• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vervuilende auto’s volgend jaar verboden in Utrecht

Auteur: robbie, gepost 28 juni 2012 om 09:05 – 104 Reacties

Pickup met fijne rookpluim


Het lijkt erop dat Utrecht het braafste groenste jongetje van de klas wil worden. Wethouder van verkeer, Frits Lintmeijer (GroenLinks), heeft namelijk bedacht dat meer dan 8 jaar oude dieselauto’s vanaf volgend jaar niet meer welkom zijn in de stad. De jaren daarna zal het alleen nog maar erger worden…

Uiterlijk in 2015 moet het zelfs zo zijn dat dieselauto’s ouder dan 8 jaar, en benzineauto’s ouder dan 12 jaar, het centrum niet meer in mogen. Die zijn namelijk veel te vervuilend. Volgens Frits is het namelijk heel viessss in Utrecht:

“Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde”

En daarom wil hij deze draconische maatregelen invoeren om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Sinds 2007 zijn zwaar vervuilende vrachtwagens al verboden in het centrum van Utrecht en dat bevalt blijkbaar goed, want hij wil het verbod nu uitbreiden naar gewone auto’s.

Als voorbeeld wijst hij bijvoorbeeld naar Duitsland waar enkele jaren geleden de zogenaamde Umwelt Zones en Umweltplakette werden ingevoerd. Hij weet volgens mij alleen niet dat uit onderzoek is gebleken dat de invoering van zones en stickers geen effect heeft gehad op de luchtkwaliteit.

Volgens Frits Lintmeijer scheelt deze maatregel een slok op een borrel. Wij zouden het eerder omschrijven als A Drop In the Ocean en nutteloze symboolpolitiek waardoor burgers op enorme kosten worden gejaagd. Voor bewoners die in de binnenstad wonen zal er (gelukkig) wel een overgangsregeling komen, maar bezoekers met een oude dieselauto zouden er volgend jaar al aan moeten geloven.

Amsterdam had enkele jaren geleden een zelfde soort verhaal, maar dat werd gelukkig nog op tijd afgeschoten. Laten we hopen dat in Utrecht hetzelfde gebeurd. (via: nu.nl)

PS Er komt nog een inspraakronde, dus als je het er niet meer eens bent… Laat jezelf dan horen!

Ook interessant!

  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2021! [nog 3 dagen]
  • Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
    Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, groenlinks, hippies, parkeren, utrecht

Vorig bericht: « Zijn mensen met ADHD slechte(re) chauffeurs?
Volgend bericht: Driften in Saoedi-Arabië? Daar staat de doodstraf op! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ar156sw zegt

    28 juni 2012 om 09:09

    Belachelijk selectief en duur plan… Laat ze een slok BPM van nieuwe auto’s afhalen, dan rijden misschien minder mensen in oude barrels :D

    Login om te reageren
  2. yipikaye zegt

    28 juni 2012 om 09:12

    Pure discriminatie, mensen met een kleine beurs worden hier weer door getroffen, zij “kunnen” namelijk gen nieuwe auto bekostigen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 juni 2012 om 11:04

      @yipikaye:
      Had je dan anders verwacht van een partij die bestaat uit comunisten afgeserveerde Greenpeace activisten en RaRa terroristen.

      Die gasten zitten daar gewoon om hun eigenzakken te vullen met zo min mogelijk inspanning.
      Ja en dan moet je zo nu en dan iets roeptoeteren om in de picture te blijven.

      Het stemvee moet er natuurlijk wel voor zorgen dat hij dat luizenleventje kan volhouden.

      En dan is negetieve aandacht ook andacht.

      Login om te reageren
  3. jolig zegt

    28 juni 2012 om 09:13

    8 jaar. Knappe jongen als hij dat voor elkaar krijgt. Hoe denkt hij dat mensen naar hun werk gaan.
    Dat je iedereen de bluemotions injaagt is tot daaraan toe, maar je kunt toch zelf ook wel bedenken dat veel mensen gewoon geen nieuwere auto kunnen betalen? En het openbaar vervoer is al helemaal onbetaalbaar.

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      28 juni 2012 om 09:15

      @jolig:

      Dat soort lui leven ook niet meer in de realiteit.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 juni 2012 om 14:14

      @jolig: Wat een terreur om je oude auto snel te vervangen door een hybride/elektro of iets in die richting. Al die oude auto’s die het nog prima doen belanden op de schroot en de fabricage van nieuwe doet het milieu geen schade? Ik hoor die onzin nu al jaren van die linkse figuren.
      En dit moet ons land regeren?

      Login om te reageren
      • Ikke_ferrari zegt

        28 juni 2012 om 21:09

        @JanJansen: Inderdaad… men denk dat de productie van nieuwe auto´s geen schade aan het milieu toe brengt.

        Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, so I just guessing…
        Maar ik denk, als we allemaal de afgelopen 10 jaar geen nieuwe auto´s meer gekocht hadden en in onze oude auto´s waren blijven rijden, dat het milieu uiteindelijk alsnog beter af was.

        Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    28 juni 2012 om 09:16

    hoewel ik mij in het groene hokje schaar van de lezers van deze blog vind ik deze maatregel echt belachelijk. Dit betekend dat auto’s van vóór 2000 de stad Utrecht niet meer in mogen! Het idee dat moderne auto’s veel minder vervuilen dan oude auto’s is een fabeltje dat nu blijkbaar ook door het Utrechtse ambtenarenkorps wordt geloofd. Ik rijd afwisselend in een auto van 20 jaar en in een gloednieuwe auto rond en het verschil in brandstofverbruik is verbazingwekkend klein. Door dit soort maatregelen jaag je mensen op onnodige kosten. De enige die ervan profiteren zijn autodealers.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      28 juni 2012 om 09:19

      @pomoek: en daarmee ook dus de overheid, provincie, gemeente utrecht dus ook, want belastinginkomsten..

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      28 juni 2012 om 09:41

      @pomoek: Los van dat ik het met je eens ben en het een bizarre maatregel lijkt, is een kleine nuance misschien wel op z’n plaats; ik denk namelijk dat de verbranding en uitstoot van schadelijke stoffen wel veel schoner is geworden, bij een evt gelijk verbruik.

      Login om te reageren
    • arno1 zegt

      28 juni 2012 om 10:07

      @pomoek: Het gaat niet om verbruik, maar om uitstoot… Vooral stikstof oxiden ed. zijn veel minder geworden

      Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    28 juni 2012 om 09:16

    ik weet niet of ik hier blij mee moet worden of juist niet..

    een dieselauto ouder dan 8 jaar houd dus dieselauto’s in de dielselauto’s met een bouwjaar van 2004 of lager ( #ochtendhoofdrekenen) . ik vind persoonlijk dat ze de pot op mogen vanwege het volgende:

    heb je de bussen wel eens bekeken? er rijden dieselbussen zonder roetfilters rond (terwijl overal word vermeld dat het er wel op zit). je kan mij niet wijsmaken met een enorme zwarte walm roet uit de uitlaat bij bijna stationair lopen dat dat ding een roetfilter heeft…
    laat ze daar eens wat en doen en ook aan de lpg bussen uit 1999(!).

    zo nu genoeg geklaagd over het ov.
    deze regel is gewoon domweg niet uitvoerbaar omdat je hier echt ontiegelijk veel auto’s ziet die ouder dan 2004 zijn.

    belachelijk met wat voor zielige regels die ambtenaren zich bezig houden. maarja dat krijg je als je als kip zonder kop zomaar dingen mag bedenken, al is het maar om beig te zijn.. hebben ze budget te veel?

    Login om te reageren
  6. TSI-tje zegt

    28 juni 2012 om 09:17

    Echt weer iets voor zo’n groen links idioot.
    Amsterdam heeft een dergelijk regeling ook al een keer geprobeert op te zetten. Geheel zonder succes. Nu gaat een links groene idioot het wiel opnieuw uitvinden ?
    Bij voorbaat kansloos. (gelukkig)

    Login om te reageren
  7. bigcar zegt

    28 juni 2012 om 09:17

    Met de Toyota GT86 kom je vast wel de stad in ;)

    Login om te reageren
  8. bigcar zegt

    28 juni 2012 om 09:20

    persoonlijk denk ik in ieder geval dat deze regel er niet door de inspraakronde zal komen, want het is echt te belachelijk voor woorden.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      28 juni 2012 om 10:06

      @bigcar: inspraakrondes zijn er ook alleen maar voor de leuk, lijkt het democratisch maar de bestuurders hoeven zich er niet aan te houden.

      Bij ons was ook zo’n inspraakronde voor friese plaatsname, iedereen die daar kwam was tegen, behalve 1 man die alle dorpen langs ging met zijn verhaal over hoe geweldig het wel niet was. Verder was iedereen tegen.

      Maar wat zegt frysk nasjonale party (Zo’n linkse friese partij) er komen toch alleen maar mensen op die bijeenkomsten die er op tegen zijn, de rest is voor en dus gaat het gewoon door. en nu wonen wij in plaatsen met vreselijke namen als Berltsum, terwijl je het in het fries uitspreekt als beltsum

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        28 juni 2012 om 10:23

        @undifined1: is nationaal en links niet een beetje in tegenspraak met elkaar?

        Login om te reageren
        • lijphoofd zegt

          28 juni 2012 om 12:49

          @Jansen: nee hoor. Weet u nog dat akkefietje halverwege de vorige eeuw? Dat met Duitsland en dat mannetje met die snor? Hartstikke links die partij. En nationalistisch. Nationaal socialisme, heette dat toen.

          Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    28 juni 2012 om 09:22

    Soms schaam ik me voor dit land, mensen die met een ouder gebakje rijden, kunnen over het algemeen niet even een nieuwe kopen.
    Mijn wagen is ondertussen ook 12 jaar oud, beschaafd 4 pittertje, betaal netjes wegenbelasting en hij is apk gekeurd.
    Neem aan dat dit ook voor de rest van nederland/utrecht geld.

