Is anticonceptie niet je ding, maar Franse auto’s wel? Klik gauw verder!
Op deze prachtige nazomerdag schotelt Peugeot je de nieuwe 5008 SUV voor. SUV inderdaad, want die zijn hot en MPV’s niet echt meer. Het merk met de leeuw wil met deze auto wereldwijd meer voet aan de grond krijgen, het merk hoger in de markt positioneren én leider worden in het segment der grote SUV’s met plek voor zeven personen. Wat zijn de wapenfeiten van de 5008?
Allereerst blazen de Fransen hoog van de toren met i-Cockpit, een combinatie van een stevig 8 inch touchscreen en een head-up HD display met een diagonaal van 12,3 inch en “opzienbarend fraaie animaties”. Beide schermen komen in combinatie met een compact stuurwiel zoals je dat al kende uit bijvoorbeeld de Peugeot 208.
Volgens Peugeot is hun 5008 verder de ruimste SUV in het C-segment, ondanks dat de auto slechts 4,64 meter lang is. Wel is de 5008 daarmee 19 centimeter langer dan de 3008 en 11 centimeter langer dan de vorige 5008. Uiteraard komen al die extra centimeters ten goede aan de passagiers en de bagageruimte.
De tweede zitrij bestaat uit een drietal even grote stoelen die allemaal kunnen worden neergeklapt en die bovendien in lengte kunnen worden versteld. Op de derde zitrij vinden we neerklapbare en uitneembare stoelen en daar komt nog eens een bagageruimte bij met een inhoud van 780 dm³ of 1.060 liter water. Peugeot vermeldt het als zodanig in het persbericht, dus dan doen wij dat ook maar. Wel gaan we ervan uit dat de bagageruimte geen inhoud van 1.060 liter heeft zodra de stoelen op de derde zitrij zijn geplaatst.
Verder staat de 5008 op het door PSA veelvuldig gebruikte EMP2-platform en liggen onder de kap de nieuwste Euro 6.1-motoren. Benzinemotoren hebben een CO2-uitstoot van minimaal 115 gram/km en de zelfontbranders zijn met 105 g/km uiteraard een tikkie schoner. Er komen maar liefst vijf uitrustingsniveaus, te weten Acces, Active, Allure, GT Line en GT. Over een paar weken wordt de auto officieel onthuld in Parijs, dan weten we (nog) meer over deze Franse SUV.
Last but not least: dat elektrische stepje in de gallery wordt desgewenst meegeleverd, zodat je in alle rust van het transferium naar de zaak kunt zoeven.
lekkerlinksrijden zegt
De laatste foto doet mij twijfelen over de betrouwbaarheid
pinut187 zegt
@lekkerlinksrijden: fiets krijg je er gratis bij zodat je verder kan fietsen als je weer eens met een storing aan de kant van de weg staat..
ds3thp zegt
@pinut187: Fiets krijg je erbij zodat je kunt vluchten zodra je je vrouw en 5 kinderen zat bent….
mzonneveld zegt
Net een Mietjoebietsie…
foutlander zegt
@mzonneveld: Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen
janmetdelangeachternaam zegt
Ik vind m anders best fraai, midden console ziet er erg chic uit, maar wordt een beetje verpest door die lelijke tellers
ArnoldH zegt
Ziet er verdraaid goed uit! Peugeot is goed bezig de laatste tijd. Nu alleen die tellers weer op de normale positie
str8six zegt
@arnoldh: Hmm, ik vind dat ze nog steeds van het padje zijn… Al een jaar of 15.
rubencarspotter zegt
Peugeot en flippers achter t stuur???
thefmanl zegt
@rubencarspotter: ja heel normaal hoor, Renault heeft het ook op bijna alle modellen.
mashell zegt
@rubencarspotter: een Peugeot en een panaromadak dat open kan? De dingen gaan voorruit bij Peugeot!
