De baas van Citroën ziet de SUV niet als houdbaar nu alles naar EV overgezet wordt.
Het autolandschap beleeft twee ontwikkelingen die elkaar eigenlijk niet harder kunnen tegenspreken. Enerzijds moet alles groen, schoon en bij voorkeur elektrisch, anderzijds moet alles groot, hoog en zo SUV-achtig mogelijk. Toch een beetje dweilen met de kraan open: als bij elk merk de EV het aan verkopen verliest met factor 5 ten opzichte van de best verkopende SUV, dan klopt er iets niet in het beleid ‘groenere auto’s’.
Klaar met de SUV
Volgens Citroën is de SUV dan ook een autotype dat snel ondergaat in de zoektocht naar een vlekkeloze EV. Dat laat de baas van het merk Vincent Cobée weten aan AutoExpress. Hij durft ‘m wel aan: de wereld is klaar met de SUV. Ondanks dat bijna de helft van de verkochte auto’s heden ten dage een SUV is, benoemt hij dat vele merken een opgehoogde hatchback of sedan snel op het hoopje ‘SUV’ schuiven, terwijl dat meer crossovers of gewoon hatchbacks of sedans zijn. Hij geeft hun eigen Citroën C4 X als voorbeeld hiervoor, dat moet je meer zien als een sedan.
Einde SUV dankzij EV
Cobée zegt eigenlijk iets dat gewoon logisch is: een SUV is in de basis minder efficiënt dan een niet-SUV of een lage auto. Om de huidige generatie elektrische SUV’s aan te drijven wordt dan ook vaak gekozen voor een grotere accu, terwijl aerodynamica en luchtweerstand een veel grotere rol spelen. Als voorbeeld zegt hij dat een BMW iX met zijn gigantische accu zeker niet gigantisch veel efficiënter is dan een BMW i4. “Er komt vanzelf een moment dat er limieten gesteld worden. Aan batterijgrootte of autogewicht. Dan kan zo’n groot accupakket niet meer.”
Taboe
Daarnaast is er nu het stigma van de SUV-rijder dat bijna op een soort taboe begint te lijken. Er komen vanuit meerdere hoeken geluiden dat bijvoorbeeld reclame voor SUV-modellen moet stoppen. Cobée verwoordt het als volgt: “zo’n vijf jaar geleden was je helemaal het mannetje als je je kinderen op school afzette met een SUV. Nu wordt je al snel weggezet als ’terrorist’…”
Gewicht
Wat ook meespeelt in het tegenhouden van de SUV ten opzichte van de EV is het toenemende gewicht van ons wagenpark. “In de jaren ’70 woog een auto gemiddeld zo’n 700 kg. Dat is nu 1.300 kg. Voor je het weet weegt een auto gemiddeld 2.000 kg. Dan heb je dubbel het aantal bouwstoffen nodig om ‘groener’ te worden.” Het spreekt elkaar nogal tegen.
Verlichting
Het kan nu dat je denkt ‘aldus de man achter Citroën, waar zo’n beetje alles wat recent uitkwam een soort SUV is.’ Citroën noemt dat dus liever een sedan of hatchback in plaats van een excuus-SUV. Bovendien is de toekomstvisie van het merk gebaseerd op vooral lichtgewicht modellen, neem bijvoorbeeld de als duurzaam bedoelde Oli Concept. Cobée zegt dat het doel is om men weg te sturen van de SUV modellen die als EV te inefficiënt zijn. Het is volgens hem riskant om niet in te spelen op de wens van de consument, maar hij zegt dat deze trend beter vroeg dan laat ingezet kan worden. De merken die tot 2030 blijven vasthouden aan ‘hoekige inefficiënte SUV’s’ blijven ermee zitten, aldus de Citroën-baas.
tenaci zegt
Ik hoop dat ze gelijk hebben. In dat hebben ze eigenlijk ook. Grote zware SUV’s met de CW-waarde van een zeecontainer zijn zeer onlogisch als EV. Door auto’s als de Ioniq 6 die met dezelfde architectuur als de Ioniq 5 een stuk verder komen wordt dit steeds duidelijker.
Als de EV die idiote hype van SUV’s kan killen dan ben ik voor!