    Denk dat we steeds meer in de richting naar Singapore gaan, qua belachelijke regelgeving. (Bij een ontbijtzaak vroeg ik de beste man of hij het ei aan 2 kanten kon bakken ipv 1 kant, maar dat mocht niet, want hij had er geen vergunning voor.. (Certificaten op de muur, not shittin’))

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      28 juni 2012 om 10:38

      @faalhaas: ei aan 2 kanten gebakken FTW!!!!

      Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    28 juni 2012 om 09:30

    Vraag me ernstig af op welke grond hij de auto’s dan wil weren?
    Als fijnstof het probleem is zou hij politiek gezien alle auto’s met roetfilter toe moeten laten en vormen juist moderne benzine-auto’s weer een probleem. Als het CO2 is zouden kleine auto’s uit 2000 ook echt geen probleem mogen zijn. Als het Euronorm is moet je het niet nu op een leeftijd vast stellen maar een bepaalde norm eisen.

    Leuk (opgeblazen) blaatverhaal maar wat er nu allemaal geroepen wordt kan volgens mij nooit hard gemaakt worden met regels en controles.

    Of willen ze poortjes bij de afritten zetten die scannen op kenteken en alleen nieuwe auto’s doorlaten?

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      28 juni 2012 om 10:07

      @Alwood: ze zouden gewoon van de euro norm uit moeten gaan, net zoals in duitsland, gewoon alles boven euro 2 mag door

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      28 juni 2012 om 11:39

      @Alwood: Alles lager van Euro V wordt verboden gok ik.

      Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    28 juni 2012 om 09:30

    Waar is die 8 jaar op gebaseerd eigenlijk? Om als voorbeeld te noemen was rondom 2006 de roetfilter nogal een hype. Deze waren minder schadelijk blablabla… Deze mogen er dus ook niet in, terwijl die wel schoner zijn als wagens zonder. Althans onder die noemer zijn ze verkocht.

    Login om te reageren
  12. cocoloco zegt

    28 juni 2012 om 09:34

    Goed plan….m’n zusje met haar Lupo 3l uit 2000 verbruikt minder dan de gemiddelde prius lease bumperklever en een prius is zo’n schoonheid dus iedereen aan de prius! O wacht….

    Login om te reageren
  13. jordyvn zegt

    28 juni 2012 om 09:36

    Wat een slap verhaal, een audi a2 3l, diesel! loopt 1 op 30 en is wegenbelastingvrij dus schoon, mag de stad niet meer in.

    Net zo debiel als die topgear aflevering met de Peel microcar, die moest congestion charge betalen in het centrum van london maar de lexus volgauto niet omdat het hybride was.

    Wordt moe van al die doorgeschoten hippies in het land, geloof absoluut in uitstoot verminderen maar laten we aub nog wel vastkunnen houden aan onze oude brikkies

    Login om te reageren
    • Martijnvb zegt

      28 juni 2012 om 11:06

      @jordyvn: de Audi A2 was bij mij ook het eerste wat me te binnen schoot toen ik dit las. Dit beleid slaat dus helemaal nergens op.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      28 juni 2012 om 11:53

      @jordyvn:

      Daar had ik het gister met mijn pa ook over.
      we reden op de snelweg naast een lexus 450h. Puur omdat iemand in de fabriek een pakje duracells in de auto heeft laten liggen krijgt hij korting op van alles. bpm, wegenbelasting, slurptax etc. En ik durf te wedden dat hij meer verbruikt als de 1.6 focus waar wij in reden

      Login om te reageren
  14. citroenvtr zegt

    28 juni 2012 om 09:39

    ik woon zelf in utrecht alsof die bussen zo schoon zijn hier ze hebben een tijd trug helen wagenpark van conexxion vernieuwd door schoneren exmplaren die achteraf dus niet zo schoon zijn en wat als mensen nou de auto nodig hebben voor de zaak die in het centrum zit

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    28 juni 2012 om 09:44

    Volgens mij zijn auto’s al veel langer niet welkom in Utrecht. Hoge parkeertarieven, veel files op de invalswegen en snelwegen rondom. Utrecht is gewoon de meest onantrekkelijke grote stad van Nederland, centraal gelegen en toch slecht met de auto bereikbaar, een lelijk centrum, niet 1 museum van nationaal niveau, wat zoeken de mensen eigenlijk daar?

    Login om te reageren
  16. rsvbf1 zegt

    28 juni 2012 om 09:51

    dus wel net een nieuwe supercar maar niet met een klassieke auto

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      28 juni 2012 om 10:08

      @rsvbf1: Precies, ’t is nog al een aanname dat oude auto’s vies zijn en nieuwe auto’s niet. Mijn 2001 320d is een stuk schoner als een recente Touareg V10…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      28 juni 2012 om 10:21

      @rsvbf1: Haha inderdaad. Met de toekomstige Ferrari F70 mag je gewoon het centrum in, omdat de auto ook aangedreven wordt door elektromotoren en een startstopsysteem zal hebben. Als je een keer goed gas geeft sterven er meteen 3 bomen in de straat.
      Een belachelijke regel.

