeken en reglementen nog even nalopen, aanpassen en updaten. Want er gebeurde stiekem toch een hoop, zonder dat auto’s daadwerkelijk tegen elkaar konden racen. Denk aan bijvoorbeeld de crash van Pérez (die later alsnog mocht aansluiten) en de puntenverdeling met halve punten na twee rondje zwemmen door Eau Rouge.

Nog een precedent is misschien de puntenverdeling van de snelste ronde. Helmut Marko heeft namelijk aangegeven dat het halve punt daarvoor naar Max Verstappen moet gaan. Nu is Marko altijd behoorlijk pro-Verstappen, daar het zijn pupil is. De Oostenrijker hanteert een logische verklaring. Volgens hem gelden de resultaten van de op-één-na laatste ronde van de uitslag met een rode vlag-situatie. Dit zou betekenen dat niet Nikita Mazepin de snelste raceronde op zijn naam schrijft, maar Max Verstappen. Die had de ronde daarvoor de ‘snelste’ raceronde.

Omdat Nikita Mazepin niet in de top 10 finisht, zou hij er sowieso geen punt voor krijgen. Maar in de situatie zoals ome Helmut het omschrijft, zou Max Verstappen wel degelijk recht (kunnen) hebben op een (half) racepunt.

De kans dat dat gaat gebeuren, is echter bijzonder klein. Er was namelijk geen mogelijkheid om ‘een snelste raceronde’ te rijden. Dus om dat toch te belonen lijkt krom. Toegegeven, een dergelijke redenatie kun je gebruiken tegen de race-uitslag waarvoor óók punten zijn uitgereikt. Mocht het lukken, dan staat Verstappen niet op 199,5 punten, maar precies op 200. Hamilton heeft 202,5 punten. De GP van Nederland gaat dus sowieso een spannende worden!
Via: Motorsport Total.
Lijkt natuurlijk onzin. Totdat je het kampioenschap verliest met een half punt verschil.
@fejjie: dat kan dus enkel als hij dat halve punt juist wel krijgt, ervan uitgaande dat er niet meer van die krankzinnige uitslagen met halve punten komen…
Het gaat wat zijn moest het WK met een half punt beslecht worden.
Stiekem hoop ik dat ie dat extra halve punt niet krijgt.. waarom? Dan kan Max kampioen worden met een punten totaal dat eindigt op ..,5 waardoor we tot in lengte der dagen terug zullen refereren naar de 2021 race op Spa.
Welke race? Je bedoelt de carnavalsoptocht achter de safetycar?
Ik heb met zoveel mensen over deze race gesproken dat ik niet meer weet of ik het hier op AB al heb gezegd, maar ik riep dit zondag al direct. De uitslag is gebaseerd op een “race” van één ronde, dus de snellere ronde die Mazepin in ronde 2 reed heeft voor de uitslag nooit plaatsgevonden.
Als het een “race” was van één ronde zou er volgens het regelement helemaal geen uitslag zijn.
Jawel. Je moet minimaal twee ronden rijden zodat je met je rode vlag regels nog één ronde voor de uitslag overhoudt. Alles wat er na die eerste ronde gebeurt is puur voor de boekhouding
De man heeft gewoon gelijk.
@kminne: hij heeft gewoon een punt, ja
Een snelste ronde mag toch niet onder geel gereden worden? Dan al helemaal niet achter de safetycar. Enige conclusie lijkt mij dat er niemand een snelste ronde gereden heeft.
@escort77: je hoeft niet snel te gaan om de snelste te zijn…klinkt als een tegeltje😉
Geen speld tussen te krijgen
Dan verdiend Maylander ook wel een puntje
die heeft meer rijderskunsten laten zien zondag dan de F1 heren… ;) Maar die persoon in de medical car heeft volmens mij wel de grootste smile gehad. Iemand die weet wie daar mee gaan glijden is ?
@tborre: Alan van de Merwe.
@sportevo: oeps je was me voor zag alleen je reactie niet 😆
@tborre: Alan van der Merwe 🙃👌🏼
Ik weet niet of het reglement specifieert of het gaat om de snelste ronde van alle deelnemers en enkel iemand uit de top tien recht heeft op het daaraan verbonden punt of om de snelste ronde van iemand uit de eerste tien, dat is een verschil.
@Bella Macchina: daar gaat het dus nu niet om omdat er een rode vlag kwam. Dan vervalt de laatste ronde, en dus ook de ronde waarin Mazepin de snelste was. Hoe dom het ook is, Herrrrr Marko heeft in mijn ogen wel een (half) punt!
Ach ja, pakken wat je pakken kan, maar eigenlijk gaat het natuurlijk nergens over dat er uberhaupt punten worden uitgedeeld voor 3 rondjes achter de safetycar.
Verstappen zou er goed aan doen om zijn trofee te doneren aan de bestuurder van de safetycar. Zou best een leuk stukje publiciteit zijn, en Max kan wel een bekertje missen.
of aan de kerel/dame in de medical car.. die heeft volgens mij nog meer op de limiet gereden ;)
Dat zijn wel mensen van de organisatie, die op deze manier in het zonnetje zetten kan als een boemerang terug komen.
@mark_mulder: max mag geen enkele beker houden, gaan allemaal naar redbull
Onvoorzien loophole, next
Zeuren om een halve punt voor een snelste ronde die er niet eens was, het lijkt erop dat Helmut Marko nog maar de helft van zijn verstandelijke vermogens over heeft.
Het lijkt er op dat jij wat inlevingsvermogen mist. In de Formule 1 gaat het om elk klein detail en elk punt is waardevol, helemaal als de strijd zo close is. Dus is het begrijpelijk dat hij dit opgooit en is er helemaal niks mis met zijn verstandelijk vermogen.
De goede man is meer dan een beetje dementerende, zijn rol is het bezig houden van de pers en afleiden van andere teams. Rationeel is claimen dat je een halve punt verdient terwijl er onder safety car gereden werd natuurlijk niet.
Uiteindelijk is de race-uitslag de kwalificatie-uitslag geworden. Nogal evident wie daar de snelste ronde had. Half puntje dr bij voor Verstappen dus :-)
@motorhead; niet helemaal waar, want dan had Perez alsnog in de punten moeten eindigen.
@RRRobert: daar heb je ook wel weer een punt. (of misschien een halfje :D )
Bovendien is elk punt in het constructeurskampioenschap al snel goed voor een paar ton uitkering voor het team aan het eind van het seizoen
@560pk: precies daarom heeft Alfa Romeo ook protest ingediend tegen de gang van zaken, omdat ze, dankzij de 9 punten van Russell, een schier onoverbrugbare achterstand hebben opgelopen t.o.v. Williams’ plek 8.
@RRRobert: hadden ze maar beter moeten kwalificeren
Achter een safety car mag je toch geen snelste ronde rijden? Dus niemand heeft er recht op…
Achter een safety car mag je niet inhalen, er is dus ook helemaal niet twee ronden geraced.