Volkswagen e-Up / e-Golf nu helemaal productieklaar

Auteur: , 54 Reacties

Rond Genève lanceerde Volkswagen plaatjes en specs van een puur elektrische Up en dito Golf, maar dit bleken voorlopige specs te zijn. Op de IAA staan de definitieve modellen, met aangescherpte specificaties. Nog voor 2014 krijgen we de eerste e-Ups, op de e-Golf is het iets langer wachten.

e-up!

De e-up! (klinkt als Kate Upton) die we in Frankfurt zien levert 82 pk en 210 Nm op de voorwielen. 0-100 gaat in 12,4 seconden, en bij 130 km/u is de koek op. Met zijn 18.7 kWh-accupakket moet je met een rustige rijstijl een bereik van 160 km kunnen realiseren.

De productie start binnenkort, en de importeur liet ons desgevraagd weten de eerste exemplaren aan het einde van dit jaar in Nederland te hebben, wat betekent dat er nog net van de 0%-bijtelling geprofiteerd kan worden. Dit is echter niet voor veel mensen zo, Pon verwacht slechts ‘enkele tientallen’ e-Ups voor 2014.

e-Golf

De e-Golf haalt 115 pk en 270 Nm uit zijn elektromotor, waarmee de 100 km/u in 10,4 seconden gehaald kan worden. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u. Dankzij een groter (24.2 kWh-) accupakket ligt het bereik op 190 km.

De eerste exemplaren worden tegen de zomer van 2014 in Nederland verwacht. Vanaf volgend jaar heeft de Golf-klant derhalve aardig wat keuze: benzine, diesel, puur elektrisch, plug-in hybride (vanaf 2015), en ook aardgas.



54 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
@v12biturbo: oohja 1 woord reactie mag niet he, nou: Gaap.
Mooie auto’s, die Volkswagens. De golf 7 en Focus 2 zijn de mooiste in hun klasse.
-edit: nutteloze bijdrage-
@eltee: Vervloekt zijt mijn nieuwsgierigheid!
@sir_smokalot: Kunnen jullie niet de hele reactie verwijderen?
@6cylinder:
Yep, dat kunnen ze. Die van mij is volledig geschrapt.
Had die er nog gestaan dan had je zelf uit kunnen vogelen wat er ongeveer stond.
Volledig terecht overigens dat ze hem nutteloos vonden, niet elk VAG topic hoeft te ontaarden in een flamewar.
@smartass: Soort schandpaal dus…
Lijkt mij dat de boodschap ook wel doorkomt als je reactie zonder plichtplegingen verwijderd wordt.
190km? Wat heb je daar nou weer aan?
@MAB:
Als je niet verder dan 95km van je werk woont voldoet dat anders prima.
Woon je verder dan zal je de werkgever vriendelijk moeten vragen of hij even aan het infuus mag.
Rij je lekker goedkoop heen en weer en kan je de kilometervergoeding voor leuke dingen gebruiken.
@smartass: Als ik een auto koop dan wil ik daar mee op vakantie kunnen. Hier heb je helemaal niks aan en je geeft er nog zoveel geld aan uit.
@MAB: Pak er eens een rekenmachine bij en kijk eens hoeveel je overhoudt tov je huidige auto. Misschien dat je daar in de vakantie een leuke auto voor kunt huren.

Al is het natuurlijk wel zonde om het verschil daar weer aan op te maken, maar da’s een andere discussie :)
@MAB:
Rijden met zo’n ding kost geen drol, dan heb je toch wel geld over voor een leuke auto en wat is er mis met vliegen naar je vakantiebestemming?
@MAB: jij bent dus zo iemand die het hele jaar meestal alleen in een SUV of MPV rijdt want dat trekt de caravan of daarmee kan de hele inboedel mee op vakantie. En maar klagen dat de benzine zo duur is… Electro auto’s zijn vooralsnog de perfecte vervanger van de 2e auto.
@MAB: je gaat toch ook niet met een up naar Spanje rijde?
@smartass: met 95km enkele reis moet je op het werk wel bijladen, anders zit je toch aardig met samengeknepen billen, onderweg naar je gehaktbal met rode kool, lijkt me
@smartass: Met 95km enkel zou ik de gok niet wagen eerlijk gezegd, maar als je wat dichter bij woont (zeg 35km zoals mij, lijkt me redelijk gemiddeld) is 190km ruim voldoende inderdaad.

