
De dag na de race kunnen wij ons bezighouden met lijstjes, waaronder de stand na GP België 2021 qua rijders, constructeurs en nog veel meer. En dat helemaal gratis! Uiteraard op Autoblog!
De ‘race’ van gisteren was bijzonder teleurstellend. Voornamelijk omdat er helemaal geen race was. De auto’s reden een paar rondjes achter de safety car en dat was ‘m. Je zou maar voor een paar honderd euro met je enkels in de klei hebben mogen kijken naar een vrij natte baan.
Nu gaat veiligheid voor alles. Spa is een baan waar zeer hoge snelheden gehaald kunnen worden, waardoor elk foutje heel erg hard kan worden afgestraft. Ook met diverse recente crashes in het achterhoofd is het helaas begrijpelijk dat Michael Masi geen andere keuze kon maken. Uiteraard hebben we de Stand na GP België 2021 voor je, eerst zijn dit de zeven dingen die ons opvielen:
Balen, balen, balen.
Dit was oprecht balen. Tegenwoordig, in tijden van social media en het feit dat iedereen een mening heeft, wordt een schuldige gezocht. Er is zoiets als overmacht. Hier was heel weinig aan te doen. Uiteraard was het heel erg balen. Voornamelijk voor de mensen die al vanaf zondagochtend op een veld stonden te verkleumen. Gelukkig is de eerstvolgende race alweer over een paar dagen!

Wat was het lang wachten!
Om 15:00 zou de race moeten beginnen. Tot 18:46 werden we in spanning gehouden. En toen werden we getrakteerd met een sensationele tweede plaats van George Russell! Die wachttijd was eigenlijk best bizar. Nu is het natuurlijk altijd lastig om te handelen met zaken waarvoor geen draaiboek is. De communicatie wordt gelukkig telkens beter, maar het was zeker voor de toeschouwers prettig geweest als er iets meer duidelijkheid was over de planning en wat de vereisten waren. Aan de andere kant: in dit soort overmacht is dat gewoonweg niet te regisseren, ook niet voor Michael Masi en zijn kornuiten.

George Russell presteert bovengemiddeld
30 jaar geleden verraste een Jordan-coureur door zich als vijfde te kwalificeren. De naam van deze persoon was Michael Schumacher. De prestatie werd gezien als iets heel erg bijzonders. Flavio Briatore bedacht zich geen moment en legde Schumacher voor een paar jaar vast. Het zou leiden tot twee wereldtitels. Toto Wolf is extreem belangrijk voor Mercedes. Het kan dan ook niet anders dat het succes deels aan hem te danken is. Hij zal echter Russell nu wel in de Mercedes moeten zetten. Per direct. Je kan niet zo’n talent laten verstoffen in een Williams ten faveure van een uitgerangeerde Fin. Ook Bottas moet inzien dat hij op zijn best vrij gemiddeld is.
Verstappen wint op zaterdag
Uiteindelijk was het de in Hasselt geboren Nederlander die de race won. Geen een keer maakte hij een fout. Perez bewees dat dat namelijk wél degelijk mogelijk was. Maar de kwalificatie van Verstappen was er eentje om in te lijsten. Waar het duidelijk was dat de McLaren en Williams heel erg lekker gingen op dit circuit, was dat voor de Red Bull minder duidelijk. Perez en Verstappen hadden ook in de vrije trainingen hun handen vol aan de Red Bull RB16B.

Lando Norris
Het leek zo’n mooi weekend te gaan worden voor Lando. De Brit was namelijk in topvorm en de auto werkte mee. Natuurlijk ‘vieren’ we graag de ‘overwinning’ van Verstappen, maar het hele weekend was duidelijk dat Norris buitengewoon goede zaken deed en een reële kans maakte op pole position. Ook met gridstraffen zou hij een paar goede punten kunnen pakken.
Wat is Spa toch geweldig
Het is logisch dat we af en toe in de zandbak moeten racen. De sponsoren vinden dat leuk. Maar er zijn een paar circuits die gewoonweg niet van de kalender mogen en Spa is daar een van. Spa-Francorchamps maakt de Formule 1 tot de glorieuze sport die het is. Jammer dat er geen race was. Alleen jammer dat de weergoden ons niet gezind waren.

Die driver cams!
Sinds Liberty Media de toko heeft overgenomen, zijn ze bezig om de sport veel interessanter te maken. Op heel veel manieren wordt geprobeerd de kijkers bij de races te betrekken. Daarom hebben we ook programma’s als Drive To Survive, dat uitgesloten zou zijn onder Bernie Ecclestone’s regie. Dit weekend werd er iets nieuws geprobeerd: een camera in de helm zodat je kan zien hoe de coureur het daadwerkelijk ziet. In de Formule E hadden ze dit al, maar zag het er met Need For Speed-achtige beelden traag uit. Zo niet in de Formule ! Geweldig!

