• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voetgangers en fietsers meest omver gereden na vakantie

Auteur: CasperH, gepost 26 november 2015 om 09:41 – 27 Reacties

Mercedes CrashLS AMG


Er waren misschien minder ongevallen met auto’s afgelopen jaar, maar we reden meer voetgangers en fietsers omver.

Dat blijkt uit de Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars. Dat Verbond heeft namelijk een analyse gemaakt van miljoenen schadeclaims die de afgelopen vijf jaar werden ingediend. Daaruit is gebleken dat er 462.000 claims binnenkwamen voor schade bij ongevallen waarbij een auto betrokken was in 2014. Dat is minder dan over het jaar 2013, toen er nog 483.000 claims binnenkwamen. De analyse toont dus aan dat er minder ongevallen zijn waarbij auto’s betrokken zijn. Goed nieuws op zich, maar er is ook slecht nieuws.

Het totale aantal claims is misschien wel gedaald, maar het aantal claims over aanrijdingen met fietsers (stop eens met appen! Leer eens fietsen!) en voetgangers ging juist omhoog. In 2010 waren er 9700 claims, maar in 2014 is dat aantal toegenomen tot 10.400. Gemiddeld per week waren er zo’n 200 aanrijdingen met fietsers en voetgangers, maar in de weken na de zomervakantie neemt dat aantal toe tot 250-280 ongevallen wekelijks. Ook na andere vakanties zijn er pieken, maar die zijn kleiner en duren korter dan de piek van zes weken die na de zomervakantie waarneembaar is.

Verder is een laagstaande zon een enorme ongevallenaanjager: bij een laagstaande zon in de ochtendspits gebeuren er 20% meer ongelukken, wat neerkomt op circa 500 (!) extra aanrijdingen. Tijdens de avondspits nemen met name de ongevallen op lokale wegen toe. Ook zijn er dan meer aanrijdingen met fietsers, voetgangers en dieren.

De meeste schadeclaims werden ingediend in het super onveilige Noord-Brabant en Limburg. Groningen en Drenthe zijn de provincies waar de minste ongevallen gebeuren, maar dat is logisch want daar woont ook niemand om tegenaan te rijden.

Fotocredit: Eldoubphotography op Autojunk

Ook interessant!

  • Video: fietsers zijn gevaarlijker dan auto's
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
  • GP van Zandvoort verwelkomt 50.000 fans op de fiets
  • AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant
    AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, fiets, verzekering

Vorig bericht: « Tweedehands ambulance schijnbaar in trek bij terroristen
Volgend bericht: Vader Paul Walker klaagt Porsche aan voor dood zoon »

Lees Interacties

Reacties

  1. smoothoperator zegt

    26 november 2015 om 09:45

    Whehe toen Limburg, Groningen en Drenthe las ik precies hetzelfde wat aan het eind van de zin stond xD

    Login om te reageren
  2. moondustfocus zegt

    26 november 2015 om 09:52

    Een beetje verlichting op de fietsen schilt al enorm. Zag afgelopen week al 3 bijna ongelukken binnen 5 minuten omdat men een tientje voor een setje lampen kennelijk te duur vinden.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      26 november 2015 om 10:16

      @moondustfocus: Ja te duur..geloof je het zelf? Dat is gewoon pure luiheid van de mens

      Login om te reageren
      • moondustfocus zegt

        26 november 2015 om 10:46

        @991gt3rs: dat ook, zonder meer

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 november 2015 om 12:08

      @moondustfocus: volgens mij hebben fietsers steeds vaker verlichting dan wij dat vroeger hadden als fietsers.

      Login om te reageren
  3. clarkson zegt

    26 november 2015 om 10:03

    Ik heb inderdaad wel steeds vaker dat ik moet remmen omdat er iemand meer aandacht heeft voor zijn smartphone als voor het verkeer.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      26 november 2015 om 10:48

      @clarkson: daar heb ik als fietser ook last van. Klein tikje tegen de elleboog lost zo’n probleem op.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        26 november 2015 om 11:01

        @moondustfocus: Een stok tussen de spaken schijnt ook te helpen.

        Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    26 november 2015 om 10:07

    Ik vraag mij dan wel af of de voornaamste oorzaak ligt bij de fietser, die vaak met hun telefoon bezig is of met drie of vier naast elkaar rijden of bij de automobilist die het geduld niet kan opbrengen om eventjes te wachten met inhalen of voorhang te verlenen.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      26 november 2015 om 20:56

      @robert110: Volgens mij overtreden fietsers vaker de voorrangsregels (en rode stoplichten) dan automobilisten hoor. Heb daar niet zo veel moeite mee, maar geen verlichting op je fiets is echt solliciteren naar een ziekenhuis bed, vooral in de schemer en bij slecht weer…

      Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    26 november 2015 om 10:12

    Fietsers zijn een crime en niet alleen voor automobilisten, als je op zondagochtend een wandeling in de duinen maakt moet je voor je leven vrezen voor al die hooligans die op hun racefietsen (vette pens met te strakke tricootjes) de paden onveilig maken.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 november 2015 om 10:24

      @toniominestrone: ja want alle steden zitten bombvol met racefietsers.. die ene opa die op zondagochtend wordt aangereden is geneuzel in de marge.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 november 2015 om 16:44

      @toniominestrone: wielrenners zijn een slag apart. Die kan je niet vergelijken met gewone fietsers. Het is algemeen bekend dat wielrenners met afstand de meest asociale groep weggebruikers zijn.

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        26 november 2015 om 20:52

        @lekbak: die hebben toch ook ‘speciale’ rechten ……, zo denken ze dat het fietspad niet voor hun bedoeld is. Ook buiten de bebouwde kom op 80 km wegen. Ze hoeven geen voorrang te geven maar nemen die hoe dan ook. Hand uitsteken of zo is ook onmogelijk natuurlijk.

        Login om te reageren
  6. escort77 zegt

    26 november 2015 om 10:35

    Goed dat de laagstaande zon als ongevallenveroorzaker genoemd wordt.

    Voor de verkeersveiligheid kunnen we automobilisten beter verplichten een goede zonnebril in de auto te hebben dan winterbanden te verplichten.

    (niet letterlijk verplichten natuurlijk, is niet te handhaven en we hebben al regels genoeg, maar ik hoop dat jullie me begrijpen)

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 november 2015 om 13:38

      @escort77: Die zonnebril is een goed idee, maar ik ben van mening dat schone ramen veel beter helpen. Vroeger, in de tijd dat airco’s nog geen gemeengoed waren, werden autoruiten nog wel eens ‘gepoetst’ om het condens weg te krijgen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, en ziet zo’n voorruit amper nog een poetsdoek. Na een tijdje is het dan een grote vettige bende, maar onder normale omstandigheden valt dat niet zo op. Bij fel tegenlicht levert het het een heel hinderlijke waas op, maar veel mensen hebben zelfs dan nog niet in de gaten dat een groot deel van de hinder van het raam komt, en niet van die koplampen of laagstaande zon.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    26 november 2015 om 10:39

    Mompelt iets met fietsverlichting en smartphone gebruik….

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    26 november 2015 om 11:51

    Ik ben zelf nogal een fietser, en kan me enorm opwinden over de beroerde kwaliteit van verlichting die op fietsen geleverd wordt. Die is echt belabberd. En dat hoeft echt niet.
    Met een B&M set LED-verlichting, dubbeladerig bedraad, door het frame heen, en naar keuze een naafdynamo (makkelijker) of een banddynamo (trapt overdag lichter) met bronzen lagers (Nordlight) ben je compleet bedrijfszeker.
    Mijn dochter heeft de volle zes jaar middelbare school (7 km enkele reis) slechts tweemaal een los draadje gehad. Als er hier in huis een nieuwe / andere fiets komt, wordt de verlichting van de vorige fiets overgebouwd. Zo is mijn dynamo inmiddels 25 jaar oud, en zit op zijn vierde fiets. 12 jaar geleden ooit een keer wat slip gehad, en toen gesmeerd.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 november 2015 om 13:52

      @mout: Applaus. Hier (bijna) net zo. Al is mijn dynamo (een degelijke Axa) ‘nog maar’ 15-20 jaar oud, zit nu op de tweede fiets.

