• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Viercilinder C63 is veel beter dan de achtcilinder (+bewijs!)

Auteur: willeme, gepost 24 juni 2024 om 14:02 – 24 Reacties

viercilinder C63

De viercilinder C63 beter dan de achtcilinder? Dat kan toch niet?

Weinig dingen houden de gemoederen zo bezig als de Mercedes-AMG C63 die tegenwoordig een viercilinder heeft in plaats van een V8. Als je het moet uitleggen aan een leek, zal die je scheef aankijken: “Ja, de oude maakt VROEM-VROEM geluiden en de nieuwe nauwelijks. Daarom wil je die oude”.

Als je even vluchtig op papier kikt, is alleen het cilinderaantal het enige negatieve. De nieuwe C63 is zuiniger, sneller, sterker en krachtiger. Daarbij he je ook nog eens vierwielaandrijving, wat de laatste generatie eigenlijk echt nodig had.

Viercilinder C63 beter dan achtcilinder

Kortom, de perfecte allrounder dus. Maar ondanks dat veel mensen de oude toffer vinden, vragen we ons wel af: is deze ook beter? Matt van Carwow (je kent ‘m wel) ging het eventjes uitzoeken. Dat deed hij de door de auto op de dragstrip te zitten. Of dragstrip, het is een oude landingsbaan in Engeland waar die mooi gebruik van kan maken.

En wat blijkt: de nieuwe is sneller! Jahaa, een viercilinder is sneller dan een achtcilinder! Wie had dat gedacht? In principe is het ook niet gek. De viercilinder heeft vierwielaandrijving en 680 pk en de V8 achterwielaandrijving en 510 pk. Dus ja, dan wint de sterkste!

Hosanna!

Is het allemaal Hosanna? Nou, niet helemaal. Want ondanks dat vroem vroem geluiden niet belangrijk horen te zijn, is dat het wel. Man, wat klinkt zo’n V8 toch geweldig. Verder is de oude achtcilinder C63 wel in het voordeel met de tussensprint.

Veel koppel en een relatief laag gewicht helpen dan mee. Zeker in de comfort-stand duurt het even voor de auto doorheeft dat je wilt planken. De viercilinder C63 is uiteindelijk wel ietsje sneller, maar het is ook weer niet de eclatante overwinning die je zou verwachten

De video kon je hieronder bekijken:

Fotocredits: speciale stickers op een C63 door @Spotcrewda via Autoblog Spots!

Videocredits: CarWow

Meer lezen? Dit zijn 19 gave viercilinders op een rij!

Ook interessant!

  • Gespot - C63 met 700 pk heeft nog steeds een viercilinder
  • Video: volgende keer beter handsfree bellen
  • Mercedes C63 met vierpitter is een belachelijke flop
  • Definitieve beslissing achtcilinder C63: komt 'ie wel of niet?

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Gespot – Het lelijke eendje onder de stationwagons
Volgend bericht: Kimera K39 is gruwelijk lekkere Pikes Peak racer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    24 juni 2024 om 14:17

    Het zijn leuke video’s die hij maakt, maar het is wel allemaal erg Toos Tesla. Iedere auto heeft een automaat en launch control, dus zoveel is er niet aan.

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      25 juni 2024 om 00:24

      Ja vind je ze nou leuk of is er weinig aan? make up your mind!

      Login om te reageren
  2. anthwan zegt

    24 juni 2024 om 14:20

    Zonder het filmpje te kijken, ze zetten de oude in het (saaie) wit naast de nieuwe in hip blauw.
    Allemaal puur om die grasmaaier beter te laten lijken dan ‘good old’ V8.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      24 juni 2024 om 14:38

      #complottttttttttttttttttttttt

      Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      25 juni 2024 om 00:25

      Ja en ze gebruiken ook nog eens het Pre-FL model! Hoe kunnen ze!! Ik doe niet mee aan je complottheorie, en ze hebben gelijk als ze zeggen dat zowel de Pre-Fl als de FL C63s allebei 510pk hebben, echter heeft de FL een betere programmatie voor de bak en launch control, dus het vergelijk is niet helemaal eerlijk imho

      Login om te reageren
  3. 2scan zegt

    24 juni 2024 om 14:24

    Dat is echt onzin, vaak zijn het mensen uit het netwerk van de CarWow crew die auto’s uitlenen voor de tests. Die mensen worden netjes vermeld en bedankt. Dus ze zijn afhankelijk van de kleuren die de eigenaren hebben gekozen…

    Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    24 juni 2024 om 14:35

    Beter = minder leuk, blijkt vaak in de autowereld.

