• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen moet aandeel Suzuki gedwongen verkopen

Auteur: CasperH, gepost 30 augustus 2015 om 14:26 – 19 Reacties

Ohohoooooh het is over!


Na vijf en een half jaar samen te zijn geweest, was de relatie tussen Volkswagen en Suzuki niet meer te redden. En daarom heeft een rechter nu besloten dat Volkswagen haar aandeel in de Japanse autofabrikant moet verkopen.

Voordat we de vuile was gaan buitenhangen, eerst een kleine samenvatting van de relatie tot op heden. In augustus 2009 begon Volkswagen met Suzuki te flirten. Suzuki vond Volkswagen best een leuke partner en dus werd de verkering in december 2009 officieel. Volkswagen kocht zich in en nam een aandeel van 19,9 procent in Suzuki. De opbrengst van die deal zou vervolgens voor de helft gebruikt worden door Suzuki om aandelen in Volkswagen te kopen, wat neerkomt op 1,5 procent van de totale aandelen van Volkswagen. De “klik” tussen de twee tortelduifjes: het bouwen van kleine, zuinige auto’s en het samenwerken in groeimarkten.

Nog geen jaar later beginnen de eerste geruchten over liefdesbabies de kop op te steken. Maar zoals bij elk perfect showbizzkoppel gaat het ook hier mis. In september 2011 blijkt dat Suzuki haar hart kwijtraakt aan Fiat. Of eigenlijk andersom: Suzuki wil motoren van Fiat, terwijl Volkswagen eist dat Suzuki motoren bij haar inkoopt. Suzuki wil eigenlijk scheiden van huis en haard, maar Volkswagen zoekt vervolgens naar een manier om de Japanners aan zich te binden. Als Suzuki de overeenkomst openbreekt, wil Volkswagen meer aandelen gaan kopen om meer invloed te krijgen. Volkswagen claimt contractbreuk van Suzuki.

Suzuki zoekt vervolgens ruzie door excuses te eisen van Volkswagen in een open brief. Het wil de samenwerking beëindigen en eist dat Volkswagen haar aandeel verkoopt. De relatie wordt als gevolg van deze actie ijskoud, op 18 november 2011 vraagt Suzuki de officiële scheiding aan, die op 18 mei 2012 bekrachtigd wordt. Niet lang daarna kruipt Suzuki bij Mitsubishi in bed, op zoek naar een nieuwe liefde. Maar Duitse advocaten buigen zich over de stukken, want ze zijn het er niet mee eens in Wolfsburg. We besparen jullie de juridische touwtrekkerij en skippen fast forward naar het heden.

Een rechter heeft namelijk bepaald dat het over en uit is. Volkswagen moet haar aandeel in Suzuki verkopen, dat is de beslissing van de rechter na vier jaar juridisch touwtrekken. Ze mogen het verkopen aan Suzuki of aan een derde partij. De Japanners hebben volgens de rechter ruim op tijd aangegeven dat ze willen scheiden van Volkswagen. En ze zijn opgelucht in Japan. Sterker nog, Osama Suzuki laat optekenen: “It’s good that a resolution came. I feel refreshed. It’s like clearing a bone stuck in my throat. I’m very satisfied with the resolution. Through it, Suzuki was able to attain its biggest objective.”

Maar ook Volkswagen zegt blij te zijn met de uitkomst van de rechtszaak. Ze laten weten blij te zijn met de helderheid die het vonnis verschaft en verwachten een positief resultaat voor het bedrijf dankzij de verkoop van de aandelen. Daarnaast heeft Volkswagen gelijk gekregen in de zin dat Suzuki hen moet compenseren voor geleden schade door de contractbreuk die Suzuki pleegde, door dieselmotoren in te kopen bij Fiat.

En daarmee is het Duits-Japanse sprookje dus bijna over en uit. De laatste scheiding van boedel en haard moet nog plaatsvinden, maar het gaat niet meer goed komen tussen de twee tortelduifjes van weleer.

Ook interessant!

  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Suzuki, Volkswagen

Vorig bericht: « Het lekkers dat BMW mee nam naar de Historic Grand Prix
Volgend bericht: Maakt de BMW M235i HRE het wachten op de M2 draaglijk? »

Lees Interacties

Reacties

  1. eigenwijs zegt

    30 augustus 2015 om 14:33

    Volkswagen gaat een belang ter waarde van 463 miljard yen (3,4 miljard euro) in Suzuki terugverkopen aan het Japanse autoconcern.

