Volkswagen bouwt zelf de snelste Arteon ter wereld

Auteur: , 52 Reacties

Specificaties waar je van gaat watertanden.

De Volkswagen Arteon is een statige bolide. Een auto die een grote motor zou kunnen hebben. Anno 2018 is dat mede door strenge milieuregels niet meer rendabel, dus moeten we het doen met vierpitters. Gelukkig is er met die 2.0 TSI ook nog voldoende mogelijk.

Volkswagen Australië heeft in dat opzicht een wel heel bijzondere Arteon gebouwd. Het ding heet ART3on en is een track tool van formaat. De tweeliter motor is normaal gesproken goed voor 280 pk. In deze ART3on levert het blok 483 pk en 600 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een 7-traps DSG en 4Motion. Dat vermogen is te danken aan een RacingLine turbocharger, een nieuwe intake, intercooler en een Milltek sportuitlaatsysteem. De ECU van de viercilinder is opnieuw afgesteld en ook de software van de DSG is op maat voor deze ART3on aangepast. Tel daarbij op dat de Volkswagen beschikt over nieuwe remmen, een rolkooi en een Bilstein Clubsport onderstel.

De ART3on sprint in slechts 3,9 seconden naar de honderd. De topsnelheid is niet bekend gemaakt, maar die zal dik boven de 250 km/u liggen. De officiële onthulling is morgen tijdens de World Time Attack Challenge in Sydney. De auto zal gereden worden op Sydney Motorsport Park door coureur Renato Loberto. Om de gele Arteon extra onder de aandacht te brengen werd artiest Simon Murray (bekend onder de naam KADE) ingeschakeld om de auto te voorzien van artwork.

Het is niet de eerste keer dat Volkswagen Australië met een projectauto komt. Vorig jaar hadden de Aussies een Amarok V6 omgebouwd tot een monster voor op het circuit.



52 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Is het nou een 4- of een 6-cilinder?
@svenska_aeroplan_ab: vier, excuus. Zat te dromen dat er een V6 in lag :)
@rubenpriest: Ze zijn wel bezig met een Arteon R VR6, las ik hier nog.
Het is en het blijft een Volkswagen ookal geef je hem 1000pk
@mikje90: Ja. En een Ferrari blijft een Ferrari, al geef je ‘m 1000pk.
@mikje90: Ach ja, typisch voorbeeld van een duimpjes jager.
@mikje90: Het is en blijft altijd flauw commentaar wat jij geeft! Kleuter.
@dijan: en jij vooral als iemand VW afzeikt.

On topic, moet zeggen dat de Arteon wel de mooiste VW van het moment is! Ook al heb ik niks met VW, de Arteon is wel een plaatje imo
@vagtroep: Je zou niet zeggen dat je niks met VW hebt, absoluut niet.
@e90320d208pk: dan is t toch juist mooi als hij toch evw en kwijt wil dat hij de arteon wèl mooi vindt?
@vagtroep: met je eens, dit is eigenlijk gewoon de enige mooie VW!
@dijan: maar waar!!!
@dijan: want direct in de verdediging schieten als iemand ook maar een schijntje negativiteit jegens VAG inbrengt is een zeer volwassen manier van reageren ;)
@720s: verdediging, die opmerking slaat nergens op en heeft niks met commentaar te maken.
@bmwfreak038: het gaat mij niet om het inhoudsloze van welke reactie. Het gaat erom dat Dijan notoir VAG-verdediger is. Zou er staan ‘een 1000 pk Kia is nog steeds een Kia’, is ie nergens te vinden. Vind ik kinderachtig, dus een beetje hypocriet.
@720s: ah zo een vag ridder dus.
@720s: geldt ook voor bmw verdedigers en 159 verdedigers en ga zo maar door
@mikje90: Wel een volkswagen van 50K ben benieuwd wat jij rijdt…
@airc: Ik met je mee
@mikje90: maar wel een mooie imho. Vooral de bips vind ik goed gelukt.
@mikje90: volledig correct….

En dus voor mij never nooit niet
@mikje90: Er is weinig mis met Volkswagen als ik het vergelijk met het Belgisch voetbal.
ja cool, maar dan liever in de passat station die kan wel een beetje extra vermogen gebruiken
En na 5000km moet het blok zeker gereviseerd worden. Zoveel pk uit een 2.0 kan toch nooit duurzaam zijn?
@bmw2coupeeigenaar: ‘het internet’ geeft aan dat bepaalde versies van de 2.0 TSI (volgens mij meer dan 265pk) erg goed op tuning reageren en betrouwbaar blijven. JD Engineering heeft hier ook veel ervaring mee.
@bmw2coupeeigenaar: Zolang je niet altijd vol gas geeft, moet zo’n blok toch lang mee kunnen? Aan de andere kant zal je er ook geen 5 ton mee op de klok zetten, maar dat hoeft ook niet.
@bmw2coupeeigenaar: Voor een auto voor op het circuit zijn dit niet zulke hele gekke waarden hoor, dan gaan prestaties voor duurzaamheid. Maar ook op straat gaan we dit nog wel meemaken denk ik. Een Mercedes AMG A45 heeft immers al standaard 380pk uit een 2-liter en ik heb nog geen gekke betrouwbaarheidsissues gehoord. Mercedes geeft ook nog aan dat er nog rek zit in dat blok.
@dondeboer: maar waarom halen ze uit een 4.0 TFSI dan geen 1400 pk. Dan moet daar toch ook rek in zitten?
@loserboi932: 1.400 pk vraagt wel heel wat meer van een auto dan 480 pk. Dan moet je alles zodanig aanpassen dat het veel te duur wordt.
@loserboi932: 2x zoveel cilinderinhoud betekend niet 2x zoveel vermogen.
@loserboi932: Die moet je me eens uitleggen. Ze halen hier 480 pk uit 2 liter, gericht op circuitgebruik (240pk per liter). 380pk uit 2 liter (190pk per liter) wordt in de praktijk al verkocht, en Mercedes heeft al aangegeven dat de nieuwe A AMG waarschijnlijk meer dan 400pk meekrijgt, dus dat zou meer dan 200pk per liter zijn. Het verschil tussen meer dan 200pk en 240pk is niet levensgroot te noemen, zeker niet aangezien je een straat en een circuittoepassing vergelijkt.