      Bovendien, 8 jaar? Er zijn genoeg mensen die een auto van 8 jaar of jonger niet kunnen betalen.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        28 juni 2012 om 10:22

        @berlinetta: zonder die elektromotors ook wel, gewoon alle nieuwe auto’s, als je een elektrische auto uit 1910 hebt, kom je er niet in maar met je m5 uit 2004 wel

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          28 juni 2012 om 10:28

          @undifined1: Het is inderdaad een belachelijke regel. Ga dan kijken naar de uitstoot. Boven een bepaalde uitstoot kom je er niet in. Maar zelfs datd is niet betrouwbaar, nu blijkt dat de wijze van uitstoot meten helemaal niet klopt.
          Deze hele regeling moeten ze schrappen.

          Wat zou het bovendien voor een effect moeten hebben op de luchtkwaliteit dan? Als de auto’s wel nog buiten het centrum mogen rondrijden, waaien alle schadelijke stoffen met één windvlaag toch weer het centrum in.

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            28 juni 2012 om 11:58

            @berlinetta:

            tuurlijk, het is ook een boutregeling.

            ze vergeten ook even dat die auto van >8 jaar oud die gerecycled moet worden + de bouw van die nieuwe auto veel meer uitstoot als die >8 jaar oude nog gaat doen met in de stad rijden. Sterker nog, waarschijnlijk veel meer als dat de auto in zijn hele leven uit de uitlaat heeft gegooid.

            Alleen de fabriek staat niet in de stad, dus dat hoeven ze niet mee te tellen voor de EU bureaucratie.

            Zo gaat het al jaren, we schuiven wat heen en weer, nu voldoen we aan de regels, maar er is eigenlijk niks verbeterd, eerder verslechterd

            Login om te reageren
  17. undifined1 zegt

    28 juni 2012 om 10:01

    en in duitsland mag je met een 25 jaar oude benzine met een g-kat nog steeds overal komen (ouder ook nog wel) en met een diesel met roetfilter mag je ook overal komen, en eentje zonder roetfilter bijna overal. Waar slaan die 8 en die 12 jaar dan op?

    Als ik nu een bmw e39 m5 heb, en die regel zou nu al ingegaan zijn, mag ik er met eentje uit 1999 niet mogen komen, en eentje uit 2001 wel, en over 2 jaar met die uit 2001 ook niet meer. Dat is toch flauwe kul? Waarom zou je naar de leeftijd kijken?

    Dit is ook weer typisch nederlands, wel een systeem gedeeltelijk overnemen uit Duitsland, maar dan op een heel andere manier uitgevoerd. Waardoor het een echt onozele regeling wordt.

    hier komt vast ook geen ontheffing voor auto’s die ouder zijn dan 30 jaar.

    Login om te reageren
  18. koelkast zegt

    28 juni 2012 om 10:15

    Wat een brainfart weer van deze wethouder. Vooral omdat die Duitse zones ook geen aantoonbaar effect hebben gehad op de luchtkwaliteit zoals sommigen terecht al opmerken.

    Login om te reageren
  19. Jansen zegt

    28 juni 2012 om 10:19

    Zucht. Ik woon dus in dat centrum en heb net een prachtige Peugeot J7 diesel gekocht.

    Login om te reageren
    • jolig zegt

      28 juni 2012 om 10:45

      @Jansen: Dan zou ik maar vast een goeie slaapzak kopen, want voortaan slaap je regelmatig op je werk. De treinen staan namelijk ook stil elke keer dat er een dag in de week zit.

      Login om te reageren
  20. jeffreym3 zegt

    28 juni 2012 om 10:42

    Sinds wanneer heeft de EU zoveel macht gekregen? Lijkt me erg gevaarlijk dit.

    Login om te reageren
  21. rooster zegt

    28 juni 2012 om 10:43

    Wat een halfzachte maatregel. Doe het dan goed. Alleen nog maar elektrisch aangedreven voertuigen (dus ook geen stinkscooters) uitgezonderd de hulpdiensten. Opzouten met walmende, meurende en herriemakende prehistorische aangedreven troep. Trouwen Utrecht is een kutstad, daar wil je helemaal niet met de auto komen.

    Login om te reageren
  22. noctilucent zegt

    28 juni 2012 om 10:49

    Hij weet volgens mij alleen niet dat uit onderzoek is gebleken dat de invoering van zones en stickers geen effect heeft gehad op de luchtkwaliteit.

    Bron?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      28 juni 2012 om 11:41

      @noctilucent: Alstu:
      http://www.nu.nl/auto/2734387/milieuzones-duitsland-helpen-niet.html

      Login om te reageren
  23. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 11:09

    @Rooster, de elektrische “wonderauto” is het meest vervuilend van allemaal. En dan zullen de verkopen toch nog ietsjes beter moeten worden.

    Ik weet nog een veel beter idee: weg met GL, PVDA & D66. Dan wordt Nederland pas écht schoon en fris.

