• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgend jaar racen met een plastic motor uit België

Auteur: Dizono, gepost 20 mei 2015 om 07:44 – 14 Reacties

Norma M20


Dat is althans het doel van het chemiebedrijf Solvay, dat in de jaren tachtig ook al eens meewerkte aan de eerste automotor die grotendeels uit kunststof was opgetrokken.

Destijds ging het om een viercilinder met 320 pk en een gewicht van 69 kilo, bedacht en ontworpen door Matti Holtzberg. Het blok vond zijn weg naar een Lola-racewagen, en presteerde aanvankelijk goed. Helaas ontstonden er al snel problemen met de koeling, kunststof voert warmte nu eenmaal minder goed af dan metaal.

Ook ditmaal zal het blok niet volledig worden opgetrokken uit kunststof, maar worden zo’n tien belangrijke en zware onderdelen vervangen voor kunststof varianten. Zo worden onder andere de water- en oliepomp, nokkenas- en krukaspoelie, gasklephuis en de brandstofinjectie van kunststof. Het Belgische Solvay gebruikt hiervoor zeven van haar geavanceerde kunststoffen. Of, net zoals bij de ééncilinder BMW-motor die onlangs voorbij kwam, ook de cilinder van kunststof is, vermeldt Solvay niet.

De viercilinder Polimotor 2 moet uiteindelijk tussen de 63 en 67 kilo gaan wegen, iets minder dan de eerste Polimotor en zo’n 41 kilo lichter dan het blok waarop het gebaseerd is. Om de techniek tot het uiterste te testen, zal de Polimotor 2 zijn weg vinden naar de Norma M-20 racewagen. Volgend jaar moet de auto gaan deelnemen aan een race op Lime Rock Park, in Connecticut, Verenigde Staten.

Ook interessant!

  • Verstappen nieuwe motor
    "Verstappen nieuwe motor mogelijk al in België"
  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, motor, plastic, Racing, Techniek

Vorig bericht: « AC 427 Shelby Cobra van Lewis Hamilton is geen kitcar
Volgend bericht: Renault Kwid: mini-SUV voor heel de wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    20 mei 2015 om 07:50

    Denk niet dat dat lang heel blijft

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 mei 2015 om 08:04

      @kennone: Als iedereen zo’n instelling had, hadden we nog met paard en wagen rond gereden…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        20 mei 2015 om 11:12

        @motoragent: Waarschijnlijk alleen met paarden, want een wagen kan ook kapot gaan.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          20 mei 2015 om 11:36

          @berlinetta: paard kan ook stuk.

          Login om te reageren
      • reggie-boy_rood zegt

        20 mei 2015 om 11:16

        @motoragent: juist

        Login om te reageren
  2. bozothenutter zegt

    20 mei 2015 om 07:54

    Cool, heb toen veel gelezen over de polimotor, maar dacht dat dit een stille dood was gestorven.

    Login om te reageren
  3. motoragent zegt

    20 mei 2015 om 08:07

    Ik wens ze succes. 65kg voor een potent 4-cilindertje is niet zwaar, zeker als je bedenkt dat mijn simpele a-series blokje al meer dan 100kg weegt. In een tijd waar gewichtsbesparing in de automotive letterlijk met grammen gaat, zijn deze kilo’s besparing meer dan wenselijk.

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      20 mei 2015 om 08:18

      @motoragent: jij hebt n mini?

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        20 mei 2015 om 08:56

        @scottishcarspotter2000: Een Healey Sprite, zo’n ander ding van de eindeloze lijst waar een A-series motor in gebruikt is.

        Login om te reageren
    • purepet9000 zegt

      20 mei 2015 om 10:50

      @motoragent: Beginnen bij de bestuurder.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 mei 2015 om 11:02

      @motoragent: precies, het is een mooie ontwikkeling.

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    20 mei 2015 om 10:54

    Wat is techniek toch mooi!

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2015 om 11:01

    Heel gaaf. Ik ben benieuwd of dit anders klinkt als een reguliere motor.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    20 mei 2015 om 11:14

    41 kg minder in de neus is toch prettig hoor. Is een flinke besparing bij zo’n klein blokje. Ben benieuwd hoeveel er bespaard kan worden bij een groter blok.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North