Na vijf en een half jaar samen te zijn geweest, was de relatie tussen Volkswagen en Suzuki niet meer te redden. En daarom heeft een rechter nu besloten dat Volkswagen haar aandeel in de Japanse autofabrikant moet verkopen.
Voordat we de vuile was gaan buitenhangen, eerst een kleine samenvatting van de relatie tot op heden. In augustus 2009 begon Volkswagen met Suzuki te flirten. Suzuki vond Volkswagen best een leuke partner en dus werd de verkering in december 2009 officieel. Volkswagen kocht zich in en nam een aandeel van 19,9 procent in Suzuki. De opbrengst van die deal zou vervolgens voor de helft gebruikt worden door Suzuki om aandelen in Volkswagen te kopen, wat neerkomt op 1,5 procent van de totale aandelen van Volkswagen. De “klik” tussen de twee tortelduifjes: het bouwen van kleine, zuinige auto’s en het samenwerken in groeimarkten.
Nog geen jaar later beginnen de eerste geruchten over liefdesbabies de kop op te steken. Maar zoals bij elk perfect showbizzkoppel gaat het ook hier mis. In september 2011 blijkt dat Suzuki haar hart kwijtraakt aan Fiat. Of eigenlijk andersom: Suzuki wil motoren van Fiat, terwijl Volkswagen eist dat Suzuki motoren bij haar inkoopt. Suzuki wil eigenlijk scheiden van huis en haard, maar Volkswagen zoekt vervolgens naar een manier om de Japanners aan zich te binden. Als Suzuki de overeenkomst openbreekt, wil Volkswagen meer aandelen gaan kopen om meer invloed te krijgen. Volkswagen claimt contractbreuk van Suzuki.
Suzuki zoekt vervolgens ruzie door excuses te eisen van Volkswagen in een open brief. Het wil de samenwerking beëindigen en eist dat Volkswagen haar aandeel verkoopt. De relatie wordt als gevolg van deze actie ijskoud, op 18 november 2011 vraagt Suzuki de officiële scheiding aan, die op 18 mei 2012 bekrachtigd wordt. Niet lang daarna kruipt Suzuki bij Mitsubishi in bed, op zoek naar een nieuwe liefde. Maar Duitse advocaten buigen zich over de stukken, want ze zijn het er niet mee eens in Wolfsburg. We besparen jullie de juridische touwtrekkerij en skippen fast forward naar het heden.
Een rechter heeft namelijk bepaald dat het over en uit is. Volkswagen moet haar aandeel in Suzuki verkopen, dat is de beslissing van de rechter na vier jaar juridisch touwtrekken. Ze mogen het verkopen aan Suzuki of aan een derde partij. De Japanners hebben volgens de rechter ruim op tijd aangegeven dat ze willen scheiden van Volkswagen. En ze zijn opgelucht in Japan. Sterker nog, Osama Suzuki laat optekenen: “It’s good that a resolution came. I feel refreshed. It’s like clearing a bone stuck in my throat. I’m very satisfied with the resolution. Through it, Suzuki was able to attain its biggest objective.”
Maar ook Volkswagen zegt blij te zijn met de uitkomst van de rechtszaak. Ze laten weten blij te zijn met de helderheid die het vonnis verschaft en verwachten een positief resultaat voor het bedrijf dankzij de verkoop van de aandelen. Daarnaast heeft Volkswagen gelijk gekregen in de zin dat Suzuki hen moet compenseren voor geleden schade door de contractbreuk die Suzuki pleegde, door dieselmotoren in te kopen bij Fiat.
En daarmee is het Duits-Japanse sprookje dus bijna over en uit. De laatste scheiding van boedel en haard moet nog plaatsvinden, maar het gaat niet meer goed komen tussen de twee tortelduifjes van weleer.
eigenwijs zegt
Volkswagen gaat een belang ter waarde van 463 miljard yen (3,4 miljard euro) in Suzuki terugverkopen aan het Japanse autoconcern.
De Duitse automaker heeft een belang van 19,9 procent in Suzuki en verkoopt dit tegen de aandelenprijs van afgelopen vrijdag. In 2010 werd het belang gekocht voor een bedrag van 222,5 miljard yen (1,6 miljard euro).
Het belang is in ong. 5jr tijd meer dan verdubbeld, niet slecht zou ik zeggen en goed voor de eindejaarsbonus van de werknemers…
Esprit_de_Flandre zegt
@eigenwijs: Een mooie winst op korte termijn idd, maar Suzuki is heer en meester op de Indiase markt. Ik kan me voorstellen dat VW niet gelukkig is dat die dominantie nu aan hun neus voorbijgaat.
Anderzijds wordt het misschien dè stimulans voor VW om nu keihard in te zetten om die markt, met mogelijk nefaste gevolgen voor Suzuki…
Benz65 zegt
@eigenwijs: Verkopen aan Suzuki? De aandelen gaan hoogstwaarschijnlijk naar de arabieren.
3rdroww zegt
oh jee….
MARS zegt
Wat een slet !
sergio72 zegt
Natuurlijk wil Suzuki dieselmotoren van Fiat! Vele malen betrouwbaarder dan de Vw’s!
lekkaah zegt
@sergio72: marchionne bent gij da?!
scottishcarspotter2000 zegt
@lekkaah: dan heeft ie wel een hele ouwe kop voor iemand van drieënveertig…
mercedesbenz63 zegt
@sergio72: en ik geef je groot gelijk!!! Wat dacht je van de alfa motoren?
ivofga zegt
@mercedesbenz63: alfa = fiat duhh
scottishcarspotter2000 zegt
Fantastisch geschreven
henkhupelschoten zegt
Duits japans sprookje, dat heb ik vaker gehoord..
850t5r zegt
@henkhupelschoten: oh? Vertel eens! Was het iets met vliegtuigen enzo?
henkhupelschoten zegt
@850t5r: Rond ’39 tot ’45
volkswagena4tdi zegt
@henkhupelschoten: hahaha
gerjanm zegt
Leuk artikel.
gregorius zegt
Lachen als Porsche nu via via meer aandelen van Suziki gaat kopen.
En dan verkoopt VW later deze 20% aan Porsche.
Hebben ze alsnog meer invloed.
ramshoek zegt
@gregorius: Ik heb megalomane mannetjes, of het nu in het bedrijfsleven is of in de politiek, nog nooit “lachen” gevonden…
Die managers vinden een winst op de aandelen van Suzuki waarschijnlijk Super Geil. Waar ze zich werkelijk druk om zouden moeten maken is een goed bedrijfsresultaat als gevolg van goeie producten…
gregorius zegt
@ramshoek: Weet je wie winst op hun aandelen Suzuki ook supergeil vinden? Aandeelhouders. Ook al heb je er maar 100 euro ingeinvesteerd. Weet jij veel hoeveel geld jij zelf, indirect, via je je pensioen hebt gestoken in dit soort bedrijven!
Als je Donkervoort heet, kan je goede auto’s produceren. Heb je wat geld nodig, ga je naar de bank voor een lening.
Mag jij daarna beslissen hoe goed je je auto wil hebben.
Kan je langzaam groeien.
Op het moment je van dat pad af gaat, en veel wil produceren; niet om de wereld van jouw product te laten genieten of om werk te verschaffen, maar om winst te halen; dan kom je hier pas.
Maar ook Suzuki had al lang voor VW kwam niet als eerste doelstelling: ‘Goede auto’s maken’.