    Login om te reageren
    • rooster zegt

      28 juni 2012 om 11:35

      @objectieveautofan:
      Welke auto vervuilender is doet hier niet terzake. Het gaat om een drukke binnenstad te ontdoen van stank, herrie en giftige uitstoot. verkoopcijfers zijn voor een dergelijke maatregel totaal niet relevant. Je kan ook altijd nog gaan lopen of fietsen of, zoals ik, Utrecht links laten liggen.

      Login om te reageren
  24. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 11:10

    En vergeet ook even niet de oude bussen, want daar mag je blijkbaar niet aan raken.

    Login om te reageren
  25. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 11:14

    @noctilucent

    http://m.autoweek.nl/nieuws.php?id=18572

    Login om te reageren
  26. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 11:23

    En nog beter: stop met alles op het autoverkeer te duwen. Het lulieu heeft ons al veel gekost, maar nog niet veel opgebracht.

    Login om te reageren
  27. dnadave zegt

    28 juni 2012 om 11:46

    WAT een dom idee!

    Ik rij in een 12 jaar oude VW Lupo 3L, een auto die ondanks zijn leeftijd nog altijd ’s werelds schoonste diesel auto is met slechts 81 gram CO2 en daarom ook wegenbelastingvrij is.

    Nu heeft deze Utrechtmeneer bedacht dat ik dus enerzijds geen MRB hoef te betalen omdat ik zo schoon ben, maar anderzijds Utrecht niet in mag omdat ik zo vies ben?

    wat een kulsysteem zeg! Ook 8 jaar en langer geleden werden er al auto’s gemaakt die hun tijd ver vooruit waren hoor, nog geen hedendaagse diesel heeft minder uitstoot.

    Dit idee kan dus nooit overeind blijven, als er zo weinig over is nagedacht.

    Idem dito voor de Audi A2 3L trouwens…

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 juni 2012 om 12:02

      @dnadave: Same here, ik rij dagelijks een Ford Fiesta 1.4 TDCi uit 2002. Ding kan 1 op 20 rijden als ik rustig aan doe.
      Ik vraag me af wat slechter voor het milieu is. Dat ik een nieuwe auto laat bouwen en deze weggooi met alle milieugevolgen of dat ik hier nog een ton mee probeer te rijden.
      Laten we zeggen, het is weer verkiezingstijd en Groenlinks heeft aandacht nodig. Maar de manier waarop ze dit nu doen grenst aan PVV-roeptoeteren; iets met boter en een hoofd.

      Login om te reageren
    • desoper zegt

      28 juni 2012 om 20:19

      @dnadave: mocht dit belachelijke plan doorgaan,
      dan kan ik de lach niet inhouden als jouw 3L geweigerd wordt, terwijl mijn v6tdi incl. rookpluimen met koude motor gewoon wordt toegelaten.

      Weer een typisch “links” geval van eerst roepen en vervolgens gaan nadenken.

      Login om te reageren
  28. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 11:50

    @dnadave, inderdaad.

    Hier in belgië rijden véél diesels omdat ze jarenlang zijn bevoordeeld door de overheid en sinds kort zijn dat opens milieumoordenaars.

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      28 juni 2012 om 12:27

      @objectieveautofan:
      als ze dan toch zo graag naar Duitsland kijken, laat ze dan gewoon het hele Duitse systeem met groene, gele en rode stickers overnemen. Dat werkt slimmer dan domweg kijken naar het bouwjaar. Volgens het stickersysteem heb ik een mooie groene sticker :)

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        28 juni 2012 om 14:25

        @dnadave: Geen stickers! Waarom zou ik zo’n lelijke vieze sticker op mijn auto moeten hebben! Als elk land of stad dadelijk een eigen stickertje verzint, heb ik de voorruit zo volhangen met die krengen dat je niets meer ziet! of.. europe? :0

        Login om te reageren
  29. redneckdarian zegt

    28 juni 2012 om 11:56

    Dus in 2015 mag de eerste generatie Prius niet maar een Veyron ofzo wel. Ja ik begrijp hem helemaal!! :)

    Login om te reageren
  30. aallex zegt

    28 juni 2012 om 11:58

    Dus mijn audi a4 1.9 tdi uit 2004 mag volgend jaar utrecht niet meer in? Een auto die mij €7.500 heeft gekost. Ik denk dat bijna de helft van nederland in auto’s rijdt die onder die 7.5k grens zitten. Dus ze gaan even ruwweg gezien, Bijna half nederland uit utrecht weren. Goedzo jongens. Naai die mensen maar die het het minst kunnen opvangen! Lijkt wel een stel republikeinen die partij

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      28 juni 2012 om 12:21

      @aallex: wat heeft aanschafprijs van je auto te maken met het hele verhaal?

      Login om te reageren
      • aallex zegt

        28 juni 2012 om 12:45

        @dnadave: Om een beetje een indicatie te geven, dat auto’s van zulke prijsklasses al geweerd worden en veel mensen zulke auto’s niet kunnen betalen.

        Login om te reageren
        • dnadave zegt

          28 juni 2012 om 18:19

          @aallex: Het causale verband tussen enerzijds aanschafprijs en anderzijds uitstoot in combinatie met bouwjaar etc etc etc waar jij op doelt is mij niet helemaal bekend. Maar ik neem aan dat je gewoon graag even wilde vertellen dat je auto 7500 euro is geweest.

