• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen is nu echt het bokkie [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 9 september 2016 om 18:48 – 64 Reacties

Touareg


Een Volkswagen techneut bekende vandaag schuld in een strafzaak rondom dieselgate. Maar het lijkt slechts de inleiding te zijn van nog meer samenpakkende donkere (roet)wolken boven de Wolfsburgse gigant.

In Amerika staat James Liang momenteel voor een federale rechter om zich te verantwoorden voor zijn rol in het maken van de gewraakte sjoemelsoftware. De 62-jarige Liang werkt al decennia voor Volkswagen, aanvankelijk in Duitsland en sinds 2008 in de Verenigde Staten.

Volgens de Amerikaanse overheid maakt Liang deel uit van een groep samenzweerders die tien jaar lang bezig zijn geweest met hun stinkende diesels zaken. De aanklagers claimen volgens Bloomberg dat Volkswagen praktisch vanaf het begin van hun ‘clean diesel’-programma ervoor gekozen heeft niet te proberen om te voldoen aan de Amerikaanse emissie-normen, maar in plaats daarvan de kluit te bedriegen. Liang heeft al aangegeven dat hij schuld bekent:

“I know VW did not disclose the defeat device to U.S. regulators in order to sell the cars in the United States. That’s what makes me guilty.”

Voor Liang is de zaak een persoonlijk drama. Hij kijkt tegen een maximale boete van 250.000 Dollar aan en een potentiële celstraf van vijf jaar. Maar ook voor de rest van het Volkswagen-concern is het zeer slecht nieuws dat de aanklager het woord samenzwering zo duidelijk in de mond neemt. De mogelijkheid om heel dieselgate af te doen als een actie van een klein groepje werknemers lijkt hierdoor aanzienlijk kleiner te worden. Zeker ook gezien de interessante emails die de aanklager in handen heeft tussen Liang en meerdere andere werknemers. In deze emails beschrijven ze de sjoemelsoftware met termen als ‘cycle beating software’, ‘emissions-tight mode’ of -jawel- ‘acoustic function’.

In een email van september 2013 schrijft een medewerker van Liang hem over de voorbereiding van een emissietest:

“If this goes through without problems, the function is probably truly watertight! ;.)”

Dit schetst toch wel het duidelijkste beeld tot nu toe hoe opzettelijk er naar een weg langs de regels is gezocht. Tevens wordt Volkswagen ook kwalijk genomen dat toen de eerste vragen kwamen over afwijkende waardes, er eerst een poging is gedaan de fraude te verdoezelen.

UPDATE 10-09-16: Zojuist is bekend geworden dat Liang schuld bekend heeft en volledige medewerking aan het onderzoek heeft toegezegd.

UPDATE 25-08-17: Liang is veroordeeld tot 40 maanden cel en een boete van 200.000 Dollar.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Het échte verbruik van plug-in hybrides in Nederland
Volgend bericht: Max Verstappen: elke GP 1.000 aanpassingen aan auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. keeper1 zegt

    9 september 2016 om 18:52

    Zouden we hier een soap van kunnen maken?

    Login om te reageren
    • rob636 zegt

      9 september 2016 om 19:22

      @keeper1: geen twijfel over mogelijk. Ja

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      9 september 2016 om 22:28

      @keeper1: zelfs wel een apart blog.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 september 2016 om 23:36

      @keeper1: Er komt vast een film…..

      Login om te reageren
    • johan_schipper zegt

      10 september 2016 om 08:45

      @keeper1: Is het dat nog niet dan?

      Login om te reageren
  2. martinus zegt

    9 september 2016 om 18:55

    Het is niet alsof VW met de herkenning op basis van versnelling het enige stoute jongentje was in de klas.

    VW’s probleem is dat de Juf in Amerika gewoon strenger en slimmer was dan in Europa.

    Hier kon VW gewoon lekker ‘de test verslaan’ met een ‘defeat-device’ en wist het dat de overheid liever blind, dan optredend is. Hetzelfde hebben vele andere merken in Europa ook jarenlang probleemloos gedaan. Fiat met een 22 minutentimer in hun software, en Opel met de NOx activatie alleen bij laboratorium temperatuur.