Maaruh… hoe kom je dan in vredesnaam uit op 1.400 pk uit 4 liter (350pk per liter)?
@dondeboer: Een motogp motor heeft ook al ~240pk. En dat is ook met 1 liter toch of ietsje meer? En dar zonder turbo
@loserboi932: als je je rekenmachine nog een keer pakt kom je uit op 966pk als je dit omrekent. Dat is best haalbaar hoor uit een 4.0 blok. Waarschijnlijk moet je naar grotere turbo’s, maar dat is hier ook gedaan.
Ja niet echt speciaal dat kan JD of DVX P. ook wel.
@thomasthomas: wtf is DVX P niu weer
@theblazerunner: DVX is het JD van België….
Het blijft toch een kwestie van cilinders en omwentelingen? Je maakt mij niet wijs dat een 2.0 TFSI evenveel km maakt als een 4.4 N/A V8et hetzelfde vermogen. Het is niet voor niets dat die 60 jaar oude Amerikaanse bakken tegenwoordig nog steeds rijden met de originele motor. Ik wil in 2060 wel eens zien hoeveel TFSI’tjes er nog rond rijden.
@loserboi932: Twee dingen. 1) Helemaal niemand hier zegt dat een 2-liter met meer dan 400 pk langer meegaat dan een V8 met hetzelfde vermogen. 2) JIJ zegt dat een tweeliter maar 5.000 km meegaat. En dat is dan wel weer gelijk de andere kant van het spectrum.

Je lijkt mijn vrouw wel. Zij: “Vind je dit een mooie rok?” Ik: ‘Eh… ik vind die kleur niet zo mooi.’ ZIj: “ZEG JIJ NOU DAT JE ME LELIJK VINDT??”
@loserboi932: Hmmm ik zie dat de 5000km-opmerking van @bmw2coupeeigenaar is, en niet van jou. Punt 2 en de vergelijking met m’n vrouw mag je schrappen, excuus. Punt 1 blijft m.i. valide.
@dondeboer: epic 😂😂
@dondeboer: succes met zo’n wijf. Zal ook wel je opgefokte houding verklaren. Met je opsommingkje 😁
@loserboi932: Ik vind opsomminkjes fijn(zonder g), structuur maakt het leven overzichtelijk. Dus nog ééntje om het af te leren:
1) Er is maar één iemand die mijn vrouw mag beledigen en dat ben ik. Ik zou u willen aanraden het niet doen waar ik bij ben.
2) Mijn door u als opgefokt geïnterpreteerde edoch niet als dusdanig bedoelde reactie was het gevolg van het reageren om meerdere ietwat ondoordachte opmerkingen van uw zijde. Overigens heb ik een deel van mijn reactie gerectificeerd, maar het kan zijn dat dit aan uw aandacht was ontschoten.
3) Iemand die niet inhoudelijk reageert, doet wat mij betreft niet meer mee.
@dondeboer: mooi epistel, maar gewoon zijn nickname herhalen had ook volstaan
@n0zem: Ach, wellicht steekt ie er nog wat van op :)
@loserboi932: Ze bieden nog steeds een Wecare contract aan, wil toch zeggen dat ze niet van plan zijn om bij alle wagens voor 300.000 km de motor te vervangen.
Wat een prachtige wagen is de Arteon toch!!
Ver boven de 250 km/h?? Hij zal wel begrensd zijn…
Is dit de John Lennon versie?
@Rubenpriest interessant feitje in China heet de Arteon gewoon CC.
Echt lachen…. Men post hier een doelgericht gebouwde racer op basis van een VW Arteon… en dan gaan mensen hier over ‘betrouwbaarheid’ aan de gang ?… Welke stukkie snappen jullie, stelletje ongestelde dozen, nou precies niet ? Als de auto het maat 1 race lang uit houd. Als Ik Mario Thijssen (Oud directeur BMW F1 Motorsport) mag quoten : “Als we een motor bouwen die het langer als 1 race uithoud, hebben de engineers hun werk niet goed gedaan, want dan is de motor te zwaar”
Betrouwbaarheid…. pffffftttttt !
Mooi project! En de Arteon idd de mooiste auto van VW op dit moment..
Mooi dat een Nederlands bedrijf als TVS hier de software voor mag doen, hebben een aantal mooie en speciale software oplossingen als ik de verhalen mag geloven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).