Trajectcontroles levensgevaarlijk voor deze weggebruikers

Auteur: , 78 Reacties

Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat trajectcontroles ook op provinciale wegen hun intrede zullen doen. Een slechte zaak voor een bepaalde groep weggebruikers.

Twee Alfa's en een fietsje

Toen gisteren bekend werd dat landelijk verkeersofficier Achilles Damen ook trajectcontroles wil op N-wegen, voerden afkeurende reacties de boventoon. Toch kwam niemand op voor de groep verkeersdeelnemers waarop ik in de titel doel. Misschien ook wel logisch, want dit is nu eenmaal autoblog en niet motorblog. Ja ja, ik zal de reacties deze keer voor zijn.

Toch wil ik graag even van mijn bevoorrechte positie als Autoblog-scribent gebruik maken om duidelijk te maken waarom trajectcontroles in mijn ogen voor motorrijders potentieel gevaarlijk kunnen zijn. En dat heeft alles te maken met wat mijn motorinstructeur zo mooi het ‘veiligheidskussen’ noemde. Daarmee doelde hij op de veilige ruimte die je als motorrijder om je heen kunt en moet creëren.

Enerzijds doe je dat door voldoende afstand te houden tot je voorganger, maar ook door de ruimte tussen jou en je achterligger veilig te houden. Als je bumperklevers als autmobilist al irritant vind, stel je dan even voor hoe dat voelt als je op een gemotoriseerde fiets rijdt en een auto je achterwiel bijkans aan het knuffelen is. De oplossing is even simpel als doeltreffend: gewoon wat extra gas geven, een motor is doorgaans immers sneller dan een auto. Tijdens rijlessen leer je dan ook om overal tot wel 10 procent harder te rijden dan de daar geldende maximumsnelheid en te zorgen dat je niet vast komt te zitten tussen langzamer verkeer.

Daar wringt hem meteen de schoen met trajectcontroles. Daar waar de meeste automobilisten de cruisecontrol op 107 km/u kunnen instellen, zullen de meeste motorrijders heel voorzichtig met de rechterhand moeten zijn en vaker dan ze lief is hun ogen van de weg afwenden om te controleren of ze niet net een paar kilometer per uur te hard rijden. Gelukkig is het op snelwegen doorgaans goed te doen om een rustige baan te vinden waar je mee kunt rijden met het verkeer. Toch ervaar ik trajectcontroles zeker niet als ontspannen motorrijden, behalve dat je continu behoedzaam moet zijn op je snelheid lijken de overige weggebruikers juist nonchalanter en minder alert. Even met je telefoon spelen gaat natuurlijk nog makkelijker als je op de cruisecontrol rijdt en iedereen om je heen precies even hard gaat.

Het opzoeken van een veilige, rustigere rijbaan is op de meeste N-wegen niet mogelijk, daar is in veel gevallen namelijk maar één rijbaan per rijrichting. Juist daar is het risico van klevende automobilisten die liever 86 in plaats van 81 km/u rijden bijzonder groot. Ik hoop dan ook van harte dat dergelijke tweebaans N-wegen niet in aanmerking komen voor trajectcontroles en dat deze voorbehouden blijven aan meerbaans ‘mini-snelwegen’ als de N11, N3 of N31. Anders kan het motto van mijn motorinstructeur -‘beter cee-jee-ie-bee dan er-ie-pee‘- opeens wel een heel dure aangelegenheid gaan worden.



78 reacties

Gewoon je kentekenplaat ombuigen, toch?
@fiestacruizer: Of zorgen dat je achterbandklevers krijgt. Kunnen ze je kentekenplaat scannen..
@fiestacruizer: Heb m’n kentekenplaat op m’n motard ook vrijwel horizontaal, maar die camera’s filmen juist van boven. Maar ik kom nooit op de snelweg, dus dat scheelt.
Gewoon aan de snelheid houden, want dat is waarom ‘wij’ toch naar de stempppbus gaan?
@megakix:

