De overeenkomst tussen een pak melk en de nieuwe motor van de Volkswagen Golf? Ze hebben allebei 1 liter aan inhoud. Melk is de witte motor, maar hoeveel pk die motor heeft, lees je na de breek.
Lang verwacht en nu toch gekomen. Je kunt per direct naar de dealer stappen voor een Volkswagen Golf, Golf Variant of Golf Sportsvan met de nieuwe 1.0 TSI in het vooronder. Dankzij een turbo en directe brandstofinspuiting levert het blokje 115 pk en 200 Nm. Dat is nog niet zoveel als Ford maximaal uit haar 1-liter driecilinder peutert. In de Ford Fiesta Red/Black Edition, komt het blok tot 140 pk en 210 Nm. Downsizing is soms zo erg nog niet.
De belangrijkste reden om te gaan downsizen, is natuurlijk het reduceren de uitstoot. De 1.0 TSI braakt in de Golf en de Golf Variant 99 gram CO2 per kilometer uit en is daarmee goed voor 20 procent bijtelling. In de Golf Sportsvan komt de driepitter tot 105 gram CO2 per km, maar ook dat is nog altijd ruimschoots voldoende voor 5 procent minder bijtelling. Ook een DSG-automaat (meerprijs 2500 euro) brengt daar bij geen van de drie uitvoeringen verandering in.
Wil dat nog een beetje, een Golf met driepitter? In de vijfdeurs Golf duurt het sprintje naar 100 km/u 9.7 seconden en bedraagt de top 204 km/u. Goed, heel spectaculair is het niet, maar wie had ooit gedacht dat een dergelijk kleine driecilinder een C-segmenter aan dat soort prestaties zou helpen?
Golf Trendline 1.0 TSI BlueMotion (5d) | 22.590 euro |
Golf Comfortline 1.0 TSI BlueMotion (5d) | 24.050 euro |
Golf Variant Trendline 1.0 TSI BlueMotion | 23.450 euro |
Golf Variant Comfortline 1.0 TSI BlueMotion | 25.190 euro |
Golf Sportsvan Trendline 1.0 TSI BlueMotion | 25.490 euro |
Golf Sportsvan Comfortline 1.0 TSI BlueMotion | 27.190 euro |
dit kan toch nooit lang goed gaan, zeker niet met een leasepik achter het stuur die overal vollebak weg rijdt
@depsycholoog: je weet het nogal goed. Doet je naam eer aan!
@jopio: hij heeft gelijk. Dat wordt turbo’s klappen. Koud wegblazen,doortrappen enz en dat alles met de 1 liter 3 cilinder. Ik voorzie ook problemen
@rolov: Ik ken zat leaserijders die wel netjes met hun spullen omgaan. Jammer dat er op deze manier gegeneraliseerd wordt
@jopio: jammer dat jij je het zo aantrekt. Als dat wordt gezegd betekent niet dat We alle leaserijders bedoelen. Maar gewoon degene die niet voorzichtig zijn en dat zijn er ook een hoop. Dus denk om je hart want jij of je vader zorgt waarschijnlijk heel goed voor zijn lease volkswagen. Dit begint op een andere discussie te lijken zeg….
@rolov: moet je nagaan; zowel ik als mijn vader heeft geen lease auto.
@rolov: hoezo zo aantrekt? Je roept zelf dat het turbo’s klappen word omdat leaserijder debiel rijden. Een ander zegt dat niet alle leaserijders dat doen en jij gaat gelijk in verweer dat dat niet de zelfde discussie is? Spreek je je zelf nu niet tegen? Ik ben hier niet om ieder een les voor te lezen maar om jouw verhaal kloppend te maken moeten alle leaserijders in een 1.0 golf gaan rijden??? Beetje bijzonder vind je niet?
Ik ken genoeg mensen die een nieuw A3 halen en vervolgens er 150.000km met
Plezier in rijden, en nog netjes. Zal jouw een worst wezen hoe iemand er mee rijd, als hij na 2000 km met een geblazen blok bij z’n baas aankomt, zal die dan blij zijn?
@mightymike: je kan blijkbaar niet echt tussen de regels lezen. Ik ken er namelijk die hun leasebak gewoon aftrappen en dus de turbo slopen. En het vervolgens op de auto gooien. En ik ken er doe keurig netjes met hun auto zijn want voor sommige leaserijders Is hun leaseauto hun statussymbool. (wat ik ook treurig vind) . Dus als er gezegd wordt dat turbos gaan klappen betekent dat niet voor elke golf. Ook voor jou geld: denk om je hart pik.
