• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf GTD Variant is officieel

Auteur: ricardo, gepost 29 januari 2015 om 11:26 – 43 Reacties

Afbeelding Volkswagen Golf GTD Variant is officieelAfbeelding Volkswagen Golf GTD Variant is officieel

Volkswagen Golf GTD
Het gaat nog eens druk worden met automeetings op de parking van IKEA. Na de Golf R Variant is het nu de beurt aan een potente zelfontbrander.

De GTI in dieselvorm is door Volkswagen doorvertaald naar de station-uitvoering. Onder de kap is de krachtbron identiek aan de hatchback-versie. Een 2.0-liter viercilinder TDI met 184PS en 380 Nm aan koppel, dat beschikbaar is tussen de 1.750 en 3.250 tpm. Met deze specs sprint de Golf GTD Variant in 7,9 tellen naar de 100 km/u. Een minimale 0,4 seconden langzamer dan de reguliere GTD. Het verbruik (gecombineerd) komt uit op 4.4 l/100 km. Bij de hatch ligt dat op 4.2 l/100 km.

De GTD onderscheidt zich van de reguliere Variant met andere bumpers en een grille met honinggraatstructuur. Ook de achterlichten zijn een tint donkerder en de wielkasten zijn gevuld met 17-inch Curitiba-velgen. De dakrailing is verder in het zwart gestoken en de auto ligt dankzij een sportonderstel 15 mm lager. Binnenin wordt gestrooid met aluminium pedalen, leer + aluminium op het stuurwiel, een golfbal als pookknop en verlichte dorpels.

Op de autoshow van Genéve wordt dit dieselbommetje begin maart geïntroduceerd, waarna hij in april/mei bij de dealer komt te staan. In Nederland is ‘ie vanaf volgende maand te bestellen. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Golf 8 R Variant Nürburgring
    Volkswagen Golf 8 R Variant knalt over de 'Ring [video]
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • ABT Golf R
    ABT Golf R is een absoluut bommetje

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geneve-2015, golf, golf-7, gtd, variant, Volkswagen

Vorig bericht: « ‘Schaf voorrang van rechts af’
Volgend bericht: Spyker herrijst uit de dood! Rechter draait faillissement terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. dimi zegt

    29 januari 2015 om 11:32

    Dik hok.

    Ik wil deze zien in een dubbeltest met de Focus ST Diesel. Regel het Autoblog!

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      29 januari 2015 om 12:05

      @dimi: Roy van Autoweek heeft dat eigenlijk al aangegeven dat de Ford veel beter/leuker is als de VW omdat de Ford net zo als de benzine versie rijdt en de GTD niet als de GTI maar neemt niet weg dat ik ook nog wel graag een test van Autoblog zie natuurlijk ;)

      Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        29 januari 2015 om 14:28

        @Flamingo: ik heb anders een GTI7 gehad en nu een GTD7. Behalve dat je merkt dat de GTD in de neus wat zwaarder is, rijden ze gelijkwaardig.

        Login om te reageren
    • edgaar zegt

      29 januari 2015 om 12:29

      @dimi: @autoblog

      Login om te reageren
    • legoblokje zegt

      29 januari 2015 om 14:34

      @dimi: Ik zeg triotest!!

      Doe de Peugeot 308 GT SW Diesel er maar bij dan, ook 180 peekaatjes…

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        30 januari 2015 om 10:22

        @legoblokje: ik zeg quadrupeltest: doe de octavia RS er ook nog bij ;)

        Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    29 januari 2015 om 11:41

    Gaan inderdaad leuke Ikea meetingen worden het al die snelle diesels. Vergeet ook de focus st niet

    Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    29 januari 2015 om 11:44

    Op zich dik, maar konden ze niet iets meer dan 184pk? Niet dat het weinig is, maar om voor 184 paardjes zulke bumpers erop te schroeven…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      29 januari 2015 om 11:59

      @gtwillem: En 17″ eronder is nu ook niet echt wereldschokkend.19″ is tegenwoordig echt niet te groot en blijft nog comfortabel ook.Maar dat zal wel met het label te maken hebben.Voor de rest is ie inderdaad dik.

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        29 januari 2015 om 12:39

        @sydney: hoe groter je velgen, hoe langzamer je auto accelereert.

        Login om te reageren
      • Pallas zegt

        29 januari 2015 om 12:55

        @sydney: 19inch comfortabel? Lijkt er op dat het collectieve referentiekader de afgelopen jaren flink verschoven is.
        15inch 4 life! !

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          29 januari 2015 om 13:46

          @Pallas: M’n moeder rijdt in een keurige Astra met 19″ af fabriek.Super comfortabele auto.M’n broer reed tot voor kort in een Insignia met ’20 af fabriek.Geen centje pijn.Rijdt nu weer Astra Tourer met standaard 19″ Fijne auto.Die grote wielkasten van tegenwoordig moeten wel lekker gevuld worden.Alleen ff oppassen bij stoeprandjes..

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            29 januari 2015 om 14:36

            @sydney: ik weet zeker dat de Astra met kleinere (lees lichtere) velgen een stuk beter rijdt.

            Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        29 januari 2015 om 18:37

        @sydney: volgens mij kan je de opel adam zelfs met 18 inch bestellen

        Login om te reageren
    • begbers zegt

      29 januari 2015 om 12:48

      @gtwillem: Oogt juist lekker toch die bumpers. Ze doen precies wat audi niet doet. Een nieuwe audi S6 is een A6 met andere pijpjes. Veels te saai.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        29 januari 2015 om 14:43

        @begbers: Dat is precies waarom ik liever een S6 (of S4 of S3) heb: niet opvallend, wel snel!

        Login om te reageren
        • begbers zegt

          29 januari 2015 om 15:13

          @gtwillem: Ik heb je door ouwe sleepert!

          Login om te reageren
  4. dameister zegt

    29 januari 2015 om 11:48

    Prima wagen! Ziet er in ieder geval een stuk aantrekkelijker uit dan de nieuwe Passat. Dan heb ik het ook over de normale golf variant

    Login om te reageren
  5. drugsrunner zegt

    29 januari 2015 om 11:54

    Weet je wat ook officieel is? Dhr Muller heeft het voor elkaar gekregen om het faillissement terug te draaien. Spyker is officieel back in ‘business’. Hahahaha

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      29 januari 2015 om 12:03

      @drugsrunner: dus een bedrijf wat niks doet, behalve verhalen en plaatjes de wereld in slingeren, gaat daar nog even mee verder. Jippie.

      Login om te reageren
  6. Tonnie zegt

    29 januari 2015 om 12:02

    Voor een volkswagen best dik. Maar blijft toch redelijk saai..

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    29 januari 2015 om 12:13

    Vind de specs niet echt indrukwekkend om eerlijk te zijn. Bij de Ford ook al niet.

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    29 januari 2015 om 12:39

    Oplichters! Pure misbruik van het GTI label.

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      29 januari 2015 om 15:53

      @clarkson: net zoals BMW het doet met haar M-label op de M performance modellen en sinds kort ook AMG met de ‘Sport’ modellen. Het gaat vooral om marketing met die namen. Slimme truc op zich

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        29 januari 2015 om 19:49

        @agarde: ze zien bij Audi dat het werkt en dat mensen grof willen betalen voor de looks. Dat het vervolgens niet vooruit komt is bijzaak.

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    29 januari 2015 om 12:51

    Leuke bak, maar is dit echt een GTD? Ik vindt GTD sowieso een beetj een vaag label. Het is een dikke diesel met een iets scherper onderstel, maar lang geen GTI. Desondanks lijkt het me een leuke papa auto.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 januari 2015 om 13:08

      @dutchdriftking: Een GTD is geen GTI. Nee, dat heb je inderdaad goed gezien.

      Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    29 januari 2015 om 13:06

    Eigenlijk zou hier natuurlijk de biturbo TDI van de Passat in moeten. Eigenlijk moet zo’n vlotte diesel meer dan 200pk hebben. 180pk haal je ook al door je standaard diesel een beetje te kietelen.

    Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      29 januari 2015 om 13:08

      @trustmeiamanengineer: en deze kietel je zonder problemen naar 220pk.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        29 januari 2015 om 14:28

        @TDI-goeroe: 240pk zelfs.

        Hoorde dat het hetzelfde blok is als die van de passat bi-turbo tdi.

        Login om te reageren
  11. Pallas zegt

    29 januari 2015 om 13:28

    Zal ik weer gaan zeuren of de gebrekkige comment – functionaliteit van de app?
    Nee Pallas, denk aan je bloeddruk, er is meer in het leven dan een waardeloze applicatie van een verder reuzeleuk blog.

    Login om te reageren
  12. Jetlag zegt

    29 januari 2015 om 13:40

    Wat is een honinggraatstructuur? ;-)

    O.T.
    Wat die kleine aanpassingen voor impact hebben, zeg!? Ik vind de auto er erg lekker uitzien. Misschien zelfs iets mooier dan de R…
    Zet ‘m maar voor m’n deur!

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      29 januari 2015 om 17:35

      @jetlag: honingraatstructuur zijn de 6hoeken in de grill ;)

      Login om te reageren
      • Jetlag zegt

        30 januari 2015 om 00:27

        @bierbuik: Dat weet ik, maar een honingGraat ken ik niet… ;-)

        Login om te reageren
  13. dubcars zegt

    29 januari 2015 om 13:46

    De Focus ST diesel heeft concurrentie

    Login om te reageren
  14. peke zegt

    29 januari 2015 om 14:36

    Heerlijk, ben al gek op de reguliere gtd, en een variant is ook leuk:) Fan van de snelle ‘gezinsdiesels.’ !!!

    Login om te reageren
  15. redneckdarian zegt

    29 januari 2015 om 15:18

    Hij ziet er wel erg laag uit voor een standaard vw

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 januari 2015 om 17:23

      @redneckdarian:
      Spanbanden alert…?

      Login om te reageren
  16. casperfcb zegt

    29 januari 2015 om 17:12

    Gte is ook heel rap

    Login om te reageren
  17. purepet9000 zegt

    29 januari 2015 om 20:02

    Lijkt alsof hij een Airride heeft.

    Login om te reageren
  18. kisman zegt

    29 januari 2015 om 20:06

    Wordt nu dan ook tijd voor een GTE als Variant

    Login om te reageren
  19. gumball3k zegt

    29 januari 2015 om 20:16

    Mooi ding! Al vind ik een A6 of een A4 mooier, maar dat zijn dan ook andere prijzen.

    Login om te reageren
  20. luuktb zegt

    30 januari 2015 om 22:39

    Het blijft een te kleine passat

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North