
De zomervakantie is officieel begonnen! Maar hoe kun je onderweg naar Italië de urenlange wachttijd voor de Gotthardtunnel vermijden? Nou zo!
Er is natuurlijk maar één echt goede bestemming voor je zomervakantie! Ondergetekende is licht bevooroordeeld, dat moet gezegd, maar als je houdt van lekker eten, mooie stranden, veel cultuur én lekker weer (het is hier al drie weken 30 graden) dan moet je naar Italië! Oh en vergeet de fatsoenlijke koffie niet. Op zich al reden genoeg.
Maar ja…. Dan moet je wel heel Europa door om er te komen natuurlijk. En dat betekent in de file op de zaterdagen dat iedereen nu eenmaal op reis is. Collega @basleesberg zette gisteren al even op een rijtje waar de knelpunten zitten.
Zwarte zaterdag of niet, het is voor de Gotthardtunnel in de zomer wel erg vaak bal. Uren wachttijd zijn geen uitzondering. Daarom hier een aantal ideeën om de Gotthardtunnel te vermijden en toch lekker in Italië uit te komen.
Wij zijn van mening dat voor de autoliefhebber de vakantie natuurlijk al begint vanaf het moment dat we onze motor starten. Dus mag die weg naar Italië zelf ook best wat genieten zijn. En als je anders toch drie uur moet wachten in de hitte voor een tunnel kun je net zo goed over een mooie bergpas rijden.
San Gottardo
Dit is een inkoppertje. Ik ga even voor de Italiaanse spelling, want dan kom je alvast in de sfeer. Je hoeft niet uren te wachten om 17 kilometer door het donker te kruipen als je er ook overheen kunt natuurlijk.
Het is een prachtige route en bovenop de berg is het ook nog eens gewoon mooi. Daarnaast krijg je twee bergpassen voor de prijs van één want je moet ook de Duivelsbrug over. Als alles doorrijdt kost het je een dik uur om eroverheen te gaan. Grote nadeel, je bent niet de enige die het bedenkt als het druk is bij de tunnel. Dus ook hier is het dan kruipen en aansluiten.

San Bernardino
Een alternatief in Zwitserland zelf is de San Bernardinotunnel. Deze is 6,6 kilometer lang en je moet wel een stukje om, zo’n 1,5 uur extra. Het is de eerste officiële omleidingsroute die op de borden wordt aangegeven als de wachttijden bij de Gotthardtunnel oplopen.
Dat is ook meteen het grootste nadeel, want omdat de borden boven de weg je al om sturen loopt de drukte hier ook meestal al snel op. Ook is niet de hele route dubbelbaans wat ook voor vertragingen kan zorgen.
Fernpass / Brennerpass
De andere bekende optie om de Gotthardtunnel te vermijden is omrijden via Oostenrijk. Ook dit is een drukke en populaire route en als je eenmaal in Italië bent is de Autostrada del Brennero ook behoorlijk druk en file gevoelig. Daarnaast is het in Italië vanaf de grens tot Modena verboden om in te halen als je met een caravan rijdt.
Maar goed als je vanaf Ulm naar beneden rijdt dan kom je bij Füssen Oostenrijk binnenrijden. Eerst lekker de Fernpass en dan via de snelweg met de vlam in de pijp de Brenner over.
Voordelen: je gast over de Autobahn naar de grens, het vignet voor Oostenrijk kun je digitaal aanschaffen, ook voor één dag, je betaalt niet voor je aanhanger (mag er wel 100 mee) en je blijft binnen de EU. Nadeel: het is omrijden t.o.v. Zwitserland, je betaalt los voor de Brennerpas, heel veel mensen doen het dus het is druk, geen uitdagende bergpassen om te rijden.
Simplonpas
Deze is minder bekend en daarom wellicht wel één van de betere routes om de Gotthardtunnel te vermijden. Daarnaast kun je claimen dat je ook nog eens aan het milieu denkt. Die laatste leg ik uit.
Qua kilometers is deze best interessant, want dat scheelt weinig. In plaats van dat je bij Basel in Zwitserland linksaf naar Zürich rijdt, sla je rechtsaf naar Bern. Vervolgens volg je de borden borden Thun – Spiez – Kandersteg.
