Is deze BMW E39 M5 Touring de mooiste tot nu toe?

Auteur: , 38 Reacties

Iz niiice.

Nu BMW geen mooie nieuwe auto’s meer maakt, zit er maar één ding op: de juweeltjes uit het verleden koesteren en af en toe updaten om ze bij de tijd te houden. In Amerika lijken ze deze boodschap al wat eerder begrepen te hebben, waardoor we je de afgelopen tijd al de nodige prachtbolides uit BMW’s gloriedagen hebben kunnen voorschotelen. Zo was daar bijvoorbeeld een strakke E38 met een geblazen E39 M5 blok.

In dezelfde categorie valt ook deze E39 M5 Touring. Zoals jullie allen weten, maakte BMW van de E39 M5 nooit een Touring variant. Althans niet voor serieproductie. Eigenlijk wel jammer, want met zijn bonkige V8 in het vooronder was de auto daar juist uitermate geschikt voor. Misschien wel meer dan de E34 M5 Touring, maar sowieso meer dan de E61 Touring met diens magnifieke doch ook vrij fragiele hoogtoerige V10 onder de kap. Het destijds nog behoorlijk puristische M GmbH besloot echter dat een eventuele M5 Touring niet sportief genoeg zou zijn om de M-badge te verdienen. Daardoor bleef het bij één enkel gebouwd exemplaar.

In het verleden hebben we reeds gezien dat niet iedereen zich daardoor laat tegenhouden. Op basis van huis-tuin-en-keuken Tourings werd er al menig ‘E39 M5 Touring’ gebouwd. Sommigen daarvan zijn enorm geslaagd, anderen kregen misschien net een tikje teveel swag aangemeten. De unit op de plethora aan plaatjes hierboven valt volgens ons in de eerste categorie. Schmöllen.

De zwarte unit startte het leven als 540i Touring, op zich ook al een auto die de moeite waard is. Gedurende zijn levensloop heeft de 540 echter een paar LOI-cursussen gedaan en zich doorontwikkeld. Het onderstel werd aangepast met wat Dinanen Eibach-goodies. De remmen kregen een upgrade van StopTech. De navi en iDrive controller komen uit een redelijk recente X5M. Het bodywork is ‘M-uitgevoerd’ in de goede zin van het woord. Maar het belangrijkste is de motor: de oude M62B44 werd vervangen door de fameuze S62B50.

Het resultaat is om te watertanden zo lekker. Het enige minpuntje wat we kunnen opmerken is dat er geen poging gedaan is om het aparte lederen interieur uit een M5 sedan te transplanteren. Maar soit, het crème-kleurige lederen interieur met M-sportstoelen is in ieder geval uniform en lijkt in prima staat te zijn. Dit alles is ook wel te zien in het feit dat de auto 72.000 Dollar opbracht op Bring a Trailer. De kans om ‘m te kopen is daarmee voorlopig verkeken, maar de plaatjes aankijken kan nog wel, in de bescheiden gallery!



38 reacties

Werkelijk prachtig, wordt tijd om een youngtimer 540 te zoeken want dadelijk zijn de bijtelling voordelen of milieuzone regels aangepast en is het gedaan met de pret
Minder mooi is dat hij op de vooras wielen heeft geschroefd die eigenlijk op de achteras horen. Zijn net te breed voor aan de voorkant imo.
@cpp1: Misschien denkt ie dat ie daardoor beter in de bochten is? ( spoiler: is niet zo )
@cpp1: dat zag ik ook en voor een purist maakt hem dat net niet 100%. Koplampunits is ook jammer. Ik had hem puur gehouden.
@cpp1: op zich staan ze voor vrij goed, alleen lijken ze verder uit te steken dan achter. Daardoor oogt het wat vreemd denk ik.
Mooie auto, lichtelijk veel foto’s alleen😅
@kleintje: hoe meer hoe beter!
@kleintje: op BaT worden altijd heel erg veel foto’s geplaatst, vanuit elke hoek. Het is immers een online veiling. Zo hoort elke advertentie er uit te zien.
Erg fraai, maar ik snap de foto volgorde niet echt. Op sommige ziet hij er perfect gepoetst uit, op andere weer wat smoezeliger. Ook de details van schoonheidsfoutjes zoals gaatjes in het leer en versleten knopjes staan overal tussendoor. Is dat nu allemaal aangepakt? Of zijn deze smetjes er nog?
Juweel, en wat een liefde wordt er ingestoken
170 foto’s . Hoezut
Veel duplicate foto’s of zo gelijk dat ze overbodig zijn. Volgorde is ook vrij wazig.

