• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgend jaar waslijst aan wijzigingen in autobelastingen

Auteur: Dennis, gepost 30 december 2008 om 22:02 – 32 Reacties

New taxes

We laten ons hier niet altijd even positief uit over de ANWB en Autoblogger noemt de organisatie zonder uitzondering een seniorenclub (bij hem zit het extra diep). En toch, eerlijk is eerlijk, ze doen ook goede dingen: “Hebben we u ooit laten staan?”. Zo hebben ze bijvoorbeeld keurig voor ons op een rijtje gezet wat er volgend jaar allemaal gaat veranderen in de autobelastingen en dat is nogal een waslijst.

Kort samengevat: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker??

  • Verhoging MRB-tarief (Motorrijtuigenbelasting) per 1 januari 2009.
  • Verlaging MRB-tarief zeer zuinige auto’s per 1 april 2009.
  • Verlaging MRB-tarief voor aardgasauto’s per 1 april 2009.
  • Verhoging MRB-tarief motoren per 1 januari 2009.
  • BPM-differentiatie naar energielabel (bonus/malus).
  • BPM-differentiatie naar CO2-uitstoot (slurptax).
  • Afschaffing BPM-differentiatie naar fijnstof uitstoot voor dieselpersonenauto’s (roettax) per 1 januari 2009.
  • Stimuleringsregeling in de BPM voor “schone” dieselauto’s per 1 januari 2009.
  • BPM vrijstelling voor zeer zuinige auto’s per 1 januari 2009.
  • Afbouw BPM in 2009.
  • Afbouw BPM na 2009 en wijziging BPM-grondslag van catalogusprijs naar CO2-uitsoot.
  • Extra categorie met lagere bijtelling zuinige auto’s van de zaak per 1 januari 2009.

Toelichting bij elk punt vind je HIERRR in een PDF-je van de seniorenclub ANWB.

Ook interessant!

  • Audi RS3 Sedan
    2022 heeft nodige impact op automobilist: alle wijzigingen
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, bpm, melkkoe

Vorig bericht: « Ook Top Gear moet snijden in het budget
Volgend bericht: Bizar: Hou je biertje goed vast tijdens de burnout op je arm »

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco zegt

    30 december 2008 om 22:03

    Seniorenclub of niet, ze hebben het iig mooi op een rij :).

    Login om te reageren
  2. Badboy zegt

    30 december 2008 om 22:05

    Het spijt mij zeer, maar ik vind het dus allemaal niks,
    Ja okee, het is wel allemaal onze toekomst met die elektrische auto’s en shit.
    Maar geef mij maar gewoon een normale auto met wat Pk’s en een top rond de 200 km/u, en laat al die belastingen en slurptax maar buiten weten, het leven is zo al ingewikkeld genoeg.

    Login om te reageren
  3. Jaap zegt

    30 december 2008 om 22:11

    Gut en ik hoopte toch zo dat ze V8 motoren onbelast gingen maken ;-)
    Volgende keer toch maar weer vooral niet groen stemmen… global warming, yeah right: -7ºC!

    Login om te reageren
  4. Mauske zegt

    30 december 2008 om 22:12

    Poe poe, weer bijna 8% duurder uit volgend jaar… dat gaat al tegen de 120 euro per MAAND !! zucht….

    Login om te reageren
  5. blokker5 zegt

    30 december 2008 om 22:20

    En is er nog één andere reden dan de kas spekken om auto’s die veel verbruiken hogere belastingen moeten betalen? Ik ben voor een belastingverlaging deze mensen betalen wel genoeg accijns

    Login om te reageren
  6. renaultfreak zegt

    30 december 2008 om 22:27

    en dat is het jaar waarin ik ga autorijden (word 18) en ze maken het gelijk weer een stukje duurder, dankje wel regering!

    Login om te reageren
  7. Heyhuub zegt

    30 december 2008 om 22:33

    Beetje onzin dat de belasting voor motoren ook weer omhoog gaan. Motoren zijn nog altijd een stuk zuiniger en nemen een stuk minder ruimte in dan auto’s…

    Login om te reageren
  8. Maarten zegt

    30 december 2008 om 22:51

    Schoften zijn het ook. Eerst dus de motorrijtuigenbelasting verhogen per 1 januari, en pas per 1 april voor zuinige auto’s weer verlagen (naar waarschijnlijk het huidige niveau zeker), maar wel ondertussen 3 maanden lang het verhoogde tarief opstrijken.

