Volkswagen Golf GTD lift: strakgetrokken Diesel Dampf

Auteur: , 56 Reacties

Het kon natuurlijk niet uitblijven, na de gelifte GTI is er nu ook een nieuwe(re) GTD.

Het was in de vroege jaren ’80 een slimme zet van Volkswagen om de drie letters GTD te introduceren op de Golf I. Tot dat moment hadden diesels een slechte reputatie bij het volk. Ze waren traag en de uitlaatgassen stonken. Zelfontbranders hoorden eigenlijk alleen thuis in tractors en trucks. Volkswagen had echter grootse plannen voor personenwagens op diesel en het sportieve imago van de GTI aan een Golf op diesel hangen was wat dat betreft een meesterzet.

Er volgden hoogtijdagen waar je status in het verkeer afhankelijk was van de hoeveelheid rode letters die je achterop jouw Golf TDI had. Had je géén rood lettertje was je een stakker met 90 pk. Een rode I was goed voor 110 pk. Bij een rode D en een rode I had je al 130 pk. Maar met drie rode letters was je pas echt de man: met 150 pk was die letterlijk even krachtig als de toenmalige GTI. Daarbij had je uiteraard veel meer Nm’s tot je beschikking.

Enfin, dat was alweer drie generaties geleden. We weten wat er gebeurd is in de tussentijd. Het leergeld daarvoor is zo goed als betaald, dus we kunnen nu weer als vanouds vlammen met de TDI’s. Met trots presenteert Volkswagen dan ook de gelifte Golf GTD.

Technisch is zo op het oog niet veel veranderd, onder de kap huist nog steeds een 2.0 TDI met 184 pk en 380 Nm. Nieuw is wel de 7-traps DSG die je krijgt in plaats van de oude 6-traps variant als je geen koppelingspedaal wil hebben. Maar de opgegeven sprinttijd van nul-naar-honderd verandert daarmee niet, die stopwatch blijft steken op 7,5 seconden.

Optisch zijn er wel de nodige veranderingen. Het recept blijft gelijk: de Golf GTD lijkt op een GTI, maar dan met chroomkleurige details daar waar de GTI rode details heeft. In mijn ogen een bonuspuntje van de GTD boven de GTI is de dubbele eindpijp aan één kant van de auto. Wat mij betreft een veel mooiere optie dan de enkele pijpen aan beide kanten die de GTI al enige tijd (ont)sieren. In maart staat de GTD bij de dealers.



56 reacties

Logo,s verkopen kunnen die Duitsers wel ..

Mwah .. verhuren dan natuurlijk ..
Hmmm liever een GTE dan.
@airc: Liever geen een van beide
@kennone: ga eens in een GTE rijden. Je zal verbaasd zijn.
@airc: ja van het onderstuur. En het nep geluid.