Desalniettemin … gemengde gevoelens bij deze auto.

72k voor iemands hobby project is een flinke smak geld btw.
“Sit as far back from the airbag as possible”, vandaar dat die kleine petjes altijd bijna op de achterbank zitten
169…. maar echt.
Wat een droom om zulk project te kunnen realiseren!
Knullig uitgevoerd. Zie hoe de uitlaat er onder is geprutst. Helaas een no go.
Verveeld tijdens de autorit? Doe stickers pulken van de zonneklep.
@staal: ik ga niet door die lading afbeeldingen fietsen, maar die ellende die jij bedoelt is vaak nog gedrukt op de klep ook… Echt belachelijk…
1 groot nadeel: hij staat op de verkeerde oprit. Mag wel op de mijne geparkeerd worden.
Veel geld voor een E39. Dit zou niet de helft moeten kosten.
Erg fraai uitgevoerd allemaal. Mij lijkt dat de smoezelige foto’s als ‘voor’ foto dienen en de ‘na’ foto’s niet 1 op 1 gemaakt zijn. Voor $72k verwacht ik immers wel een auto in sublieme staat, waarbij die details ook aangepakt zijn. Die OEM-ish I-Drive unit vind ik trouwens netjes ingebouwd!
Deze zou zeker een plekje krijgen in mijn droomverzameling. Naast een E46 M3 touring, E91 M3 touring, E61 touring, F10 touring en een sloot aan (wel door AMG zelf gebouwde) AMG combi’s!
Aan aandacht voor detail geen gebrek in ieder geval. Fraai exemplaar. Ook de bodem en het onderstel van de auto tip top in orde. Dat gigantische (navi) scherm alleen, was dat destijds zo te koop?
@densk: lezen is moeilijk?
@dromedaris: ‘Het enige minpuntje wat we kunnen opmerken is dat er geen poging gedaan is om het aparte lederen interieur uit een M5 sedan te transplanteren.’

Ik lees hier niks over een dashboard en/ of multimedia scherm. Vandaar mijn vraag. Maar aan je reactie te zien zal het dan wel van dat model zijn. Bedankt voor de mededeling.
@densk: staat er letterlijk “De navi en iDrive controller komen uit een redelijk recente X5M. “
Zeer goede muzieksmaak overigens
Nee helaas. Leuke poging, maar after-market scherm (kenmerkende E39 dashboard met interieurlijst-klepje) helaas teniet gedaan
@freshlife2: lezen is moeilijk 2.0?
Wel echt heeeeel
Veel geld.
Rare oplossing die uitlaat.
“Nu BMW geen mooie nieuwe auto’s meer maakt…“ prima intro, en natuurlijk helemaal mee eens.
Koele bak deze M5, trouwens. 👍🏻
Altijd hetzelfde gezever over die legendarische E39 . Het is gewoon een muf hok van rond de eeuwwissseling en zo ziet i er ook uit. “Ze maken geen mooie auto’s meer” .. Wannabee puristen gelul. Een lekker dikke 5 uit 2018 is geweldig om te zien en als je een beetje oplet met de motorisering ga je echt niet terugverlangen naar die oude meuk. Beetje offtopic misschien maar dezelfde irritatie heb ik met die 911 fanboys. “de laatste echte 911 is de 930 of 964. Zet een lekkere 991 targa ernaast en je weet dat je eigenlijk poep praat. Zo, dat ben ik weer kwijt..
@lippie: nou ja vwb die 911 ben ik het wel met je eens. Iedereen weet dat de laatste echte de 993 was…
@lippie: Meningen verschillen en dat is mooi toch. Komt denk ik ook door de leeftijd van mensen. Iemand die is opgegroeid in de jaren 90/zeroes zal de e39 waarschijnlijk herinneren als fantastisch.
Wat is de kont van een touring toch vele male lelijker dan een sedan. #mening
Als je deze in Nederland zou rijden zou die binnen een week gestolen worden. In zo’n land leven wij.
Wat een bak met geld. Daar zou ik het liever zelf voor doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).