    Zijn deze trouwens niet dubbel?
    # BPM-differentiatie naar energielabel (bonus/malus).
    # BPM-differentiatie naar CO2-uitstoot (slurptax).

    Nou ja, het zou me trouwens ook niks verbazen… is dit o.a. dankzij onze “politicus van het jaar”?

    Login om te reageren
  9. BoB zegt

    30 december 2008 om 22:58

    motoren zuiniger? als je met je R1 met mach3 over de A7 flitst met 1 persoon op de motor en 1L – 16000rpm, verzet je meer benzine dan een audi A4 met 4 personen en een 1.8L – 2700rpm. en het kom gemiddeld vaak voor dat een motor mach3 rijd en een personen auto 90kmpu.

    een motor neemd idd minder ruimte, en is kan sneller van A naar B zijn. ik zou motoren dus inderdaad ook koring geven!

    Login om te reageren
  10. kevin zegt

    30 december 2008 om 23:25

    Denk je eraan doordat motors een stuk minder plaats hebben voor bijv een cat dat ze wel een stuk vervuilender zijn dan auto’s.

    mzzl

    Login om te reageren
  11. Oli4K zegt

    30 december 2008 om 23:25

    @renaultfreak Autorijden is sinds 1905 niet meer goedkoper geworden.

    Login om te reageren
  12. wim zegt

    30 december 2008 om 23:48

    zucht…
    inderdaad, what’s new?
    gewoon je koppie (en je rekenmachine gebruiken) wat vaker de auto laten staan(voor de kleine stukjes) en hou zo wat euri’s in je zak.

    Login om te reageren
  13. mln zegt

    30 december 2008 om 23:56

    Merkbaar effect van deze maatregelen op het milieu? Nihil…

    Login om te reageren
  14. Oli4K zegt

    31 december 2008 om 00:14

    @mln fleetowners zijn wel gevoelig voor dit soort wijzigingen en kiezen dus wel degelijk sneller voor schonere auto’s. Dat prikkelt vervolgens de fabrikanten om modellen aan te bieden die bij die behoefte aansluiten (zoals bijvoorbeeld BMW heel aardig door heeft).

    Hoewel er inderdaad altijd mafkezen zullen blijven die 50.000 kilometer per jaar rijden in een Hummer H2 *Zucht*.

    Login om te reageren
  15. ju zegt

    31 december 2008 om 00:23

    @Bob… mach3 = ongeveer 3000km/u

    En ik vind het echt geen slecht plan om autorijden wat meer naar vervuiling te belasten. Al die anti milieu beschermers zijn gewoon een beetje fout. We vervuilen, dus waarom niet proberen wat minder te vervuilen?

    Login om te reageren
  16. dennis zegt

    31 december 2008 om 00:41

    of ze nou verhogen of verlagen …we blijven/moeten toch rijden en ze weten het dus is het gewoon kassa…kan je wel een zuinige auto kopen > als iedereen zo 1 heeft dan verzinnen ze wel iets anders…en zelf rijden ze allemaal in een verlengde 7serie en A8en…dat ze hun maar in een prius douwen…(hun is btw regering…maar dat wisten we al)

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    31 december 2008 om 01:12

    Vuistregel bij belastingen: Leuk = betalen.

    Login om te reageren
  18. Emmanuel zegt

    31 december 2008 om 03:56

    @Oli4K

    Dan ken je je geschiedenis toch barslecht.

    In 1920 kostte een liter benzine in het V.K. 12 pence per liter. Het loon van een arbeider was ongeveer 4 pence per uur. Je moest dus 3 uur werken om een liter benzine te kunnen kopen. Een wagen verbruikte rond de 30 liter/100km.

    M.a.w. een arbeider moest 90uur werken om 100km te kunnen rijden. Nu nog een klein uurtje. Hoezo, autorijden duurder geworden? En dan spreek ik nog niet eens over de aanschafprijs van een wagen, waar toen een arbeider een 1000tal jaar voor moest werken.

    Login om te reageren
  19. kyanite zegt

    31 december 2008 om 05:42

    Heel kort door de bocht: We gaan meer betalen voor autorijden.

    Ze zijn de ‘geliefde’ kilometerheffing vergeten…oh wacht dat is voor een jaartje later.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    31 december 2008 om 07:02

    makkelijker kunnen we het niet maken .. omslachtiger wel ..
    en dan moeten die ambtenaren de voertuigen herdefinieren ..

    hebben ze weer een hoop declarabele vergaderingen en studie reisjes voor zichzelf geregelt ..