    De Duitse automaker heeft een belang van 19,9 procent in Suzuki en verkoopt dit tegen de aandelenprijs van afgelopen vrijdag. In 2010 werd het belang gekocht voor een bedrag van 222,5 miljard yen (1,6 miljard euro).

    Het belang is in ong. 5jr tijd meer dan verdubbeld, niet slecht zou ik zeggen en goed voor de eindejaarsbonus van de werknemers…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 augustus 2015 om 17:56

      @eigenwijs: Een mooie winst op korte termijn idd, maar Suzuki is heer en meester op de Indiase markt. Ik kan me voorstellen dat VW niet gelukkig is dat die dominantie nu aan hun neus voorbijgaat.
      Anderzijds wordt het misschien dè stimulans voor VW om nu keihard in te zetten om die markt, met mogelijk nefaste gevolgen voor Suzuki…

      Login om te reageren
    • Benz65 zegt

      30 augustus 2015 om 20:43

      @eigenwijs: Verkopen aan Suzuki? De aandelen gaan hoogstwaarschijnlijk naar de arabieren.

      Login om te reageren
  2. 3rdroww zegt

    30 augustus 2015 om 15:04

    oh jee….

    Login om te reageren
  3. MARS zegt

    30 augustus 2015 om 15:09

    Wat een slet !

    Login om te reageren
  4. sergio72 zegt

    30 augustus 2015 om 15:13

    Natuurlijk wil Suzuki dieselmotoren van Fiat! Vele malen betrouwbaarder dan de Vw’s!

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      30 augustus 2015 om 15:29

      @sergio72: marchionne bent gij da?!

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        30 augustus 2015 om 16:11

        @lekkaah: dan heeft ie wel een hele ouwe kop voor iemand van drieënveertig…

        Login om te reageren
    • mercedesbenz63 zegt

      30 augustus 2015 om 16:23

      @sergio72: en ik geef je groot gelijk!!! Wat dacht je van de alfa motoren?

      Login om te reageren
      • ivofga zegt

        30 augustus 2015 om 17:49

        @mercedesbenz63: alfa = fiat duhh

        Login om te reageren
  5. scottishcarspotter2000 zegt

    30 augustus 2015 om 16:10

    Fantastisch geschreven

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    30 augustus 2015 om 18:00

    Duits japans sprookje, dat heb ik vaker gehoord..

    Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      30 augustus 2015 om 18:11

      @henkhupelschoten: oh? Vertel eens! Was het iets met vliegtuigen enzo?

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        30 augustus 2015 om 18:54

        @850t5r: Rond ’39 tot ’45

        Login om te reageren
        • volkswagena4tdi zegt

          31 augustus 2015 om 15:52

          @henkhupelschoten: hahaha

          Login om te reageren
  7. gerjanm zegt

    30 augustus 2015 om 21:00

    Leuk artikel.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    31 augustus 2015 om 12:36

    Lachen als Porsche nu via via meer aandelen van Suziki gaat kopen.
    En dan verkoopt VW later deze 20% aan Porsche.
    Hebben ze alsnog meer invloed.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      31 augustus 2015 om 12:47

      @gregorius: Ik heb megalomane mannetjes, of het nu in het bedrijfsleven is of in de politiek, nog nooit “lachen” gevonden…
      Die managers vinden een winst op de aandelen van Suzuki waarschijnlijk Super Geil. Waar ze zich werkelijk druk om zouden moeten maken is een goed bedrijfsresultaat als gevolg van goeie producten…

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        31 augustus 2015 om 13:03

        @ramshoek: Weet je wie winst op hun aandelen Suzuki ook supergeil vinden? Aandeelhouders. Ook al heb je er maar 100 euro ingeinvesteerd. Weet jij veel hoeveel geld jij zelf, indirect, via je je pensioen hebt gestoken in dit soort bedrijven!

        Als je Donkervoort heet, kan je goede auto’s produceren. Heb je wat geld nodig, ga je naar de bank voor een lening.
        Mag jij daarna beslissen hoe goed je je auto wil hebben.
        Kan je langzaam groeien.

        Op het moment je van dat pad af gaat, en veel wil produceren; niet om de wereld van jouw product te laten genieten of om werk te verschaffen, maar om winst te halen; dan kom je hier pas.

        Maar ook Suzuki had al lang voor VW kwam niet als eerste doelstelling: ‘Goede auto’s maken’.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North