Als ik bij aanschaf van mijn dagelijkse auto de kans had gehad (lees; als het voor mij als particulier te betalen was geweest) had ik waarschijnlijk ook een elektrische auto gekocht, rijd erg relaxed en rustgevend.
@MAB: Auto voor de vrouw! En met wat zonnepaneeltjes er bij trap je dat apparaat gewoon ’s nachts aan de lader. :) okee.. ik ga nu al boompjes knuffelen…
@mastertje: zonnepaneeltjes heb je echt niet genoeg aan en laat staan dat, hoe vaak schijnt de zon hier? maarja als mensen het leuk vinden kopen ze lekker zo een elektro ding waar je nog geen ‘vrijheid’ hebt wat je met een gewone auto wel hebt.
@MAB: Jij rijd elk weekend op en neer naar Frankrijk zo te horen? 195km is voor het gros van de mensen meer dan genoeg op een dag.

En zo’n zonnepaneetje is ideaal voor het bekrachtigen van bijvoorbeeld de lampen/airco etc, wordt ook bij de nieuwe prius toegepast.
@motoragent: Nee dat doe ik niet maar als het moet wil ik het wel kunnen, sta je dan met een ‘auto’ wat niet eens naar Frankrijk kan en toch heb je er zoveel geld voor betaald. Owja en na zoveel jaar moet er ook nog nieuwe accu’s in
@MAB:
Ga je mij nu vertellen dat jij je maar 1 auto kunt veroorloven?
Man, van hetgeen je hiermee op je woon-werkverkeer bespaard kan je vast een auto rijden waarmee je wel naar Zuid-Frankrijk kan.
Persoonlijk zou ik überhaupt niet naar Zuid-Frankrijk wille, maar ik heb dan ook niks met Fransen.
Zoals @motoragent zegt, je kan op je vakantiebestemming ook een auto huren. Dat doe ik sowieso als ik verder dan 1000km ga want dan ga ik vliegen.
@MAB Je mag natuurlijk ook eerst je reactie teruglezen en overdenken voordat je hem plaatst.
@MAB:

18.7/160 = 0.116kwh per km
50km per dag, 5 dagen per week = 50*5*52=13000km per jaar
dus nodig is 0.116*13000=1508kWh

Kijk eens wat jij per jaar verbruikt op je energierekening, zal toch richting de 3 à 4000 kWh zijn.
@mastertje: Het is klote dat je accupaket na zo’n 8 jaar compleet waardeloos is, daar kan ik niet om heen. Maar nooit meer aan de pomp staan zou aardig wat centjes schelen. En na 8 jaar koop je gewoon een ander golfkarretje (die naam wordt nu wel toepasselijk).
@mastertje:
bij zo’n ding slijt er weinig. geen distributieriem, geen versnellingsbak, geen turbo, geen radiator. Dus nieuwe accu erin en je kan weer een aantal jaar vooruit….
@super: Elektrische auto’s hebben wel een radiateur dacht ik?
@mastertje: bedankt voor de berekening maar ik wordt er nog niet warm van, geld is niet alles. Ik wil ook plezier in mijn auto en daar mag wel een beetje geld in zitten.
@MAB: Dat mag, ik heb ook zo’n autootje voor in het weekend, pruttelt er aardig op los en gaat ook aardig wat geld in zitten. Maar als dagelijkse auto heb je echt geen pk-beul met knalharde vering en dikke knalpijp nodig ;)
@MAB: Ideaal stadsautootje dus. Maar als je ook maar iets meer wil kun je deze maar beter aan je voorbij laten gaan.
Oh ik vind die 190km range nog niet zo slecht als hij ook echt haalbaar is.
Eerder de top van 140…
@reistje: Sowieso gaan 140km/h en 190km rijbereik niet samen met 24kWh accu. Bij 140km/h zal je bereik zo’n 80km zijn gok ik.