      Overigens ben ik van mening dat de lichtopbrengst van standaard verlichting meestal niet eens zo beroerd is, maar laat vooral de duurzaamheid te wensen over. Terwijl een fatsoenlijk degelijke verlichtingsset helemaal niet zoveel meer kost…

      Dat neemt niet weg dat fietsverlichting voor de meeste mensen helemaal geen prioriteit heeft. Hoe vaak zie je niet mensen fietsen bij wie het standaard achterlicht het niet meer doet (defect of batterij leeg?) en er dan maar zo’n lampje-aan-een-touwtje voor hangen, die je van achter nauwelijks ziet omdat het ding naar beneden schijnt. Vaak hangen er 4-5 aan de fiets omdat ze te beroerd zijn de exemplaren te vervangen die leeg zijn.
      Terwijl ze ook gewoon een nieuwe lamp/reflector aan de bagagedrager kunnen monteren, die kosten ongeveer een tientje en die doen makkelijk 2-3 jaar op een setje batterijen.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 november 2015 om 16:48

      @mout: goed verhaal, behalve die bedrading door het frame. Dat raakt altijd stuk en dan kan je het bijna niet fixen. Met als resultaat dat je zelf met kabelbindertjes een draadje naar achteren kan fixen. Hoogst irritant, en veel meer werk dan gewoon een breukje maken.

      Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      26 november 2015 om 18:09

      @mout: Gewoon twee losse lampen op batterijen. Scheelt een hoop gedoe.

      Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    26 november 2015 om 12:06

    Het wordt tijd dat ze die laagstaande zon eens aanpakken! Een beetje ongelukken lopen veroorzaken en er nog mee wegkomen ook :(

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      26 november 2015 om 12:26

      Hee! Niet zo tegen de zon, he? Bied je excuses aan.
      https://www.youtube.com/watch?v=5VZxEOm-jFQ

      Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    26 november 2015 om 12:22

    Vorige week automobilist aangesproken op te hard rijden door de bebouwde kom langs een school. U mag hier 30 weet u dat? Nee, ik heb geen bord gezien (overal hangen borden met 30km/h). Ik doe dit regelmatig en als ik er geld voor had kunnen krijgen was het een aardige bijverdienste.

    Een voor auto’s eenrichtingstraat, fietsers mogen beide richtingen fietsen. Daar wordt ik regelmatig als fietser de stoep op gedrongen door automobilisten die teveel naar links rijden. Straat is nauw maar kort, even 2 seconden wachten is lastig. Vandaag gebeurde dit toen de automobilist mevrouw een broodje in haar mond aan het proppen was. weer eens wat anders, appende automobilisten zijn “a dime a dozen” tegenwoordig.

    Andere eenrichtingstraat met wederom fietserd die beide kanten mogen opfietsen. Veel winkels weinig parkeerplaatsen. De straat staat letterlijk de hele dag vol geparkeerd. Op het fietspad uiteraard.

    Mijn dochter fiets van school naar huis en wordt aangereden door een automobilist die uit een parkeerhaven optrekt. Ondanks dat zij voorrang had stapt hij uit en begint op haar te foeteren. Hetzelfde is mij gebeurd toen ik jong was. Meerdere keren.

    Voor elk verhaal over fietsers die zich niet gedragen zijn er automobilisten die zich niet gedragen. Het verschil is dat auto’s mensen dood kunnen rijden en fietsers bijna niet. Waar het om fietsende kinderen gaat: Ja we moeten ze leren een goede verkeersdeelnemer te zijn maar kinderen zijn kinderen. Ze doen nu eenmaal kinderachtig.

    Van een volwassene met een rijbewijs mag worden verwacht dat ie méér verkeersinzicht en verstand heeft dan een kind. Dus let een beetje op onze fietsende kinderen. Kaffer ze wat mij betreft lekker uit als ze append aan het fietsen zijn, als je maar met een boog om ze heen rijdt.

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    26 november 2015 om 12:25

    Wat ook niet helpt zijn de dikke A stijlen tegenwoordig. Grote boomstronken met airbags er in zijn het tegenwoordig. Heel veilig allemaal maar met wat ongelukkige timing zie je een fietser over het hoofd.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 november 2015 om 17:10

      @reistje: alles om maar zo veilig mogelijk te zijn bij een aanrijding. Maar ze denken er niet over na dat een aanrijding vervolgens wel veel waarschijnlijker is.

      Login om te reageren
  12. terminator zegt

    26 november 2015 om 13:31

    Conclusie: meer met de auto gaan, fietsen is slecht

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North