• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgend jaar minder nieuwe auto’s in Nederland

Auteur: Wouter, gepost 27 september 2012 om 13:10 – 5 Reacties

Showroom van de toekomst


De BOVAG en RAI Vereniging hebben elkaars hun glazen bollen opgepoetst en komen tot de conclusie dat er volgend jaar 480.000 auto’s worden verkocht. Een kleine disclaimer is overigens wel op zijn plaats, want de forenzentaks hangt nog als zwaard van Damocles boven de markt.

Als de invoering van de forenzentax (of forenzentaks whatever) doorgaat dan betekent dat twee dingen: allereerst moeten de mensen die hun kilometeradministratie bij elkaar frauderen niet prive rijden in hun leaseauto alsnog bijtelling gaan betalen. Ten tweede vervalt de onbelaste reiskostenvergoeding voor het grootste deel. Het eerste punt gaat er ons inziens voor zorgen dat het rustiger gaat worden in de showroom van de premium autoverkopers. Niet iedereen die zakelijk een dikke 5-serie, A6 of CLS rijdt kan de bijtelling daar voor ophoesten en we horen inmiddels de eerste signalen dat dit soort kopers (of leasers) nu uitwijken naar de wat meer modale auto’s.

Dat de onbelaste reiskostenvergoeding potentieel vervalt zou volgens BOVAG en RAI Vereniging er voor zorgen dat de particuliere autokoper de hand op de knip houdt. Dat lijk niet onredelijk, gezien de daling van het besteedbaar inkomen en de hogere kosten voor (werkgerelateerde) mobiliteit. Een simpele oplossing is er ook: vraag je baas om een leaseauto. Voor het nog altijd stijgende aantal ZZP-ers is het ook verstandig om het rekensommetje te maken of een auto van de zaak bij invoering van de forenzentax wellicht financieel voordeliger is geworden. Invoering van de forenzentaks leidt dus potentieel tot een stijging van het aantal auto’s wat zakelijk wordt gereden.

Vorig jaar piekte de autoverkopen nog op 556.000 stuks, voor dit jaar is de verwachting dat de teller rond het half miljoen blijft steken en voor volgend jaar verwacht de branche dat er 480.000 nieuwe auto’s de showroom uitrollen. Nog geen feestscenario dus en dat geldt sowieso ook Europa breed. Volkswagens Chief Financial Officer Hans Dieter Poetsch deed nog een duit in het zakje door te verkondigen dat met name de Zuid-Europese merken het zonder overheidssteun niet gaan redden. Naar verwachting daalt de hele Europese automarkt met 7-8% en volgens de prognose zal de Nederlandse automarkt maar 4% dalen. In Frankrijk daalt de markt waarschijnlijk 12-13% en in de landen waar de zon nog vaker schijnt zijn die cijfers nog dramatischer.

Ook interessant!

  • Autoverzekeringen EV
    Tesla had een topjaar, maar niet dankzij Nederland
  • Nieuwe auto verkocht
    Ruim 72% meer nieuwe auto's verkocht dan een jaar geleden
  • BMW 230i Coupé
    BMW 230i Coupé: leukste nieuwe auto in Nederland?
  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, forenzentaks

Vorig bericht: « Beursmeisje lacht lief voor Art Deco Rolls-Royce Ghost
Volgend bericht: Dacia Sandero Stepway is hier! [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dubhead zegt

    27 september 2012 om 13:30

    Als je toch nog dik wilt rijden koop/huur dan een oud luxe modelletje. En door het geld te distribueren via onderhoud ipv replicatie – ben je ecologischer en micro economischer bezig – wat de levenskwaliteit voor iedereen beter maakt.

    Een positieve evolutie dus.

    Login om te reageren
  2. dubhead zegt

    27 september 2012 om 13:31

    trouwens – een half miljoen per jaar – is dat niet een beetje uitmelken dan?

    Login om te reageren
  3. midasracer zegt

    27 september 2012 om 14:15

    En dan ook nog de BTW omhoog, wordt die Ford Focus weer 425 euro duurder (als voorbeeld). De gehele middenstand wordt uitgeroeid. De bouw is al terminaal, de meubelboulevards leeg, cafeetjes gaan op de fles en de keukenboeren zijn al weg. De autohandelaren zijn de volgende op de lijst. Dit in combinatie met gemeentes die vrolijk de parkeertarieven verhogen, zodat er nog minder mensen de stad ingaan en de winkelstraten steeds leger worden. Rutte fine vent, doe jij het licht zo meteen uit?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 september 2012 om 15:18

      @midasracer: Rutte gokt op ons ongebreidelde hedonisme, en gaat daar nog gelijk in krijgen ook…

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        27 september 2012 om 15:42

        @Svenska_Aeroplan_AB: Dan was hij vergeten dat we na tientallen jaren CDA-calvinisme en de vele belastingverhogingen er a) geen zin meer in hebben en b) er geen geld meer voor hebben.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North