• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: Honda-powered Lotus Elise is VTEC-tastisch!

Auteur: ricardo, gepost 20 februari 2013 om 08:52 – 53 Reacties

" title=


“To add speed, add VTEC”. Het beste van twee werelden?

Een lichte en relatief betaalbare sporter als de Lotus Elise haalt in zijn meest krachtige uitvoering, de SC met superchager, 220 pk uit het geïmplementeerde Toyota-blok. Daar zul je niet snel iemand over horen klagen, maar heb je een iets oudere Lotus, uitgevoerd met de semi-antieke 1.8 liter Rover K-Series-motor bijvoorbeeld, dan kan de wens om meer oempf groot zijn. Turbootje erop dan maar?

Nee, want het gewicht willen we graag laag houden. Bovendien, een turbogat is iets voor Duitsers. Een veelvoorkomende engine swap is dan ook om een Honda-blok in het midden van de Brit hangen. Want een Honda i-VTEC mag nog steeds gezien worden als een van de gaafste blokken er wereld. Hang er vervolgens nog een zesbak (close ratio) aan, en je hebt naar verhouding een extreem brute supercar, voor de gewone man.

Deze gestreepte Elise is uitgerust met Honda’s K20-motor. 1.998 cc aan viercilindergenot met een redline bij 8.600 tpm en VTEC dat er standaard vanaf 5.800 tpm inklapt. Inderdaad, het blok uit de Civic Type-R. GTspirit meldt dat het vermogen op 250 pk uitkomt, en dat in een wagengewicht van tussen de 800 en 900 kg.

En dan gaan we nu het Italiaanse Varano de Melegari Circuit op met de speeltje. WAKKER WORDEN!

Ook interessant!

  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, civic, elise, Lotus, motor, type-r, Video, vtec

Vorig bericht: « Bentley Flying Spur: alle details van de superlimo
Volgend bericht: Wheelsandmore geeft de Aston Martin Vanquish meer power »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    20 februari 2013 om 09:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Den zegt

    20 februari 2013 om 09:02

    Misschien in de tekst even hetvolgende aanpassen; 250 kg moet worden 250 pk

    On topic: heel vet!

    Login om te reageren
  3. gieltj zegt

    20 februari 2013 om 09:02

    hoe kan een vermogen 250 kg zijn..? iemand?

    Login om te reageren
  4. snoopy zegt

    20 februari 2013 om 09:03

    Sinds wanneer word vermogen in Kg uitgedrukt?

    Login om te reageren
  5. ultrasonic zegt

    20 februari 2013 om 09:04

    Hebben jullie de memo niet gelezen, is DE nieuwe vermogensaanduiding :)

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      20 februari 2013 om 09:06

      @ultrasonic:
      Toch ’s morgensvroeg :)

      Login om te reageren
  6. StijnB zegt

    20 februari 2013 om 09:06

    In de UK wordt er wel vaker een VTEC in de Elise gelegd…

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      20 februari 2013 om 09:08

      @StijnB: Daarom schrijft hij ook; ‘een veel voorkomende engine swap’

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        21 februari 2013 om 22:59

        @camber24: Tegenwoordig schijnt een Ford Duratec ook helemaal de trend te zijn. Tot zo’n 300 pk is wel mogelijk geloof ik.

        Login om te reageren
    • mrglmmns zegt

      20 februari 2013 om 19:35

      @StijnB: typisch geval van “Titel lezen, filmpje kijken en reageren”

      Login om te reageren
  7. ricardo zegt

    20 februari 2013 om 09:08

    Jaja, kg is pk. Voor 09:00 wisselen we dat soms nog wel eens om. ;)

    Login om te reageren
    • jackass266 zegt

      20 februari 2013 om 18:49

      @ricardo: dude! “DE speeltje?!” Ben je marokkaan of zo?

      Login om te reageren
      • Wouter-Klinge zegt

        21 februari 2013 om 21:58

        @jackass266: Ricardo klinkt meer Zuid-Amerikaans…

        Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    20 februari 2013 om 09:10

    Als Toyota moeilijk doet t.o.v. Lotus hebben ze alvast de inspiratie om eens met Honda het bed te delen.
    Zalig dat hoogtoerig blok! :)

    Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    20 februari 2013 om 09:14

    Kijk, een LHD, das toch een beetje bijzonder…

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    20 februari 2013 om 09:34

    De beste man probeert vaak genoeg vroeg op de gas te gaan, maar de Lotus wil niet echt. Ook heb ik zo het idee dat OF de man wat harder kan remmen of dat de Lotus wat betere remmen nodig heeft.
    Dit is waarschijnlijk best leuk om mee te rijden, maar geef mij maar een auto die iets speelser is op een circuit; waar je iets meer lol mee kan hebben in de bochten en die iets vergeeflijker is met op het gas gaan.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      20 februari 2013 om 10:43

      @gregorius: Jij wilt iets speelser en meer fun in de bochten…dan een Elise?

