
Hollandse trots.
Goed nieuws voor de Nederlandse bandenmaker Vredestein. Volkswagen heeft dit merk uitgekozen als officiële leverancier voor de zomer- en winterbanden op de nieuwe Golf 8. Het is niet het eerste nieuwe model van Volkswagen dat rubber van het Hollandse merk krijgt. Ook de T-Cross heeft winterbanden van Vredestein als voorkeur van VW.
Het zijn wel instapbanden voor je instap-Golf. De keuze is namelijk de Sportrac 5 zomerband (195/65R15), Wintrac Pro winterband (195/65R15) en de Snowtrac 5 winterband (205/55R16). Tweemaal 15-inch en één keer 16-inch dus. Dat soort formaten ga je niet monteren op je toekomstige Golf 8 R-line, GTI of Rrrr. Het zijn vooral de praktische Gerda’s (die ook kiezen voor een trekhaak) waar je deze banden op gaat terugvinden. Vredestein levert nu aan drie autofabrikanten zijn banden. Naast Volkswagen nemen ook Seat en Ford rubber bij het merk af.
Voor het sportievere spul moet je het bij andere bekende namen zoeken. Zo leverde Volkswagen destijds op de Golf GTI Clubsport een setje plakkerige Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks. Plakkerig in de juiste omstandigheden, want met een nat en koud wegdek is het glibberen geblazen. Overigens lagen er een setje Bridgestones onder onze testauto tijdens opnames met de nieuwe Volkswagen Golf 8.
Tja, maar krijgen wij ze dan ook? Ik dacht dat Pon als importeur van Continental voornamelijk die banden monteerde?
Volgens mij is dat precies wat PON doet, alle goede banden er af en die continental rommel er onder. 10.000 kilometer later zijn ze compleet gecupt en doen ze vrolijk weer hetzelfde. Ik moest altijd expliciet melden bij de dealer dat er geen continental onder mocht precies om die reden.
Waar heb je het over? Conti is de meest frequente winnaar van bandentesten. Op dit moment gewoon de top bandenfabrikant, nog voor Michelin. Als Pon deze Vredesteins er afhaalt en vervangt voor Conti’s krijg je juist een upgrade!
Nou dat is dan een van de weinig positieve dingen aan dat ding.
Overigens, Vredestein is niet echt Nederlands meer, maar in handen van het Indiase Apollo Tires.
Overigens, zomerbanden bestaan bijna niet. Banden die meestal (onterecht dus) zomerbanden worden genoemd, zijn gewoon allround banden. Banden ontworpen om onder alle omstandigheden zo goed als mogelijk te presteren. Om die als zomerbanden aan te duiden, doe je de ontwerpers/fabrikanten schromelijk te kort! Zitten die mannen en vrouwen ontzettend veel tijd, kennis, energie en geld te steken om banden te ontwikkelen die zowel in de zomer, als in de herfst, als in de winter en als in de lente, bij droog weer, bij nat weer, warm of koud prima presteren en daarbij ook nog slijtvast zijn en zuinig en weinig herrie produceren, en dan worden die goede banden met één pennestreek gedegradeerd tot ‘zomerbanden’. Pffff
Overigens, zeker met de huidige ‘winters’ heb je geen winterbanden nodig in Nederland, sterker nog: die zijn juist ten zeerste af te raden, want spechtere wegligging, langere remweg, meer slijtage en vaak onzuiniger.
Helemaal waar . Ik heb al onder meerdere Seats en Audi s Continental gehad en meer als tevreden ermee . Zelfs onder een Audi S3 gingen ze meer als 30.000 km mee zonder problemen.
30.000 km met één setje banden is niet extreem veel, hoor. Ik heb wel eens in drie jaar tijd 80.000 km met één set Michelins gereden, gemonteerd onder een Honda Accord. Bij aanschaf van de auto nieuw laten omleggen. Daarna regelmatig de bandenspanning controleren en bijvullen indien nodig. Eens per jaar voor met achter wisselen en ook de wielen laten balanceren. Na die 80.000 had ik nog steeds 2,6 tot 2,9 mm profieldiepte… Dat gezegd hebbende, ook die Continental banden heb ik wel gehad en ook die zijn me nooit slecht bevallen.
