Vier redenen waarom Max Verstappen Monaco niet wint

Auteur: , 35 Reacties

Een optimist is wat een pessimist een realist noemt.

Vic

Ja de anticipatie is real. Volgend weekend is het zo ver. Hét autosport evenement van het jaar staat op de kalender. Op de Indianapolis Motor Speedway het Grand Prix circuit van Monaco zullen wederom alle relevante glitterati van deze wereld zich verzamelen om naar de race te kijken. Als het droog blijft en er gebeurt niks geks, dan wordt er over de GP in de straten van het Prinsdom al snel gesproken in termen als ‘de duurste optocht ter wereld’. Maar met zoveel historie, is de belofte altijd aanwezig. Je weet nooit wanneer we weer eens een race krijgen als bijvoorbeeld in 1996, of als in 1984.

De afgelopen jaren hield de GP van Monaco echter ook een andere belofte in zich. Met hun superieure chassis waren de Red Bulls altijd goed. Omdat onze held Max ook in zo’n ding zat, had hij dus ‘automatisch’ een grote kans om te winnen. Velen zien inmiddels een wetmatigheid in dit fenomeen en verwachten dat het dit jaar weer het geval zal zijn. Maar is dat wel terecht? Wij denken van niet. Dit is waarom.

Red Bull Racing heeft niet het beste chassis
Dat heeft Mercedes namelijk. De afgelopen jaren schortte het bij de driepuntige ster nog wel eens aan mechanische grip. Aerodynamische grip is tof, maar je hebt er alleen wat aan als je al op snelheid bent. Bij lage snelheden doen spoilers/vleugels eigenlijk niks voor je. Het is om deze reden dat Mercedes de afgelopen jaren vooral stroggelde op circuits met veel krappe, trage bochten. Singapore, Hongarije, Monaco, dat waren de circuits waar de concurrentie een overwinning kon stelen van team zilver.

Dit jaar heeft Mercedes de auto echter heel goed voor elkaar op dit gebied, zoals je kan zien aan de beste sectortijden tijdens de Grand Prix van Spanje (verslag). Waar je in voorgaande jaren zou verwachten dat de Silberpfeile de tijdwinst vooral in de eerste sector behalen, pakken ze juist tijd in sector twee en sector drie.

Nou wordt van het circuit ‘in’ Barcelona altijd gezegd dat het een mix is van alle baantypes en daarom zo’n goede plek om te testen. Het circuit van Monaco lijkt het meest op de derde sector van de Spaanse baan. Mercedes had daar afgelopen weekend gewoon een dik voordeel. Klein lichtpuntje vanuit Nederlands oogpunt: Red Bull was er wel sneller dan Ferrari. Maar goed, dan word je dus derde, geen eerste.

sectortijden

Jos Verstappen denkt dat Red Bull in deze vorm misschien helemaal geen races kan winnen dit seizoen
Gisteren haalden we al het interview met Jos Verstappen aan, waarin hij zei dat hij en Max tezijnertijd rustig gaan beoordelen of Red Bull Racing nog steeds de juiste plek is voor Max. In hetzelfde interview liet Jos optekenen dat hij het best ziet gebeuren dat Red Bull Racing helemaal geen race wint dit jaar. Niet bepaald een vote of confidence dus van Max’ pa, maar op basis van de eerste vijf races eigenlijk wel gewoon een realistische inschatting, dunkt ons.

Max Verstappen denkt ‘dat het een lastige gaat worden’
Ook MV33 zelf denkt dat Mercedes de favoriet is voor de zege in Monaco dit seizoen, zo zegt hij tegen motorsport.com. Tot op heden is de Grand Prix van Monaco überhaupt niet vriendelijk geweest voor onze landgenoot. Een kans om te winnen is er volgens de Nederlander ‘altijd’ en zo moet je als sporter natuurlijk ook denken. Tussen de regels door manoeuvreert Max zich echter nadrukkelijk in de rol van de underdog.

Toto Wolff denkt dat Mercedes het heel moeilijk gaat krijgen
Dit is toch wel de belangrijkste indicatie dat Mercedes een makkelijke een-twee gaat scoren. Toto Wolff heeft aangegeven dat hij een erg moeilijk weekend verwacht in Monaco. Dat baseert hij vooral op de afgelopen twee races in de stadstaat. Hij refereert vooral aan vorig jaar toen Ricciardo in zijn ogen ‘oppermachtig’ was. Blijft de vraag over: wint Hamilton ‘m, of gaat Bottas er met de buit vandoor?

