• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes C63 met vierpitter is een belachelijke flop

Auteur: jaapiyo, gepost 12 augustus 2023 om 17:57 – 34 Reacties

C63

Vaak schrijven we over auto’s die een belachelijk succes zijn. Maar de Mercedes C63 AMG met vierpitter is een belachelijke flop.

Iedereen moet mee in de push voor een beter milieu. Ook, of misschien zelfs vooral, als dat alleen op papier het geval is. Een verkwistende dinosaurus zíjn die van hot naar her vliegt om de wereld te redden is oké. Maar een verkwistende dinosaurus líjken naar de buitenwereld toe, dat is onvergeeflijk. We leven immers in een post truth samenleving waar het beeld dat je naar buiten uitstraalt vele malen belangrijker is dan de werkelijkheid van je bestaan.

Vierpittertje in loodzware auto

Zo kon het gebeuren dat Mercedes voor de nieuwe C63 AMG opteerde voor een vierpittertje. Dat is wel even slikken voor de afficionado’s. Voorheen had de C63 sinds altijd een bonkige V8 onder de kap. Dat was zelfs al zo sinds de C55 W203 AMG. Ook de W202 was er met AMG V8, echter werd deze kortstondig opgevolgd door de C32 met compressor V6.

Enfin, eigenlijk was de gigantische motor ook meteen de grootste aantrekkingskracht van het model. Voor een scherp sturende circuit-tijger moest je immers de BMW M3 hebben. Maar voor een niet aflatende mokerhamer voor de Autobahn met een epische soundtrack, was de C63 je aangewezen gereedschap.

Hart en ziel

Met het verdwijnen van de V8 werd dus letterlijk het hart en de ziel van de C63 eruit getrokken. Daarvoor in de plaats kwam een vierpitter met een hele (zware) bak technologie die de auto op papier ‘modern en zuinig’ maakte. Plug-in hybride aandrijving, een elektrische turbo, vierwielaandrijving, alles zit erop. Maar het eindresultaat, wordt door niemand geliefd. Op papier biedt de de C63 680 pk en is het verbruik ruim 1:14. In de praktijk heeft de aandrijflijn duidelijk last van de 2.165 kilo die meegetorst dient te worden en is het verbruik eerder 1:7.

AMG kopers niet schijnheilig genoeg

AMG kopers waren misschien al nooit de doelgroep voor schijnheilige producten. Maar nu blijkt dat niet alleen de AMG koper afhaakt, maar dat er überhaupt geen doelgroep is voor de nieuwe C63. Zelfs volgens het Mercedes-minnende MBPassion, is de nieuwe C63 een Ladenhüter. Dat is een Duitse term voor auto’s die niet uit de showroom te branden zijn. De oudere BMW M3 met zes-in-lijn onder de kap veegt volgens MBPassion de vloer aan met de C63 qua verkoopcijfers. Niet alleen omdat de M3 wél een belachelijk succes is. Maar ook omdat de nieuwe C63 gewoon bijna niet wordt verkocht.

rear

Glorieuze terugkeer bonkige V8

Mercedes heeft naar verluidt inmiddels ook de fout ingezien. Althans, als we het hardnekkige gerucht mogen geloven dat met de facelift van de W206, de V8 ‘gewoon’ terugkomt. Een heugelijke overwinning van de dino’s over de wokies dus. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Toch nog een dikke V8 voor Mercedes-AMG C63!
  • Mercedes-AMG C 63 gaat over de kop in Rotterdam
  • Video: nieuwe Mercedes-AMG GT getest op de Nürburgring
  • Goedkoopste Mercedes-AMG illegaal in Nederland
    Goedkoopste Mercedes-AMG illegaal in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c63, Mercedes

Vorig bericht: « Opwarming aarde geen probleem meer dankzij nieuwe bushokjes
Volgend bericht: Hurricane G5M is laatste hoera voor mooie BMW 5-Serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    12 augustus 2023 om 18:05

    Joechei !

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    12 augustus 2023 om 18:36

    We moeten schoner. Absoluut en geen twijfel mogelijk. Maar de c63 aanpakken is gewoon achterlijk. Weet je wat gaat helpen, als de volumemodellen veel minder slecht voor het milieu zijn, bijvoorbeeld omdat ze elektrisch zijn. Elke golf en fiesta (of de crossover variant ervan) welke miljarden kilometers maken, geen 1.0 of 1.5 meer, die kilometers kunnen elektrisch. Maar die wat paar duizend v8 modellen die je per jaar verkoopt. Laat gaan. Ga daar geen moeite in steken. Al die moeite kan je beter steken in een nieuwe a, b of c klasse met een goede elektrische range, Daar ga je winst halen. En verkoop die paar v8jes gewoon. Stervensduur zijn te toch wel door alle milieuheffingen.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      12 augustus 2023 om 21:19

      Amen!

      Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      12 augustus 2023 om 23:33

      De topper is toch bedoeld om iedereen de optionele wannabe AMG pakketjes aan te smeren? Nu hoor je er automatisch al bij met je viercilinder Hybrid…

      Login om te reageren
    • arta zegt

      13 augustus 2023 om 09:30

      Iedereen kocht een AMG vanwege prestaties en beleving!
      V8 geluid was HET kenmerk van de AMG.

      Op wie ga je nu indruk maken op de Meent met de hybride?
      Voor prestatie hard rechtuit kun je beter een Plaid nemen en echt sturen doet die AMG olifant vast ook niet echt lekker.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      13 augustus 2023 om 09:47

      Je moet juist kleine zuinige betaalbare autootjes interessant maken. Panda’s, Punto’s, Polo’s, Fiesta’s met kleine 3 cylindertjes. Daar is de grote winst te behalen.

      Login om te reageren
  3. mattr zegt

    12 augustus 2023 om 18:48

    Beetje voorbarige conclusie, de C63 wordt nog niet uitgeleverd laat staan dan Wouter er een rondje mee gereden heeft :)

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 augustus 2023 om 18:51

      https://www.youtube.com/watch?v=qrfnL4K5NMI

      Login om te reageren
      • mattr zegt

        12 augustus 2023 om 22:12

        Ja maar dit zijn rednecks – ik wil Woutert!

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          12 augustus 2023 om 22:57

          Het zijn Canucks…maar, fair enough. Ik zal het doorgeven aan Woutert.

          Login om te reageren
  4. Homer55 zegt

    12 augustus 2023 om 19:10

    Iedereen moet mee met de push voor een beter milieu…. Buiten het westen hebben ze daar schijt aan lijkt het…

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    12 augustus 2023 om 19:14

    Dat apparaat zou kaal bijna 150.000 euro moeten kosten. Dan doe ik nog niets met opties en pakketjes. Ga ik bij Autoweek kijken wat je nu kan kopen voor je zuurverdiende 150k, dan is het 6 of 8 cilinders. Dus ik snap heel goed dat je vanwege je groene geloof een obese 4 cilinder met hybride ondersteuning gebruikt, maar daar zit niemand op te wachten zodra je bij BMW aan een hele fijne M3 Touring kan komen.

    Dan kan je nog aangeven dat je 671 PK kan ophoesten, maar dat is niet het punt. Het gaat om hoe dat vermogen wordt afgeleverd. Hoe het voelt, klinkt, ruikt…. En ja, dan blijft het een 4 cilinder. Net als buurvrouw Corrie in haar Suzuki Alto.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 augustus 2023 om 19:35

      Boven de 200 heb je geen elektrische ondersteuning meer en als de accu leeg is heb je idd gewoon een loodzware bak met een opgepompte vierpitter onder de kap.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        13 augustus 2023 om 09:10

        Nou dit dus, dat riep ik al toen de eerste berichten over de aandrijflijn door jullie gepubliceerd werden. Een V8 is altijd sneller, want zodra je met een halfuur flink gasgeven je batterij leeg hebt getrokken blijft er weinig performance over. Kun je met je viercilinder een partij lege accu’s gaan verplaatsen.

        Voor een daily niet zo erg, niet per sé gebouwd voor performance. Hoewel, ik had laatst een G30 LCI 530e mee als leenauto. Hele fijne auto, maar toen de accu eenmaal leeg was reed moest ik het doen met 184pk die een lege accu voort moest slepen. Thuis laden gaat in mijn situatie niet en op de een of andere manier voelde ik ook niet de noodzaak om bij een Fastnet te gaan staan…

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          13 augustus 2023 om 09:45

          Fastned kon je ook niks mee want een 530e kan niet aan een snellader 🤡

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            13 augustus 2023 om 15:53

            Boeiend, punt is dat voor veel mensen zo’n plugin geval (en in zekere zin een EV) geen praktische oplossing is. 🤡

            Login om te reageren
  6. rrk147 zegt

    12 augustus 2023 om 19:37

    Klinkt als een aannemelijk verhaal, ben wel benieuwd naar de rijtest van Wouter.

    Overigens was er ook al een C43 met V8

    Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    12 augustus 2023 om 20:42

    Mijn Cadillac heeft ook een potente 2l, 4 cilinder turbo motor. Leuk voor een instap model. In de top versie verwacht je toch meer…

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    12 augustus 2023 om 21:36

    Uitgelachen wordt -ie. Beschimpt. En over 25 jaar is dit een waanzinnige collectors item vanwege z’n zelfdzaamheid.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 augustus 2023 om 22:58

      Dat denk ik niet. De Malaise era muscle cars worden ook nog altijd niet echt geliefd. Althans nog lang niet zo zeer als de potentere units van daarvoor (en daarna).

      Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      13 augustus 2023 om 00:48

      Nee.

