Volkswagen arbeiders ontvangen blubberdikke bonus

Auteur: , 48 Reacties

Gooi je flappen in de lucht!

Money

Je zou denken dat de afgelopen jaren niet de allerbeste waren om een Volkswagen-arbeider te zijn. Elke verjaardag weer aanhoren dat je een grote sjoemelaar bent, dat wordt op een gegeven moment natuurlijk oud. Bovendien moest het bedrijf flinke kosten maken om het weer goed te maken met de Amerikaanse overheid. VAG probeerde dit nadeel zo goed en zo kwaad als het kan om te buigen in een ‘voordeel’, door het als ‘overmacht’ te gebruiken om vervolgens tienduizenden banen te schrappen. In de toekomst hebben ze al die mensen immers toch niet nodig, want elektromotoren zijn veel minder gecompliceerd om te bouwen dan ouderwetse ICE’s.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel voor de noeste arbeiders van Volkswagen. Degenen die namelijk wel hun baan hielden, kunnen wederom de dikke traditionele eindejaarsbonus verwachten die ze inmiddels gewend zijn te ontvangen van hun broodheer. De bonus over afgelopen jaar is zelfs weer een stukje hoger dan die over 2017: 4.750 Euro ten opzichte van 4.100 Ekkermannen. Human Resources pipo Gunnar Kilian en operationeel honcho Bernd Osterloh hebben mooie woorden over voor hun werkbijen:

Gunnar:

In 2018 is het Volkswagen team moeilijke situaties weer middels enorme toewijding te boven gekomen. Onze werknemers hebben een enorme mate van flexibiliteit getoond en zijn daarmee een essentieel onderdeel van het succes van Volkswagen. Het is correct en belangrijk dat werknemers hun verantwoordelijkheid pakken als de situatie daarom vraagt.

Bernd:

2018 was een moeilijk jaar voor onze collegae. Veel factoren waar zij totaal geen invloed op hadden hebben een direct effect gehad op hun dagelijkse werkzaamheden. Maar, ze hebben alle problemen die hun kant opkwamen puik opgelost. Daarom is het niet meer dan normaal dat ze nu meegenieten van het succes van het bedrijf.

Waarvan akte!



48 reacties

Jawol! Bier trinken!
Niks mis mee.
Als er maar niet met het bedrag gesjoemeld is…
Dat zou de norm moeten zijn, als het bedrijf draait als een tierelier verdienen de arbeiders ook een stukje van de taart.
@hetzwartesaabvandefamilie: Zou dat dezelfde politiek zijn bij Amazon?
@wimof: Bij Amazon maken ze nauwelijks wint.
@basv: 10,1 miljard dollar winst over 2018.
Helaas niet. Jeff Bezos heeft een echte VOC mentaliteit.
@hetzwartesaabvandefamilie: werknemers krijgen een timer om bestellingen te roggelen en krijgen een schokje via een armband als ze de verkeerde kant oplopen. @autoblogger heeft al aangegeven dat hij het wel een interessante manier van leidinggeven vindt.
@hetzwartesaabvandefamilie: waarom? Die worden toch betaald voor hun arbeid? En aandeelhouders plukken de vruchten (of niet) voor het geïnvesteerde geld en het risico dat ze daar mee lopen? Als je als arbeider wilt meedelen in je bedrijf dan koop je óf aandelen van je eigen geld, óf je spreekt arbeidsvoorwaarden af met een winstdeling (die dan netjes ten koste gaat van je vaste salaris).