Tis juist goed dat ze er staan ..
Want ik heb nix te verbergen ..
@lincoln: Het is goed bedoeld, voor de verkeersveiligheid enzeau, de reden waarom wij het er allemaal mee eensch zijn… :)
Kortom: als je je gewoon aan de snelheidslimiet houd is er niets aan de hand….
@robbie123: het probleem is dat je ‘knel’ kunt komen te zitten tussen de snelheid die je maximaal kunt rijden zonder een boete te krijgen en een automobilist die zo hard mogelijk wil rijden zonder een boete te krijgen. Dat is ongeveer een snelheidswindow van 1 km/u. Je bent op dat moment veel te veel bezig met die snelheid en veel te weinig met de rest en dat is nu juist voor een motorrijder zo belangrijk als kwetsbare verkeersdeelnemer.
@dizono: Ik begrijp het idee wel, maar wat zijn de cijfers?

Er wordt altijd heel negatief gedaan over trajectcontroles (en ja het is saai), maar hoe onveilig is het nou echt?

Ik heb nou niet echt het idee dat er veel ongelukken bij trajectcontroles vallen, of dat er relatief veel motorrijders omkomen. We hebben nou al de nodige jaren trajectcontroles (van 80km/u maar ook 130km/u) en ik zie nooit cijfers.

Dus niet hoe onveilig voel je je, maar hoe onveilig is een traject controle nou echt?
@fanboy: Dan moet je ook de stressverhoging meenemen. Stress verhoogt het cortisol en andere stresshormonen, wat de kans op kanker en hart en vaatziekten weer verhoogt. Zo laten de cijfers ook niet zien dat er meer verkeersgerelateerde doden vallen door sjoemeldiesels, hoewel ze ons allemaal een klein beetje dood maken.
@wpgt: Ja maar als je iedere dag over een trajectcontrole rijdt en je laat het je iedere dag opfokken, dan heb je toch echt andere problemen.

Ik rij zo af en toe over een traject controle, en ik vind het eigenlijk wel prima. Ik zie niet in waarom het stressverhogend zou zijn.

Volgens mij is er geen flikker aan de hand met die trajectcontroles maar laat iedereen liever z’n onderbuik spreken.
Een snelle zoektocht naar cijfers levert ook alleen maar waardeloze artikelen op. Zoals dat traject controles niet zouden helpen omdat het aantal verkeersdoden in heel Europa gestegen was. Ja lekker koffie dik kijken zeg, belabberde logica.
@fanboy: cijfers, maybe not. Maar met zijn 5en naast elkaar 104km/u rijden zonder enige vorm van ruimte voor speling is frustrerend. Combineer dat met mensen die wel zien dat je op je voorligger af rijdt maar niet een strook opschuiven en je hebt een opstopping op jouw rijstrook. Waarschijnlijk duurt het 5 minuten voordat die rits jou voorbij is, terwijl jij met 102 km/u wacht tot de strook links met 104 km/u vrij is. Het is gewoon een concept dat de flow verstoort, icm mensen die niet anticiperen
@dizono: dan ga je toch zeker gewoon 5 km/u ONDER de maximum snelheid zitten? Probleem opgelost! Geen bumperklevers want die komen je gewoon voorbij. Jij maakt dat weer goed bij langzaam rijdend en file wanneer je er weer tussendoor mag.
@robbie123:
LEES zijn artikel !
Misschien dat je het dan zult begrijpen.
tja .. je kan die dingen wel in Griekenland neer zetten ..
Maar dan wordt het een soort van broekzak vestzak verhaal ..

Ooww .. je had het over “veiligheid” .. mwhahahaha ..
Motor rijders kunnen gewoon tussen de trajectcontrole camera’s door rijden. Zie dus geen probleem.
@thebob: Dit was alleen mogelijk bij de oudere trajectcontroles geloof ik. Maar mocht je dit kunnen bevestigen met een bron, dan hoor ik dat graag. Scheelt een hoop kopzorgen.
Ik zeg niet dat ik voor de trajectcontroles op provinciale wegen ben. Maar als je je niet aan de maximum snelheid kan houden dan is dat jouw verandwoordelijkheid. Daar hoeven wij dus geen rekening mee te houden.