Puur stukje natuurkunde :)
Als hij nog enigzins betaalbaar wordt, dan gaan ze als warme broodjes over de toonbank
Bestaande modellen ombouwen gaat hem echt niet worden, dat weet VW ook wel. Puur marketing dit.
@6cylinder: Want? Ik heb geen enkel bezwaar tegen een elektrisch voertuig dat eruit ziet als een normale auto, integendeel!
@audifreak:
Dus een Renault Zoe kan jij ook best waarderen?
Op vakantie heb ik er een paar zien rijden en dat zag er best grappig uit.
@smartass: Ik zeg niet dat ik ze dan meteen allemaal mooi vind hè.. Maar met het principe is niets mis, en ik vind zo’n Zoe wat dat betreft inderdaad niets minder dan een willekeurige ander kleine Renault..
@audifreak: Omdat bestaande modellen ontworpen zijn voor verbrandingsmotoren. Om een beetje reikwijdte uit de bestaande accu’s te halen heb je er een shitload van nodig en dat past niet zonder een speciaal daarvoor ontworpen model.
@6cylinder: Zou kunnen, maar dat hoeft niet per se. Ik weet niet hoe deze Golf er onderhuids uitziet en hoe VW dat in dit geval heeft opgelost. Waarschijnlijk zul je wel wat bagageruimte moet inleveren inderdaad..
@audifreak:
Bij mijn weten is er met het MQB platform rekening gehouden met EV’s, dus bij de Golf zou het niet ten koste mogen gaan van de kofferruimte. Of ze de accu’s ook echt in de bodem hebben verwerkt (de enige juiste plek) weet ik dan weer niet.
@smartass: Ik heb het even nagezocht.. Je hebt inderdaad gelijk, een groot deel van de accu’s zit in de bodem, maar ook deels onder de bagageruimte, waardoor je uiteindelijk toch 35 liter van je kofferbak kwijtraakt (gegevens e-Golf).. Is niet veel, maar toch een beetje.
@6cylinder: hoezo ombouwen, met deze varianten was al vanaf het eerste moment rekening gehouden.
@mashell: Varianten op het verkeerde thema. De beperkte actieradius van deze twee auto’s bewijzen mijn punt.
@6cylinder: die actieradius is niet zo dramatisch. Ja een kunststof auto als een BMW i3 kan een grotere actieradius hebben maar moeten nog maar zien als of de markt daarop zit te wachten.
Ik vermoed dat de coole dagrijverlichting van de eUp! populair gaat worden om op je gewone Up! te monteren.
‘Helemaal productieklaar’? Ik lees vooral: Nog altijd niet in productie.
Hoevaak hebben we nu al niet gehoord dat VW aan elektrische auto’s werkt? Proto hier, beperkte serie daar, toch nog maar weer eens een proto, en nu is er iets productieklaar, maar wordt het niet geproduceerd. Golf blue-e-motion staat alvast sinds 2010 op ABHD. Maar dat was ook op geen stukken na een eerste poging.
Ehm, hij staat toch echt gewoon in Frankfurt over 2 weken. En bij de dealer, resp eind 2013 en medio 2014.
Ja, VW rekt nog wel eens, maar over het productieklaar zijn was geen woord gelogen.

De Auris Touring werd ook pas 3/4 jaar na zijn beursintro verkocht, maar daar heb ik ook niemand over gehoord.
@mout: De e-Up loopt al sinds maanden van de productieband in Bratislava hoor.
@FelixF:
Mooi, maar waar blijven de GT up!, de Buggy up! en de This side up!
Prima scores mijns inziens, vergelijkbaar met de Renault Zoe. Afgelopen weekend in een Zoe gereden en was aangenaam verrast, het rijdt gewoon prima, niet minder dan een standaard Clio. Ik hoop dat dat met deze twee autos ook zo is. Als tweede auto is dit zeker een prima optie, zeker als je daarmee zo rond de 100km/dag rijdt. Accupakket is natuurlijk nog een vraagteken. Bij de Zoe wordt er geen accupakket bijgeleverd en huur je deze (hier iets van 1000E/jaar). Bij een verlies aan capaciteit (bepaald percentage) krijg je een nieuw pakket. Op zich een goeie oplossing. Ben benieuwd wat VW gaat doen met de accu pakketten en wat deze auto gaat kosten.
Ik blijf me afvragen hoe je zo’n ding moet opladen als je (zoals ik) 3-hoog woont.

Net zoals ik nog steeds niet weet wat ik met een love-to-load pakket voor op m’n werk moet, als mijn werkgever daar niet aan mee wil werken.
Autorijden is een soort vrijheidsbeleving, je kan van hier naar daar en weer terug op elk moment van de dag. Mocht je benzine leeg zijn haal je snel weer extra benzine en vervolg je weer je weg. Elektrisch rijden geeft deze beleving niet, je km zijn beperkt en opladen duurt een eeuwigheid. Plug in of range extender auto’s dat is voor nu een goede optie, dit is puur een gadget.
@amsterdam73: autorijden is een voor de meeste mensen gewoon de manier om snel en droog van A naar B (meestal is A thuis en B werk/supermarkt/school of oma) te komen. Dat is al duur en met enige regelmaat moet je ook nog 5 minuten in zo’n pistool staan te knijpen op een tankstation. Daarna mag je naar binnen om veel geld te betalen, de enige geruststelling die je krijgt is dat je in de shop van het tanksation producten ziet die nog veel meer te duur zijn dan de brandstof. Bij elektrisch parkeer je gewoon s’avonds je woon werk wagentje op je parkeerplaats steekt de stekker in de muur en de volgende ochtend is deze weer helemaal vol, als je de actieradius voldoende is dan is electrisch rijden zorgelozer. Mensen die autorijden “vrijheidsbeleving” vinden, sluiten zich (net als motorrijders) vaak aan bij clubs en gaan dan kuddegedrag vertonen (ik zag van het weekend, echt waar, een toerrit met Toyota Aygo’s), die mensen kun je toch moeilijk serieus nemen.
De BMW i3 komt 160 km ver op de accu, en die Golf dus verder?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).