De Volkswagen Phideon is eigenlijk een Phaeton

Auteur: , 53 Reacties

Maar dan wel voor de Chinese markt. Iemand die ons deze move kan uitleggen?

Akkoord, de Phaeton (rijtest) was niet de gehoopte verkooptopper die VW een vast plekje in het segment der directieauto’s opleverde. Toch was de boel onder de kap, technisch dus, prima voor elkaar. Het grootste probleem was mogelijk het gebrek aan status. Uiteindelijk zag de leek gewoon een uit de kluiten gewassen Passat met een even groot VW-logo op de neus/kont.

Kennelijk hadden we met z’n allen toch meer Phaetons moeten kopen, want vooralsnog gaat de Phideon aan onze snufferd voorbij. De auto wordt (nogmaals: vooralsnog) alleen in China op de markt gebracht. We durven dan ook niet te zeggen of de auto in de nabije toekomst ook elders zal worden verkocht.

De Phideon is ontwikkeld in samenwerking met de Chinese partner van VW, SAIC Volkswagen. Hij wordt geplaatst in het premium segment en dus boven de Passat, voor zover dat nog niet duidelijk was. De auto is meer dan vijf meter lang bij een wielbasis van om en nabij drie meter. Genoeg beenruimte voor de inzittenden dus.

Volkswagen Phideon

Het is de eerste auto die wordt gebaseerd op VW’s MLB-platform en is verder gebaseerd op de C Coupé GTE Concept, waarvan we toen vermoedden dat dat de voorbode was van de nieuwe Phaeton. De Phideon krijgt snufjes als een head-up display, night vision om te waarschuwen voor wegobstakels en verder de gadgets die je op een auto uit deze klasse verwacht.

Qua motoriseringen valt te kiezen uit een 3.0 TSI 4MOTION (de topper uit het gamma) à 300 pk en 440 Nm. Daaronder zit een 2.0 TSI FWD en in de toekomst kunnen we rekenen op een PHEV. Het uiterlijk? Netjes, maar precies zoals je het zou verwachten. Check de gallery en laat vooral weten of VAG ‘m naar Europa moet brengen. Wie weet helpt het. Een video check je HIER.



53 reacties

Het is net een Superb
@menaz: Nee, qua uiterlijk een nog verder opgepompte Passat. Rijdt waarschijnlijk dan wel een klasse beter, maar qua looks missen we hier dus helemaal niks aan. Dit zou een vernedering zijn voor de Phaeton als dit de opvolger werd.
Ik heb die rijtest van de phaeton door de jaren heen al een paar keer gezien. Moet nog steeds lachen om de video.
Groot gelijk om hem niet hierheen te brengen. De formule is nog precies hetzelfde en zelfs de naam lijkt op phaeton. Deze zou in Europa dus nog steeds geen kopers trekken.
en is verder gebaseerd op de C Coupé GTE Concept Car,

Foutje in de tekst. Moet zijn; is gebaseerd op de Audi A8…
Volkswagen Superb..whats next?
@norge: Skoda Passat?
Passat is MQB, dus het is geen Passat Plus. MLB is de nieuwe serie erboven. Dus dit is de Volkswagen versie van de nieuwe Audi A6.

En daarmee heeft @Menaz een punt, qua Superb. De eerste Superb was een LWB Passat. En de Passat was weer technisch behoorlijk gelijk aan de Audi A6, en in China was er speciaal een een lange A6 en dat was weer het platform voor de Superb.

De breedte is niet vermeld, want normaliter zijn 5 meter lengte en 3 meter wielbasis al behoorlijk A8 niveau. Maar met een wielbasis injectie kom je al een heel eind, maar de breedte vergroten word lastig.
@gtwillem: de eerste Superb was een Passat LWB van Volkswagen Shanghai, met andere koplampen en achterlampen. Was niets lange A6 aan.
@stsv8: Passat en A6 stonden op hetzelfde platform. Wielbasis scheelde ietsjes, maar technisch bijna identiek. Zelfde geld voor de A4 in die tijd (die wel een aanmerkelijk kleinere wielbasis had).

Stoelframes, transmissie, motoren, remmen, elektronica, ophanging en nog veel meer was gewoon uitwisselbaar.
@gtwillem: Ik snap wat je zegt, maar ben het er niet mee eens.
De Passat B5 stond op het PL45 platform, hetzelfde als de eerste generatie A4. De Passat Lingyu (die LWB versie) en de eerste generatie Superb stonden op het PL45+ platform.

De A6 uit die tijd stond op het C5 platform. Dit platform had weliswaar veel uitwisselbare onderdelen, maar was zeker niet hetzelfde.

Het PL45 platform had dan wel weer een in lengterichting geplaatste motor, in tegenstelling tot het huidige MQB platform, en dat het de geestelijk voorvader van het MLB platform.