Ik rijd ook wel eens te hard, dat zal ik niet ontkennen. Maar daar houd ik rekening mee, en ik zorg er voor dat andere er geen last van hebben.
@robert110: Dus omdat iemand misschien een paar kilometer per uur minder hard rijdt dan is toegestaan hoef je geen rekening met die weggebruiker te houden?!
@dizono: Ik heb het misschien een beetje kort door de bocht neer gezet. Als je aan het verkeer deelneemt dan ben je natuurlijk verandwoordelijk voor de veiligheid daarvan en er is ook nog zoiets als fatsoen.
Maar uiteindelijk kies jij er voor om op de motor de weg op te gaan waarmee je moeite hebt om en op het verkeer te letten en je aan de snelheid te houden en waarmee je kwetsbaarder bent, dan moet je de problemen niet bij iemand anders gaan leggen.
@robert110: het probleem zijn in dit geval de automobilisten die niet snappen dat het arelaxt is als je gaat bumperkleven bij een motorrijder. Normaliter kunnen we dat als motorrijder prima oplossen, maar met trajectcontroles maakt de overheid dat moeilijk/duurder. Het is juist de tolerantie naar elkaar toe die het voor iedereen leuk en veilig kan houden op de weg. En ja, ik weet ook dat niet elke motorrijder een schoolvoorbeeld van tolerantie is…
@dizono: maar bestaat dat probleem van het bumperkleven bij motorijders eigenlijk wel? Ik heb me aanggeleerd om bij een motorrijder de dubbele afstand te houden als bij een auto. Om twee redenen 1] de motorrijder kan zomaar omvallen (yep, dat is me overkomen) 2] als een motorrijder zijn gas loslaat dan moet ik mijn eco dieseltje best hard remmen om dezelfde vertraging te hebben.
@mashell: vergeet niet de steenslag.
@mashell:

Dan is dat keurig aangeleerd inderdaad. Maar ik heb ook al meermaals last gehad van bumperklevers terwijl ik op de motor zat.
Dat gezegd, vaak was een handgebaar voldoende om ze wat af te laten zakken, maar de hardnekkige eikels zitten er zeker tussen (dat geldt voor elke groep weggebruikers)
@dizono: Nou hou ik helemaal niet van bumperkleven. Ik laat altijd een behoorlijke ruimte tot mijn voorganger. Zo groot dat anderen dat vaak zien als een gaatje.
Prima, dan zak ik wat af. Als er ruimte is ben ik altijd sneller dan de bolletjes op de weg.
Ik heb juist altijd plakkende motorrijders achter mij die vaak abusievelijk denken sneller te zijn. Maar bijna altijd met zelf gemonteerd xenon dat verkeerd staat afgesteld proberen je opzij te schijnen.
Waar komt dan dat gedrag vandaan dat motorrijders altijd sneller moeten rijden dan de auto’s om hen heen?
Jij zegt dat je tijdens je rijlessen leert 10% harder te rijden dan het overige verkeer.
Nou dan doe je dat toch lekker.
Maar niet klagen als het CJIB je uitroept tot beste klant.
Misschien was dat niet zo’n slim advies van je motorrijinstucteur. Misschien moet je je ook op 2 wielen maar gewoon tussen de 4-wielers mengen.
Niemand zal je van de weg rijden als je niemand ophoudt.
En als de stress van een trajectcontrole je te veel wordt dan is de motor die je nu rijdt misschien niet jouw beste manier van vervoer. Zoek iets met 600cc minder.
@n54coupe: het idee van harder rijden dan het overige verkeer is vooral om te voorkomen dat je in dode hoeken blijft hangen.

Mensen kijken over het algemeen al slecht, en de zichtbaarheid van een motor is een stuk lager.

Heb zelf ook wel eens gehad dat ik met de stop meereed op de linkerbaan, mevrouw op de rechterbaan zag mijn positie als gat en drukte zich er maar lekker in. Pas toen ik al toeterend naast haar raam reed had de doos door dat er meer in de wereld was.

