
De ravage is enorm.
Een enorme brand heeft gistermiddag plaatsgevonden rond de luchthaven van Stavanger in Noorwegen. Een parkeergarage stond in lichterlaaie en honderden auto’s zijn verwoest door de vlammen.
Er is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand. Vooralsnog lijkt een elektrische auto in de parkeergarage de boosdoener. De hulpdiensten werden omstreeks 15:30 in de middag gealarmeerd dat een elektrische auto in brand zou staan in de parkeergarage.
De vlammen sloegen in razend tempo om zich heen. Al snel stonden meerdere verdiepingen met tientallen auto’s in brand. Het vuur begon op de begane grond. Zo’n 300 auto’s zijn in in de vuurzee verloren gegaan. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident. Volgens de brandweer is er instortingsgevaar. Het vliegverkeer in Stavanger is tot nader order stilgelegd.
Elektrische auto’s die aan het opladen zijn in een parkeergarage zijn een groot risicofactor. Natuurlijk is er niets aan de hand als het goed gaat. Gaat het echter mis, bijvoorbeeld door kortsluiting, dan gaat het ook echt goed mis zoals hier in Noorwegen.
Het blussen van een elektrische auto is een lastige opgave. De brandweer kan niet zomaar de slang uitrollen en beginnen met blussen. Sterker nog, het kan de brand alleen maar erger maken. De brandweer heeft speciale technieken hoe om te gaan met brandende elektrische auto’s. Zo worden ze in een speciale waterbak gedoopt en blijft het voertuig hier enkele uren om te koelen. Beschadigde accupakketten kunnen vlam vatten, zelfs uren nadat een brand is geblust.
Hier ligt een uitdaging voor de hulpdiensten. In een drukke parkeergarage is een brandende elektrische auto niet zomaar naar buiten gebracht. Bovendien is de kans groot dat meerdere EV’s naast elkaar staan te laden met meerdere brandende auto’s tot gevolg. In Noorwegen stonden meerdere verdiepingen in brand: een absoluut inferno. (via Bloomberg)
Foto: autobrand ter illustratie
Update: De politie heeft aan NRK bevestigd dat de brand is ontstaan bij een Opel Zafira diesel uit 2005.
Ik heb mij door BEV-aanbidders en de overheid laten in fluisteren dat wat we hier zien “de toekomst” is…
@dper4mance: Enig idee hoeveel thermische auto’s er PER DAG in brand staan langs, pakweg, Duitse wegen?
Ik wel: ongeveer 120.
@qashqow: Zegt helemaal niets als er geen verhoudings percentage gegeven wordt, jullie zijn beide af!
@speedgeek: Ja, correct maar voorlopig schat ik toch dat er meer ICE wagens in de fik staan (en niet alleen langs de snelweg, he, dat was maar een figure of speech) dan EV’s.
@qashqow:
Naast de snelweg staan ze in principe prima. Het wordt wel vervelender als zoiets gebeurd als je EV in je eigen garage staat te laden.
@cvoc: als jouw auto van auto met verbrandingsmotor op de vluchtstrook van de snelweg een upgrade doet naar naar verbrandingsauto vindt je dat ook zeker niet leuk.
@qashqow: het probleem zit hem niet in het feit dat ze in de fik vliegen. Dat doen ICE’s inderdaad ook wel eens. Probleem zit hem erin dat een BEV amper te blussen is. Dat gaat bij een ICE met een beetje water prima.
@qashqow: ik ken geen ICE auto’s die in stilstand spontaan ontbranden, als dat gebeurt terwijl er niemand bij in de buurt is zijn de gevolgen vaak groter. Een ICE auto zal vaker tijdens gebruik vlam vatten, minder comfortabel maar je kunt wel gelijk handelen.
@dper4mance: BEV…. staat dat voor Brandend Elektrisch Voertuig?
Dáár ben ik fan van! ?
@s73phan: mijn buurman heeft een Tesla en een teckel, dus hij heeft een BEV-teckel als huisdier?