Image-Credit: Max, Dilara en Victoria via de gramz



35 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
“Onze landgenoot” ??
Landgenoot van de andere Monegasken zal je bedoelen ..
@lincoln: pfff ik dacht dat iedereen hier op autoblog in Monaco woonde, jij niet dan? Sloeber…
@hiostu: precies! De andere autobloggers zwaaien naar elkaar vanaf hun terrasje en kletsen bij in de lokale supermarkt ;)
@lincoln: Ware het alleen niet dat onze Max gewoon de NL nationaliteit heeft, hij daar slechts woont. Je krijgt de MC nationaliteit namelijk niet zó makkelijk… Het makkelijkste is nog met een Monegask trouwen. et wel; patriarchale maatschappij, dus je zult een man moeten trouwen. Homo-huwelijk is daar niet erkend, voor zover ik weet. Nooit in verdiept…
Als Mercedes in Monaco ook wint kun je de rest vh seizoen overslaan vrees ik
@lekkerlinksrijden: Mercedes is oppermachtig in langzame bochten. Dat Mercedes Monaco gaat winnen staat al min of meer vast.
@silverarrow: waar halen ze dat ineens vandaan, hè… Snelste op de rechte stukken waren ze al, nu ook nog in langzame bochten….
@brammetjedeb: Je bent bekend met het R&D budget?
@brammetjedeb: Snelste op het rechte stuk zijn ze niet meer. Da’s Ferrari… Maar dat brengt de rooien kennelijk niets.
Mercedes was verrassend oppermachtig in de laatste sector van Barcelona. Ze gleden alle kanten op en nog waren Bottas en Hamilton een halve seconde sneller in dat gedeelte. Ook zijn die Mercedessen nu gewoon op alle banden snel. De eerste vier races was een vertekend beeld, maar ze hebben topwerk verricht met de updates. Echt knap om zo’n stap te maken.
@willeme:
Ja het lijkt helaas het enige team te zijn dat geen problemen heeft met de nieuwe banden.
Waar het vorig jaar vooral spannend was omdat die Mercedes een banden diva was en noodgedwongen vaak een compound harder reed.
Maar wat als ineens de VTEC inkickt in Monaco?
@ghost: psst. Dat is het excuus dat Max achter de hand houdt voor het geval dat hij de pech heeft de muur te raken. “Tja, opeens net voor de bocht had de motor veel meer vermogen, zal de VTEC wel geweest zijn”.
Oplossing: géén updates meer tijdens het seizoen. Ontwikkelen en ontwerpen doe je maar voor de volgende auto.
@pomoek: en dat is de oplossing van welk probleem?
@pomoek: Dan ben je ook mooi het bokje als je initieel je zaakjes nog niet volledig op orde hebt maar er wel potentie is. Rijd je gegarandeerd 21 races op dezelfde stek rond. Kansloos voorstel dus.
@vaakbenjetebang: en @mashell: MB heeft het de eerste races leuk gedaan en voor Spanje een update uitgevoerd waardoor ze een nog grotere voorsprong hebben op de competitie. Zeker wanneer een team in een dergelijke comfortabele positie zit loont het om tot de uiterste grens te gaan wat updates betreft. Werkt het niet goed, dan kun je de volgende race weer terug vallen op het oude pakket, of een minder extreem pakket. Gaat het wel goed, nu ja, dan bouw je de voorsprong verder uit. MB is in staat om heel flexibel te zijn en kan dat ook doen door het forse budget.

Als de teams geen updates mogen uitvoeren tijdens het seizoen zullen de teams veel meer eieren voor hun geld kiezen, en een wat conservatievere setup kiezen. Dat brengt de teams veel dichter bij elkaar. Denk ik. Je kunt gedurende het seizoen wel blijven ontwikkelen en ontwerpen maar dat is dan allemaal voor de auto van het nieuwe jaar. Het voordeel is ook dat auto’s dan niet op elk specifieke circuit worden geprepareerd, dus geen Monza vleugels meer en geen Monaco downforce setup. Gewoon een auto waarmee je alle races rijdt. Kies je voor een auto met weinig downforce: Dan ben je op Monza the king en in Monaco het bokje.
Reden vijf, een circuit waar het op nauwkeurig sturen aankomt ligt Max niet zo. Hij is meer van de brede uitkoopstroken zodat je eens wat kunt proberen en als het misgaat je niet meteen tegen de vangrail staat uit te huilen.
@mashell: je zou eens op de officiële F 1 app moeten kijken
Daar staat max heel het seizoen al op kop in het klassement ( beste rijder) , laatste race 49,5 punten gegeven door mensen die er wel verstand van hebben
@supertjeduc: zet die oranje bril eens af. Als je gewoon de afgelopen races op Monaco van Max zonder oranje bril op je snufferd gezien hebt dan weet je dat hij het wel kan maar dat het voor hem bepaald geen makkie is.
@mashell: ik heb geen Oranje bril maar wanneer heb jij hem de afgelopen 10 races iets zien proberen waardoor hij even van de baan schoot? Dan moet je flink graven ben ik bang. Max is gewoon echt in topvorm op het moment.
‘Stroggelen’…?
Ze moeten dan ook eerst Kvyat nog ontslaan he, en die doet het best goed dus dat gaan ze niet doen denk ik.
Tja, dan maar in 2020 winnen op Zandvoort.
Bij “stroggelde” wist ik in ieder geval zeker dat dit door @jaapiyo geschreven was. Verder eens met de Merc 1-2, als je met dat materiaal niet voor de rest van het veld eindigt ligt het echt aan jezelf.
@erwh: Grappig, ik wist dat al toen er boven het artikel stond:

“Auteur: jaapiyo”
@jaapiyo ok dus eigenlijk geen vier redenen waarom Max niet gaat winnen in Monaco, maar 4 mensen die eigenlijk allemaal hetzelfde zeggen (m.u.v Toto maar die is gewoon aan het sand baggen zoals het hele seizoen).
Fijne foto Max! 😂
Bottas wordt eraf gekegeld door een geld-van-pappie rijder, ferraris krijgen pech en mooi boy wint weer.
Reden nummer 5: max crasht gemiddeld 75% van alle Monaco gp’s
Hoop gemauw hier, maar is het überhaupt al iemand opgevallen aan de hand van de foto hoe charmant Victoria er uit ziet?! 👌🏼
Mercedes heeft gewoon de beste chassis, zowiezo ben ik altijd meer een mercedes fan geweest! mijn eerste mercedes die eindelijk voor mijzelf kon rijden had ik gefixed met mercedes financial lease nu heb ik er 2 op de oprit staan :)
https://inleaseautos.nl/financial-lease/
@inleaseautos: Ik hoop dat je op financieel vlak beter bent dan op taalkundig vlak..
Snelste op de rechte stukken heb je niets aan. Tenzij je net zo hard gaat door de bocht als de anderen. Heel simpel, als snel gaan op het rechte stuk het belangrijkste was, waarom dan al die ingewikkelde vleugels?
Ach podium is ook mooi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).