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            28 juni 2012 om 19:46

            @dnadave: Nee hoor, het gaat mij er echt niet om dat iedereen dat zogenaamd weet. Het gaat er mij om dat zo’n dergelijke auto van 7500 euro, Wat ik een redelijk “nieuwe/dure” auto vindt. En ik weet het niet anders te verwoorden zonder dat het arrogant/opschepperig klinkt. Maar zo’n dergelijke audi zit gewoon in een veel hogere prijsklasse dan de gemiddelde auto in nederland. En als zulke “dure” auto’s al geweerd worden.. Dan wil ik niet weten hoeveel meer auto’s die goedkoper, dus over het algemeen ook ouder, OOK geweerd worden. Dus als je tegenwoordig nog niet genoeg hebt aan een auto van 7.500 euro om utrecht in te mogen, is toch te belachelijk voor woorden. En om mijn zogenaamde “opschep-status” in jou ogen teniet te doen. Kan ik je gerust vertellen dat 80% van het geld waar deze auto mee bekostigd is, een gift was van m’n ouders/grootouders. Dus ik zou niet durven om daarover op te scheppen. En dan nog iets. Als mensen iets mooi’s hebben, mogen ze dat toch best delen zonder dat er weer iemand begint te claimen dat je aan het opscheppen bent. En ik wil geen discussie starten, maar zulke reacties als van jou komen alleen maar jaloers over.

            Login om te reageren
  31. smotsholle zegt

    28 juni 2012 om 11:58

    nou, lekker dan. Ik als studentje met mn Arosa uit ’99 mag dus niet meer de binnen stad in. Ik weet andere auto’s die meer ruimte in nemen, en veel vervuilender zijn…

    Lekker doorgedacht!! prestige projectjes van die lui ook altijd…

    Login om te reageren
  32. 4991 zegt

    28 juni 2012 om 12:11

    lol, dan moeten ze dan ook niets meer leveren met vrachtwagens omdat die te vervuilend zijn. na een tijdje zal die anders piepen.

    Login om te reageren
  33. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 12:13

    We zouden als protest een paar dagen alle auto’s, bestel-en vrachtwagens aan de kant moeten laten staan.

    Login om te reageren
  34. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 12:14

    @aallex, ik rijd met een A4 sedan TDI 115pk uit 2000. Ik zou heel graag een nieuwe wagen willen kopen (een A3 of Jetta), maar ik heb wel wat andere zaken aan m’n hoofd deze dagen. Het leven is al duur genoeg, helaas.

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      28 juni 2012 om 13:54

      @objectieveautofan: Inderdaad, en zo’n auto is gwn een prima wagen. Is nog lang niet aan vervanging toe. Maar nou verzinnen ze een of andere regel alsof deze auto’s uit het stenen tijdperk komen, toen roken nog gezond was etc.

      Login om te reageren
      • objectieveautofan zegt

        28 juni 2012 om 19:22

        @aallex:

        Hier in belgië rijden ze nog massaal rond. Dat zegt wel iets ja.

        Login om te reageren
  35. deepep zegt

    28 juni 2012 om 12:19

    Uit onderzoek is gebleken dat scooters en brommers sinds 2000 een groot aandeel in de stad hebben in het verkeer door de populariteit zoals de vespa, die dingen hebben geen katalysator oid… en zijn dus goed voor een kwart van de vervuiling in de stad.

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      28 juni 2012 om 12:22

      @deepep: slecht onderzoek heb je gelezen dan….alle nieuwe scooters worden met katalysator geleverd….zelfs mijn scooter van 12 jaar oud heeft er een.

      Login om te reageren
      • deepep zegt

        28 juni 2012 om 17:24

        @dnadave: tenzij je TNO een ruk instituut vind…

        Onderzoek van TNO naar de luchtvervuiling door brommers in Amsterdam (2009) bevestigde
        dat beeld. TNO concludeerde dat brommers en scooters, gelet op hun geringe aandeel (van 5
        procent) aan het lokale verkeer, verantwoordelijk zijn voor een opmerkelijk groot deel van de
        lokale uitstoot door het verkeer van koolwaterstoffen (23 procent) en koolmonoxide (10
        procent) in Amsterdam. Het TNO onderzoek wees uit dat de concentraties slechte lucht
        dichtbij brommers hoog zijn, en vermeldde bovendien dat het aandeel schadelijk ultra fijnstof
        naar verwachting nog veel groter is dan de gemeten waarde aan PM10 (5 procent).

