Verstappen: “Soms weten coureurs niet wat een uitlaat is”

Auteur: , 32 Reacties

Wellicht komt het door al die neppe uitlaten op auto's tegenwoordig.

MV33

Max Verstappen was vandaag aanwezig in eigen land. In de jaarbeurs in Antwerpen Utrecht moest de Nederlander opdraven voor sponsor Exact voor het jaarlijkse Exact Live evenement. Op het evenement kan je de vast kennis maken met de technologie van morgen. Daarnaast kan je luisteren naar spreekbeurten van mannen als Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing en Karl Raats, creativiteitsaanjager, inspirator & coach.

Maar als Max Verstappen ergens aanwezig is worden hem natuurlijk ook nog wat dingen gevraagd. In het kader van ‘de technologie van morgen’, ging het onder andere over het belang van Max’ begrip van de tech in zijn F1 bolide. Max zegt dat het belangrijk is dat je als coureur iets van technische kennis hebt.

Je moet begrijpen waar het over gaat, want uiteindelijk moet ik zelf aan de engineer uitleggen wat ik wil veranderen aan de auto. Je kunt wel uren naar data kijken, maar je moet zelf ook weten waar er iets moet veranderen.

Volgens Max hadden niet alle coureurs die hij in zijn loopbaan is tegengekomen ook daadwerkelijk deze kennis in huis. Sterker nog, toen Max enkele jaren geleden zijn racedebuut maakte in de Florida Winter Series, wisten sommige coureurs volgens hem niet eens wat een uitlaat was.

Een boude uitspraak en omdat Max geen namen en rugnummers noemt, hebben we maar even opgezocht wie er destijds allemaal meededen. Max eindigde het mini-kampioenschap als derde achter Antonio Fuoco en Nicolas Latifi. Achter Max eindigden onder andere Dennis van der Laar, Tatiana Calderon, Ed Jones, Rafaelle Marciello, Lance Stroll, Alex Bosak en Vasily Romanov. Slechts één van hen is een vrou…oh nee dat mag tegenwoordig niet meer.

Enfin, ook de virtuele technologie is tegenwoordig essentieel volgens Max. Vanwege de beperkte tijd op de baan doen teams tegenwoordig veel werk met de simulator. Oud nieuws, wisten we al. Toch meldt Max nog een opvallend feitje op dit vlak. Max zegt dat ze in één van de ‘afgelopen kwalificaties’ de setup uit de simulator gebruikt hebben. Dat impliceert dat er in alle andere gevallen toch nog wat veranderd is na het computerwerk. Gelukkig, die ouderwetse kunst van het afstellen van de auto op het circuit zelf is dus nog niet helemaal verdrongen door de tech.



32 reacties

Geeft Max hier op de foto een demo van wat je allemaal met photoshop kunt bereiken of staat hij naast die jongen uit de Picnic reclame?
@mashell: Met helm op is hij knapper
Klinkt als een boude uitspraak inderdaad, maar is eigenlijk onzin.

Een coureur moet zo hard mogelijk zijn/haar rondjes rijden. Technische kennis kan wellicht helpen, maar is daar niet noodzakelijk voor.

Mooi voorbeeld is Johan Zarco in de MotoGP; Rijdt z’n rondjes, komt de box binnen, zegt waar hij meer of minder grip en snelheid heeft en laat vervolgens de monteurs het werk doen.
@luittinke:
Ik denk dat het weldegelijk uitmaakt of een coureur kan onderscheiden of de bolide te hard geveerd is of te zacht gedempt. Ik noem maar iets. Het scheelt misschien een of twee keer de setup veranderen waardoor er meer tijd overblijft om de rest van de bolide te perfectioneren.
@original_arnoud: Het kan wel degelijk helpen, maar het is niet noodzakelijk. En dat is wel wat Max Verstappen hier verkondigt.
@luittinke: jij zal het wel weten.
Wat weet die verstappen er nou van?
@hplh: Topargument. Wat weet jij er nou van als niet-chefkok zonder michelin-ster (Daar ga ik gemakshalve maar even van uit) of je biefstuk in een restaurant nu gaar en lekker is?