Rijderskampioenschap
Max Verstappen loopt in op Hamilton, maar de Brit blijft leider in het wereldkampioenschap. Het verschil is nu minimaal: 3 punten. Wellicht had Max ietsje sneller moeten proberen te rijden achter de safetycar om de snelste ronde te pakken, alhoewel het niet strikt duidelijk is of je daar dan ook een (halve) punt voor zou krijgen. Er zijn een paar kleine mutaties van coureurs die zich goed gekwalificeerd hebben.

De stand na de GP België 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Hamilton | Mercedes | 202,5 | 0 |
2 | Verstappen | Red Bull | 199,5 | 0 |
3 | Norris | McLaren | 113 | 0 |
4 | Bottas | Mercedes | 108 | 0 |
5 | Pérez | Red Bull | 104 | 0 |
6 | Sainz | Ferrari | 83,5 | 0 |
7 | Leclerc | Ferrari | 82 | 0 |
8 | Ricciardo | McLaren | 56 | +1 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 54 | -1 |
10 | Ocon | Alpine | 42 | 0 |
11 | Alonso | Alpine | 38 | 0 |
12 | Vettel | Asston martin | 35 | 0 |
13 | Tsunoda | AlphaTauri | 18 | 0 |
14 | Stroll | Aston Martin | 18 | 0 |
15 | Russell | Williams | 13 | +1 |
16 | Latifi | Williams | 7 | -1 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 2 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Williams doet goede zaken, want beide coureurs van dat veel geplaagde team behaalden net als vorige race gewoon punten! Geweldig! Perez en Bottas behaalden beide geen punten, dus Red Bull kon iets inlopen op Mercedes. De enige mutatie is uiteindelijk die van McLaren en Ferrari. Dankzij de puike kwalificatie van Daniel Ricciardo en zijn zeer stabiele ‘race’ reed hij namelijk de punten in! Dat was uiteindelijk net voldoende om Ferrari voorbij te steken.

De stand na de GP België 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 312 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 303,5 | 0 |
3 | McLaren Mercedes | 169 | +1 |
4 | Ferrari | 164,5 | -1 |
5 | Alpine Renault | 80 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 72 | 0 |
7 | Aston Martin | 53 | 0 |
8 | Williams | 20 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 0 |
10 | Haas | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
De kwalificatie was bijna een race op zich. Niet alleen qua tijdsduur, maar ook qua spanning. Uiteindelijk was dat ook de race. Ten eerste, Vettel neemt afstand van Stroll. Ten tweede Ocon en Alonso houden elkaar heel erg scherp. Russell en Gasly houden hun teamgenoten ten slotte in de zak. Opmerkelijk is dat Sainz hoger in het rijdersklassement staat dan Leclerc, terwijl Leclerc beduidend beter kwalificeert. Sainz is net als Jos Verstappen meer een racebeest.

De onderlinge stand na de GP België 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (9) | Bottas (3) |
Red Bull | Verstappen (11) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (9) | Ricciardo (3) |
Aston Martin | Vettel (8) | Stroll (4) |
Alpine | Alonso (6) | Ocon (6) |
Ferrari | LeClerc (9) | Sainz (3) |
AlphaTauri | Gasly (12) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (9) | Räikkönen (3) |
Haas | Schumacher (10) | Mazepin (2) |
Williams | Russell (12) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Deze had niemand goed voorspeld, uiteraard. En anders moet je er een paar Roebels op gezet hebben. Nikita Mazepin wist de namelijk snelste ‘race’-ronde te rijden. Helaas voor hem levert dat geen punt (of halve punt) op, want daarvoor dien je in de top 10 te finishen. Maar toch, deze score kan niemand hem afnemen en zal in geschiedenisboeken vermeldt worden.

De onderlinge stand na de GP België 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Driver of the Day
Bernd Maylander en Alan van der Merwe hebben ons uiteindelijk gelukkig nog een beetje kunnen troosten met de geweldige geluiden van die Mercedes-AMG GT R (Bernd) en Mercedes-AMG C63S Estate (Alan). Daarnaast waren er nog wel wat ‘verrassingen’: snelste ronde voor Mazepin, Russell tweede, Latifi weer punten. Normaal gesproken krijg je daar namelijk de Driver of the Day trofee voor. Uiteindelijk won niemand de felbegeerde titel.