En dat is maar 1 van de voorbeelden.

Nu zie ik het probleem op 2 baans n wegen niet zo. Behalve dat het jammer is dat je trager moet rijden komen veel snelwegacties daar niet voor. De bumperklever zou inderdaad kunnen, maar dat volk heb je overal. Als ik die achter me heb is het meestal prima op te lossen door te gebaren dat ze afstand moeten nemen
Goed betoog.
Jammer echter voor motorrijders (ik was er ook 1).
De politiek + handhaving heeft de moed voor het opvoeden al lang opgegeven. Te weinig budget, by far.
Daarom zijn zaken als straffen nodig. Bij het invoeren van straffen, wordt de justificatie gedaan naar aannames uit een ideale wereld; hierin worden ‘slapende mensen’ niet in meegenomen: het verkeer is namelijk geen emotie, het is alleen verplaatsing.
Resultaat: als motorrijder zal je gewoon het haasje worden.

Overigens vraag ik me nog altijd af wat het percentage en het absolute getal van dodelijke en zwaar gewonde slachtoffers die zich netjes aan de regels houden op N-wegen zijn; inclusief aangereden worden. Ik lees met alle liefde een onderzoek dat mij gaat aantonen dat alles 80kmh + trajectcontrole maken deze getallen significant gaat verbeteren.
Motorrijders moeten zich ook gewoon aan de snelheid houden!
Wat een “kul argument”. je hoort je simpelweg aan de snelheid en overige verkeersregels te houden. Motor rijden in een v/d drukste verkeers landen ter wereld blijft een risico. Meestal is het een kwestie van tijd totdat iemand anders in een automobiel je eraf rijdt. Je moet een enorme geluks factor op je schouder hebben indien dit (nog) niet is gebeurd.
@sracert: ik nodig je uit om je een weekje per motor te verplaatsen, dan zie je het punt wat hij probeert te maken.
Op de motor kan je alleen voor veiligheid zorgen door jezelf uit onveilige situaties te manoeuvreren. Dat betekent snelheidsverschil creëren (tijdelijk). Je kan langzamer gaan rijden, maar automobilisten kruipen haast zonder uitzondering echt serieus dicht op je achterwiel, nog steeds gevaarlijk dus. Dan blijft gas geven en ruimte voor jezelf zoeken over. En dat is nou net het probleem
@sracert: “Je hoort je aan de snelheid te houden” is juist het kulargument in de discussie.

De snelheidslimiet heeft namelijk als doel de veiligheid te bevorderen danwel garanderen. Als het middel waarmee dit wordt gehandhaafd in de praktijk een gevaar vormt voor de doelstelling, dan heb je het op z’n minst te heroverwegen.
Ik heb zelf geen motorrijbewijs en had er als automobilist nooit bij stil gestaan dat trajectcontroles heel vervelend kunnen zijn voor motorrijders. Tot nu. Dank Enzo! ;)
Goed punt @dizono!
” en iedereen om je heen precies even hard gaat.”

Dit is juist het grootste probleem bij trajectcontroles. Iedereen rijdt precies NIET even hard. De ene rijdt 80 op z’n teller, de ander 80 op z’n GPS. Weer een ander rijdt 78 want stel je voor, en de volgende wil ff een stukje 83 om iemand in te kunnen halen. Als je dus je cruise control instelt op een bepaalde snelheid kom je nog steeds langzamere en snellere weggebruikers tegen.
Als ik op m’n GPS 83 rij en ik rij achterop iemand die 3km/u langzamer rij zou ik daar graag voorbij willen, maar vaak kan dat niet omdat er iemand met 82 naast je rijdt.
Het gevolg van deze minimale snelheidsverschillen is dat mensen al een kilometer voordat ze iemand moeten inhalen alvast een baan naar links opschuiven om hun ‘plekje’ te reserveren. Dit alles maakt rijden in een trajectcontrole wmb echt verschrikkelijk irritant.
Ik raak in de auto al nerveus als ik het idee heb dat ik geen kant op kan, laat staan een motorrijder idd.