Flutterbear zegt
De Ioniq 6 heeft camera’s ipv spiegels. Spiegels zorgen voor ongeveer 25% van de luchtweerstand. Hoogte heeft veel minder invloed.
outlook zegt
Das best veel.. bron?
lekkerlinksrijden zegt
Duim
CYBRTRK zegt
Daar klopt niks van, verschilt een beetje per spiegel maar rond de 5% komt dichter in de buurt
https://www.researchgate.net/publication/321865933_Effect_of_Size_and_Shape_of_Side_Mirrors_on_the_Drag_of_a_Personal_Vehicle
Loek zegt
@CYBRTRK: daarnaast heeft Mercedes bij de EQXX gekozen voor normale spiegels omdat de schermen ook wat stroom vreten van de batterij tijdens het rijden. Niet veel, maar genoeg om de gewonnen efficiëntie van spiegels met minder weerstand weer ongedaan te maken.
Flutterbear zegt
Lol, misschien moeten ze dat belachelijk hyperscreen en de kermisverlichting er dan eerst uit halen.
Flutterbear zegt
“The side mirror comprises of 3% of the total frontal area of the Perodua Myvi. The removal of standard side mirrors reduces the total drag coefficient of the vehicle by 4.9%.”
Uit je eigen bron. Het volledige voertuig is zonder spiegels 5% efficiënter terwijl het maar 3% van het frontale oppervlakte in gebruik neemt. Mijn 25% was echter enkel van de luchtweerstand en niet de andere verliezen zoals rolweerstand. Jou 5% is van een grotere 100% dan mijn 25%.
CYBRTRK zegt
Hoe kom jij op de 25%? Zou daar graag een bron voor zien, lijkt mij nogal veel namelijk
karhengst zegt
Zelfs Hyundai geeft aan dat er slechts 3km aan range mee wordt gewonnen. Leuke tech maar absoluut niet het ei van Columbus.
De Ioniq 6 komt echter wel 50-100 km verder met dezelfde acculading dan de Ioniq 5.
En ook met het kiezen van een kleinere velgmaat, of aerodynamischerem velgen, win je significant meer.
berlinetta zegt
25%. Geloof je het zelf?
tjorque zegt
Hulde aan de EV!
racerx zegt
Ik ben absoluut geen SUV liefhebber, maar dat soort auto’s vind ik beter smoelen dan die afzichtelijke crossovers zoals de genoemde C4 X of dat andere lelijke ding dat verderop tussen de tekst is afgebeeld.
Kom eens met een fatsoenlijke EV station, tot die tijd is de kans dat ik EV ga rijden 0,00%.
mp014 zegt
Ik denk er precies zo over! Als Citroën denkt dat de SUV gaan verdwijnen zal het alvast niet door de EV van Citroën zijn! Als ik naar het EV aanbod kijk zie ik toch ook al een behoorlijk percentage aan eSUV, gewicht is al hoog dus scheelt niks en plek zat voor de batterijen, dus volgens mij zijn ze nog lang niet verdwenen. Bovendien zetten nu ook alle exclusieve merken in op SUV en eSUV, kijk bijvoorbeeld naar de Lotus.
Ik wacht ook nog even op een station 👍🏻
Is dat trouwens een DUC op je profiel foto?
racerx zegt
Good eye! Dat is inderdaad mijn Panigale V4 ;-)
mp014 zegt
Wauw! Sjiek ding hoor. Dan snap ik dat je hart sneller gaat kloppen van een Stelvio
mp014 zegt
Sorry ik verwissel de post even, geen Stelvio voor jou 😄
DeWitteCondor zegt
Inderdaad, vooral het gebrek aan stations is schrijnend. En er spelen ook wel andere zaken, zoals hoeveel mensen en spullen kun je kwijt in die wagen en wat is de luchtweerstand. Die C4X bijv heeft een vrij beperkte binnenruimte en een cw waarde van 0,29. Zo geweldig is dat ook allemaal niet. Onze Lexus RX (inderdaad, zo’n gehate container) zit op 0,32. Zo dramatisch is dat allemaal niet. Zelfs de LaRo Disco zit nu op 0,35. Zijn geen topwaarden maar het zijn ook geen rijdende frontale oppervlakken meer. En vooral onder de vloer van een SUV kun je wel fatsoenlijk je accupakket kwijt. Bij een station gaat dat helaas veelal ten koste van je laadruimte.
cloverleaf zegt
Ik ben voor het eerst in m’n leven in de markt voor een SUV (Stelvio). Loop dus een jaar of 5 achter. Toch begin ik meer en meer te neigen naar een E350d 4-matic station.
mp014 zegt
Stelvio koop je met je hart, ik zag gisteren weer een Q, heerlijk! Denk dan elke keer, die had ik moeten kopen maar dan ga ik nadenken…. en kom ik tot de conclusie dat mijn V90CC toch wel de betere auto is. Ik zie een station sowieso erg graag dus in jouw geval zou ik altijd voor de E350d gaan 😃
cloverleaf zegt
Ja die V90 vind ik van buiten dus een hele mooie auto. Maar van binnen niet mijn smaak, hetzelfde probleem heb ik bij BMW. En bij 30 a 35k per jaar wil ik wel een mooi interieur. Smaak is nou eenmaal zeer persoonlijk. Ik neig ook steeds meer naar de E350d moet ik zeggen. Is ook weinig mooi aanbod van de Stelvio Jtd Q4. Bijna allemaal zwart leer van binnen.