@raoufff: ach, arme man… ik denk dat ie binnenkort voor de (elektrische) trein springt…
@dper4mance: “Vliegverkeer Stavanger ligt plat door brand elektrische auto”
“Vooralsnog lijkt een elektrische auto in de parkeergarage de boosdoener.”
Eerst een statement in de kop van dit artikel. Vervolgens komt er een aanname. Een vermoeden. En wat gebeurt er? Alles en iedereen, die argumenten zoekt om zijn/haar afkeer van technische veranderingen in de automobiliteit de grond in te boren, springt handenwrijvend 2 meter hoog, omdat er met dit bericht opnieuw wordt “bewezen”, dat die dingen gewoon niet deugen! Hoe teleurstellend moet hun dag nu wel worden, nu het een oude diesel blijkt te zijn, die deze catastrofe heeft veroorzaakt.
Wat ik overigens in de reacties nog mis, is die van de fanboys van waterstof als het betere alternatief. Dat is immers stukken beter dan al dat aan Musk gerelateerde spul. Ik vraag me alleen af hoe deze catastrofe afgelopen zou zijn als alle EV’s in die parkeergarage waterstofauto’s geweest zouden zijn.
@9000cse: doet mij een beetje denken aan hoe zwarten werden behandeld in Amerika de vorige eeuwen. Ging er iets mis en was er ergens een zwarte in de buurt, zeker en vast dat hij het had gedaan. En dan enkel nog “bewijzen” vinden..
@ty5500: in 2020 is dat in Nederland met ‘landgenoten met een migratie-achtergrond’ niet wezenlijk anders hoor.
@9000cse: Op het nieuws wordt net benadrukt dat de brand begint bij een “oude dieselauto”
Afschaffen die wagens in parkeer garage’s, enkel op straat parkeren. Gas auto’s ogen om die reden ook niet in garage’s binnen. Viva olie vretende wagens…
Het wordt wel nog een puntje om rekening mee te houden.
@royaledeluxe: Want benzine is helemaal niet brandbaar, daar gaat gelukkig nooit iets mis mee.
@royaledeluxe: om diezelfde reden mogen in sommige landen auto’s met lpg installatie niet in tunnels rijden, aan boord van veerboten komen of in overdekte parkeergarages worden gestald.
Dus zo gek is die suggestie nog niet.
@royaledeluxe: in Duitsland mogen LPG auto’s niet in parkeergarage’s, in Nederland wel. Daarom flikt er ook regelmatig een parkeergarage af in Nederland. Nou ja, eigenlijk valt dat wel mee.
@royaledeluxe: ah, nu blijkt dat het om een diesel ging die ook maar meteen verbieden?
@royaledeluxe: ik neem aan dat je nu de update is geweest hetzelfde vind van alle diesel en benzine autos. Die rotdiesel heeft dus de hele zaak in de hens gezet niet een EV
Dan maar lekker buiten parkeren naast de LGP auto’s.
@hubert:
LPG dus..
@Hubert: Lesbische Genderneutralen en Paralympiers, doe je toch weer andere bevolkingsgroepen te kort vrees ik.
@hubert: LPG mag in NL gewoon in ee parkeergarage parkeren. Alleen bij de belgen, Luxemburg en Italie moet dat in de buitenlucht.
nu de grote vraag… was het een Tesla
@dutchneon: een dag geen Teslanieuws is een dag niet geleefd?
@dutchneon: Een Zafira Diesel was het, en autoblog veranderd de titel niet eens.
In sommige parkeergarages mag men een auto voorzien van LPG-installatie niet parkeren. Wellicht is binnen 2 jaar de EV hetzelfde lot beschoren?
@skid: Het kan wel zijn dat men 2x nadenkt over het laden van een elektrische auto in de betreffende garage.
Een stilstaande EV die niet aan het laden is heeft weinig risico, al valt het niet uit te sluiten.
LPG gaat meer over lekken en gas opbouw in de garage denk ik?
@fanboy: er zullen in 19kruik wel een aantal voorvallen geweest zijn van lekkende LPG installaties in een parkeergarage waardoor dat verbod in stelling is gebracht.
Ben even helemaal niet bekend met LPG, zit daar odorant bij net als aardgas thuis?