      Ga karten ofzo…

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        20 februari 2013 om 12:12

        @bozewolf: Ik heb in een Atom mogen racen; dat was waarschijnlijk sneller. In een Caterham heb ik iig meer sideways plezier gehad; en is waarschijnlijk OOK goedkoper dan deze Elise. Als je meer richting een tourwagen gaat, kan je veel meer rammen dan met deze verraderlijke Elise.

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          21 februari 2013 om 02:11

          @gregorius: Ja maar kom op, man. De Atom is een maniakaal apparaat en een Caterham is een skelter met race-ophanging en een super pk/gewicht verhouding.

          Als je daarmee gaat vergelijken is elke Ferrari of Lambo of Zonda ook een saaie burgerbak (bij wijze van).

          Login om te reageren
    • 72bug zegt

      20 februari 2013 om 11:18

      @gregorius:

      Inderdaad, zo’n Elise is echt een kilometervreter…

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    20 februari 2013 om 09:38

    En daarom heb ik liever 200 pk in een licht wagentje, dan vet powerhouse met twee of driemaal zoveel.

    Login om te reageren
  12. ej20g zegt

    20 februari 2013 om 09:46

    Het blijven in mijn ogen toch de op één na best klinkende 4-cilinders! Heerlijk die VTEC’s, vooral de B’s maar deze K is zeker niet mis.

    Login om te reageren
  13. popoff zegt

    20 februari 2013 om 09:46

    Is missschien wel een ideetje voor een upgrade van JRK z’n K-series..
    OT: Klinkt toch lekker zo’n Type R Civic blokje… En een stuk ziet er een stuk knapper uit dan een Honda zelf i.m.o.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    20 februari 2013 om 09:56

    VTEC, twin spark, DOHC, Turbo.. heerlijk, allemaal van die jaren 80 kreten die nu of wel volkomen onzin bleken of zo gangbaar zijn geworden dat ze de moeite van het noemen niet meer waard zijn.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    20 februari 2013 om 09:59

    Lotus Elise.
    Een mooie auto naam Elise.
    Een frêle Ballerina waarmee je de mooiste deux-pas kunt maken.
    Het gevoel van het onwaarschijnlijk lichte, de balans, dit alles doet je onmiddellijk haar onvolmaaktheden vergeten.
    Een helder schijnend lichtje in een wereld van dikke Duitse konten en primijum geneuzel. En PK gewauwel.
    Ik word altijd blij als ik weer eens een Elise zie.
    Zijn er toch nog echte liefhebbers.
    Mannen die “het” begrijpen.
    Waarom heb ik er eigenlijk niet eentje?

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      20 februari 2013 om 10:16

      @desjonnies: Omdat ze redelijk hoog geprijsd zijn en het nooit doen wanneer jjj wil.. Of is dat onzin? @jrk68

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        20 februari 2013 om 10:34

        @lamborgfan:
        Yep, gemiddelde afschrijving van een S1 is ong. 10K voor een LHD.
        Best netjes voor een auto die tussen 1995 en 2000 is gebouwd.
        Laat je dus niet misleiden door de RHD rommel die Target verkoopt.
        Zeker bij dit soort auto’s is een volledige onderhouds historie belangrijk. Het is een klein wereldje dus met een beetje research is het goed te doen om de gebruiksgeschiedenis te achterhalen. Op een gescheurde flexpijp in de uitlaat na heb ik er nooit wat aan gehad. Dat maakt herrie maar je kan er gewoon mee verder.
        2 dingen waar je wel rekening mee moet houden, als je hem een tijd stil laat staan trekt het alarm de accu leeg en niet wachten tot de benzine meter op empty staat. De reserve is echt minimaal.