Flutterbear zegt
Zelf de V90 een tijde meegehad maar dat rijdt als een boot, als T8 wel een snelle boot maar kon daar niet aan wennen. Blij toen ik weer in mijn Golfje zat.
mp014 zegt
Haha ja dat is wel een beetje zo. Ik heb altijd bmw gereden en de stap naar Volvo was een die menig wenkbrauw in mijn vriendenkring deed fronsen. De Volvo zweeft lekker over de weg, ik word al wat ouder en ben dat strakke gedoe wel moe.
mp014 zegt
Ik moet zeggen dat er maar weinig auto’s zo mooi zijn van binnen als een MB. Nur dass beste he. Succes met keuze!
Wat vind je van de XC60 eigenlijk?
cloverleaf zegt
De XC60 heb ik ook naar gekeken maar vind ik de V90 toch wel mooier en daarnaast vind ik ze niet zo mooi van binnen. En m’n buurman heeft hem ook al en aangezien we maar 2 huizen in de straat hebben heeft dan de hele buurt een XC60 😉
racerx zegt
Die E350 klinkt als een heerlijke auto, alleen vanwege de motor zou ik het al doen. Lekker praktisch ook en een station smoelt wat mij betreft lekkerder dan een SUV (al vind ik de Stelvio best geslaagd).
cloverleaf zegt
Dat heb ik dus ook. Wat wel een voordeel is van de Stelvio is dat er binnen 10 jaar geen nieuw model van gaat komen. Je rijdt dus altijd het “nieuwste” model. Bij de E is dat niet zo.
racerx zegt
Klopt, maar persoonlijk geef ik daar weinig om. Als je daar gevoelig voor bent is dat wel een overweging inderdaad. Ik denk persoonlijk dat de E een veel fijnere, vlottere en ruimere auto is. Aangezien de Stelvio op een Giulia platform staat rijd je daarnaast een segment hoger in een E. Succes met kiezen!
cloverleaf zegt
Haha ja ik weet het. Maar kijk naar mijn nickname. Heb verscheidene Alfa’s gehad en ergens kriebelt het toch. Ik heb nooit iets gehad met Mercedes maar ik vind de nieuwere 3 en 5 allebei oersaai, met name van binnen en die E klasse is idd erg dik. Ik vrees dat ik voor de E ga!!!
DeWitteCondor zegt
Stelvio ook lang naar gekeken. Geweldige auto om te zien en te rijden. Uiteindelijk toch voor een andere wagen gekozen (lexus rx450h) vanwege verbruik, ruimte achterbank en de rust aan boord. De Stelvio doet toch al gauw 1 op 9 waar ik 1 op 14 met de Lexus redt. Het moet qua design wel je smaak zijn natuurlijk. Nogal een expressieve auto.
cloverleaf zegt
Zou sowieso een jtd worden. Die rijdt vrij zuunig.
DeWitteCondor zegt
Dat is waar. Ik was niet in de markt voor diesel. Hopelijk ga je voor de Stelvio, ik vind het een schitterende wagen.
alfagtv6 zegt
Makkelijk praten van Citroen en ergens zit er natuurlijk wat in. Maar dat merk is nog maar een schim van wat het ooit geweest is. Als ik een DS of CX zie denk ik altijd weer hoe heeft dat zo fout kunnen gaan. Zolang de consument een SUV wil zullen merken het blijven aanbieden. Vraag en aanbod. En ik krijg nou niet het idee dat de consument warm wordt van de c4-X en gelijken.
Gulli zegt
Ik heb een eNiro, had liever een eCeed gehad als die er was geweest.
Ben inmiddels op zoek naar een nieuwe leaseauto en in het aanbod (serieuze) EV, komt het neer op een iX1 (heb liever een 1-serie EV), een Q4 etron (heb liever een A3 etron) of een XC40 recharge (heb liever een C30/V40 recharge).
Helaas bestaan van alle varianten de hatchback versies (nog) niet dus zal ik weer aan die onzalige SUV/Crossover vorm moeten. Nee ik hoef geen Tesla.
berlinetta zegt
Maar waarom lease je dan niet een van de auto’s die je noemt en wel mooi vindt? Of is het beleid van je werkgever dat het per se een EV moet zijn?