      De reden is, het ding is te complex geworden. Als je de motorruimte ziet, daar ergens verstopt tussen alle buisjes en slangen zit een 4 pitter. Dat ding rijdende houden is nu geen probleem, maar over 20 jaar zijn die onderdelen er niet meer. De kennis om het apparaat rijdende te houden ook niet. En het moet aanspreken. Nou, toon mij een jongetje (<10 jaar) met een poster van deze AMG Mercedes boven zijn bed.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        14 augustus 2023 om 11:30

        Het mag dan zeldzaam zijn, maar juist over 20 jaar wil men de V8 versie en niet een veel te zware inline 4 met 20 jaar oude batterij-techniek en onderhoudsnachtmerrie …

        Login om te reageren
  9. LoutervanPlezier zegt

    12 augustus 2023 om 23:06

    In de originele tekst staat ‘Ladenhüter’ met één ’t’ een klein verschil in letters, maar een groot verschil in betekenis. ‘Ladenhütter’ betekent helemaal niets, het is geen Duits woord.
    Mercedes-Benz gaat zich weer vreselijk in de vingers snijden, ook met de verhoogde prijzen van modellen. Men denkt van het succes te profiteren, maar gaan waarschijnlijk van een koude kermis thuiskomen. Of denkt men met Smart de minder vermogende klant te gaan bedienen en daarmee het gat op te vullen?

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    13 augustus 2023 om 00:11

    Dat is net zoiets als een Ford Mustang met de 2.3 en 4 cilinder, slaat ook nergens op.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 augustus 2023 om 08:21

      Tuurlijk wel. Prima instapmodel. Debiel als topmodel.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        13 augustus 2023 om 10:33

        Je verwacht toch bij een Mustang ook de emotie van het geluid, net als een Harley Davidson die opeens als elektrisch te koop zijn.

        Login om te reageren
  11. Mr. Cartoon zegt

    13 augustus 2023 om 07:28

    Ze kunnen het inmiddels beter een C20 gaan noemen. Ook als ze de V8 er weer in lepelen is het geen C63, de 63 stond immers voor de 6.2/6.3L motor.

    Login om te reageren
  12. arta zegt

    13 augustus 2023 om 09:41

    Hoe heeft MB het marktonderzoek gedaan voor deze AMG?!
    Je koopt deze voor de broem broem.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      13 augustus 2023 om 11:06

      In Excel. Stond vast ergens nog een verwijs naar het papieren CO2 getal was uiteindelijk de doorslag gaf.

      En milieutechnisch gezien is dit model natuurlijk een nog veel groter succes dan ze ooit hadden verwacht.

      Login om te reageren
  13. ghost zegt

    13 augustus 2023 om 09:41

    Nieuwe CEO van MB bakt er niks van, hogere prijzen van alle auto’s waardoor men zich de markt uitprijst. Slechte verkopen in China, AMG-modellen schoner maken waar niemand op zit te wachten…een doorsnee CEO lag er allang uit..

    Login om te reageren
  14. ghost zegt

    13 augustus 2023 om 09:43

    Overigens prima om die 680pk hybride alsnog in de (niet bestaande) C53 te leggen tussen de V8 en C43 in 🤪

    Login om te reageren
  15. flyerbunch zegt

    13 augustus 2023 om 10:57

    Men had toch ook bij Porsche kunnen zien dat een 4 cilinder in de Boxster in de topversie ook niet verkocht en daar dus gewoon een atmosferische 6-cilinder in moest liggen.

    Login om te reageren
  16. gregorius zegt

    14 augustus 2023 om 09:39

    Een A45 mag met 4-cilinder; dat mag. Hot hatch; super snel. Elke Henkie kan echt snel rijden met zo’n a45.
    Een, zeg, E-AMG; is een grote(re) bak; lekkere bak vermogen, veel geluid, heerlijk met zo’n V8.
    En dan heb je de C-coupe. Er is geen man die zoiets koopt omdat het een lichtvoetig circuit-monster is; wat ooit het idee van een M3 was. Men wil een C-coupe omdat het een lekker fout en luid ding is.
    De C-sedan en de C-station is eerder een lease-topper. De (vaak) succesvolle man die woon-werk doet, en dat eigenlijk niet in een E kan doen. Dus als je dan toch die paar-honderd per maand extra hebt, kan je prima een C63 hebben, badges eraf en 99% van de mensen zien t niet. En eigenlijk past een 2.0 + (plugin)elektro hier heel goed bij. Loei-snel als het moet, zuinig als je die kilometers moet maken.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 augustus 2023 om 11:36

      Ja; het klinkt misschien aantrekkelijk voor de lease zo’n nieuwe C63; maar dat is het dus blijkbaar toch niet; vermoedelijk omdat je minstens 2K per maand aan leasen betaalt voor je 4 cilinder hybride, los van de bijtelling. Een Tesla Model S Plaid begint bij 1.7K per maand en een reguliere long range model S bij 1.3K. En in de praktijk zal het verschil veel groter zijn, daar dit de ‘instap’ (10K km/jaar + 5 jaar leasetijd) prijzen zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North