Het is mij alleen te kort door de bocht om te zeggen dat de Passat en de A6 het platform deelden.
Lijkt van opzij wel erg veel op audi a8 verder passat met anabole
Ik vind het best een knap ding. Alleen spannend is het natuurlijk niet.
Ik reken er eigenlijk wel al op dat deze de Phaeton komt vervangen in Europa. VW zet in Europa te weinig Phaetons af om een opvolger te verantwoorden, maar als ze deze wagen als Phaeton op de markt kunnen zetten scheelt het ineens de ontwikkelingskosten en maakt het niet zoveel uit dat er geen honderdduizenden van verkocht worden.
Mooie strakke wagen. Ik mis alleen een duidelijke foto van schuin achter.
Mwah..nee
In China is VW dan ook best chique, daar verkoop je zoiets niet bij ons, waar men de badge associeert met een golfje.
@Hupke: chique? Zowat elke taxi in Shanghai en Beijing is een afgetrapte VW Santana. VW ziet men daar als een relatief goedkope manier om Duits te rijden, daar geilen ze nou eenmaal op.

VW’s worden daar gereden door mensen die nog net geen BMW of Audi kunnen betalen (net als in Europa eigenlijk). Aangezien Opels daar worden verkocht als Buicks, is VW dus de enige non premium Duitser die daar te krijgen is.
Ik vind ‘m wel strak. In dit segment is dat vaak juist precies goed.
Op het eerste gezicht oké, op het tweede gezicht toch niet zo. Beetje slordig ontworpen, wat gebeurt er aan de voorkant onder de bumper, met een rond lampje en een verstraler, ook onder de koplamp zit een raar driehoekje, net naast die rare oranje ledjes (2005 people) dat rare haakje in het spatbord voor. Het is niet zo’n doordacht ontwerp als dat je van Volkswagen gewend bent. Maar voor China? Prima, als er maar VW op staat.
@pomoek: dat zijn volgens mij gewoon de ‘ogen’ van de adaptieve cruisecontrol hoor…
Wat hebben chinezen toch met lange wielbasissen, ik vraag me echt af waarvoor ze extra beenruimte nodig hebben.
@misterdrogba: Hebben ze niet nodig. Ze willen gewoon de duurste/grootste. Ken genoeg Chinezen die in zeer kleine apartementen wonen maar wel een dikke auto, Iphone hebben voor de status. Is best erg hier, totaal andere cultuur.
@pinut187: weet je wat een appartement kost in een gemiddelde Chinese stad? Er zijn genoeg mensen die wel wat centen op de bank hebben, maar niet genoeg voor een huis. En aangezien een hypotheek krijgen in China nog een hele lastige zaak is, kopen die mensen gewoon een dikke bak en wachten ze tot hun ouders het loodje leggen zodat ze het ouderlijk huis kunnen bewonen, zo gaat dat in China.

Woon zelf in HK en om hier een hypotheek te krijgen moet je minimaal 30% van de waarde van het huis op je bankrekening hebben. En als je weet dat een gemiddeld appartement in Hong kong 7 cijfers kost….in euro’s, dan kan je je inbeelden dat niet iedereen dat kan betalen.
Net als de Pheaton gewoon een mooie ingetogen auto die waarschijnlijk veel luxer is dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten…

De Phideon komt alleen op een niet zo gunstig moment, nu aan de ontstuitbate groei van de Chinese economie van de afgelopen decennia langzaam een einde lijkt te komen.
De Prijs is het probleem.
Ik zou wachten op de nieuwe Lexus LS ;)
Dit heeft te maken met ‘product markt marketing research’ (vraag en aanbod), en VW dus geopteerd heeft voor China, daar licht vermoedelijk voorlopig het zwaartepunt voor de verkoop ervan, dat is nu éénmaal de harde realiteit in de zakenwereld.

En, het is nu éénmaal zo hoe de geldwereld draait, bedrijven investeren alleen nog waar ze genoeg inkomsten kunnen creëren.
@exclusieviteitsfreak: hier rijdt het eerste model ook al genoeg rond.
Het is en blijft natuurlijk gewoon een uit de kluiten gewassen passat…
Foto 4,5 en 6 waren de teaserfoto’s van de BMW 7-Serie E38???
Prachtige wagen!
Klinkt als een soa.
@mikkeloentje:
Is het ook!
Nee Nee Nee Nee Nee!
De Phaeton was nooit bedoeld als succesnummer. Het was een statement dat VW net zulke goede autos kon bouwen als Mercedes en BMW. Daarom heeft men de specificaties van de toenmalige S-klasse en 7-serie genomen en is daar op ieder onderdeel boven gaan zitten. Bij Topgear hebben ze daar een mooi item over gemaakt.

Per Phaeton leed VW een ingecalculeerd verlies omdat men simpelweg niet de prijs kon vragen die de auto waard was. Het voordeel van de uitstraling van de Phaeton was volgens Piech echter dat men voor de overige modellen die met miljoenen werden verkocht een paar honderd euro per auto meer konden vragen. Het was dus meer een uithangbord dan een serieuze concurrent.
@645cabrio: + aanvulling: Volkswagen had in die tijd Bentley overgenomen en was bezig de modellen er voor te ontwikkelen. De Phaeton is een “bouwoefening” om de kwaliteitseisen te halen voor Bentley. Met de Phaeton hebben ze dus de productie processen en kwaliteitseisen voor Bentley “ge-engineerd”. Dus de Phaeton is een geweldige kwaliteitsauto. Je krijgt een Bentley Continental met een ander logootje. In dit licht bekeken is het een klassebak.
@645cabrio: True, het was ook meer een prestige project. De auto is opzich ook niets mis mee, laten we niet vergeten dat de Bentley Continental op basis van de zelfde chassis is, in de zelfde fabriek gebouwd word, en ook veel knopjes en dingetjes in het interieur bij beide auto’s terugkomen.