Risico is inderdaad dat in een slecht geventileerd hoekje of besloten ruimte een explosief mengsel kan blijven hangen(kofferbak, motor ruimte, verre hoek van de garage) en dan heb je alleen nog maar iemand nodig met een slecht contact op de startmotor en zegt de boel vlaboem!
@nietcreatief: in LPG zit inderdaad een geurstof.
@motorhead: yep, LPG ruikt naar te lang gekookt spruitjes.
@motorhead: dan heb je in ieder geval nog een waarschuwing bij lek. Bij waterstof heb je zelfs die mogelijkheid niet. We gaan het meemaken.
Over batterij auto’s weren uit parkeergarages, zeer waarschijnlijk wel binnenkort.
Als je de risico matrix erbij pakt en je vult bij ‘was er een reëele kans op 1 of meer doden’ ja in dan kom je sowieso op een rood of oranje scenario uit en daar mag je zonder verdere actie niet mee verder. Dan vervolgens kom je bij frequentie en die is groter dan ‘ondenkbaar’ of ‘zeer onwaarschijnlijk’ daarvoor zijn er teveel voorbeelden uit de recente geschiedenis.
@nietcreatief: Dat wordt vrachtwagens weren uit tunnels dan. Ramp in Mont Blanc tunnel, meerdere doden, begon in een vrachtwagen. Gotthard tunnel brand 2002, meerdere doden, oorzaak: ongeval 2 vrachtwagens. Buiten dat dit een diesel veroorzaakte brand was: Een EV brand vergt andere maatregelen dan een ICE brand en volgens de risicomatrix zal je maatregelen moeten ondernemen om de kans of de gevolgen te verminderen. Dat kan ook zonder het helemaal te verbieden.
@fanboy: LPG is zwaarder dan lucht. Daardoor zakt het bij een lek naar de vloer van de garage. Het wordt dus niet weggezogen door de ventilatie van de garage, want die zit typisch tegen het plafond van de kelder. Het LPG kan zich zo verspreiden over het hele oppervlak van de kelder. Een klein vonkje en woesh, de hele kelder gaat de hens in.
@skid: Dat is een prima oplossing, maar wel voor de korte termijn. Door de push van klimaatakkoorden, nationale overheden en autofabrikanten zal het aantal elektrische auto’s in de komende jaren alleen maar toenemen. Je kunt onmogelijk verwachten dat al die elektrische auto’s buiten parkeren, daar is, zeker in grote steden, de ruimte niet voor.
Ik denk dat we voor de lange termijn eerder moeten kijken naar verbeterde sprinklersystemen die in ieder geval de ergste brand onder controle houden, en een verplichte waterbak om elektrische auto’s in de dumpen in elke parkeergarage.
@edge:
Of electrische auto’s alleen in de kelder parkeren.
Bij brand gewoon alle kranen open gooien en de boel vol laten lopen. Zeker weten dat de brand uitgaat en dat andere electrische auto’s niet alsnog in de fik zullen vliegen.
@edge: Dat sprinkler systeem klinkt nog ok, maar in die laag hangende met weinig ruimte in de breedte garages een fikkende wagen overhevelen in een bak zie ik nog niet direct gebeuren.
Al het milieu voordeel van de elektrische auto’s in Noorwegen van 2019 is bij deze ook weer letterlijk verbrand….
@dutchdriftking: en dat allemaal door zon smerige stinkdiesel.
Natuurlijk is er niets aan de hand als het goed gaat?
@steventure: het gaat goed totdat het fout gaat
Kwaliteitje die electrische autos zeg… en dat moet de toekomst zijn… je kan beter een ICE kopen, ga er vanuit dat de meeste autos daar nog geen zeg 2 ton op de teller hadden, (dus nog niet schoner dan de ICE autos) en dan zo een uitstoot creëeren met in vlammen opgaan, ja is echt veel beter voor het millieu….