    Login om te reageren
  21. BMW x6 zegt

    31 december 2008 om 08:13

    @emmanuel

    in die tijd konden alleen de rijke mensen auto’s kopen.
    Dat is nu niet meer zo.
    De rijke mensen kopen limousines of sportwagen en dat doen ze toch hoe je het went of keerd.
    Dus de verhogingen van belastingen is eigenlijk flauwe kul ( voor de onzuinige auto’s dan )

    Login om te reageren
  22. Jip zegt

    31 december 2008 om 09:30

    Motoren hebben geen catalysator dus ze zijn vaak wel meer mileubelastend dan auto’s. Maarja hoeveel motoren rijden er nou? Maakt het verschil? Nee!

    Login om te reageren
  23. michel zegt

    31 december 2008 om 09:36

    Lol, alle verhogingen per 1 januari !! En alle verlagingen per 1 April ??

    Kijk , het een en ander is toch logisch, verbied iedereen om te roken in de horeca waardoor veel mensen stoppen met roken en de staat dus een hoop tekort komt, het moet toch ergens vandaan komen, dan de auto maar !!!

    Login om te reageren
  24. marz zegt

    31 december 2008 om 09:57

    Dit is voor de meeste toch geen nieuws meer maar een bevestiging?
    Als we allemaal aan de aygo gaan dan is deze regeling snel van de baan.

    Login om te reageren
  25. erik zegt

    31 december 2008 om 10:33

    De Dieselaars worden weer lekker genaaid. Zo is de 20% bijtelingsgrens voor CO2 uitstoot op 116gram vastgesteld, alle Blue-motion modellen van VW halen bijvoorbeeld net aan 119gram. Het is erg verdacht dat deze 20% bijtellingsgrens 20% hoger ligt bij diesel en 27% hoger ligt tov de 14% bijtellingsgrens, volgens mij op dus te voorkomen dat er te veel diesels worden verkocht.

    Login om te reageren
  26. DennieFR zegt

    31 december 2008 om 11:22

    Tsja,wederom jammer.
    In 2009 ga ik van een 1129Kg wegende auto met energielabel D naar een 1405Kg wegende auto met ook energielabel D.
    Het verschil in wegenbelasting zou nu 57 per 3 maanden zijn,dus waar praat je dan over op maandbasis :S
    De auto is ook een enorme vooruitgang waar je toch dagelijks mee op pad moet,dus even botweg gezegd…Wat kan mij ’t! :D

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    31 december 2008 om 12:44

    “alle Blue-motion modellen van VW halen bijvoorbeeld net aan 119gram”
    Wacht maar. De Golf VI bleumotion gaat 99 gram doen.

    Login om te reageren
  28. Ricky zegt

    31 december 2008 om 12:49

    Hoe zit dat nou met mijn 1.3 clx ibiza uit 1994, op rdw staat er niets vermeld over uitstoot…

    Login om te reageren
  29. Tom zegt

    31 december 2008 om 13:46

    Of bij BOVAG een véél eenvoudiger lijstje downloaden met alleen de zaken die wijzigen in 2009 t.o.v. 2008: http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=70501

    Login om te reageren
  30. LD zegt

    31 december 2008 om 14:23

    Precies tegenovergesteld wat men voorstond, verhoogd met nu opnieuw de belasting op het bezit (MBR). Men wilde toch juist het gebruik meer belasten?

    En verder de afbouw van de BPM gaat weer langzamer dan beloofd, en ook is men weer druk aan het korten middels de correcties hierop.

    Kortom de overheid blijft onbetrouwbaar als altijd, en de burger blijft maar trouw betalen ……..

    Login om te reageren
  31. Guan zegt

    31 december 2008 om 15:21

    Sinds dat ik weer op natuurijs heb kunnen schaatsen -voor het eerst in 10 jaar zo ongeveer- mogen ze van mij alles wat de aarde opwarmt onbetaalbaar maken! ;-)

    Login om te reageren
  32. Guan zegt

    31 december 2008 om 15:29

    Overigens, vraagje:
    De MRB gaat dus gedifferentieerd worden op basis van de uitstoot. Die is door de fabrikant van mijn auto 15 jaar geleden natuurlijk nooit vastgesteld per km, maar wordt wel bij de APK gemeten. Wordt bij deze viergas meting dit omgerekend naar gram/km en mijn MRB vervolgens aangepast?

    In de A-label categorie krijgen hybride auto’s 5000 euri minder BPM heffing dan auto’s zonder -mogelijk- extreem milieu belastende accu paketten. Dit terwijl ze dezelfde uitstoot veroorzaken… Welke idioot heeft dit bedacht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North