Flutterbear zegt
Is dit reclame voor Tesla? De Model Y is lichter, efficienter en groter dan de i4. Het verschil met de Model 3 is trouwens niet zo groot dat ik SUV’s zie uitsterven. SUV’s zullen echter steeds meer richting de X6 look gaan.
racerx zegt
Ondanks dat de grille van de i4 niet briljant is: naast de door jou genoemde aspecten vind ik de Model Y ook vele malen lelijker dan de i4… Lever ik met liefde wat range en ruimte voor in.
Flutterbear zegt
Is dit reclame voor Tesla? De Model Y is lichter, efficienter en groter dan de i4. Het verschil met de Model 3 is trouwens niet zo groot dat ik SUV’s zie uitsterven. SUV’s zullen echter steeds meer richting de X6 look gaan.
flyerbunch zegt
Ik denk dat we z’n uitspraak een beetje moeten nuanceren over z’n wensen en z’n visie. Momenteel worden er al EV SUV’s of cross-overs uitgebracht en de range is iets minder slecht mss, maar de verkopen daarvoor niet perse. Die Amerikaanse pickup trucks (zijn ondertussen ook EV) zijn in mijn ogen nog veel gevaarlijker, maar goed.. ik zie ze nog niet zo snel verdwijnen ook al omdat niet iedereen in dezelfde eenheidsworst wilt rijden met Tesla lijnen omdat deze zo efficiënt is. Eventjes terug kwam het nieuws van een Chinees met 140kWh batterij met meer dan 1000km range (in theorie). Als deze dan nog eens met solid state technology of andere toekomstige geavanceerde batterij technologie wordt gemaakt lijken me dit veel aannames en veel blah blah. De man heeft het gewoon niet op SUV simpel.
pomoek zegt
Ik vraag het mij af. In de vs is het aantal suv en pickups bizar hoog.
Friez zegt
Je kunt dan toch het zelfde zeggen over ICE SUV’s? Een G-Klasse rijdt nu ook 1 op 5 en een E-Klasse Combi is in dat opzicht ook veel zuiniger. Als de laad- en accutechniek zich blijven ontwikkelen, dan hebben EV SUV’s een prima bestaansrecht.
audirs3 zegt
Helemaal mee eens. En dat beetje verlies aan bereik is ook niet heel erg boeiend, het is voor dagelijks gebruik toch al meer dan voldoende in de meeste nieuwe EV’s
Flutterbear zegt
Die extra paar kilometer bereik kosten enorm veel gewicht in een EV terwijl in een brandstofauto je net zo makkelijk 80 liter meeneemt als 60 liter.
Het extra gewicht heeft ook weer invloed op de efficiëncy en daarom ook op weer je laadsnelheid.
ericc zegt
Van mij mogen beide verdwijnen. SUV en EV!
Richmond zegt
Heb jij pech dat gaat niet gebeuren
mashell zegt
Driedeurs modellen sterven uit, coupes sterven uit, cabrios sterven uit, sedans sterven uit dan is het niet onlogisch om te stellen dat als volgende ook de stationwagons uitsterven en alleen de SUV en crossover modellen uitsterven.
schuimbekje3 zegt
ik hoop het niet, al die CW waarde huggers rijden als een badmintonshuttle, zodra de wind van opzij komt ben je de hele tijd bezig de auto rechtuit te laten rijden en met een constante snelheid. beetje zoals de eerste priussen.. wat een drama om daar lange afstanden mee te rijden als het waaide.. zeker als je gewend ben om corrigerend te sturen.. (bij bijv achterwiel en 4×4 aangedreven voertuigen).
met de prius, model x en mercedes b was ik doodmoe bij de duitse grens, terwijl ik met de outback, 450h, lc120 en disco gewoon in malmo fris uit stap voor de eerste tankbeurt.
slowland zegt
SUV’s gaan helemaaal niet uitsterven meneer Cobee!
Daat jullie daar in Europa alleen maar asfalt wegen hebben en 2 cm sneeuw per jaar, dan moet je even naar de andere kant vaan de oceaan komen.
Hij mag mij dan even uitleggen hoe ik met een sedan door de sneeuw moet. En nee, niet een beetje maar een winter van een maand of 5 met constant minimaal 6 tot 10 cm sneeuw op de weg……
Veel succes met je FWD lage autootje….
gezondverstand zegt
Wat zijn die Citroëns hierboven lelijk zeg.
Dan toch liever een SUV ondanks mindere actieradius