@rolov: ik omschrijf je woorden ff “alle leaserijders zijn sukkels” dat wou je toch zeggen of begrijprn we het nou verkeerd.
@dirkiii: ik denk het wel.
@rolov: dat je mij verkeerd begrijpt. Het Is niet zwart wit hè. Er bestaan ook nog mensen tussen in.
@rolov: met mijn hart gaat het goed hoor, hoef jij je niet druk om te maken. Vind het alleen bijzonder dat je je zelf steeds tegen spreekt en je verhaal veranderd, pik
@mightymike: ik lees het terug maar ik zie het niet. Maar ik ben blij dat ik toch nog mensen kan verwonderen.
@depsycholoog: Tuurlijk, want iedere leaserijder rijdt als een debiel..
@ardonjr: dat zeg ik helemaal niet ;) Maar er zullen er wel veel zijn die het niet zo nauw zullen nemen met het netjes warmrijden van de auto, en met zoveel vermogen uit zo’n klein blok..vraag me af hoe lang dat goed blijft gaan.
@depsycholoog: vol wegblazen kan totaal geen kwaad als je blok warm is, houdt de motor zelfs proper en pittig. En ja je turbo laten uitdraaien na een agressief ritje doet ook heel wat…
@humpyourdog: dat af laten koelen is in nieuwe auto’s niet meer nodig, misschien 10 seconden..
@depsycholoog: lijkt mij dat het prima mee gaat. Als Honda 240pk uit de s2000 weet te halen met 2.0 liter zonder turbo, dan kan ik me voorstellen dat VAG niet het uiterste uit het blok persen. Zelfde voorbeeld geld voor te veel auto’s. Bedenk maar 1 liter over 3 cilinders, ofwel 330 per cilinder. Lijkt me redelijk royal alla 2015 noba bena.
@dylan_taylor:
In theorie heb je gelijk, de praktijk leert anders.
Honda kan WEL motoren bouwen, motoren die en vermogen leveren en heel blijven.
Motoren ook die geen olie als benzine verbruiken.
@jrk68: Ik ben het met je eens maar niet met de honda en olie combinatie. dat is in mijn ervaring wel anders.
@depsycholoog: het gaat nu ook al niet goed met de 1.4 TSI en 1.2 TSI. Of de ketting rekt op of in combo met DSG gaat je bak extreem lui schakelen, waardoor je bij 58km/u al doorschakelt naar 7. Zelf zou ik nooit kiezen voor deze kleine motoren.
Wel goed idee
Mijn bora 2.0 8v heeft ook 115 pk (wat er nog van over is na 2 ton)
Maar de motorisering in die golf is goed de nieuwe r doet 400 pk op 2 liter dus 115 pk op 1 liter moet geen probleem zijn
Gewoon extra olie meenemen op reis en voilla
@st33fie: klinkt verdomd logisch
Ben benieuwd hoe lang de ketting heel blijft….
@dutchdriftking: volgens mij heeft dit blok, net zoals de 1.4 TSI ACT een riem.
@dutchdriftking: de distributieketting heeft niet zo veel met downsizen te maken. Dat was gewoon een kwaliteitsissue bij een bepaalde batch van de kettingen.
@dutchdriftking:
Je zou toch mogen verwachten dat ze dit blokje na alle debacles van de afgelopen jaren wel voorelkaar hebben.
Volgens mij werd dit torretje jaren geleden al aangekondigd voor de Up! GT.
Waar blijft dat speeldoosje eigenlijk, te spannend voor hun klandizie…?
Dat zal helaas het einde van de 1.2 TSI zijn. Nadat de ketting eenmaal vervangen was echt een lekker soepel blokje. Voor een golf…
Ik als particulier zit totaal niet op dit soort “brommer” blokjes te wachten. Ik heb liever een normaal motorblok in de auto.
@werf76: die zijn er ook, en je bent niet verplicht om deze te kopen he
Hoeveel olie zal die wel niet verbruiken??
@henkhupelschoten: naast de benzinetank van 45L zit is ereen extra olietank van 250L geplaatst
@Soulmaster: Das mooi gecompenseerd
@Soulmaster: dat is wel een extra optie
@Soulmaster: Ik neem aan dat je dan olie moet ’tanken’ via het tankgat en benzine via een vuldopje onder de kap?
@Soulmaster:
Maar met dit fijnstof uitbrakende oliezuipende muesli blokje mag je wel ongestraft door Utrecht tuffen….
Nog steeds 20% bijtelling? Dan ga je je baas toch vragen om een Youngtimer.
Belachelijk veel geld voor een onbetrouwbaar hondenhok. Ontwikkelen van motoren moet VAG aan de concurrentie overlaten, die kunnen wel downsizen en het blijft nog heel ook.