@gulli: inb4 andere reacties; ja, adaptieve cruise control zou hier heerlijk zijn
@gulli: maar je doet het ook helemaal verkeerd. Jij wilt zelf je snelheid kiezen en eventueel zelfs inhalen. je rekent zelfs met de GPS (en vast ook nog de controle marge). Dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je gewoon dezelfde snelheid rijdt als je voorganger. Of die nou 80,81 of 83 rijdt maakt in tijd niet uit, je hoeft dus niet eens in te halen. Pas gewoon je snelheid aan aan die van je voorganger en je oppeens kun je heel ontspannen in een trajectcontrole rijden.
@mashell: een nobel streven, ware het niet dat de gemiddelde automobilist continu van snelheid wisselt. Bijvoorbeeld de persoon die een auto voor zich ziet rijden en die in wil halen, om na die actie weer af te zakken naar een snelheid die LAGER ligt dan voordat hij de auto inhaalde. Of mensen die gewoon geen vaste rechtervoet hebben en dus steeds harderzachterharderzachter rijden.
@gulli: irritant ? Omdat jij 83 rijdt en degenen voor je 80. Gelukkig is een trajectcontrole meestal geen triljoenen kilometers lang en zal je ff geduld moeten hebbem. Juist door ongeduldige verkeersdeelnemers die geen begrip tonen naar andere bestuurders ontstaat er zoveel onveiligheid in het verkeer.

OT: ik ben zelf ook bezig met motorrijlessen en ik snap je betoog. Een beetje ruimte zou zeker op trajectcontroles niet verkeerd zijn
Trajectcontroles zijn volslagen onzinnig. Als snelheidscontrole effectief, maar de bijwerkingen zijn groot. Er is geen directe koppeling tussen snelheid en veiligheid, het is dus niet zo dat dit soort wegen plots ‘heel veilig’ worden. Ditzelfde geldt voor de zogenaamde kastjes van de ANWB-verzekering die iemand die nooit hard remt, hard optrekt, of stevig stuurt als veilige rijder betitelen. Mijn 84-jarige opa deed dit ook nooit, maar was toch een gevaar op de weg.

Soms vereist een verkeerssituatie meer snelheid, soms minder. Deze variabele wordt teniet gedaan door een trajectcontrole waarbij niemand meer van een situatie durft ‘weg te rijden’.

Gevolg is dat je nieuwe problemen opzoekt. Mensen gaan inderdaad te dicht bij elkaar rijden en bevinden zich onnodig lang in elkaars onveilige zones, dit met nieuwe aanrijdingen tot gevolg. Daar komt inderdaad nog bij dat de aandacht en concentratie volledig verslapt.

Een trajectcontrole heeft pas zin bij volledig autonoom rijdende voertuigen. Useless dus.
@maarten123: “Er is geen directe koppeling tussen snelheid en veiligheid”
Wat als die er gewoon wel is? Dan kan heel je betoog de prullebak in.
De relatie snelheid en veiligheid is immers namelijk statistisch prima aantoonbaar. In Duitsland gebeuren veel meer ongelukken van in Nederland. Dat komt vooral omdat je hier in Duitsland buiten de bebouwde kom bijna overal 100 mag en zelfs nog bijna overal mag inhalen. Dat mag, het gebeurt en het gaat vaak mis.
@mashell: Trajectcontroles worden zeker niet altijd ingezet als veiligheidmiddel, maar als milieumaatregel. Een aantal mensen in Rotterdam-Overschie wonen op zo’n 40-50 meter afstand van de snelweg, en dus hoppa, een trajectcontrole erbij. Ondertussen zijn er meerdere rapporten die elkaar tegenspreken over de resultaten van de 100 naar 80 km/u oplegging.
@klojum: Eigenlijk is dat raar.