Met alle respect, ik vind je voorstel een ongezonde gedachtengang.
Wordt uitbetaald in VW Currywursten 😜
@monsieurleloure: of een hema worst😉😉
@acizane80: nee. Gewoon nee.
Nog vacatures?
Weer 7000 banen op de tocht?
@phaeton: Niet als we allemaal de niet Europese wagens laten staan, een beetje chauvinisme moet ( de norm zijn)
@wimof:
Neen.
Vooral Duitsch of Diets chauvinisme.
Want zusammen schaffen wir das !
Toch?
Maar hiud je VW maar, na een rit van 1000 kilometer in de koude zonder verwarming in een Golfje van de zaak hou ik het wel bij zo een onbetrouwbare Italiaan .
Want WImof weescht eerlijk als Dietser, linksom of rechtsom moeten al die sjoemel claims ergens van betaald worden.
@desjonnies: Ik dacht dat Italië deel uitmaakt van Europa.
Ben toch een beetje nieuwsgierig waarom dat Golfje alleen kou blaast, tenzij dat het rendement bij VW tegenwoordig om en bij 90% zit.
@wimof: Luchtbel in kachelradiateur die vaak net even wat hoger dan motorblok zit? Of gewoon te korte ritjes.
@desjonnies: Misschien is die Golf wel gewoon op een Maandagochtend in de dertiende maand gebouwd.
@wimof: Ik koop wel Europees als die Europese auto’s je niet gaan verrassen met nare garage rekeningen enzo. Tuurlijk, dat hoeft niet iedere Europese auto te doen, maar het gebeurt me te vaak.
1 van onze auto’s is een Yaris. Je kunt zeggen wat je wil (zoals dat dashboard van klikoplastic is enzo) maar dat ding blijft maar rijden. Ook met 70.000km op dezelfde olie, boeit allemaal niks. Nu richt 300dkm, met een klein motortje wat redelijk hard moet werken.
Op die 300dkm was het denk ik 2x penbobine, 1x lambdasensor, 1x wiellager. Allemaal zaken die waar je niet eens door stil komt te staan, lampje en naar garage of zelf fixen.
Onderhoudskosten extreem laag vanwege ketting en dat ik interval keer 2 of 4 doe, afschrijving erg laag.
En je weet ook wel dat dit geen uitzonderlijk karretje is, zo zijn er duizenden Japanse auto’s, niks bijzonders. Als dit de norm is voor een Europese auto, ga ik die ook wel eens kopen.
@fanboy: 70k km zonder oliewissel? Dat kan niet goed zijn..
@lekkaah: Het blijft gewoon werken :)

De olie was niet eens zwart oid op het eind. En pas bij het einde van die 70.000km moest er wat bijgevuld gaan worden, dus extreem laag olieverbruik voor een karretje op die leeftijd en kilometerstand.

De auto kan nog steeds behoorlijk zuinig lopen wat volgens mij aan toont dat alles nog goed werkt.

Ik heb ook nog een oude diesel camper, daarvan is de olie binnen korte tijd zwart en vervuild, die had zoiets niet overleefd.
@fanboy: dat is zeker indrukwekkend
@fanboy: als je met elke auto een onderhoudsinterval overslaat, moet je natuurlijk niet verschieten als er eens iets mis gaat. Onderhoud doen heeft een reden… En oke, die Yaris verdraagt het dan mss wel beter als je ze dus overslaat. Maar niet janken dat die anderen dan niet betrouwbaar zijn, als jij doelbewust géén onderhoud uitvoert…
@futse: Ha, zo lang de onderhoudsintervallen overslaan zou ik niet doen met Europese auto. Zou ik niet aandurven.

Ik rij vrijwel alleen maar Toyota en ik heb nooit gezeik. Met mn sportieve Toyota’s doe ik dat niet, net als die oude diesel, die vervuult echt heel snel de olie.
@fanboy: olie zal echt niet ineens niet meer smeren, maar dat die het nog doet is geen garantie dat de motor nog goed gesmeerd wordt. Ik vind het vooral dom, want als de olie of het vuil in de olie wel langzaam slijtage veroorzaakt kan het uiteindelijk slecht uitpakken. Daarom koop ik geen Toyota of Honda, want zijn vaak door cheapskates of onwetenden bereden die alleen onderhoud doen als er wat is. Vandaar dat je bijna geen oude Toyota’s of Honda’s ziet rijden, roest en zo.
@daniel1975: Bijna 300.000km, nog steeds geen olieverbruik. De olie die eruit kwam was niet eens zwart. Het is gewoon een goeie motor waar weinig vuil in komt. Tegenovergestelde van die diesel.