    Login om te reageren
  5. jippie zegt

    24 juni 2024 om 15:21

    Stichting open deur! Een Taycan is ook beter dan een 911, Een i5 is ook beter dan een 540i, een SF90 is ook beter dan een 812, een Nevera is ook beter dan een Tourbillon. Boeien?

    Login om te reageren
  6. Jurgen zegt

    24 juni 2024 om 15:33

    Carwow is ook het enige leuke autoprogramma op YouTube. Mat Watson en zijn vrienden doen het erg leuk allemaal. Ook deze is weer vermakelijk met de C63;)

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juni 2024 om 15:45

      het enige leuke autoprogramma op youtube, ok…

      Dan mis je er nog wel een paar hoor

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 juni 2024 om 15:47

        @michaelras: Nou inderdaad, die ADHD kabouter staat bij mij nog niet in de top 20…

        Login om te reageren
        • V8Vantage zegt

          24 juni 2024 om 18:06

          Dacht even te lezen ABHD in de gauwigheid… ;-)

          Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        24 juni 2024 om 18:05

        Je vergeet Autoblog ;-)

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2024 om 17:04

      Matt Watson doet inderdaad aardig z’n best om met Schmee en Doug Demiro te concurreren als het gaat om kunstmatig enthousiasme.

      Login om te reageren
    • bmwadept zegt

      24 juni 2024 om 17:46

      Dan kijk ik liever naar Harry’s Garage. Auto journalistiek zonder franje en Top Gear achtige imitaties.

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    24 juni 2024 om 16:05

    Natuurlijk is dat ding beter. Het is beter op vrijwel alle vlakken.
    Zo heb ik bijv een keer een AMG experience gedaan; onderdeel was bochtig circuitje met A45’s en een C63; iedereen is sneller in een A45 op het moment ze voor de eerste keer instappen.
    En zo zal t ook zijn met de nieuwe C63-4-cylinder tov de oude. Nu kan echt elke halve zool verder rijden.

    Het enige probleem is: mensen die een C63 kopen, doen dat dat niet om benzine te sparen bij het forensen. De meeste doen het ook niet voor een stoplicht sprintje: sinds de Model 3 sta je toch snel voor lul.
    Mensen kopen een C63 (en alle 63 AMGs) ook voor het gevoel van die V8. Het is een bruut gevoel; met ouderwetse PKs in een modern jasje. Klinkt geweldig (ok, niet atmosferische V8, maar dat mag nie meer).
    Verder van MB snap ik t ook wel. Wil je een handige supersnelle huis-werk-auto; neem die C63.
    Wil je iets bruuts en exclusief: genoeg modellen, nog iets duurder, die die 4.0 V8 zullen houden!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2024 om 19:11

      Jij snapt het. De juiste vraag is niet welke is de snelste of zuinigste maar met welke heb je het meeste plezier. Of lawaai, als het je daarom te doen is.

      Login om te reageren
  8. racerx zegt

    24 juni 2024 om 16:07

    Doe de V8 maar, lijkt me de leukere auto om te rijden. Dan maar iets langzamer, daarnaast is het verschil ook weer niet heel groot als de boel eenmaal rolt

    Login om te reageren
  9. acavs zegt

    24 juni 2024 om 16:07

    Leuk voorbeeld van indicatorisme: het optimaliseren van een makkelijk te meten en dus veel gebruikte indicator ten koste van minder makkelijk te meten prestaties. Het resultaat is een auto die op papier erg indrukwekkend is, maar in de praktijk niemand wil hebben.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    24 juni 2024 om 16:39

    En toch neem ik een M3 CS!!!!! En de V8 als het een Mercedes moet zijn.

    Login om te reageren
  11. pitapita zegt

    24 juni 2024 om 17:20

    Je mag hem best “beter” noemen, maar feit is en blijft dat niemand ‘m koopt.

    Login om te reageren
  12. kniesoor zegt

    24 juni 2024 om 17:58

    Das Vau8-ste oder Nichts !

    Login om te reageren
  13. Benny_Weisz zegt

    24 juni 2024 om 18:00

    De 4.0 V8…..no contest!!
    “If speed is really an issue, just make sure you start a little bit earlier!”
    – James May –

    Login om te reageren
  14. watchhok zegt

    24 juni 2024 om 18:44

    4 cilinder en 4 wheel drive…
    8 cilinder alleen achterwielen…
    Kansloos

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North