Max Verstappen zegt hier dat het noodzakelijk zou zijn om te oordelen. En dat is het niet. Een coureur moet zo snel mogelijk zijn rondjes afraffelen, een monteur moet de machine zo goed mogelijk afleveren aan de coureur zodat hij dat kan doen.
@luittinke: een coureur die geen interactie heeft met zijn engineer zal nooit de snelste ronde kunnen rijden.
Ik weet best wel of de biefstuk lekker smaakt.
Ik kan alleen geen tips aandragen aan de chefkok om de biefstuk te verbeteren.
Dat is waarschijnlijk precies waar verstappen op doelt.
@hplh: Dat kun je wel. Een medium biefstuk met roomsaus kan in jou ogen net iets te doorbakken zijn en de saus net iets te waterig. Kan de chefkok nog zo hoog aangeschreven staan, voor jou werkt dat gerecht dat niet. Ook al weet je niet hoe dat wél moet bereiken, maar je weet dat het kan. Omdat je dat eerder hebt ervaren.

En dat is precies wat een Johan Zarco (ik ben meer van de tweewielers dan de vierwielers) doet. Die vertelt waar hij iets mist en vertrouwt er dan op dat zijn monteurs het fiksen. Vervolgens test hij de verandering uit en vertelt wederom waar hij iets mist, of niet.
Hij heeft weinig tot geen verstand van het afstellen van een motorfiets, daar wordt hij ook niet voor betaald.

Zo als Verstappen het hier doet voor komen, dien je als coureur een halve tot driekwart monteur te zijn. Hoewel dat handig is, is dat allesbehalve noodzakelijk.

Maar tegen een mening van Max Verstappen in gaan is hier vloeken in de kerk, dat wist ik van tevoren ;-)
@luittinke: Verstappen zegt niet dat je de skills van een monteur moet hebben maar dat je moet snappen hoe de techniek werkt om tot een nog beter resultaat te komen. Zie het als je voorbeeld met de biefstuk, je kan tegen de kok zeggen dat je de biefstuk niet lekker vind maar daar kan een kok niets mee, als je dan vertelt tegen die kok wat hij moet doen om de biefstuk voor jou lekkerder te maken dan weet de kok wat hem te doen staat. Als Johan Zarco de techniek wel zou begrijpen dan zou hij misschien nog iets sneller over het circuit gaan dan hij nu al doet.
@rhellema: je kunt prima tegen de kok zeggen wat je anders aan het gerecht zou willen om het voor jou beter te laten smaken (beter doorbakken biefstuk, dikkere saus, pittigere saus) zonder zelf ook maar een eitje te kunnen bakken.

Zo ook met een coureur; als een coureur kan aangeven waar en wanneer hij meer of minder tractie, grip of snelheid wil, kan een monteur dat fiksen.
Daar hoeft de coureur geen technische kennis voor te hebben. Het helpt absoluut, maar is niet noodzakelijk zoals Verstappen hier stelt.
@luittinke: het is wel noodzakelijk als je die duizendste van een seconde wil winnen in een snelle ronde. Dan komt de technische kennis van de coureur en het technische vakmanschap van de monteur samen en wordt net dat hele kleine beetje extra er uit geperst. Waarom denk je dat Verstappen dit jaar Ricciardo werkelijk vernederd heeft in de kwalificaties terwijl vorig jaar Ricciardo het kwalificatiemonster werd genoemd. Omdat Ricciardo toen veel meer kennis over de RB 12 had dan Verstappen en nu met de RB13 zie je dat Verstappen die kennis op een hoger niveau heeft staan.
@luittinke: er zijn 2 verschillende soorten coureurs.