@deboes: AH, je hebt er al een ton opzitten?
@blo3to3t: nee net 65000, hoop dat snel een keer in de fik vliegt, dat kan er ook nog wel bij, gaat trouwens niet over een golf, maar een passaai cc, maar heb meestal een golf als vervangend vervoer…gelukkig leasebak, dus hoef het niet zelf op te hoesten.
Downsizen hoeft op zich geen probleem te zijn, zie http://www.autobild.de/artikel/ford-focus-dauertest-5545219.html
Hopelijk heeft VW zijn huiswerk (als Ford) ditmaal wel gedaan
Nog ff en de cilinderinhoud van mn tomos is groter dan die van zo’n eco-hok
Best netjes, hij heeft zelfs 5pk meer dan de eerste Golf GTI. Wel een verschil in gewicht, maar binnen 10s naar de 100 blijft acceptabel.
Van R32 (5) ben ik over gestapt op een fiesta black edition, en het blokje heeft mij erg positief verrast! Ford steekt toch echt met kop en schouders boven de rest..
Uhh de nieuwe auto van mn pa, een 420d automaat is ook 20%. Volgens mij is daar geen 3-cilinder voor nodig
Had eigenlijk eerder een doorontwikkeling van het 1.2 TSI blok verwacht!
OT: Zou dan ook eindelijk die UP! GT komen met dit blok?
Het is ook een stukje emotie, hè. De generatie die een auto kan kopen is vaak erg gevoelig voor cubic inches. De gemiddelde leaserijder interesseert het niks
In de golf liggen toch nog veel meer benzine motoren welke in de 20% bijtelling vallen, niets bijzonders aan toch?
Ga dan gewoon voor een 25% bijteller, het verschil is dan toch al niet zo groot meer en dan kun je in een fatsoenlijke auto rijden.
Snap het sowieso toch al niet.
Wanneer ik 50-60k of meer aan kilometers per jaar zou moeten rijden, dan graag ook in een beetje fatsoenlijke vorm.
Golf, is eigenlijk al jaren uit de mode.
Maar ja, VAG he en ow zo betrouwbaar.
en de dealer, die noemt je vriend.
Toch fijn he
@desjonnies:
je dealer is altijd je beste vriend, vooral als je iets nodig hebt
@desjonnies:
Als de dealer je “vriend” gaat noemen moet je oppassen, gaat hij je ook nog een kerstkaart sturen dan moet je weten dat je serieus genomen wordt….
Ik vond de 1.2 TSI al afgrijselijk om mee te rijden, dit zal niet veel beter zijn. Downsizing sucks.
Zou dan toch de GTE pakken. Sneller en goedkoper en niet geheel om belangrijk 7% maar. Om en nabij 100 euro per maand rij hem. Terwijl het de zelfde auto is!! In mijn optiek zou ik dat een betere keus vinden.
@dailydriver: Ik heb toch ook al vernomen dat de GTE niet bepaald probleemloos is (understatement)
@freez65: Personen die wel een lease rijden. Is de bijtelling en maandbedrag toch wel een belangrijk punt. Of je nu een 1.0 Liter of een GTE rijdt. Is nog steeds een Golf. De uitvoering even terzijde gehouden
@dailydriver is je hobby auto’s spotten vanaf de vluchtstrook? dan doen!
@onnorolo: Heb al al fulltime werk. Laat aan andere mensen over. Next question?!
Hoe komt het toch dat we dit soort berichten over prestaties van kleine blokken bijzonder vinden?
De tweecilinder van mijn tweewieler haalt al 100pk en 100Nm uit 1000cc en het oersterke (ROTAX) blok haalt met gemak boven de 2 ton mits je er netjes mee (warm) rijdt en voldoende aandacht aan onderhoud pleegt. Tuurlijk, het haalt de huidige CO2 waarden niet, maar het is dan ook techniek van 15+ jaar geleden.
@Henk_he: En bij hoeveel toeren komen die 100 pk en 100Nm pas vrij? Juist ja…
@SimonMc: bij 2500 rpm is 80% van het koppel beschikbaar, loopt lineair op naar 100% bij 5000 rpm. Let wel: het betreft een atmosferisch blok. Met turbo zouden koppel en pk’s eerder beschikbaar zijn.
Doe mij maar een focus met 1.0 dan. Niet alleen omdat ik aan de betrouwbaarheid twijfel.
Niet te krijgen in een highline uitvoering?
De volgende wordt er een zonder motor en gaspedaal, maar met trappers. Ook gunstig voor de bijtelling. Man man man…