Want je kunt echt wel wetenschappelijk vast stellen dat een auto minder uitstoot bij 80km/u dan bij 100km/u.
Alleen door het meetgebied te vergroten kun je zeggen dat het “niet helpt”, maar daar denken die mensen in de flats waarschijnlijk anders over.
Ik hoop dat die allemaal lucht warmte terug winning systemen toepassen met fijnstof filters erin, maar dat zal wel niet helaas.
@mashell: in India ligt de gemiddelde snelheid vele malen lager dan in Duitsland, toch is het aantal verkeersdoden vele malen hoger. Er bestaat geen directe relatie, hooguit een indirecte.

Iemand die 40km/u rijdt op een N-weg, is niet extreem veilig bezig, maar juist het tegenovergestelde. Ik blijf dus bij mijn punt.
@maarten123: de reden dat het in India gevaarlijker is, is het gebrek aan discipline om verkeersregels te volgen. En natuurlijk de vurige wens om een volgende stap in de reincarnatiecyclus te maken. Daarom vergelijk je met een vergelijkbaar land waar de mentaliteit en omstandigheden vergelijkbaar zijn. Nederland kun je dus vergelijken met België, Engeland en Duitsland maar niet zozeer met India.
Wat een niveau hebben de reacties hier, onze wetgever gaat er prat op de ‘zwakke verkeersdeelnemer’ te beschermen; wat er op neer komt dat de gemiddelde zonder licht, spookrijdende brommer pizza bij een aanrijding met een auto niet snel de lul zal zijn, dit in tegenstelling tot de gemiddelde automobilst.
De grap is, wat @dizono schrijft ikzelf ook heb gekeerd ruimte te creëren ook in de auto maar juist in de vrachtwagen vond men het toen ook al van levens belang.
Ik kan het me op een motorfiets helemaal voorstellen.
Dankzij die achterlijke dagrij verlichting zijn motorrijders al minder zichtbaar en ons verkeer en onze verkeerdeelnemers houden nauwelijks rekening met andere automobilisten laat staan met motorfietsen.
@desjonnies: de brommer zonder licht die spookrijdt is misschien financieel niet de lul omdat hij volgens de wet beschermd wordt, maar die bescherming heeft hij bar weinig aan als hij net aan barrels is gereden. Vandaar dat zulke weggebruikers zichzelf moeten kunnen beschermen met de eerder genoemde ruimtes om zich heen
@gulli: Gemotoriseerd vervoer is gelijk. Scooters worden helemaal niet apart beschermd, dat is voorbehouden aan niet-gemotoriseerd verkeer.
@inoh: je begrijpt toch wat ik bedoel?
Ze hebben geld nodig dus het gaat er echt wel komen….
Helemaal mee eens. Misschien de plaat maar eens aan een elektrische klep verbinden. Mooi met flitsmeister automatisch bij begin en einde van de trajectcontrole even wegklappen en verder gewoon verantwoord doorscheuren, lijkt me een prima oplossing. Want vanuit Den Haag hoeven we geen compassie te verwachten vrees ik.
Ik wil die linker Nuova Super, oh nee toch die rechter, nee die linkse, doe die groene maar, of die blauwe dan?
Weet je, doe ze ALLEBEI maar.
@desjonnies: Beide ooit 1300tjes, maar links heeft een twee-liter, rechts een 1750 en koni/bilstein-onderstel. En nu nog een keer proberen te kiezen… ;)
@dizono:
Die linker, ik regel zelf wel een 1300- setje!
Hmmmm

Dizono, ik begrijp je betoog..

Alleen, één manko: Wat is het verschil met een provinciale weg waar géén trajectcontrole is?

Je hebt, op een tweebaansweg toch maar één en dezelfde auto achter je? als die zijn cruisecontrol op 86 heeft staan, en jij rijdt wel netjes 79, (of 75km/h: ja echt, dat kan ook!) dan zal ie vanzelf moeten bijstellen. En daarna ga jij netjes 80 rijden..

Trajectcontrole of niet: Motormuis heeft ook gewoon z’n eigen snelheid te bepalen, en daar heeft ie geen andere weggebruikers voor nodig. En een trajectcontrole is geen excuus; dat maakt de situatie echt niet anders.