    In de VS gaat VW mooi keihard nat, in Europa lijkt er niets aan de hand. Nieuwe software en een placebozeefje en het mag de weg weer op. Alles om de ‘papieren werkelijkheid’ van minder CO2 uitstoot te realiseren.

    Login om te reageren
  3. super zegt

    9 september 2016 om 18:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. syncro51 zegt

    9 september 2016 om 18:57

    Dit is vw niet gegund

    Login om te reageren
    • mout zegt

      9 september 2016 om 19:13

      @syncro51: Ik gun een bedrijf dat jarenlang beleid maakt van gerichte manipulatie van de regels dat de onderste steen bovenkomt. Dat kan best duur zijn, maar als ze wegkomen met een half-schoon schip zal de cultuur niet veranderen. Tot nu toe zijn er minstens 20 momenten geweest waarop VW een deel bekende, maar zichzelf verder schoon pleitte (‘een handjevol ingenieurs’. ‘Alleen de 2.0TDI’, ‘Alleen in USA’, ‘Alleen die modeljaren’, ‘alleen VW’, ’top wist van niks’, enz….).
      Elk van die halve bekentenissen bewijst dat er nog geen interne motivatie is om echt te veranderen.
      En het feit dat er nu na een vol jaar nog steeds verse bekentenissen opduiken leert, dat er nog geen reden is om aan te nemen dat het ooit goed komt.
      Ik gun een merk dat oprecht vasthoudt aan pogingen om de boel te flessen wel dat het tegen de muur eindigt.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        9 september 2016 om 19:36

        @mout: Dat is wel een heel donkere insteek.
        Zeker als dat ’tegen de muur staan’ alleen voor VW toewenst.

        Al zijn de verhullingsmethoden van andere merken net iets anders geweest, de praktijk uitstoot van vele Europese turbo diesels, is minstens net zo giftig geweest.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          9 september 2016 om 20:01

          @martinus: liegen over het verbruik is één, maar uitstoottests manipuleren met speciale software is toch wel iets heel anders. Ik ben het wel met @mout eens.

          Login om te reageren
  5. goodolddays zegt

    9 september 2016 om 19:02

    Ach EU kan wel gaan zitten zeiken over boetes, zodra het om dreigt te vallen zal Duitsland het redden en kan uiteindelijk de rekening betalen. Wij dus, let maar op.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      9 september 2016 om 19:31

      @goodolddays: Ga jij maar weer thuis lekker klagen op verjaardagen over hoe slecht het land en Europa het doet en hoe we allemaal genaaid worden, vervolgens nog anoniem je gal spuwen op Facebook en je weekend is weer gevuld, nietwaar?

      Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        9 september 2016 om 21:20

        @granlusso: natuurlijk, gelukkig ben ik niet zo naïef als jouw. Jij gelooft zeker alles wat uit de EU-pr molen op het nieuws gezegd wordt? Nee er is geen vuiltje aan de lucht in Nederland en Europa, ben blij dat jij fijn slaapt snachts zonder ook maar één vraagteken te zetten bij de huidige geo-politieke situatie. En owee iemand anders kritiek heeft. Dat mag natuurlijk zolang deze mening maar dezelfde is als die van jou, anders kunnen ze een makkelijke en gevatte opmerking van jouw verwachten. Loser

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          9 september 2016 om 21:47

          @goodolddays: Nee hoor. En iedereen moet vooral een mening hebben, maar deze moet wel fatsoenlijk worden onderbouwd.
          En ik ben ook zeker kritisch op bepaalde zaken die in Nederland, Europa en de rest van de wereld plaatsvinden. Geloof me, perfect is de wereld niet. Maar een beetje relativeringsvermogen is wel op z’n plaats

          Het probleem zit bij mij in het altijd maar de schuld geven aan de overheid.
          Ik vraag me af of jij in die positie niet dezelfde dingen doet. Het is een systeem waar we met z’n allen voor gekozen hebben, en daarin zal niet iedereen tevreden zijn met de beslissingen die binnen dat systeem genomen worden.

