Het gaat nog eens druk worden met automeetings op de parking van IKEA. Na de Golf R Variant is het nu de beurt aan een potente zelfontbrander.
De GTI in dieselvorm is door Volkswagen doorvertaald naar de station-uitvoering. Onder de kap is de krachtbron identiek aan de hatchback-versie. Een 2.0-liter viercilinder TDI met 184PS en 380 Nm aan koppel, dat beschikbaar is tussen de 1.750 en 3.250 tpm. Met deze specs sprint de Golf GTD Variant in 7,9 tellen naar de 100 km/u. Een minimale 0,4 seconden langzamer dan de reguliere GTD. Het verbruik (gecombineerd) komt uit op 4.4 l/100 km. Bij de hatch ligt dat op 4.2 l/100 km.
De GTD onderscheidt zich van de reguliere Variant met andere bumpers en een grille met honinggraatstructuur. Ook de achterlichten zijn een tint donkerder en de wielkasten zijn gevuld met 17-inch Curitiba-velgen. De dakrailing is verder in het zwart gestoken en de auto ligt dankzij een sportonderstel 15 mm lager. Binnenin wordt gestrooid met aluminium pedalen, leer + aluminium op het stuurwiel, een golfbal als pookknop en verlichte dorpels.
Op de autoshow van Genéve wordt dit dieselbommetje begin maart geïntroduceerd, waarna hij in april/mei bij de dealer komt te staan. In Nederland is ‘ie vanaf volgende maand te bestellen. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Dik hok.
Ik wil deze zien in een dubbeltest met de Focus ST Diesel. Regel het Autoblog!
@dimi: Roy van Autoweek heeft dat eigenlijk al aangegeven dat de Ford veel beter/leuker is als de VW omdat de Ford net zo als de benzine versie rijdt en de GTD niet als de GTI maar neemt niet weg dat ik ook nog wel graag een test van Autoblog zie natuurlijk ;)
@Flamingo: ik heb anders een GTI7 gehad en nu een GTD7. Behalve dat je merkt dat de GTD in de neus wat zwaarder is, rijden ze gelijkwaardig.
@dimi: @autoblog
@dimi: Ik zeg triotest!!
Doe de Peugeot 308 GT SW Diesel er maar bij dan, ook 180 peekaatjes…
@legoblokje: ik zeg quadrupeltest: doe de octavia RS er ook nog bij ;)
Gaan inderdaad leuke Ikea meetingen worden het al die snelle diesels. Vergeet ook de focus st niet
Op zich dik, maar konden ze niet iets meer dan 184pk? Niet dat het weinig is, maar om voor 184 paardjes zulke bumpers erop te schroeven…
@gtwillem: En 17″ eronder is nu ook niet echt wereldschokkend.19″ is tegenwoordig echt niet te groot en blijft nog comfortabel ook.Maar dat zal wel met het label te maken hebben.Voor de rest is ie inderdaad dik.
@sydney: hoe groter je velgen, hoe langzamer je auto accelereert.
@sydney: 19inch comfortabel? Lijkt er op dat het collectieve referentiekader de afgelopen jaren flink verschoven is.
15inch 4 life! !
@Pallas: M’n moeder rijdt in een keurige Astra met 19″ af fabriek.Super comfortabele auto.M’n broer reed tot voor kort in een Insignia met ’20 af fabriek.Geen centje pijn.Rijdt nu weer Astra Tourer met standaard 19″ Fijne auto.Die grote wielkasten van tegenwoordig moeten wel lekker gevuld worden.Alleen ff oppassen bij stoeprandjes..
@sydney: ik weet zeker dat de Astra met kleinere (lees lichtere) velgen een stuk beter rijdt.
@sydney: volgens mij kan je de opel adam zelfs met 18 inch bestellen
@gtwillem: Oogt juist lekker toch die bumpers. Ze doen precies wat audi niet doet. Een nieuwe audi S6 is een A6 met andere pijpjes. Veels te saai.
@begbers: Dat is precies waarom ik liever een S6 (of S4 of S3) heb: niet opvallend, wel snel!
@gtwillem: Ik heb je door ouwe sleepert!
Prima wagen! Ziet er in ieder geval een stuk aantrekkelijker uit dan de nieuwe Passat. Dan heb ik het ook over de normale golf variant
Weet je wat ook officieel is? Dhr Muller heeft het voor elkaar gekregen om het faillissement terug te draaien. Spyker is officieel back in ‘business’. Hahahaha
@drugsrunner: dus een bedrijf wat niks doet, behalve verhalen en plaatjes de wereld in slingeren, gaat daar nog even mee verder. Jippie.
Voor een volkswagen best dik. Maar blijft toch redelijk saai..
Vind de specs niet echt indrukwekkend om eerlijk te zijn. Bij de Ford ook al niet.
Oplichters! Pure misbruik van het GTI label.
@clarkson: net zoals BMW het doet met haar M-label op de M performance modellen en sinds kort ook AMG met de ‘Sport’ modellen. Het gaat vooral om marketing met die namen. Slimme truc op zich
@agarde: ze zien bij Audi dat het werkt en dat mensen grof willen betalen voor de looks. Dat het vervolgens niet vooruit komt is bijzaak.
Leuke bak, maar is dit echt een GTD? Ik vindt GTD sowieso een beetj een vaag label. Het is een dikke diesel met een iets scherper onderstel, maar lang geen GTI. Desondanks lijkt het me een leuke papa auto.
@dutchdriftking: Een GTD is geen GTI. Nee, dat heb je inderdaad goed gezien.
Eigenlijk zou hier natuurlijk de biturbo TDI van de Passat in moeten. Eigenlijk moet zo’n vlotte diesel meer dan 200pk hebben. 180pk haal je ook al door je standaard diesel een beetje te kietelen.
@trustmeiamanengineer: en deze kietel je zonder problemen naar 220pk.
@TDI-goeroe: 240pk zelfs.
Hoorde dat het hetzelfde blok is als die van de passat bi-turbo tdi.
Zal ik weer gaan zeuren of de gebrekkige comment – functionaliteit van de app?
Nee Pallas, denk aan je bloeddruk, er is meer in het leven dan een waardeloze applicatie van een verder reuzeleuk blog.
Wat is een honinggraatstructuur? ;-)
O.T.
Wat die kleine aanpassingen voor impact hebben, zeg!? Ik vind de auto er erg lekker uitzien. Misschien zelfs iets mooier dan de R…
Zet ‘m maar voor m’n deur!
@jetlag: honingraatstructuur zijn de 6hoeken in de grill ;)
@bierbuik: Dat weet ik, maar een honingGraat ken ik niet… ;-)
De Focus ST diesel heeft concurrentie
Heerlijk, ben al gek op de reguliere gtd, en een variant is ook leuk:) Fan van de snelle ‘gezinsdiesels.’ !!!
Hij ziet er wel erg laag uit voor een standaard vw
@redneckdarian:
Spanbanden alert…?
Gte is ook heel rap
Lijkt alsof hij een Airride heeft.
Wordt nu dan ook tijd voor een GTE als Variant
Mooi ding! Al vind ik een A6 of een A4 mooier, maar dat zijn dan ook andere prijzen.
Het blijft een te kleine passat