Maar ik moet toch eerlijk zeggen, ik heb zowel eens in een Pheaton gereden als in een A8, en dan merk je toch wel dat de Audi net wat lekkerder rijd en alles net wat meer premium aanvoelt. Terwijl ze toch allebei van VAG zijn.
@645cabrio:
Dat kan wel zo zijn, maar dat ze een compleet nieuwe fabriek voor die auto bouwen, maar vervolgens met moeite slechts één ploeg aan het werk kunnen houden (en dat is inclusief de Passat CC en Bentley Flying Spur) was ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij……..
@Rob: klopt, je kunt je zelfs afvragen wat het nut was als je al Audi in je stal hebt. Ze hadden ook op de A8 voort kunnen borduren voor de Bentley. Uit de interviews uit die tijd met Piech kan ik me echter nog herinneren dat het hem nooit lekker heeft gezeten dat VW niet op hetzelfde niveau als BMW en Mercedes werd gezien. Veel prestige dus.
@645cabrio: Prestige verkoopt in verhouding hedendaags beter dan het gewone, vermits er meer en meer miljonairs en miljardairs bijkomen wereldwijd.
Ziet er gewoon erg goed uit. In een mooie kleur en met wat mooi velgspul erop heb je een hele luxe slee. Niet spannend, maar dat hoeft ook niet.
Ik vind het wel een aardig model, maar daar ga je de E en de S en de 5/7 serie niet mee bang maken. Een Volkswagen is immers geen directiewagen.
Ik moet eerlijk zeggen ik ben gek op de phaeton, wij hebben een v10 diesel en die auto mensen is on ge lofelijk.
Het geluid alleen al is fantastisch
Ik ben altijd toch wel een fan geweest van de Pheaton! Het is dat voor mij de maandelijkse kosten van deze slee te hoog zijn anders had ik er best een willen rijden! Tweedehands kosten ze namelijk geen ene flikker meer.
@stephano: Helemaal mee eens. Je wilt niet weten hoe vaak ik al op MP Phaetons heb gezocht, bekeken, vergeleken. Helemaal mijn auto, ik heb nu ook een VW sedan. Ik durf het ook niet.. ik kan mij gewoon niet goed een voorstelling maken wat zo een auto nou gaat kosten aan vaste lasten, brandstof en onderhoud. Qua prijs te gek. Voor 10.000 euro heb je een 3.2 V6 Full Options nieuwstaat. bonkbonkbonkbonk (sorry da’s m’n bonzend hart.. <3 )
@Freewarefreak: Ik heb zelf ook min of meer de gok genomen. Ik heb mijn auto gekocht toen hij 7 jaar oud was en ongeveer 110.000 op de teller had. Nu na vijf jaar heb ik er zelf 120.000 bijgereden. Het blok is echter super betrouwbaar en draait bij 120 km/h nog geen 2000 toeren. De motor voelt daarom als nieuw. Vooraf was ik ook bang voor hoge kosten door de nieuwprijs van de auto van 135.000 euro. Wat je moet bedenken is dat autos uit de topklasse waar ook de phaeton toebehoort, geen tot weinig compromissen hebben bij de keuze voor onderdelen. De prijs is hoog genoeg om alles goed en degelijk uit te voeren. Er is geen concurrentie voor een paar honderd euro zoals bij de massamodellen.

Belangrijk is ook het onderhoud, ik heb dat altijd door de dealer laten doen en heb genoeg voorbeelden waaruit is gebleken dat ‘het mannetje’ op de hoek uiteindelijk veel duurder zou zijn omdat ze niet weten waar ze het over hebben bij een dergelijke auto. Na 12 jaar heb ik nog steeds originele dynamo, waterpomp, benzinepomp, uitlaten en noem maar op. Ophangrubbers worden binnenkort vervangen. Alle opties werken nog en er zit echt heel veel op. Normaal gesproken zou ik hem weg hebben gedaan, maar omdat ik nu veel minder km’s ga maken houd ik de auto.
@645cabrio: Aanvulling: los van slijtbare zaken als remmen en banden ed. heb ik slechts 1 reparatie gehad voor een olielekkage, dat was pas na 190.000 op de teller. Dat kostte ongeveer 2.000 euro. Voor de rest geen grote reparaties.
@645cabrio: Te gek, dank je voor je comment, waardeer ik zeer! ;) Ik ga toch nog eens met moeders de vrouw aan het steggelen. Wie weet in de toekomst.
@Freewarefreak: graag gedaan :-) succes!
Passat lwb.. En net zo lelijk
Nou dit is dus net zo goed een uit de kluiten gewassen Passat. Vind de Passat trouwens mooier. Helemaal qua front

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).