Als jij denkt dat bovenstaande reden de reden is dat je geen oude Japanners ziet rijden heb je het echt totaal niet begrepen.
Meeste van die japanners gaan gewoon hun tweede leven in Afrika beginnen. Al zoveel van die export kaartjes gehad. Het is ook de reden dat sommige modellen op een gegeven moment niet meer zakken in prijs.
Mijn camper is een 4×4 Hiace. Roest of deuken of zelfs een hoge kilometerstanden veranderd niks aan een basisprijs van een paar duizend euro waarvoor hij altijd nog opgekocht kan worden door wat Afrikanen.
@fanboy: ik probeer aan te geven dat olieverbruik en kleur en dat motor nog loopt nog niet betekent dat er geen schade is ontstaan aan de motor. Ze geven tenslotte niet voor niks op dat het ververst moet worden, zelfs bij Japanse merken. Zoals gezegd voor mij een reden om weg te blijven daarvan, wordt teveel bezuinigd op onderhoud daaraan. Jammer, anders hadden er veel meer sportieve met name Honda’s niet onder roest of verweerde lak gereden.
@daniel1975: Het kan zeker dat oloe niet fantastisch meer was. Schade lijkt er niet te zijn, omdat er geen metaalgruis aan de plug zit. En hij kan nog zuiniger dan fabriekaopgave lopen. Heb ook een Celica gehad richting 3 ton, toen ingeruild. Maar die motor was nog als nieuw.

Toyota’s roesten vooral nog in jaren 80. Honda’s roesten wat meer inderdaad, en trekken net iets ander volk aan.
Degene die niets geven om onderhoud zullen dat met de gewone auto’s doen zoals Corolla e.d.
Erger is als er gewoon geragd wordt met koude motor.

Maar goed, ik heb nog zo’n MR2 uit 1985. Roest is dus zo af en toe een probleem ja. Maar ook dat ding wil maar niet dood. Dat motortje draait 8000 rpm en heeft vaak het circuit gezien. Wel normale interval gehad. Blijft maar door gaan, al meer dan 30 jaar is er niks aan de motor gedaan behalve onderhoud en 1x waterpomp nadat ie te heet liep op circuit (elektrische fans deden het niet die dag)
@fanboy: kijk Celica en MR2, classics! Zou leuk zijn als we die in de toekomst nog steeds zien rond touren…
Ik vind het echt heel fijn dat er ook nog werkgevers zijn die wel aan winst afhankelijke uitkeringen, eindejaars uitkeringen of echte 13e maanden doen. Is hier in Nederland heel erg afgebrokkeld en als je het wel krijgt is dat bijvoorbeeld leuk voor grote uitgaven, reizen of auto’s…
@daniel1975:
Dat komt door ons fijne belastingsysteem wat werkenden straft vooral bij overwerk.
Zou men in NL ook eens in moeten voeren. Ik werk oprecht nog wel wat harder als ik weer dat ik een extra maandje kreeg.
@ghost: Een zeker bedrijf in Veldhoven is ook niet scheutig met een winstuitkering hoor.
Hoeveel gaat belasting gaat daar in DE vanaf? Hier is die 4750 per definitie ongeveer2300 netto…
@alassad: inkomstenbelasting is in Duitsland nog een beetje hoger dan in Nederland.
Leuke bonus. Gelukkig zijn er in Nederland ook bedrijven die dit (nog) doen.
Waarom is winstuitkering het vermelden waard elke keer?Gewoon normaal dit wanneer je voor zo’n bedrijf werkt met zulke gegenereerde winsten. Gebeurd in NL ook gewoon. Mijn vriendin krijgt bijna dubbele bij niet nader te noemen NL bedrijf.
Blubberdik……. Jongens, dat is anderhalf modaal maandloon (NL). Beetje in perspectief zien. Daarnaast, zoals hierboven al gemeld, winstdeling is een normaal fenomeen, komt vaker voor.
@camber24: ik moest het doen meteen schamele €600. Zo’n bonus van 4K is dus wel echt veel.
@camber24: precies! Bovendien klinkt het afgunstig.
Toch prettig dacht ik zo.
Heel leuk maar winstdeling is de normaalste zaak van de wereld in bepaalde branches. Toen we in 2015 een heel goede verkoop achter de rug hadden kregen we dat jaar in totaal 15 maanden uitgekeerd. Er zijn meerdere bedrijven in Nederland die dit ook doen. Vind het normaal dat je het personeel beloont voor de harde inzet, zeker in tijden dat het goed gaat met de verkoop.
Het is het het VAG personeel van harte gegund… Het is mede dank hun noeste arbeid dat VAG zo goed draait

Het zou alleen fijn zijn als de VAG-Varkens ook zo royaal voor hun bestaande klanten zou zijn want de worden in dw steek gelaten. Krijgen geen, ech werkende, oplossing voor hun diesel of compensatie voor hun waarde verlies

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).