          Ik wil alleen maar zeggen dat we niet in een totalitaire staat leven, tuurlijk kun je vraagtekens zetten bij bepaalde onderwerpen, maar er wordt zo vaak gezegd dat ‘alles’ corrupt,
          slecht en oneerlijk is. Vandaar mijn reactie.

          Login om te reageren
          • Orichy zegt

            9 september 2016 om 23:09

            @granlusso: Vele regeringen laten zich leiden, door economisch belangen in het des betreffende land. Dat lijkt logisch, als je alleen naar welvaart kijkt. Maar daarmee bestuur je een land, als zijnde, dat het een groot bedrijf is en dat is het niet.
            Een land is een gebied, met alles wat daarbij hoort, aller eerst is het natuur, in al haar facetten; mensen, dieren, grond, lucht, bomen, planten, water en alles in dien aard. Maar ook het is het cultureel erfgoed; gebruiken, normen en waardes en bebouwing van het huidige en vanuit het verleden, op weg naar een toekomst. Dan is er nog de kunst, in al haar vormen. Als laatste noem ik, het niet visueel zichtbare economisch- en strategisch plan van aanpak, op allerlei vlakken, om alles in goede banen te leiden, om te kunnen leren en te groeien, met besef van eigenheid, in duidelijkheid en openheid.
            Ieder onderwerp heeft zijn eigen waarde en is evenveel waard, omdat geen enkel onderdeel, uiteindelijk zonder de ander goed kan functioneren, alles is verbonden met elkaar, soms op een manier, die pas in de 2e, of 3e lijn zichtbaar worden, of als de verbanden nadrukkelijk worden gelegd.
            Door een onderwerp boven een ander onderwerp te verheffen, ben je bezig scheve verhoudingen te creeëren, die je vroeg, of laat moet repareren, als dat nog mogelijk is. Anders valt het om en kun je uithuilen en opnieuw beginnen.

            Maar terug naar de autoindustrie, ieder merk dat heeft gesjoemeld, hoe dan ook, moet evenredig de overtreding gestraft worden en daarin hoort Volkswagen en niet zo zeer VW, een zeer zware straf opgelegd te krijgen, opdat men willens en wetens de mensen en de wereld bedoezeld heeft. Als daar een uiteindelijk faillissement uitkomt, is dat pech. Maar het zij zo. Ook hier geldt, uithuilen en opnieuw beginnen.
            En zolang men dingen verzwijgt en men niet wil veranderen in gedrag, blijft de schade toenemen en de strafmaat moet daardoor automatisch verhoogd, of zoals ik het zou noemen, verzwaard worden.

            Login om te reageren
            • granlusso zegt

              9 september 2016 om 23:52

              @Orichy: Ben ik met je eens. En je kunt een land niet puur op economische belangen besturen, dat is waar. Daarom is het beter om het als bedrijf te leiden. Dat klinkt kapitalistisch, maar het is breder bedoeld. Denk aan een bedrijfscultuur en normen en waarden.

              Login om te reageren
            • Edge zegt

              10 september 2016 om 00:38

              @orichy: Dat faillissement komt er niet. En als het er wel komt, dan is het een verkapte manier om schuldenvrij een doorstart te maken. Volkswagen heeft alleen in Duitsland al bijna 200.000 werknemers. No way dat de Duitse overheid VW zomaar kapot laat gaan, al is het maar om te voorkomen dat 200.000 mensen ineens werkloos worden.

              Login om te reageren
    • hplh zegt

      9 september 2016 om 20:15

      @goodolddays: alle politici is de eu luisteren uiteindelijk braaf naar angela.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        9 september 2016 om 21:04

        @hplh:

        Hoho, onze Mark wil af en toe ook nog even op schoot zitten bij ome Obama. Wat dat betreft is het een look-a-like van Balkende maar dan op schoot bij Bush.

        Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        9 september 2016 om 21:21

        @hplh: tjah, EU vraagt om boetes, VW vervolgens om steun, Angela legt de rekening neer bij de EU en dan is het klokje weer rond.

        Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    9 september 2016 om 19:03

    Absurd dat je als werknemer persoonlijk aangeklaagd kunt worden. En de CEO is lekker met vervroegd pensioen gegaan…

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      9 september 2016 om 19:43

      @trustmeiamanengineer: bizar inderdaad.
      Aan de andere kant heeft hij bewust meegeholpen om de boel te belazeren, wat andere automerken heeft benadeeld.
      Maar het was waarschijnlijk of dit of geen baan voor meneer, wat het wel een lastige keuze maakt

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 september 2016 om 20:19

      @trustmeiamanengineer: Net als Piech zag die de bui al hangen, verlaat het zinkende schip nu het nog kan, en het liefst met zoveel mogelijk geld, slim gedaan door die 2!!

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    9 september 2016 om 19:03

    5 jaar !!
    Wat een barbaars land is het toch ook ..
    Inhumaan ..

    Topmannen die de boel willens en wetens belazeren verdienen op zijn minst een gouden handdruk ..

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      9 september 2016 om 19:35

      @lincoln: Ik vind het vooral bizar dat je voor financiële delicten zo’n zware straffen krijgt. Grote geldboetes oke, maar celstraffen vind ik erg ver gaan.
      Vooral omdat het nogal krom is. Als een verkrachtingszaak een beetje slecht wordt uitgewerkt kun je na zes maanden al zomaar weer op vrije voeten staan. Hoorde daar laatst nog een heel relaas over dat in Amerika gaande was.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 september 2016 om 19:42

        @granlusso:

        Ontwrichten van de maatschappij is een soort van landverraad ..
        En een Amerikaanse cel is dan ook echt een straf ..

        En als jij je druk wil maken over verkrachtingszaken en vormfouten hoef je echt de grens niet over ..

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          9 september 2016 om 19:45

          @lincoln: Haha dat klopt. Begrijp ook wel dat niet elke rechtszaak aan mekaar gelijk getrokken kan worden, rechters zijn immers geen robots die alles hetzelfde doen.

          Login om te reageren
      • hplh zegt

        9 september 2016 om 20:20

        @granlusso: valt best mee hoe zwaar die straffen zijn.
        Jan van vlijmen mbt de vastgoedfraude stond ook met 3 jaar weer buiten.
        Als je leest wat die allemaal gerooft hebben dan is het echt een lachertje.

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        9 september 2016 om 21:08

        @granlusso:

        Dat heeft te maken met het aantal gedupeerden. Even voorop gesteld, ik bem het met je eens. Alleen bij een verkrachtings- of moordzaak gaat het over “maar” enkele gedupeerden. Bij (serieuze) witteboordencriminaliteit wordt inderdaad een land getroffen en dat weegt zwaarder. Hoe vreemd het ook klinkt.

        Login om te reageren
      • mopar zegt

        10 september 2016 om 03:26

        @granlusso: Wees maar blij dat je niet in China woont, hier kan je voor bepaalde financiële delicten zelfs de doodstraf krijgen! Wat dat betreft is Nederland behoorlijk soft. De rest van de wereld neemt dit soort criminaliteit een stuk serieuzer.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 september 2016 om 20:20

      @lincoln: Dat is wel altijd de norm gewees, en geef ze eens ongelijk ;)

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        9 september 2016 om 20:20

        @bofkont: *geweest

        Login om te reageren
  8. audibentley zegt

    9 september 2016 om 19:07

    Suits goes Volkswagen

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      9 september 2016 om 21:47

      @audibentley:
      Weet niet hoe ik ooit bij die serie terecht ben gekomen ik denk per ongeluk of zo.
      Maar die serie was verrassend fijn om te kijken. Alle delen gezien. Lekker wijf trouwens ook, misschien dat dat toen de reden was om een poging te wagen.

      Login om te reageren
  9. vondick zegt

    9 september 2016 om 19:08

    Jajaja nou weten we het allemaal wel hoor. Mag t ff klaar zijn met dit gezeik? Dikke vet boete van een paar miljard betalen en zand er over zeg. Dat bedrijd hoeft niet meteen kapot om zoiets onbenulligs. Ze zijn zich de pluris geschrokken, en dat gaat echt niet nog een keer gebeuren. Klaarr

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 september 2016 om 19:11

      @vondick:

      Idd .. En daarbij heeft VAG ook een slechte jeugd gehad ..