En zo sprak Postzegel, die geen cruisecontrol heeft in z’n eigen auto’s, en daarnaast ook gewoon in bezit is van een motorhelm.
Het communisme begint steeds verder door te dringen. Ook al trajectcontrole op de N wegen. LAAT ONS VRIJ.
Want in de Sovjet-Unie stikte het van de trajectcontroles..?
@mauritsh: Het communisme is een ideologie, zit niet per se aan een land gekoppeld.
@dare2think: en die ideologie stond bekend om z’n trajectcontroles?
@mauritsh: die idelogie stond/staat bekend om zn controles
@dare2think: Tja. Dit soort dingen is een logisch gevolg van het eeuwige geroep van het domme volk om “zwaarder straffen” en “keihard aanpakken”.
Top artikel wat een probleem onderschrijft waar het gross van de politiek niet aan denkt, omdat ze gereden worden of fietsen. Net zoals paddenstoeldrempels ooit een goed idee leken.
Lekkert op de de brommert
Ohh die zielige motorrijders. Ze zitten in weer en wind buiten. Ze zijn zo zwak beschermd. Die motorfiesen zijn zo snel, dat het moeilijk is de discipline om ze te beheersen op te brengen. Die motorijdinstructeurs zijn van die gevaarlijke yolo types die de leerlingen gevaarlijke dingen als te snel rijden leren en niet eens begrijpelijk Nederlands spreken. En nu kunnen die zielige motorrijders ook al niet omgaan met een trajectcontrole.
Als dat allemaal te moelijk voor je is dan is er toch een simpele oplossing? Dan laat je die machine des doods gewoon in de schuur staan en ga je met de auto!
Misschien begrijp ik het artikel niet helemaal, maar dat zelfde probleem heb je toch nu ook al als je met z’n allen achter een vrachtwaggel zit op een N weg waar een inhaalverbod geld?
sommige motorfietsen hebben toch ook een handgas cruise control.

en de meeste mensen rijden 80 op hun teller, dus kan je gerust 80 op gps rijden en rijdt je dus legaal én sneller dan de meeste auto’s
Trajectcontroles zijn langere stukken met weinig afslagen. Althans, dat is de bedoeling. Daar hoef je als motorrijder dus niet continue 10% sneller te rijden dan de rest van het verkeer; je kan domweg een klein stukje meer afstand nemen van je voorligger, dan weer een stukje op het gas, dan weer wat laten zakken etc. Dat is nou juist zo ongeveer het enige voordeel van die trajectcontrole: het is geen piekmeting op 1 plek maar het gemiddelde over een langer stuk.
Dit vind ik wel zo’n onzin. Ga lekker 75 rijden, heb je geen last meer van bumperklevers
Sorry, maar wat een bullshitartikel is dit zeg. Motorrijders kunnen alles als het beter uitkomt (met +40 tussen de file door, voor de stopstreep gaan staan, uitvoegvakken gebruiken om toch weer vooraan te komen) en nu kunnen ze ineens niet meer opletten, want er staan camera’s? Echt, lever je A rijbewijs dan gewoon in en pak de brommer. Heb je nergens last van.
Trajectcontroles op kleinere wegen staan haaks op het doorstromingsbeleid. Iedereen zal bang worden om gas bij te geven, ook als de situatie daar om vraagt. Daarom ben ik in z’n algemeenheid tegen