@antielectrischeautos: tja hebben nog ff te gaan voordat de doorontwikkeling van de EV net zoveel tijd heeft gekregen als de ice…
@antielectrischeautos: de nieuwe Tesla Model 3 aandrijflijn gaat 1 miljoen km mee. Er zijn verschillende Tesla Model S’en die makkelijk 500k km halen op 1 accupakket. Uw aanname is dus niet juist en terecht. Probeer het nog eens.
@pietertjep85d: tis maar net hoe je er naar kijkt, de ICE word niet op gepushed maar heeft de mankementen niet, de electrische ondingen worden vollop gepushed door de roverheid maar zijn dus totaal niet veilig en goed voor het millieu nog… zo zie je maar weer ze pushen de verkeerde soort autos
@antielectrischeautos: niet op gepushed? alle ice moeten onder de 95gram co liggen dit jaar en die race naar de bottom is al jaren aan de gang! wat denk je van de push op de 14% bijtellers… word eens wakker!
iedereen weet dat downsizen slecht is voor de duurzaamheid van de motoren. Lichtere materialen, dunnere kettingen lagere toleranties, minder weerstand. allemaal ellende geeft het!
een 3,5 liter v6 gaat makkelijk 500.000 mee inderdaad. met een 1.4tsi blokje mag je blij zijn dat je de 200k hebt gehaald!
@dutchneon: je kan ook gewoon geld uitgeven en een fatsoenlijke auto kopen, ik rijdt gewoon nog lekker een 4.0 V8 in nl als daily hoor :)
@pietertjep85d: En dan moet je na 500K kilometer nog altijd het meest vervuilende component kwijtraken… de batterij, (en die thuis zetten daar geloof ik ook niet in). Daarvoor zijn ze als ze zolang meegaan ook niet goed meer. Neen, hoe langer je er naar kijkt hoe slechter een batterijwagen wordt voor het milieu.
Het is een goede stap maar niet de goede stap in een langdurige en groene toekomst, batterijwagens zijn zoals catalysators een lap middel tot we echt iets goed gaan vinden.
@royaledeluxe: geloof is dom, je moet weten.
En als je weet hoeveel energie een huis vraagt en hoeveel energie een auto vraagt dan zal je ook weten dat een accu die een auto nog nauwelijks naar de lokale supermarkt kan krijgen een prima accu is voor thuis. Tel daarbij op dat de omstandigheden in een huis veel gunstiger zijn en daarom de accu niet langer degradeert en een afgeschreven auto accu is uitstekend geschikt voor in een huis.
@pietertjep85d: 1 miljoen *mijl. Dus 1,6 miljoen km.
@antielectrischeautos: Die 200.000 kilometer heeft iemand ooit geroepen, en is uit het niets gegrepen. 40-80.000km is reëler. Maar zulke cijfers komen je getroll natuurlijk niet ten goede. Tevens is het recyclen van prima mogelijk en dus totaal niet schadelijk. Momenteel worden de accu’s van gecrashte model 3’s echter nog voor andere doeleinden gebruikt. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/elektrische-auto-s-zijn-pas-na-700-000-kilometer-groener-dan-auto-s-op-benzine-klopt-dit-wel~b8bcbd36/
@kreukelzone: mijn getroll nog wel? omdat ik niet in de onzin geloof ben ik meteen een troll? zeker weer op je teentjes getrapt millenialtje?
De berichten lopen enorm uit een, van de 80,000 zoals jij zegt (die ik absoluut niet geloof) tot aan de 700,000 zoals de titel van het artikel wat je stuurt, ik neem dan nog een laag gemiddelde met 200,000km…
@antielectrischeautos: Sorry, het was een ICE zafira waardoor de tent is afgefikt. Verbieden die hap!
@kreukelzone: Ik geloof dat eigenlijk niet. Het komt wel goed uit om explosieve batterijen goed te praten.
@antielectrischeautos: Ik ben wel heel benieuwd wat voor type persoon je bent.
Dat je zo bewust op een bepaalde groep auto’s zit te zeuren, dusdanig dat je de moeite neemt om overal te reageren en zelfs een bijzondere, gerelateerde nickname hebt..
..en ook gelijk heerlijk vol offensief met een suggestief “millenialtje”
Het wordt er echt niet meer leuker op hier bij Autoblog met types zoals jij. Helaas.