Net als de passat die schreeuwt om een 4-motion systeem
@dirkiii: Dus dat. Heb zo’n ding in de regen gereden en dan is het echt geen bochtenridder.. De GTD heeft dat na mijn idee minder maar de beste optie lijkt mij dan de GTI. Of gewoon een ander merk??
@kennone: ik gaf de GTE als optie omdat die zakelijk nog interessant is net als de GTD. Een GTI is dat veel minder. Natuurlijk is er wat onderstuur maar dat hebben bijna alle voorwiel aangedreven auto’s. En ja in de regen is het geen held. Maar de voordelen tov de nadelen (bijtelling en opties) maken de GTE zakelijk gezien een betere keuze denk ik.
@airc: daar heb je gelijk in.
@airc: Toevallig heb ik pas een GTE gereden en in een rechte lijn wil het nog best. Maar neem je een scherpe oprit met 80, dan voel je -met ESP aan- de voorbanden krabbelen (tenminste, als je dat gevoel hebt). En ik vind de DSG niet eens zo heel erg snel.
@dare2think: ik heb een GTE een vriend van mij een GTD hij wilde er ook niks van weten. Totdat hij laatst mijn auto een weekend mee had, toen was hij wel overtuigd. Hij heeft inderdaad wel wat onderstuur, maar als je kan rijden voel je dat goed aan en heb je nergens last van. En met 80 een snelweg oprit op is een beetje overdreven hé….
@airc: wat verbaasd jou dan eigenlijk? Het lompe wanneer je een bocht ingaat? De leds onder de koplampen die zo uit een vehicle konden zijn van een marvel stripboek? Of de 0-100 7,6sec acceleratie tijd wat je met een mini cooper 100kw 3 cil al met gemak bijhoud? Ik ben benieuwd…
@vagtroep: met zo’n naam heeft het geen zin om inhoudelijk een discussie te voeren over iets van VAG.
@airc: ow vind je? Ik vind het wel een heel toepasselijk naam voor jullie fanboys van plastic autootjes die wannabe premium willen doen.
@vagtroep: zeker nog nooit in een GTE gereden?
@inbedrijf: absoluut niet nee, wel een 7. GTI 230 pk dat als testrit voor aanschaf, ging wel leuk door de bochten maar voor de rest niks bijzonders, kom mij nou niet vertellen dat een GTE leuker rijd als een GTI wat in jou beleveing absoluut zo kan zijn maar in de mijnes niet.
@vagtroep: ik zeg helemaal niks. Maar jou dagelijkse wagen is een Ferrari, Porsche of Lamborghini? Of toch een oersaaie Peugeot, Renault of Citroën. Die niet in de buurt komen van een GTE, GTI of GTD. Maar volgens jou klopt dat natuurlijk niet…. ga met je geschreeuw lekker verder op GeenStijl.
@inbedrijf: ten eerste, je doet heel denigrerend over franse autootjes alsof vag zoveel betrouwbaarder is?! Ten tweede, Vag is niks meer dan een oplichters concern die het niet schroomt om klanten uit te kleden met vinkjes die standaard zijn op die o zo niet duitse Fransoosjes waar jij op neerkijkt! En ten derde GOD THANKS, rijd ik een Bmw 125i F20 met een Hartge kuurtje. Dus please dude, enjoy uw GTE!
@vagtroep: toch grappig dat je al dat negatieve over Franse auto’s uit mijn comment haalt….. maar fijn dat jij deze keuze hebt gemaakt om in een BMW 1 te gaan rijden. Ik neem aan dat je geen opties hebt aangevinkt? Misschien had je dan beter voor een fransoos kunnen kiezen, of wacht misschien wel voor VW. Want laten we eerlijk zijn in een BMW krijg je niks standaard.
@inbedrijf: Peugeot 208 GTI by Peugeot sport rijdt rondjes om jou GTE.
@atrak: oh vast, maar de verkoop aantallen zijn er niet naar. Basis begint namelijk 43.000 en dan moet je de armsteun nog als optie aanvinken. En dat is voor een Peugeot tot best sterk aan de prijs.
@inbedrijf: Gelukkig rijd jij een zeer spannende Golf GTE en niet een oersaaie Megane RS.
lamp/gril/lamp en 3 openingen onderin de neus: check. Waarom staat er uberhaupt nog een merkembleem op de auto vraag je je af.
@john4545: Je zit er echt mee he? Slaap je nog wel goed?
@545e60: Ja boe mooie autos met eigen gezicht! Yay allemaal hetzelfde!
@john4545: ben ook aan het wachten op de eerste auto zonder lampen *zucht*
@nasty: ”Vrugah” had je autos met veel meer originele configuraties. Veel meer vormen, en veel meer ruimte tussen gril en koplampen. Nu is alles hetzelfde.
Blijft een dijk van een wagen.
Doe maar eentje. Ziet er prima uit eigenlijk, ondanks dat ik geen fan ben van eenheidsworst.