De onderlinge stand na de GP België 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van België 2021 goed voorspeld?
Ja! Michael wist al van te voren dat Hamilton, Verstappen en Russell op het podium zouden eindigen. Deze voorziene blik had hij al afgelopen week! Heel erg knap en misschien ook een klein beetje eng. Wouter had echter de eerste twee coureurs precies goed. Uiteraard ook hier halve punten. Het is namelijk niet altijd feest!

Onderlinge stand na de GP België 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 60,5 |
Wouter | 38 |
Jaap 35 | 35 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België

Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije
- 10 oktober | nader te bepalen (GP Japan gaat níet door)
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | nader te bepalen (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi

De eerste meters voor de GP van Nederland worden op 3 september verreden om 11:30 uur.
Volgende keer maar een begrenzer er op, maximaal 200 en terug naar zijn 1 omhoog in eau rouge
Michael Schumacher kwalificeerde op de 7de plaats bij zijn debuut, FYI😉
Schaamteloos, schabouwelijk en schandalig was deze vertoning.
Als het te gevaarlijk is om te racen dan annuleer je de race, punt! Om het geheel af te ronden met een podiumceremonie was gewoon obsurd. De FIA, Liberty Media en de organisatie van Francorchamp geven geen bal om de sport en de fans maar hebben toch weer mooi kunnen cashen. Dat Hamilton zijn verontwaardiging uitsprak mag je misschien met enige achterdocht bekijken, hij werd wel bijgetreden door Alonzo en Vettel en heeft gewoon gelijk.
De Max fans lieten het blijkbaar niet aan hun hart komen en stonden toch uitbundig te juichen al vermoed ik dat met een ander podium ze hier nu vollop hier zouden komen klagen.
Ben benieuwd of ze straks de DHL FASTEST LAP dinges op youtube gaan zetten.
Die driver cams. Verwarrende kop door gebruik van Engels en Nederlands in één titel. Ik las die op zn Engels, sterf, en vervolgens is het stuk positief over de helm camera’s.
@ghini welkom in 2021 waar we nodeloos veel Engels gebruiken en vergeten zijn dat je woorden gewoon kunt vertalen.
@ghini: Ik had je uitleg zelfs nodig om het te begrijpen…. Het is hier ook nog relatief vroeg.
Met oranje zonnebril op: Er lijkt ‘sleet’ te zitten op Lewis Hamilton/MB combinatie. De enige reden dat hij op dit moment voor staat in het kampioenschap is dat Verstappen 2 keer niet wist te finishen. Om redenen die hier uit en te na zijn besproken. In ‘normale’ race situaties heeft Verstappen/RB de overhand.
3 keer. 25 punten baku, 25 punten silverstone, 16 punten hongarije (want ik denk dat ie daar 2e was geworden, nu werd ie 9e). 66 punten weg. HAM zou 3e zijn geworden in Baku, 15 erbij, 2e in engeland, 7 eraf, 1e in hongarije, 7 erbij. Dus ipv 3 punten achter had Maxie 48 punten voor moeten staan. Nogal een verschilletje.
@johanneke: eens.
Beetje off topic: Halverwege het seizoen werd op de officiele F1 site werd na de GP in Hongarije aan een aantal, Britse, journalisten gevraagd of het terecht was dat Hamilton op 1 stond in het klassement. Tot mijn verbazing was zeker de helft het daarmee eens. Met algemeenheden als: je creëert je eigen geluk en zo. Dat Hamilton nu op 1 staat is, en dat beseft hij denk ik zelf ook, meer geluk dan wijsheid. Al sinds Azerbaijan is Verstappen RB de sterkste combinatie. Dat Hamilton in Hongarije op pole stond was, denk ik, meer te wijten aan fouten in de set up bij RB dan aan iets anders.
@pomoek: zo weet ik er nog wel eentje. Als Mercedes geen fouten had gemaakt met de afstelling van Hamilton in Monaco, dan had hij ook meer punten gescoord.
Wat verdiend een gp winnaar eigenlijk?
@maferick74 Die verdienT in principe geen prijsgeld, omdat ze allemaal salaris krijgen. De winst per raceweekend wordt via een ingewikkeld rekenmodel verdeeld onder de teams. Dus indirect zal er wel iets van de winst bij de coureurs terecht komen.
