
Hoewel het nog wel even duurt voordat de volgende generatie Subaru WRX (zónder Impreza!) klaar is, weerhoudt het de geruchtenmolen (al dan niet aangezwengeld door Subaru zelf) niet om met mogelijke details te komen. Bijvoorbeeld de eventuele toepassing van een elektrische turbo op de WRX.
Het verhaal van de elektrische turbo’s hoorden we voor het eerst in verband met BMW. Zij hebben er echter voor gekozen hun derde turbo die ze toepassen gewoon conventioneel te maken.
Het zou dus zomaar kunnen dat Subaru een primeurtje gaat krijgen, hoewel het nog wel even duurt voordat de nieuwe WRX klaar is. Het principe is dat de warmte-energie van uitlaatgassen wordt opgeslagen, waarmee elektriciteit wordt gegenereerd die de turbo weer aandrijft. Een conventionele turbo wordt direct door uitlaatgassen aangedreven, maar kennelijk kan je met de elektrische bypass het probleem van het welbekende turbogat beter opvangen.
Het nieuws komt van drive.com.au, dat tevens speculeert op een motorinhoud van 1.6 liter. Een aardige downsizing in vergelijking me de 2.5 boxer die nu nog onder de kap ligt. De vraag is dan direct hoe dat strookt met de tevens voorspelde 300+ pk. Maar u begrijpt het: ook dat is een gerucht. Het wordt dus gewoon eventjes afwachten totdat Subaru ons zelf wat details gaat voeren.
Subaru schijnt in 2007 al een patent op een elektriche turbo te hebben aangevraagd. De vraag is of zij het wél doorzetten. (via topspeed)





Klinkt bijzonder zo’n elektrische turbo….
En 300pk uit een 1.6
Dat is toch best heftig!
Ik weet ook wel dat Citroën nu al 256pk uit een 1.6 haalt, maar dit is nog eens 17% meer!
als..als…als…
@ds3thp: maar hoelang het heel blijft…
@meneersander: subaru is een van de merken die je bijna niet kapot krijgt. Andere (franse) merken hebben daar veel minder voor nodig!
@nasty: oh krijgen we die kroeg praat weer…
@nasty:
LULKOEK!
Mijn PSA blok heeft +360.000km na 10jaar onder mijn genadeloze rechtervoet… En ik ben niet de enige.
Ik zie hier nou niet direct het voordeel van… Een turbo is van zichzelf al hartstikke efficiënt!
@Svenska_Aeroplan_AB: ik denk eerder dat ze dit doen om de wrx weer in het daglicht te zetten.
@Svenska_Aeroplan_AB: je spreekt je zelf een beetje tegen, we hebben het hier over het (voordeel voor het) turbogat, niet over efficiëntie
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het voordeel dat ik me hierbij kan indenken is dat met een elektrische supercharger (ik mijd het word turbo voorlopig) zowel de energie die nog in de uitlaatgassen zit kan oogsten en bij lage toeren eventueel energie van de krukas.
Met andere woorden een turbo en een compressor combineren. Dan heb je niet alleen veel koppel maar kan je het ook nog eens een stuk vroeger hebben en veel constanter.
Dus het is geen turbo meer ,een turbo is in principe uitlaatgas aangedreven ,maar een compressor daareentegen….
@norge: daar zat ik ook al aan te denken..
Compressor wordt door de krukas aangedreven. Da’s weer wat heel anders. Is een mechanische verbinding.
@sir_smokalot:
Nee. Een compressor is een compressor. Natuurlijk werd die altijd vanaf de krukas aangedreven of door een uitlaatgas turbine (de turbo-compressor). Met de hand zou ook kunnen (bijrijder met uithoudingsvermogen nodig) maar elektrisch is misschien ook wel een goed idee.
@ramshoek: HJa, het is dan inderdaad een compressor, een turbo is door de uitlaat aangedreven, een compressor voor perslucht, noem je toch ook niet een elektrische turbo? (Al is het natuurlijk wel een beetje een ander systeem)
Dus in feite is een elektrische turbo eenn contradictio in terminis?
@sir_smokalot: Jep ,maar je mag het wel een haardroger noemen. :)
@norge: ik houd het bij mijn handdoek, gaat een stuk beter dan met een elektromotortje met een schoepenradje die veel te veel toeren maakt.
@norge:
Het kan op 2 manieren, dus jouw compressor verhalen kan kloppen. Want inderdaad het comprimeerd lucht.