Het liefst zie ik in deze klasse echter een A3 met dezelfde motor en vierwielaandrijving.
@granlusso: joh een adrie das lekker onderscheidend!
@taxman: Klopt, is het ook niet ;)
@taxman: Hoeft ook niet, maar rijdt wel beter :)
Nu maar hopen voor VW dat de dieselmarkt niet zal gaan instorten. Dan heb je wél iets unieks…
Blijft een lekkere bak, jammer dat die erg duur is. Zeker met opties zit je zo op de 50 mille.
Zoals je zelf al zegt, de uitlaten vind ik bij de GTD ook fraaier. Net als de grijze accenten t.o.v. de rode.
Met veel plezier in een Golf 6 GTD gereden voor dik een jaar. Toen werd die gestolen, evenals die van mijn overbuurman een maand later. Dievenmagneet helaas. Dat zal met deze vrees ik ook wel zo zijn.
De nieuwere gtd’s begin ik steeds meer te waarderen. Ziet erg strak uit!
Gaap, volgende…
Waar blijft de ook 4motion versie …
Die 240pk diesel van de Passat in een Golf Variant met 4motion zou pas echt vet zijn. Golf RD of zo..
Wat is het verbruik dan?hoger of lager?
@mpowerm3: ik denk eerder reëler ;-)
Deze Golf zal een leuk aantal kilometers op zijn tank kunnen rijden. Zat net dat Eneco filmpje te kijken met die Tesla echt hopeloos zeg zo’n elektrische auto nu nog! Om de 200 km stoppen en bij heel koud weer schijnt het zo te zijn dat je nog maar 1/3 van wat je normaal maximaal kunt rijden gaat halen!

Ciao

Squadra
@Squadra: de range van tesla is prima. Het rijdt alleen anders (moet je van houden), ze zijn nog véél te duur en het ergste is: je verandert spontaan in een extremistische teslamiet. Bij het muskendom is alles wat Elon Musk zegt heilig en ontegenzeggelijk de waarheid. Heel irritant voor een ongelovige.
Een rode D en I had je ook met 115 pk, niet alleen 130
@witte911: klopt. Eigenlijk was de letterkleur indeling meer op koppel dan op vermogen. Maar VW heeft er gewoon een rommeltje van gemaakt.
Ik wil wel zo’n kekke dieselstoker!
Waarom niet de 190pk zoals in bijv. Superb? Is ook beter qua CO2
De golf is een enorm goede auto weinig auto’s uit het segment waar toe de golf behoort doet het zo goed als de golf. Ik heb heel lang zelf een golf (7) 1.2 tsi met dsg gehad en dat was een waar genot om mee op pad te zijn. Moet wel zeggen had alle opties die je kunt krijgen op de auto.
@arias12: Hey psssst dit is autoblog daar hoor je het niet op te nemen voor VAG en zeker niet voor een golf…
Ook al heb je gelijk.
@airc: echt he hahaha maar toch doe ik vind dat je ook wel de goede dingen mag benoemen
@airc: het zit wel diep bij jou he? Dat vag niet word gewaardeerd omdat mensen heel veel problemen met deze concern hebben?
@vagtroep: gezien jouw naam, zit het bij jou dieper met ‘deze’
Nee bedankt. Hoewel dikke diesels mij wel aanspreken
Ik vind het jammer dat de GTD juist de uitlaateindstukken links heeft in plaats van de heilige wetten van de symetrie te volgen zoals de GTI wel doet. Dat ook de kleur accepten in het saaie grijs zijn in plaats van het frisse rood maakt dat de GTD voor mij meer een gewone Golf is dan een GTI zusje.
Het enige wat mij opvalt is DSG-7. Wie kan mij er meer over vertellen? Is dat de versie uit de RS3 of dat broddelding met de droge koppeling?
Stond in 2015 voor een GTD maar door de matige inruil is het destijds een Cooper SD geworden. Nog geen seconde spijt eerlijk gezegd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).