Dan komt het milieuvriendelijke gedeelte. Je rijdt je auto, al dan niet met sleurhut, de autotrein op. Dagelijks rijdt die trein duizenden auto’s door de Lötschbergtunnel. Als het druk is rijdt de trein iedere tien minuten en is er bijna geen wachttijd. Kost een paar tientjes, dat wel.
Aan de andere kant rij je naar Brig en dan lekker de Simplonpas over. Mooie route en een bergpas die goed te rijden is, ook met je woonwagen. Geen zin in de pas? Ook hier rijdt een trein onder de berg door die je meteen naar Italië brengt, maar die rijdt een stuk minder vaak en moet je vooraf reserveren.
Interessante en minder bekende route dus om de Gotthardtunnel te vermijden. En hoewel de reistijd volgens je navigatie langer is, rij je maar 35 kilometer meer ten opzichte van de gangbare route door de Gotthard. Als je verwacht daar uren stil te staan is dat het overwegen waard.
Sint Bernhardpas
Niet te verwarren met de San Bernardino. Ook deze pas bereik je via de westelijke route via Bern. Je komt wel op een hele andere plek Italië binnen, namelijk in de Aosta vallei, maar ook daar is de koffie erg goed.
Deze route is alleen begaanbaar van begin juni tot eind oktober. In de winter is de weg gesloten, het hoogste punt ligt op 2.400 meter hoogte. Vind je dat te hoog, dan kun je op 1.900 meter ook de Grote Sint Bernhardtunnel nemen natuurlijk.

Alternatieven Gotthard via Frankrijk
Je komt ook in de Aosta vallei uit als je een alternatieve route via Frankrijk neemt om de Gotthardtunnel te vermijden. Je kunt hier kiezen uit de Mont-Blanc tunnel en de Fréjus tunnel, die gericht is als je naar Turijn wil. Hier geen alternatieve bergpassen helaas, die zijn niet voor autoverkeer begaanbaar. De ingangen van de tunnels liggen wel op hoogte, dus de weg er naartoe geeft toch wat rijplezier. De tunnels zijn duur qua tol, al helpt het als je meteen een retourtje koopt.
Grootste nadelen hiervan zijn dat je via Frankrijk moet, al dan niet via de tolweg, en dat deze routes ook knetterdruk zijn in het hoogseizoen.
Via welke route je ook naar Italië reist, bedenk dat de weekeindes het allerdrukst zijn en dat ’s nachts rijden niet altijd een optie is. Passen en tunnels (zeker de Gotthard) zijn regelmatig gesloten tijdens de nacht. Check dat dus even goed voor vertrek.
Dit zijn een aantal alternatieve routes voor de liefhebber. Hebben jullie nog mooie rijdersroutes naar La Bella Italia in de aanbieding, laat het dan weten in de comments!
Dit is een aangepaste versie van een artikel uit juni 2024





De makkelijkste (alles is relatief) manier om al dit gezeik te vermijden is gewoon in Italië te gaan wonen.
Done.
He kijk! Het heeft vleugels en motoren!
Om dan vervolgens met een huurauto categorie ‘A’ die geweldige stuurweggetjes te nemen terwijl je denkt aan je eigen automobiel die op Schiphol wordt betast door allerlei enge meneren. Enjoy!
Of je neemt bij Sixt een upgrade naar een Maserati Grecale. Niet echt een straf om de Italiaanse wegen mee te verkennen….
Alleen jammer dat de Italiaanse weg in echt een verschrikkelijk slechte toestand verkeren… Dat is de laatste jaren echt nog zoveel erger geworden. Ik zat me constant te ergeren en je moet je zo hard op het wegdek concentreren om geen schade te rijden…
Ik weet niet hoe het daar lokaal is, maar mij valt op dat de laatste jaren in Toscane in ieder geval heel veel aan de wegen gedaan is
Of niet….
Via de Spluga pass of de Lukmanier pass. Dat is wat Google maps aangeeft. Ziet er wel leuk uit met veel haarspeldbochten.