        Login om te reageren
  36. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 12:27

    Zwijg maar, of ze beginnen daar ook nog een kruistocht tegen. :(

    Login om te reageren
  37. sonjateun zegt

    28 juni 2012 om 12:31

    Wat een waardeloos idee. Niet alleen worden mensen met een kleine beurs hier de dupe van ook ondernemers in Utrecht zullen hier alles behalve blij mee zijn. Utrecht is al een stad die zoveel mogelijk auto’s uit de binnenstad weert. Zo is er nu bij de bloemenmarkt Janskerkhof al veel minder parkeergelegenheid omdat de horeca hier hun terrassen heeft mogen uitbreiden waardoor klanten van buiten Utrecht hun auto’s hier nauwelijks meer kunnen parkeren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over ondernemers die hier dagelijk hun brood moeten verdienen. Mocht deze maatregel doorgaan dan komen er helemaal geen mensen meer naar Utrecht met de auto.

    Login om te reageren
  38. meneersander zegt

    28 juni 2012 om 12:40

    Belachelijk dit. Een Lupo 3L bereikt dit jaar ook die leeftijd, en die zijn toch schoner dan de meeste diesels vandaag op de markt.

    Login om te reageren
  39. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 12:50

    @meneersander

    Diesels van nu kan je niet meer vergelijken met de stinkbakkies van begin jaren ’90. Maar de Lupo 3L is nog steeds “uniek”.

    Login om te reageren
  40. blo3to3t zegt

    28 juni 2012 om 13:05

    he eindelijk, weg met die ouwe troep daarzo.
    maar eh.. wat nu met bewoners die zo’n oud ding hebben?

    Login om te reageren
  41. dubhead zegt

    28 juni 2012 om 13:41

    1. Moderne Diesels zijn zuiniger (CO2) maar ook vervuilender door de verfijning van de uitstoot.

    2. Mensen forceren om nieuwe wagens aan te schaffen is niet milieu vriendelijker en niet cool want de arme mensen moeten dan shitty econo doosjes kopen ipv oude Volvos en Mercedessen.

    3. Mits investering kan er een infrastructuur bestaan die wagens ecologisch update – ipv een tweede wagen te bouwen die ietsje minder verbruikt en de vorige weg te werpen. Autofabrikanten kunnen bijvoorbeeld eco-kits aanbieden voor hun oude modellen die door zelfstandige concurrerende mechaniekers worden geïnstalleert.

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      28 juni 2012 om 15:35

      @dubhead: de uitzondering bevestigd de regel bij jouw eerste punt…..mijn 12 jaar oude diesel is tot vandaag de dag nog altijd recordhouder laagste CO2. Daar kunnen die moderne diesels van jou niet tegenop.

      Login om te reageren
  42. QuattroBoy zegt

    28 juni 2012 om 13:51

    Ik heb wel een beter idee: Die Frits Lintmeijer terechtstellen!
    Niks rechter, advocaat of eerlijk proces maar gewoon aan de hoogste punt van de Domtoren opknopen! Het liefst s’ middags om 12:00 uur, als iedereen erbij staat te kijken! Dan wordt Utrecht vanzelf een stuk gezelliger….

    Login om te reageren
  43. tsteenbergen zegt

    28 juni 2012 om 14:05

    Ik ben het met @ar156sw eens. En laat ze ook dan maar subsidie geven op hele zuinige, en weinig uitstotende auto’s

    Login om te reageren
  44. toeter11 zegt

    28 juni 2012 om 14:07

    Typische iets voor GroenLinks, zul je zien dat groenlinkers een ouwe merc diesel heeft uit 86
    Ik ga zelf regelmatig met mijn 87er passat op LPG naar Utrecht, waarom iemand straffen die alleen maar HO2 uit stoot?

    Login om te reageren
  45. jeffreym3 zegt

    28 juni 2012 om 14:24

    Net op de radio: De winkeliers zelf zien het idee ook niet zitten. Zij zeggen dat niet de auto’s het probleem zijn maar de vervuilende stadsbussen. Met die opmerking zal het verder wel stil worden en met een sisser (afgang) aflopen.

    Login om te reageren
  46. bobb zegt

    28 juni 2012 om 14:43

    Is er eigenlijk wel zo’n groot verschil in uitstoot tussen een gemiddelde diesel van 2004 en nu? Zoveel is die techniek toch niet veranderd.

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    28 juni 2012 om 15:00

    Fijn, kan ik dus in de toekomst niet meer iemand van het station halen met de BX… Of zou de FEHAC er nog een oldtimerregeling door weten te drukken?

    Login om te reageren
  48. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 15:35

    Oude dieseltreinen, boten, vliegtuigen en bussen zijn véél vervuilender dan het autoverkeer.

    Login om te reageren
  49. ArnoldH zegt

    28 juni 2012 om 15:36

    Dus ik moet voor elke dag dat ik naar school ga een flinke boete riskeren…..

    Bullshit. Wij betalen hier wegenbelasting, autoverzekering

    Login om te reageren
  50. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 16:05

    Groenlinks: op naar de nul zetels.

    Login om te reageren
  51. danielj zegt

    28 juni 2012 om 16:12

    groen links spoort aan tot het kopen van een relatief jonge auto want die zijn minder vervuilend… het v8, v10, v12 verhaal daargelaten… ongelofelijk

    Login om te reageren
  52. zanveld zegt

    28 juni 2012 om 16:19

    Ja en allemaal in door een fijnstof en CO2 uitstotentende kolencentrale opgewekte electrokar. Gewoon die steden economisch boycotten ! Ga er weg met je bedrijf, kies een andere studie, neem een andere vriend(in) zodat je er niet meer hoeft te zijn.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      28 juni 2012 om 23:21

      @zanveld: ‘andere studie‘ want, boycotten lijkt me overigens een goed plan want besef wel dat veel bedrijven door dit idiote grapje meer kosten moeten maken etc. etc.