Het verhaal van @Dizono vind ik echter bullshit. Als je met een motor niet in staat blijkt te zijn om zonder overtredingen door het verkeer te komen, is een motor dus ongeschikt om mee aan het verkeer deel te nemen.
De motorrijders willen vrijheid, langs de files, overal random parkeren, veel teveel lawaai maken en alles, maar als ze normaal met het verkeer mee moeten tuffen zijn ze ineens in gevaar? Ik dacht het niet. Is een trajectcontrole je te machtig op de motor? Dan neem je maar een andere weg.
Ik vind motoren prachtig. Kan altijd genieten van de zichtbare techniek en de bekwaamheid van de motorenrijders. Maar laten we eerlijk zijn. Motorrijden is grotendeels een hobby. Niet veel zinvoller dan het hobbelen op een paard. Ja sneller in de file dan een auto. Daar staat tegenover dat het véél gevaarlijker is dan auto rijden. En ik denk dat we zo ook met motorrijden moeten omgaan. Waar een wil is is een weg. Waar geen wil is is een wet. Maximaliseren van de zichtbaarheid van motorrijders. Verplicht gele hesjes en met veel verlichting rondrijden. Dat werk.
Het zelfde gaat voor auto’s met grote aanhangers omdat je vaak auto’s hebt die er vlak achter zitten die je niet ziet maar wel weet dat ze er zijn, dus geef je dan wat meer gas om even te kijken of ze er nog zijn… Nou heb je met een combinatie niet zoveel last van een traject controle. Tenminste ik heb nog nooit een traject controle boete met aanhanger of caravan gehad terwijl ik toch wel vaak harder dan 90 rijdt
Je hebt gelijk. Niet aan beginnen die controles
Ik heb ook jarenlang motor gereden. Ik kan me er niet in vinden. Op een drukke moderne N weg is er vaak al een middenberm of doorgetrokken streep: Je mag dus al niet inhalen en ook met 10 of 20 km/u te hard kan elke personenwagen blijven kleven.
Volgens mij moet je op zo’n moment als motorrijder gewoon heel alert zijn, als jij niet hoeft te remmen kan er ook niemand bij je achterop knallen, veel afstand houden en heel rustig afremmen als je opstopping ziet.
Deze opmerking geldt eigenlijk voor de hele trajectcontrole discussie. De N wegen waar het toegepast wordt zal je in de spits toch al geen 95 kunnen rijden dus waar hebben we het over? 4 km met 80 of 90km/u scheelt 21 seconden! Als je toevallig zo’n weg achter je huis hebt ben je blij dat het aantal idioten die zonodig naar de 110 moeten in hun tweede versnelling sterk afneemt. Net zo blij ben je als je met je kinderen achterin óf op je motor (!) niet van achteren wordt benaderd met 110.
Kentekenplaatje buigen en klaar.
Nog ff doorbijten met z’n allen. Op de hoek vsn de straat pak je een random auto. bestemming invoeren en krantje lezen en per gereden km betalen. Einde files en einde gezeik.
@Dizono, ik snap heel goed wat je bedoelt. Als er iets irritant is op de motor (!), is het een voorbumper van een auto die bijna je achterwiel aanraakt.

En even opendraaien van de gashendel wordt meteen afgestraft bij trajectcontroles. Er is nl geen rijstrook waar je rustiger kan rijden. Want er is maar 1 rijstrook.
In mijn lichtgewicht youngtimer ben ik ook een zwakkere verkeersdeelnemer, tussen al die zware, moderne SUV’s. Ik moet dus eigenlijk ook standaard 10% harder mogen rijden, om de bumperklevers los te rijden. Voor de verkeersveiligheid, uiteraard.

De EU wilt overigens nog iets verder gaan, dan trajectcontrole.
http://www.presseportal.de/pm/53065/3545885
Iedere keer als ik Duitsland doorkruist heb en bij Enschede Nederland weer binnenrij, valt het mij op hoe maf wij Hollanders rijden. We gunnen elkaar geen meter ruimte en denken dat drukken en bumperen doet opschieten. Guttegut. Inmiddels heb ik na 32 jaar rijbewijs mn wildste haren wel verloren en houd redelijke afstand. Zo is er ook veel meer afstand ontstaan tussen mijn ongelukken in het verkeer kwa tijd. En tsja, als dan weer iemand in dat gaatje schiet omdat er dan nog een royale 5 meter ruimte overblijft achter hem, dan ga ik wel even van het gas. Zowel bestuurders van auto’s als motoren zie je maf doen. En dat zal helaas altijd wel een beetje blijven. Ik doe waar ik zelf invloed op heb en dat is dan maar even gas los dus. Vaak heb ik toevallig net een smerige voorruit als er weer eentje zit te bumperen achter me. Vervelend voor die motorrijder, maar ook die krijgt dan wat citroenfris in z’n giechel, ajuus!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).