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 september 2016 om 19:22

        @lincoln: Zo heb ik het nog nooit bekeken…

        Nu je het zegt… Volkswagen heeft het als kind niet makkelijk gehad met zo’n rotvader.
        En dan ook nog eens de naam Kraft Durch Fraude als naam krijgen, Volkswagen zal vast vaak gepest zijn op het op het schoolplein.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 september 2016 om 19:33

          @moveyourmind:

          Naamsverandering .. Heette voorheen fahren macht frei ..
          Vader werd slachtoffer van een familiedrama .. Werd een adoptiekind van Marshallhulp .. Deed het ogenschijnlijk prima op school .. Wordt betrapt op spieken .. En keert zich uiteindelijk tegen zijn stiefvader ..

          Eigenlijk een klassiek verhaal dus ..

          Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        9 september 2016 om 19:25

        @lincoln: geen driewielertje?

        Login om te reageren
    • wif1 zegt

      9 september 2016 om 19:28

      @vondick: Iets onbenulligs? Wereldwijd de kluit belazeren om er puur en alleen financieel beter van te worden, daarbij schijt hebben aan het milieu, de klanten en eigenlijk innovatie? Dat noem ik niet iets onbenulligs. Fabrikanten die wel willen investeren in lagere uitstoot maar dat door oneerlijke concurrentie niet kunnen volhouden is het gevolg.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        9 september 2016 om 19:50

        @wif1: Toch apart dat oliemaatschappijen de dans ontspringen op bepaalde gebieden (*kuch Nigeria).

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          9 september 2016 om 21:11

          @granlusso:

          Dat ligt aan het middelste woordje: “Royal Dutch Shell”

          Login om te reageren
          • sbmmaxx zegt

            9 september 2016 om 21:40

            @jack_abarth: zonder al die misstanden geen geschiedenis! Vond ik zo’n leuk vak altijd. Onze volgende generatie gaat er later over leren 1940-1945 was het begin echter kwamen ze in 2015- ….. weer op de koffie

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              9 september 2016 om 21:57

              @sbmmaxx:

              Dat absoluut! Ben zelf nooit zo’n fan geweest van het vak met uitzondering van het romeinse rijk en de 1e / 2e wereld oorlog. Ongekend hoe één persoon zoveel mensen achter zich weet te krijgen.

              Hoe ötzie ooit eens is gevonden laat mij eerlijk gezegd nogal koud.

              Login om te reageren
      • vondick zegt

        9 september 2016 om 19:58

        @wif1: Ging alleen maar om een uitstootwaardetje, is dadelijk toch allemaal verleden tijd als alles elektrisch is. Achterhaald geneuzel.

        Login om te reageren
  10. tragepater zegt

    9 september 2016 om 19:23

    Gewoon opdoeken dat Volkswagen!

    Login om te reageren
  11. matter zegt

    9 september 2016 om 19:38

    Al de grote autoconcerns hebben bloed aan hun handen. Is het niet sjoemelsoftware dan is het wel vastzittende gaspedalen, ontploffende benzinetanks bij een aanrijding, falende auto pilots, niet werkende airbags… Olie op het vuur voor de haters! Kansloos

    Login om te reageren
    • tragepater zegt

      9 september 2016 om 19:49

      @matter: alles wat je nu opnoemt is niet opzettelijk die sjoemelsoftware overduidelijk wel! Das appels vergelijken met peren

      Login om te reageren
      • matter zegt

        9 september 2016 om 20:22

        @tragepater: om het vervolgens in de doofpot proberen te stoppen. Jonge, we weten echt de helft niet. Laat VW toekomen wat ze verdienen maar het is nogal naïef om te denken dat ze de enige zijn! Nogmaals, olie op het vuur…

        Login om te reageren
  12. base zegt

    9 september 2016 om 19:40

    En daar gaan we weer.. Pffff..