Groep nummer 1 is zoals die Johan Zarco die jij noemt (nog nooit van gehoord trouwens). ook een vettel, massa en bottas horen bij deze groep.
deze coureurs zeggen dat ze in bocht 6 te weinig tractie hebben. de monteurs werken zich dan helemaal 3 keer in de rondte, passen het 20 keer aan en uiteindelijk klopt het nog niet.

groep 2 is zoals een senna, prost, schumacher, rossi, hamilton, en volgens horner ook verstappen. deze jongens bouwen een team om zich heen, weten precies welk onderdeel van de auto wat doet op welk moment en hoe het moet worden afgesteld. als ze de pitsbox inkomen zeggen ze dat ze 1,7 graden meer downforce nodig hebben op laag nummer 4 van de voorvleugel, dit gebeurt binnen 5 minuten door een rustige, geconcentreerde monteur, en ze rijden weer naar buiten. meestal hebben ze nog gelijk ook.

welke groep maakt er meer kans om wereldkampioen te worden?
@gwnbmw: De snelste.
@rijnounsdoor: zo simpel is het dus niet..
@easygoingmartin: Zo simpel is het in principe wel.

En niet gehoord van Johan Zarco? Afgelopen seizoen geen MotoGP gekeken? Of de afgelopen jaren Moto2? Hij is de revelatie van dit MotoGP seizoen en de enige coureur die zijn Moto2 titel heeft geprolongeerd. En alles behalve een slome dodo. Reed menig race vooraan, en dat als rookie op een motor van vorig jaar.
Inderdaad, eigen land is voor Max eigenlijk België, maar dat kan ik beter niet te luid zeggen.
@kapiteinaudi: home is where the heart is. Dus NL en niet BE
@w0o0dy: …en daarom speelt het Marokkaanse nationale voetbalelftal ook met vijf Nederlanders in de selectie.
@kapiteinaudi: Blijkbaar niet hé, aangezien hij ervoor kiest om voor Nederland te rijden. Maar maakt niet uit, wij hebben Stoffel nu. Hoera.
@winkeb: Hoe doet in ieder geval zijn naam eer aan.
@toniominestrone: We zullen volgend jaar zien. Ik moet zeggen dat ik op basis van wat ze op tv tonen ook meer had verwacht van Vandoorne. Maar ik heb enkele dagen terug een aantal van zijn starts (oa MexicoGP) en inhaalacties gezien vanuit de camera op zijn wagen en dan zie je toch dat hij wel degelijk uit het juiste hout gesneden is. Helaas gebeurt dit steeds in de achterhoede en dus niet interessant voor op tv. Jammer wat zo krijg je een geen correct beeld
@alino: Ik heb Stoffen eerlijk gezegd ook hoog zitten alleen had ik ondanks de langzame Mc Laren toch meer van hem verwacht, dacht dat hij Alonso meer tegenst
@kapiteinaudi: het zit nog diep he..
Max is een sterke f1 coureur die heel getallenteerd is.
Gek genoeg heeft hij een mening die ik volledig deel. Hierbij is een punt waarvan ik vermoed waarom McLaren F1 team geen deuk in een pakje boter rijd, namelijk uren kijken naar data.

Data is leuk, maar situaties zijn variabel, je moet altijd anticiperen op andere situaties.
Ook kan je met passie meer behalen dan afgetraint een verwacht patroon repeteren.
Goede zin, vertrouwen, ervaring, en goede materialen zijn volgens mij de coctail tot goede resultaten. Precies dat Redbull F1 bezit.

En tot slot, mijn auto heeft een verborgen uitlaat.
Grote woorden voor een knul die niet eens weet wat de “heel & toe” techniek is.
@zelfbenoemdingenieur: of hoe je een motor moet aanslingeren!
@zelfbenoemdingenieur: Nou ik denk dat hij dat wel kan hoor…
@zelfbenoemdingenieur: Max doet de hele race Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen. Veel beter dan heel and toe.
Ben ik de enige die na het lezen van dit artikel Tatiana Calderom gegoogled heeft?
HAHAHAHAHAH, weten niet wat een uitlaat is. Misschien overdreven of misschien niet, maar dit soort dingen hoor je te weten als coureur. Eigenlijk iedereen die een auto bestuurt hoort wel een beetje te weten over hoe een/je auto werkt, laat staan weten wat een uitlaat is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).