        Login om te reageren
        • lotuselises2 zegt

          21 februari 2013 om 22:53

          @jrk68: Ja, daar heeft mij Elise met winterstop ook last van. Heb het idee dat mijn accu na zo’n 3-4 weken al leeg is. Is dit normaal? Of wellicht eens een nieuwe accu aanschaffen. :-)

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 februari 2013 om 10:41

        @lamborgfan:

        Nee, eerder dat ik een enorm ontzag heb voor de Lotus naam.
        En denk dat ik dat toch never nooit kan kopen.
        Vergeet niet dat Lotus HET F1 team was in de zestiger en zeventiger jaren.
        Met bakken baanbrekend en vernieuwend werk in de F1.
        En, om alles super romantisch te maken, een illustere baas had in Colin Chapman.
        Die was eigenlijk meer Enzo Ferrari dan Enzo Ferrari, Ferrari was – so to speak.

        Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      20 februari 2013 om 10:21

      @desjonnies: Dank voor deze mooie woorden! Volgens jou begrijp ik het dus. Ik ben de trotse eigenaar van een lhd Elise s2 met supercharged Honda Vtec blok. Echt een feest om mee te rijden.
      Deze NA klinkt ook goed moet ik zeggen, bij mijn Elise hoor je boven de 5500 rpm de supercharger echt janken (zelfde als bij Ariel Atom).

      Waarom heb jij er niet eentje?

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        20 februari 2013 om 12:21

        @rijnounsdoor: Dan heb je geloof ik 1 van de 2 in NL met een K20A+supercharger conversie? In de UK laten inbouwen omdat je de supercharger hoort ala Atom met een een Jackson Racing supercharger (en geen Rotrex?) Is inderdaad ERG leuk rijden als je haast hebt maar juist ook erg makkelijk als je niet wilt schakelen..

        Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        21 februari 2013 om 23:04

        @rijnounsdoor: Wat was je kwijt aan de ombouw en waar laten doen?

        Login om te reageren
  16. nelson90 zegt

    20 februari 2013 om 10:12

    Heb zelf een keer met een elise S1 met een vtec blok meegereden! Dat is nog veel vetter en heb je echt het gevoel dat de auto bijna uit elkaar word getrokken :O

    Login om te reageren
  17. lamborgfan zegt

    20 februari 2013 om 10:14

    Varano is een leuk klein circuitje! Je ziet daar ook veel gewone dagelijkse autos, ook diesels! Hihi

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      20 februari 2013 om 11:50

      @lamborgfan: Hihi? Wat de fuck ..

      Login om te reageren
  18. midasracer zegt

    20 februari 2013 om 10:36

    Leuk maar die wielen kunnen echt niet. Veel te groot voor zo’n klein autootje. Het ding lijkt wel een SUV.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 10:40

      @midasracer:
      Zo groot zijn ze niet hoor, S2 heeft 16″ voor en 17″ achter.
      Ik denk dat het aan het lage shot ligt, zijn gewoon originele wielen zo te zien.

      Login om te reageren
  19. Bart_V zegt

    20 februari 2013 om 10:44

    Blijft mooi de honda k-series
    Maatje van me heeft er 1 in zijn EK civic en man wat is dat ding snel lijkt wel of ik stil sta met mijn auto

    Toevallig laatst iemand gesproken met een elise eigenaar die wilde gaan swappen naar de 2zz van toyota vanwege de betrouwbaarheid

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      20 februari 2013 om 11:35

      @Bart_V: DE reden waarom Lotus dit dus maar zelf heeft gedaan met de S2. Die Rover K-series die er destijds in werden gehangen hebben helaas nog al last van vermogens verlies bij enthousiast gebruik. Eens in de zoveel kilometers een blokrevisie verhelpt dat natuurlijk wel, maar ja, als je dat geld in je zak kunt houden voor bijvoorbeeld een supercharger upgrade op je Toyotablokje…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        20 februari 2013 om 12:19

        @lemans96:
        De rede dat Lotus ie overgestapt op Toyota motoren ligt in het feit dat Rover op zijn dak ging. Lastig motoren kopen van een bedrijf dat niet meer bestaat.
        Dat revisie verhaal is alleen van toepassing op de S1 Exige, die zijn idd. snel aan revisie toe.

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          20 februari 2013 om 15:33

          @jrk68: De kwaliteit van Toyota heeft daar in natuurlijk ook echt wel een belangrijke rol gespeeld. Ik bedoel, (MG) Rover staat/stond nou niet echt bekend om hun hoogwaardige motoren.