Anderzijds kan Sir Smokalot ook gelijk hebben. Misschien dat ze een soort van ventilator tegen het schoepen wiel van de turbo laten blazen om deze alvast op gang te krijgen. Wanneer deze op gang is, komen de hogere toeren alsnog via de uitlaatgassen.
@jack_abarth: Ventilator tegen schoepen laten blazen zou wel heel erg inefficient zijn ;)
@norge:
Ja en nee, de warmte wordt nu toch al niet gebruikt dus het is altijd winst.
En een elektromotortje op het huidige schoepenwieltje zetten lijkt me ook geen optie, want dan loopt deze te zwaar wanneer die daarna aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
But I get your point ;)
@jack_abarth: Dus het is een accumulator met propellor?
Lijkt me logischer om die warmte te gebruiken voor de turbo extra kracht te geven (en een betere verdeling) in plaats van het conventionele deel van de turbo weg te laten.
Lijkt me helemaal geen gek idee…
Net als een turbo de energie van de uitlaatgassen opvangen (alleen warmte ipv druk dit keer).
En dan elektrisch (dus gespreid en geleidelijk) vrijgeven. Geen turbo gat toch “gratis” vermogen.
Een turbo-compressor is niet zaligmakend.
Het ding is zwaar van invloed op het uitlaat traject (geen lekker efficiënt spaghetti spruitstukje mogelijk).
Het ding zorgt voor een enorme warmteontwikkeling onder de motorkap en dat terwijl je de inlaat lucht juist zo koel mogelijk wilt hebben.
De keuze voor het formaat turbo is nog altijd een compromis. Wil je voor je downsize motortje al bij 1500 toeren max koppel, dan heb je een klein turbootje nodig, maar die kan niet aan de zuurstof vraag boven de 5,5 duizend rpm voldoen. Kies je een grotere turbo, eentje die het bij 7000 rpm nog steeds doet, dan geeft zo’n ding onder de 2000 / 2500 rpm vaak niet thuis.
Turbo’s met variabele geometrie zouden een oplossing kunnen zijn. Zijn dat ook voor diesel motoren. Vanwege de veel hogere uitlaatgas temperaturen van een benzine motor is zo’n variabele turbo daarbij alleen mogelijk gebruikmakend van peperdure materialen. Geen ramp wanneer je ze in een kostbare Porsche turbo gaat schroeven, maar in een downsize 2, 3 of 4 pittertje…
Twin turbo’s of zelfs tri-turbo’s komen dan in beeld. Maar die systemen zijn ook kostbaar en zorgen voor een nog complexer uitlaattraject.
Met een elektrisch aangedreven compressor, heb je de mogelijkheid om de compressordruk over het gehele toerenbereik exact te controleren.
Maar het moet natuurlijk wel 300.000 km blijven functioneren.
@ramshoek: In onze BMW zit anders een twinscroll turbo, vanaf 1250 al zijn volledige koppel tot 4500 en daarboven nog minstens 80% van de koppel (benzine).
@ramshoek:
Klopt wel zo wat je aan het zeggen bent. Vergeet wel niet dat er intercoolers bestaan. Net om die opgewarmde lucht terug af te koelen.
Nee, ik ben niet zo’n van elektrisch in auto’s, van mij mogen auto’s weer zoveel mogelijk mechanisch worden.
@kp92:
Terug naar de tijd dat een 2.0 amper 90pk had?
Nee dank je…
zal dat blokje ook in mijn kever passen :P
Mijn favoriete auto!
Sinds de rally van een aantal jaar terug ben ik een enorme fan van de Subaru WRX-STI dit nieuwe model mag zsm uitkomen. Liever vandaag dan morgen :P
@agera: Je bedoelt decennia?
En hoe willen ze elektriciteit uit de hitte van de uitlaatgassen halen? Thermoelectrisch effect?? Waarom halen ze het niet uit de dynamo? Dan krijg je een soort compressor, maar dan losgekoppeld van de krukas, en dus variabel in toerental. Das toch een redelijk elegante oplossing lijkt me…
@MDA: Dat is te doen. Zorg voor een grote ketel met water :-)
Als de volgende WRX maar weer een sedan wordt. Dat saaie lelijke duffe hatchbakkie dat zo nodig voor Europa bedoeld was kan echt niet. Er zit maar 1 voordeel aan die hatchback versie: je weet niet wat je overkomt als je de sedan eindelijk ziet :D
@HDM: idd, maar er is nu ook al een sedan, he. Ze begrijpen al dat de sedan veel beter verkoopt, dus de volgende zal ook wel een sedan (of coupe) worden.