Deze heeft zelfs twee bekerhouders! Mijn ergernissen bij de 308 zijn de slechte stoelen (pijn aan mijn onderrug door de plastic lendensteun), de slechte headunit (wie heeft bedacht dat een timeout op het invoeren van een bestemming handig is?), de enkele kleine bekerhouder en de gebrekkige geluidisolatie van de wielenkassen en het windgeruis. En dat zijn dingen die een voor de rest goede auto naar beneden halen. De aandrijflijn is namelijk briljant, de motor is krachtig, stil snel en zuinig. Het kleine stuur stuurt gewoon lekker. Het weggedrag is precies maar wel comfortabel. Het is een voortreffelijke basis voor een premium wagen. Het is prettig te zien dat Peugeot een aantal van deze zwaktes bij de 3008/5008 heeft aangepakt.
Citrofiel zegt
@rubencarspotter: De Citroën C3 heeft die al 14 jaar, sinds de Sensodrive kwam. Dat de schakeltijd een seconde is maakt niet uit, je kan wel flipperen!
mclarenf1lm zegt
Het interieur oogt voor mij nog een beetje te futuristisch. Ik hoop niet dat iedere fabrikant deze richting inslaat, ik dacht dat Peugeot de minimalistische kant op wou gaan maar met dit interieur slaan ze voor mij de plank toch compleet mis.
peug206 zegt
@mclarenf1lm: koop maar een Duitser… en waan je terug in 1980.
mashell zegt
@peug206: kijk bijvoorbeeld eens naar het interieur van de A5 sportback. Dode knoppen op de centrale knoppenrij op de middenconsole en lelijke ventilatieroosters als decoratie voor de neus van de bijrijder. Inmiddels loopt Peugeot qua interieurdesign voor op Audi.
stationcar zegt
Erg mooie auto om te zien hoor! Gaaf interieur ook!!
Ik hoop dat het materiaalgebruik en de bediening ook naar een hoger plan getild worden, dat zou erg fijn zijn. De huidige Peugeot 5008 rijd superstrak maar gevoel ontbreekt in de koppeling en het schakelen gaat met grote halen en verschrikkelijk onnauwkeurig. Dat komt de rijbeleving niet echt ten goede. Overigens is dat in de Peugeot 2008 en 508 ook zo dus het lijkt een Peugeot kwaaltje te zijn, ik hoop dat ze dat fiksen!
Dutchdriftking zegt
Dat dashboard is wel serieus gaaf!
Edge zegt
Ik ben nog steeds geen fan van die hooggeplaatste tellers in combinatie met dat kleine stuurtje, maar het ziet er wel gewoon allemaal heel netjes uit.
menaz zegt
Geweldig dash, afgrijselijke buitenkant.
mashell zegt
@menaz: dat dashboard zie jij, de buitenkant zien de buren. Kan dus een perfecte combinatie zijn.
kingjoop zegt
Volgens mij is 780dm3 gelijk aan 780 liter.
Verder zou ik eerder een Espace rijden dan deze rakker.
mijosu zegt
Bij de eerste foto dacht ik Suzuki! Het achterste zijraam is zo overgenomen van de Vitara.
taxman zegt
Lekker zere schouders en rug krijgen met dat te kleine stuur. Fysio’s zijn hier weer erg blij mee!
Orichy zegt
@taxman: En waar laat je je rechterbeen? Niet naast het stuur, want die lijkt strak tegen het middenconsole aan te zitten. Naast dat het interieur over designed is, is het dus ook nog eens ergonomisch niet goed voor elkaar en al met al lelijk te noemen, naar mijn idee.
Exterieur is richting het aziatische, daar ben ik geen voorstander van, maar economisch begrijpelijk, dat dan weer wel.
Het gaat lekker met dit soort grotere auto’s, allemaal eigenlijk niet om aan te zien. Zowel dit niet, als de Skoda Kodiaq, de Land Rover Discovery, de Volkswagen Teramont en de Renault Espace
str8six zegt
Liever anti-conceptie dan een Peugeot.
Rob zegt
Keurige wagen. Net als die Skoda van laatst. Persoonlijk vind ik deze Peug wat leuker ontworpen en dan met name het interieur.
raoufff zegt
Weer die speelgoedstuur!
oranjebril zegt
Lekker hoor, en wat een ruimte!