@sportabgasanlage: oke en alleen als je een punt haalt, dan hoeft je geen transportkosten te betalen, wat dan iets van 2 miljoen op jaarbasis scheelt. Het is dus niet zo dat ze per gewonnen punt betaald krijgen. (Tenzij ze dat hebben afgesproken binnen het team) Thanks
25 punten
@maferick74: sommige coureurs krijgen van hun werkgever bonussen als ze punten halen of podia. Maar inderdaad, van de FIA of wedstrijdorganisatie krijgen ze niets.
Grote sof natuurlijk gisteren. Wil je iets vergelijkbaars, dan moeten we verder in de geschiedenis gaan, komen we bij die GP in de VS waar maar een paar deelnemers waren vanwege een bandenkwestie. Spa is vaak nat. Misschien verplaatsen naar voor de zomer. De weergoden lijken Zandvoort elk geval goed gestemd.
Misschien, als je op donderdag-zaterdag ziet dat het takkeweer gaat worden op Zondag, misschien van te voren aankondigen dat je vanaf 11:00 klaar gaat staan om te starten en er ook bij gaat zeggen dat evt Maandag ook geracet kan worden.
Met een beetje goede wil, is er gewoon veel mogelijk.
Nu heeft niemand iets.
@gregorius: met een beetje goede wil kan je een tuinfeest organiseren maar niet zo een mega-evenement als een grand prix. Allereerst hangen hier grote commerciële belangen aan vast ivm uitzendrechten van televisiezenders wereldwijd. Ook de supporters die een kaartje hebben zullen ook niet allemaal kunnen en de baancomissarissen al evenmin denk ik.
Uitzendingen: F1 zit in de meeste landen achter de betaalmuur: die media hebben genoeg mogelijkheden om dingen te switchen en dergelijke.
En een de meeste andere ‘normale’ omroepen zullen graag om maandag een F1 uitzenden dan helemaal niks. Ze hebben er toch voor betaald en nu hebben ze de hele dag omgegooid en nog niks gekregen. (De Oostenrijker heeft 5 uur lang regen uitgezonden. Wurz was na 2 uur wel uitgepraat en in het 4e interview met Toto, had zelfs hij niks meer te melden).
Toeschouwers: Sommige zullen blijven, die krijgen nog wat waar voor hun geld; anderen hebben pech ja.
Baancommissarissen. In een land waar ze niet betaald zijn en waarschijnlijk op maandag een baan hebben, is het lastig. Maar goed, je hebt 1 keer per jaar een dergelijk event en eens in de 10-20 jaar heb je dan zo’n verschuiving.
Maar NU heb je alleen maar gezeik.
Overigens: In Maleisie reed men in het begin, vroeger, op het laatste punt van de middag; voordat het donker werd. IVM het tijdsverschil zodat Europa nog een beetje normaal die GP kon volgens. Maar goed, werd wel erg vaak regen.
Dus toen hebben ze het ook vervroegd.
Kun je nagaan als dit volgend jaar weer het geval is…
@gregorius: het hele circus moet na een race nog afgebroken worden daarna ingeladen en dan hoppa door naar de volgende bestemming om daar alles weer op te bouwen. Als je dan een dag mist in dat schema hakt dat er best in
Krijgt Mercedes nu ook al 1,5 punt extra voor Toto? 202,5 (LH44) + 108 (VB77) + Toto = 312
“en zal in geschiedenisboeken vermeldt worden”
Dan maakt verdient of verdiend ook niets meer uit.
f1 moet hier gewoon lessen uit nemen en de constucteurs verplichten dat ze hun wagens optioneel kunnen uitrusten met spatborden die het opspattende water kunnen verminderen. Dit kan toch niet onmogelijk zijn. Jaren geleden was iedereen aan het zeiken over de halo, nu staat ie erop en iedereen accepteert het.
Het moet gewoon zo zijn dat indien er zware regen is dat er toch kan gereden worden. Ben blij dat ik gisteren niet op spa was en 200 euri betaalde voor 2 rondjes achter de safety car; dit slaat nergens op.
Ooit gehoord van aquaplanning? Dat treed ook op of je nu spatlappen monteert of niet.
Het probleem was het zicht. Je kon gewoon niks zien. Als iemand spint dan zie je die niet op tijd. Of je mist jr rempunt. Lig je naast de baan ziet niemand je en kan de heli niet bij je komen.
Wat mij is opgevallen is dat nu verstappen kan profiteren van de regels met die graprace van zondag niemand er om geeft…. Toch frappant Persoonlijk hoop ik dat we elke race een deftig gevecht zien waar ze er beide voor gaan en wie er wint zal me dan worst wezen. Maar dit was/is belachelijk. En met deze 2strijd is een “gemiste” race iets dat we mss nooit terug zien.. En dat verdienen de echte fans van F1.