@olivier420: die laatste zin van jou denk ik nou ook met al die EV aanhang, jou nickname bevalt me dan weer wel met 420 erin ;)
Overigens ben ik zelf ook een millenial, heb alleen een schijt hekel aan het feit dat andere millenials overal door offended zijn (zie de lol in van dingen denk ik dan) en alles goed voor millieu moet zijn etc.
@antielectrischeautos: Die 700.000 was 1 iemand en die werd meteen teruggefloten. Zijn data klopte aan alle kanten niet. Gebruikte onder andere accutechniek van Nissan uit 2011 ofzo.. Het is 70.000 en dat is met de Tesla Model 3 SR+ veel minder.
@olivier420: eens. Vind sowieso dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat. Erg jammer.
@antielectrischeautos: heb je de update al gelezen? Dan is je mening nu hoop ik herzien. We hebben nu wel genoeg fake news die tegen elektrische auto is gelezen.
Inmiddels is bekend dat het geen elektrische auto was, maar een Opel Zafira diesel uit 2005…
Bovendien was de garage niet voorzien van een sprinklerinstallatie, maar Noorwegen kennende zullen er ongetwijfeld wat EV’s hebben gestaan die het vuur wat kracht hebben bijgezet.
https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969
@metalfalcon: haha! Straks in Noorwegen mag je dus je oude diesels niet meer in de garage zetten naar de EV’s!
@metalfalcon: Briljant. Nieuwswaarde nu weer 0 natuurlijk.
@metalfalcon: En @autoblog en alle andere ‘nieuwsbronnen’ zullen zeker geen rectificatie doen. De kliks zijn er al geweest. En de anti elektrische fanboys onthouden dit als feitje om hun gelijk te halen in toekomstige discussies!
@metalfalcon: Ik had inmiddels welbekende update verwacht in het artikel, maar nee. Kom op Autoblog!
Ik snap niet dat een goede watermist installatie niet verplicht is in parkeergarages. Er is zoveel potentie voor een grote ramp in parkeergarages. Niet zelden is het onder een groot gebouw en bijna altijd op drukke plekken met weinig ruimte. Een fatsoenlijke sprinkler had dit zelfs voorkomen, laat staan een mist installatie.
@lekbak: als je maar 3,84 euro per 24 minuten vraagt dan kan je daar als parkeergarage exploitant toch geen fatsoenlijke sprinkler installatie van financieren…
1 brand en wég milieuwinst.
Volgens de Noorse kwaliteitskrant Aftenposten.no gaat het om een brand die ontstond in een oude diesel wagen. Dit lijkt me dus een sterk staaltje van fake news over de oorzaak. Dat er vervolgens veel elektrische wagens de hens in gingen is logisch gezien het feit dat Noorwegen kampioen elektrisch rijden is.
@norvik: onthoud je er van om de term “fake news” te gebruiken aub. Ik denk dan automatisch aan die oranje clown.
@simonmc: Als het om EV’s gaat, zeker Tesla’s, is de mate van fake nieuws wel van het kaliber van die oranje clown. Niet gek aangezien dit rechtstreeks de beurskoers beinvloed en het aandeel voor miljarden ‘geshort’ is. Dan is de businesscase voor wat nieuwscreatie vrij makkelijk te maken. Zelfs in NL wordt zo veel onzin voor zoete koek herhaald door Telegraaf en enkele kwaliteitskranten.
Ha RubenPriest, Ga je de titel nu ook aanpassen nu de politie heeft bevestigd dat de brand is ontstaan bij een Opel Zafira ? Of wacht je daar tot morgen mee, zodat er nog wat meer clicks bij komen?
https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969
@japiejo: @RubenPriest doet alsof zijn neus bloedt.
Doet de naam “zelfontbrander” eer aan die Zafira.
Het zou wel zo sjiek zijn als de kop van dit artikel netjes werd aangepast en de update bovenaan stond.
Dit is echt een nisselijkmakende EV bash op deze manier.
De fabel van hoog brandrisico wordt zo wel heel erg gepropageerd!