    Login om te reageren
  13. musclecar zegt

    9 september 2016 om 19:51

    HaHaHa Fantastisch nieuws dit weg met die criminelen van en bij vw. Heerlijk nieuws om het weekend mee te beginnen!! Dit verdient een extra borrel vanavond!!

    Login om te reageren
  14. kraftdurchfraudewagen zegt

    9 september 2016 om 20:02

    Nu nog een politicus vinden die Piech persoonlijk aansprakelijk durft te stellen.
    Zal niet snel gebeuren in het door corrupte politici geregeerde Europa.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 september 2016 om 20:11

      @kraftdurchfraudewagen:

      Topmannen van semi-staatsbedrijven lopen hier toch altijd als lachende derde naar buiten ..
      de politici in Europa zijn laf/bang/dom en/of chantabel ..

      Niemand op de wereld ziet die mensen voor vol aan ..

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      9 september 2016 om 22:18

      @kraftdurchfraudewagen: Mooie nickname…

      Had het niet beter kunnen verzinnen ;)

      Login om te reageren
  15. bofkont zegt

    9 september 2016 om 20:21

    VAG/VW bedonderd de kluit, haha net politiek, daar is het dood normaal en hoor je er geen mens over.

    Login om te reageren
  16. sracert zegt

    9 september 2016 om 21:41

    Sluiten die (circus) tent!

    Login om te reageren
  17. derek306 zegt

    9 september 2016 om 22:10

    Wat moet die kerel zeggen?

    I did not had sex with that woman.. uuh company!

    Login om te reageren
  18. josvanrey zegt

    9 september 2016 om 22:11

    Wil ik nu net mijn politie blauwe Volkswagen golf TDI gaan inruilen..

    Login om te reageren
  19. alfablog zegt

    9 september 2016 om 23:01

    Pure laster van een individu. De Duitse autoriteiten hebben al direct in het begin van deze door de concurrentie geregisseerde anti-vag-campagne onderzoek gedaan en geconstateerd dat Winterkorn er niets van wist en het om een handvol personen ging die dit op hun gewetwn hebben. Die zijn terstond van het tonel verwijderd zijn. Waarschijnlijk heeft hij geld ontvangen om deze mails te vervalsen.

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    9 september 2016 om 23:38

    Tja, ze doen het vooral heel slim door VW (die zijn niet zo populair daar) alle klappen op te laten vangen, en de zuster merken die goed verkopen lekker in de schaduw houden.

    Login om te reageren
  21. Orichy zegt

    9 september 2016 om 23:41

    De hel wordt toch altijd mooier voorgesteld, dan dat het is. Tenminste weet de duivel je verlokken, met veel geld en aan te zetten tot ongekende dingen en zie en het zal geschieden.
    Het is niet het water, wat stijgende is, door de opwarming van de aarde, door de sjoemelsoftware van Volkswagen, waar je bang voor moet zijn, daar valt op te anticiperen. Maar het is het vuur, wat ongezien van binnen uit, de boel uitrookt en vernield, want dan komt het stijgende water, van buiten te laat.
    Ik zeg voor een leuke en goede toekomst: Disipline, Kameraadschap, Rust, Orde en Netheid in Liefde, met af en toe een feestje ter ontladen en oplading. Maar alles met mate en maten.

    Login om te reageren
  22. Capibaro zegt

    10 september 2016 om 09:53

    De software hielp ook mee om garantieclaims te verminderen. Artikel laat tevens zien waarom VW de software niet altijd liet ‘draaien’ http://jalopnik.com/vw-made-its-defeat-device-more-potent-to-save-on-warran-1786442999

    Login om te reageren
  23. 730ld zegt

    10 september 2016 om 13:09

    Waarom lukt het die maffe idiote Amerikanen wel om VW aan te klagen. Wat denken ze wel niet wie ze zijn?! En mijn vriendin met haar Touran 2.0 tdi in de EU krijgt geen compensatie? Niet eens een brief gekregen van VW. Belachelijk ik wil ook compensatie. Van de andere kant is het de overheid zelf schuld met hun belachelijke milieunormen en heeft VW wel genoeg claims.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North