Het verbaast me alleen wel dat Pon tegenwoordig die keuze/optie biedt. Voorheen was het inderdaad een no-go als je vroeg om een ander merk onder je nieuw aangeschafte VW. Zodoende liep Nederland ook de speciale ‘Pirelli’ editie van de Golf GTI mis, terwijl die in de rest van Europa gewoon leverbaar was.
Vredestein banden cuppen ook lekker hoor…
@ot92: Het vulpen van banden gebeurt bij elk merk. Ligt aan o.a. onderstel afstelling en rij omstandigheden.
Zouden de Pon dealers dan echt bij elke nieuwe auto de fabrieksbanden eraf halen en er conti’s onder zetten????
En wat doen ze dan met de fabrieksbanden?
Overigens doet Pon tot mijn grote schrik hetzelfde met hun fietsen (Gazelle en Sparta): pleuren ze gewoon Conti’s op! In plaats van fatsoenlijke Vredestein bandjes.
Nu, de Belgische invoerder d’ieteren heeft ook een boontje over voor Continental, maar banden afhalen en vervangen door, heb ik nooit zien doen.
Terloops, het blokjesprofiel van sommige Conti banden slijten onregelmatig, als je met je hand, zoals tegen de haren in, erover strijkt voel je steeds een hapering welke het geluid van versleten lagers imiteert.
Dat banden wisselen doet Pon centraal. Tussen tussen daar waar de auto’s op de trein aankomen en met de vrachtwagen naar de dealers gaan. En die banden die op de wagens zaten gaan gewoon naar de bandenhandel.
het banden wisselen gebeurt al in Leusden, niet bij de dealers. De banden die er af komen worden weer verkocht aan anderen. Dat gaat ok prima, ze zijn in principe niet gebruikt.
Niks mis met een trekhaak op een Golf Rrrr :)
Als die dan maar wel van Bosal is!
Dacht dat ze in nld altijd conti’s hadden? Ivm pon?
Maar worden er in NL niet direct Conti’s onder gelegd, want Pon? Of is dat oud nieuws.
Heeft er al iemand iets gezegd over Conti en Pon? LOL
OT: Dat is toch niet niks voor Vredestein, preferred OEM-supplier. Tot nu toe zie ik Vredestein toch vooral als een local brand, zoals Barum in Tsjechië. Ook daar is niet veel mis mee, maar je gaat ze toch echt niet onder je nieuwe Opel of Lexus aantreffen.
Niet voor NL dus.. want PON.
Ik kan helaas geen andere reacties zien via de app, maat is het niet zo dat vaak de banden worden gewisseld bij Pon omdat zij ook leverancier zijn van Conti?
Rare keuze, ik zie Vredestein namelijk niet als topper in banden, ik heb zelf niet zulke goede ervaring met de Sporttrac 5 onder mijn Volvo C30. Echter onder de E30 voelt het wel prima. 17 inch vs 15 inch. Wel goed nieuws voor Vredestein natuurlijk :)
Bullshit, alles van VW wordt altijd geleverd op Continental, want Pon vervangt dit altijd en masse wanneer de auto’s in NL van de trein komen..
Ik kende ook dat verhaal van PON en dat ze alles vervangen door Continentals. Maar wat doen ze met die banden waarmee die Volkswagen uit de fabriek komen? Verkopen in verweggistan? Weggooien? Oproken? Doneren Autoblog lezers die een dagje naar de driftcursus gaan?
(Het lijkt me zo’n kapitaal vernietiging?)
Het gaat om kapitaal vergaren. Die banden worden gewoon verkocht aan de bandenhandel.
Gewoon Michelin eronder altijd goed. Vredestein is maar een budget merk geen echt A merk.
Ik dacht met een album van golden earring….