De splügenpass is ook prachtig! En was de laatste keer superrustig. Dat gold ook voor de gotthartpass vorige zaterdag toen ik terugkwam uit italië en de a13 dus net weggespoeld was. Was er ook nog een wielerevenement gaande, maar konden direct doorrijden. Voor de tunnel wel file toen.
Lukmanierpass is aan te raden. Erg rustig en mooie wegen. Heel apart landschap op de top ook.
Via Frankrijk kun je wel degelijk via een bergpas naar Italië: als je richting de Tunnel du Fréjus rijdt neem je vlak voor de tunnel de afslag Modane. Vervolgens rij je door het dal van de Haute-Maurienne naar Val-Cenis om vervolgens over de Col du Mont-Cenis naar Italië te rijden. Prachtige route en zeker aan te raden.
Overigens kan je natuurlijk ook prima bij de Côte d’Azur de grens met Italië oversteken. Als je echter de Route du Soleil in net hoogseizoen wil vermijden en dat wil je natuurlijk, dan zou je naar Basel kunnen rijden en vervolgens over Bern naar Génève. Vervolgens via Chambéry richting Grenoble en dan de Route de Napoléon richting Grasse.
Er is tegenwoordig voor Oostenrijk ook een vignet voor 1 dag te krijgen.
Verder kan je via de Fernpass ook Landeck aanhouden, daarna Reschenpass aanhouden. Je gaat dan door de Landecker tunnel (7km) langs Serfaus-Fiss-Ladis en bij Nauders de grens met Italie over. Scheelt weer drukte op de Brennerpass en het is een mooie route om te rijden.
San Bernardo was onderdeel van de kennismakingsrit met de Daimler. Met Matt Monro uit de speakers. Een aanrader.
Voor dat soort afstanden is het vliegtuig een betere manier om files te omzeilen. In ieder geval in het hoogseizoen is er geen haar op m’n rijk gestoffeerde hoofd, die overweegt om met de oto naar Zuid Europa te gaan. Da’s meer iets voor voor- en najaar.
Auto.
De Timmelsjochpass? Leuk restaurant bovenaan met gaaf uitzicht. Wel smal maar te doen met auto. Zou geen caravan adviseren ;). Nabij Gmunden staat nog iets van een Porsche museum oid.
Valt wel te doen toch? Was in een redelijk brede auto (XC90) en heb nooit gedacht dat het smal was, ook niet met tegemoet komende busjes etc.
Het restaurant met motor museum is leuk. Afgelopen Februari nog geweest op de ski’s (ski bus vanuit Solden) en lekker gegeten en motoren gezien.
Wij trekken naar Slovenië, ik hoop dat de doortocht door Oostenrijk langs die kant een beetje meevalt.
De optie via de Simplon zou ik afraden, die is ondertussen ook weggespoeld.
De Simplonpas is inmiddels weer open
“Je moet zorgen dat je er bent als je er moet zijn.”
Ik ben er 16x doorheen gereden zo uit mijn hoofd, max 30/45 minuten file gehad. Niet in het hoogseizoen en een beetje je best doen om een dag/tijdstip te kiezen die niet bizar ongunstig is.
Zo dramatisch hoeft het niet te zijn, 2x zelfs doorheen gereden zonder 1x stilgestaan te hebben. En dat is wel extreme mazzel, want het stoplicht van mijn rijbaan sprong zelfs op groen zodat we net rollend de tunnel in konden rijden.
Zelfde ervaring (klop m gelijk even af). Wel rijden we laatste jaren rond 20u door de tunnel. Daarvoor even eten en daarna stoppen voor een overnachting. Prima, en je kunt gewoon op een christelijk tijdstip je nest uit.
Of vlak voor of vlak na de Gotthard overnachten is wel een goede tip. Wel prijzig in Zwitserland
Of je gaat gewoon NIET naar Italië. Half Nederland zit daar, veel te druk, veel te warm en je wordt als toerist continue opgelicht.
Nou nou. Voorbij het Gardameer valt het erg mee met de Nederlanders hoor. Het is hier nu 34 graden in Toscane dus prima te doen.
En oplichten? Dat valt ook erg mee als je de hersens aan hebt staan hoor.