          Login om te reageren
  20. sebasjuhh zegt

    20 februari 2013 om 11:26

    Godver. Dit is lekker wakker worden!

    Login om te reageren
  21. bofkont zegt

    20 februari 2013 om 11:39

    Damn wat een heerlijk blok is die 2.0 VTEC toch!!

    Login om te reageren
  22. paulaner zegt

    20 februari 2013 om 12:44

    Graag eentje met een stikker achterop “Yo if you can read this..”

    Login om te reageren
  23. lacker zegt

    20 februari 2013 om 13:07

    Nog steeds is de Elise één van de mooiste ontwerpen die ooit gemaakt zijn. Een klassieker in wording!

    Login om te reageren
  24. Davidov zegt

    20 februari 2013 om 14:31

    ”de speeltje”?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 februari 2013 om 17:32

      @Davidov: Inderdaad, zoals “de meisje”.

      Login om te reageren
  25. johanw zegt

    20 februari 2013 om 15:48

    ben ooit begonnen met een Civic Hatchback uit 93 1.6 met 160 pk en toen daarna zijn de laatste twee Civic Type R’s gekomen….

    maar nooit meer heb ik met mijn vervolgautos, zoals gezinsautos (BMW 335i touring en Audi S4) het plezier beleefd van deze hoogtoerige motoren, wat een genot ;P

    Login om te reageren
  26. Svda zegt

    20 februari 2013 om 19:30

    K series heerlijke motoren.

    Maar er rijd ook nog 1 rond met de Timeattack Uk met een opgeboorde Vag 1.9 t rond met ruim 400 pk

    Login om te reageren
  27. fimo zegt

    20 februari 2013 om 19:35

    Huh? Geen turbo: want turbogat is voor Duitsers… Daarom nemen we een Japans blokje dat pas van zich afbijt bij teveel toeren… Mij ontgaat de logica!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 19:46

      @fimo:
      In een lichte MR aangedreven auto wil je juist een lineaire vermogensafgifte, anders wordt het al snel onhandelbaar. Ik ken echter wel 2 Elise’s waar een 20vt in zit en dat gaat serieus af. Mede omdat het maximale koppel bij een laag toerental ligt kom je niet onder het turbo werkgebied en is daar goed mee te rijden.
      Beide hebben wel een dry/rain setting om hem bij natte omstandigheden rijdbaar te houden.

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      21 februari 2013 om 02:24

      @fimo: Ah! *moment to shine*

      Wat jij hier doet is het bekende misverstand tussen echte turbo lag en spool rate/boosting.

      Ouwe, echt ouwe turbo’s zoals de infame eerste 911 Turbo’s hadden echte echte lag. Als je op het gas ging duurde het ff een seconde ofzo voordat die turbo wakker werd, ook al zat je niet gillend laag in de toeren. Dat zorgde voor een onverwachte vermogensklap terwijl je je juist zat af te vragen waarom er niks gebeurde.

      Maar echte-echte turbolag is een onderdeel van het verleden. Al sinds de 90s worden de turbines zo goed gemaakt en geinstalleerd (vooruitgang in kennis op gebied van flow dynamiek helpt natuurlijk ook enorm mee) dat echte typische lag bijna niet meer merkbaar bestaat.

      Wat nog wel altijd bestaat is simpelweg de soms gebrekkige vermogensbrenging op hele lage toeren bij turbomotoren. Wat daar voorkomt is dat de motor op dat moment simpelweg niet genoeg lucht verwerkt om de turbine fatsoenlijk boost te kunnen laten leveren. Het idee van een Mitsu EVO in top versnelling met 50kmh. Als je dan het gas induwt gebeurt er niets nee, maar dat is een flowrate probleem. Geen klassieke turbolag.

      Wat de meeste turbomotoren nog wel hebben is een mindere gasrespons dan een atmosferisch of zelfs een supercharged torretje. Dat zul je ook nooit helemaal kunnen elimineren, je kunt lucht immers niet sneller laten stromen dan fysiek mogelijk. Zeker niet met hogere boostrates, kleinere motoren en single turbo’s.

      De keuze voor een NA of supercharged blok in een auto als een Elise heeft dan ook meer te maken met gasrespons en lineaire vermogensafgave zoals jrk hierboven zegt.

      Login om te reageren
  28. utregcity zegt

    20 februari 2013 om 21:11

    Ware oorgasme!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North