      Login om te reageren
  53. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 16:27

    En dan dat eeuwige geleuter over CO2… man, ik word er ziek van. Domme Al Gore met z’n filmpje vol leugens en overdrijvingen (bewezen!)

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      28 juni 2012 om 18:55

      @objectieveautofan:

      DE grootste leugen van de 21ste eeuw…Kijk maar hoe snel tegenstanders worden weggezet als complotters of fantasten.

      Terwijl dit ook mensen zijn met een universitaire studie en soms met hele goede argumenten komen.

      Login om te reageren
      • objectieveautofan zegt

        28 juni 2012 om 19:18

        @FrankypankyV8:

        Klopt. Al Gore wil niet eens in debat gaan met tegenstanders!

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          28 juni 2012 om 23:20

          @objectieveautofan: Waar ik om moet kotsen is dat die vent dacht ik een nobelprijs had gewonnen met zn theorie. Ja theorie want niet bewezen. Volgens mij kreeg hij betaald door allerlei regering ommaar onzin te verspreidden zodat wij als melkkoe functioneren..

          Login om te reageren
  54. barrrry zegt

    28 juni 2012 om 17:20

    Wat denk je hoe millieu belastend het is om alle auto’s van voor 2004 af te breken en daarvoor een nieuwe auto in productie te nemen? Als 1/3 als vervanger een hybride koopt, laat die oude auto’s dan lekker 100 jaar doorrijden, om het millieu te sparen.

    Login om te reageren
  55. barrrry zegt

    28 juni 2012 om 17:25

    M.a.w.: weer een belachelijk plan om nog meer BPM in ontvangst te mogen nemen!

    Als dit al doorbreekt, komen er ook wel weer uitzonderlijke gevallen dat het WEL kan. Een speciale tennaamstelling voor oudere auto’s, die opeens het dubbele gaat kosten in WB?

    Login om te reageren
  56. Pordon zegt

    28 juni 2012 om 19:11

    Hahahahahahaha

    Login om te reageren
  57. ytrewq zegt

    28 juni 2012 om 19:16

    Ze willen het waarmaken door nieuwe auto’s elke 8/12 jaar weg te geven?

    Alle oldtimers waarmee gereden word bij elkaar opgeteld zijn lang niet vervuilend als nieuwe auto’s die zuinig zijn.

    Login om te reageren
  58. smartye36 zegt

    28 juni 2012 om 19:37

    stapt lekker in zijn 16 jaar oude auto zonder de mileu restricties en catalisator en geeft even goed gas tot de toerenbegrenser

    Login om te reageren
  59. objectieveautofan zegt

    28 juni 2012 om 20:19

    En ik heb ooit een oldtimerverzameling, zowieso. Ooit… ;-)

    Login om te reageren
  60. Ikke_ferrari zegt

    28 juni 2012 om 21:07

    Eigenlijk moeten we met z’n allen onze 1.4L autotjes van 13 jaar oud inruilen voor 4,5L V12’s van minder dan 12 jaar oud.
    Kijken of ze het dan nog zo’n goed plan vinden!

    De leeftijd van een auto als criterium gebruiken bij een dergelijk plan is compleet achterlijk!

    Login om te reageren
    • objectieveautofan zegt

      29 juni 2012 om 10:36

      @Ikke_ferrari:

      Dergelijke auto’s kunnen niet verantwoordelijkj zijn voor “vervuiling”. Die zijn een niche, om van te dromen. Laten we dat vooral zo houden, daar kunnen Schimmelpenninckjes en Groene idioten niets aan veranderen.

      Login om te reageren
  61. The360box zegt

    28 juni 2012 om 23:18

    Waar praten we eigenlijk over? Niet uitstoten in de stad want dat is vies en vuil maar wel lekker buiten de stad? Alsof het in de stad blijft hangen… Maar wel als je betaalt, dan mag het opeens wel.. 1 GROTE MELKKOE WANT CAPSLOCK DAY!

    Login om te reageren
    • objectieveautofan zegt

      29 juni 2012 om 10:46

      Die Frits lijkt voet bij stuk te houden, wat een stuk pretentie is dat zeg.

      Lulieudefensie en Stichting Lulieu En Natuur zijn al aan het feesten.

      Login om te reageren
  62. objectieveautofan zegt

    29 juni 2012 om 10:35

    Ook in belgië zitten ze alle secundaire wegen aan te passen en de meest belachelijke snelheidsbeperkingen in te voeren. In Mortsel werd een tramlijn blind doorgetrokken met als gevolg dat het verkeer overdag haast continu stilstaat. Goed voor het milieu! Oja, Mortsel heeft een groene burgemeester, een van de amper twee in Vlaanderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North