Autoblog-advies: grote limo met dikke motor voor 10k

Auteur: , 147 Reacties

Iedereen heeft er wel eens over nagedacht. Zit je op Marktpaats te zoeken naar een nieuwe gebruikte auto en je past de zoekresultaten wat aan: iets ouder, iets meer vermogen, iets zwaarder.

Phaeton 4.2

Want een Fiat Punto, Volkswagen Passat of Toyota Auris zijn allemaal prima auto’s, maar voor hetzelfde geld kun je dus ook in iets heel prestigieus en diks rijden. Want wat kan er nou fout gaan? Precies…

Sten denkt er net zo over. Sten is groot autoliefhebber en deelt dat graag met zijn vrienden. Als groot fan van Porsche houdt Sten van dik en Duits. Een Panamera gaat het zeker niet worden (tenzij ‘lichte rolschade’ geen probleem is). Enfin, we nemen even het wensenlijstje door:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 5.000 tot 10.000 maximaal.
Jaarkilometrage:10.000km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Grote auto om vrienden mee te nemen
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Duitse merken
No-go modellen / merken:Land Rover & Range Rover

Zelf zat hij te denken aan een Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse of Volkswagen Phaeton. Of hij er eentje vergeten was: nee Sten, dit zijn de Duitse topklassers. Allemaal. Echter, een andere eis is dat sportiviteit ondergeschikt is aan comfort. Een grote motor is dan weer wel gewenst. Daarbij, ook buiten Duitsland worden slagschepen gebouwd. Na lang en uitvoerig beleid met de AB redactie zijn we tot de volgende adviezen gekomen:

Phaeton

Passat Plus: Volkswagen Phaeton
Als je een grote cruiser wilt, voldoet deze uitstekend. De Phaeton is gespeend van alle vormen van sportiviteit en lijkt speciaal gemaakt om de inzittenden te behagen. Daarbij heeft de auto een zeer neutrale uitstraling. De kenners weten wat er zo bijzonder aan is, de rest stoot je niet tegen het hoofd. Qua motor raden we aan om te zoeken naar de 4.2 veertigklepper. De instap 3.2 heeft nogal moeite met het hoge gewicht. Daarbij heeft een 4.2 altijd 4WD. Alternatief is de Audi A8, die met zijn alu body aanmerkelijk lichter, sneller en zuiniger is. Maar ergens ook minder cool dan een Phaeton. Daarbij zijn de D2 A8’s (vanaf ’02) wel heel afgeleefd voor 10k.

LS430

Tip van @Casperh: Lexus LS
Wederom een een auto om mee te cruisen, ik heb er nog nooit eentje op de Nürburgring Parkplatz gezien. Betrouwbaarheid is een groot voordeel: mits de LS zijn onderhoud krijgt heb je er een goede aan. Daarbij is de Lexus waanzinnig stil en comfortabel. En de Mark Levinson stereo is eentje van grote klasse. Voor 10k heb je een top LS400 van de late jaren 90, of een goede LS430 van het begin van dit millennium. Houdt er wel rekening mee: ze zijn flink schaars.

Super V8

Stijlvol alternatief: Daimler Super V8:
De Jaguar XJ8/XJR is een leuke keuze, maar er kleven twee nadelen aan. Ten eerste zijn deze auto’s nog redelijk sportief en ten tweede is de beenruimte achterin beperkt. Dat is met de Daimler Super V8 opgelost. Dan heb je namelijk een zachter afgestemd onderstel en een langere wielbasis. Volgens vorige eigenaren is het een auto met enorm veel stijl en klasse. Die Supercharged V8 trekt er altijd aan en dit type Daimler staat bekend als een goed gebouwde auto, alleen waren er een paar issues met de motor (nikasil coating), die ook in de Jaguar XKR zit.

740i Sport

Tip van @Wouter: BMW 740i (E38)
Een van de meest statige BMW limousines van de afgelopen jaren is natuurlijk de E38 7-serie. Voor 10 mille zijn er leuke uitvoeringen te kiezen, zowel met zes-in-lijn als V8, ook zijn er voldoende L uitvoeringen, waardoor je vrienden nog meer ruimte hebben. Rijden in een E38 is hemels: zeer soepel, comfortabel en toch het blok op de weg gevoel. Daarbij stamt de E38 uit een tijd dat alles simpeler was. Andere tip van Wouter: kijk ook even naar een klasse lager, maar dan wel met dikke motor. Heb je vaak net even een frisser exemplaar. Een 540i E39 is ook een alternatief, mits je vrienden niet zulke lange benen hebben.

S-Klasse

De standaardkeuze: Mercedes-Benz S-klasse
Om met je vrienden te cruisen een ideale auto. Als ‘320’ kun je nog exemplaren vinden met een enigszins redelijke kilometerstand van 150k. Daarbij lijken de meeste 320’s nog redelijk origineel. De 500’s in het budget hebben nog wel eens rare uitlaten, led-lampjes, ‘AMG’ pakketten, zwarte wielen en andere versieringen die het zigeunerleven romantiseren. Moet je smaak zijn. Daarbij moet je er rekening mee houden dat deze generatie S-klasse behoorlijk kan roesten en de luchtvering het altijd wel een keer begeeft. Deze euvels verhelpen zijn flink prijzig. Waarom deze S-klasse dan toch aanraden: er zijn genoeg specialisten voor het onderhoud en je hebt een hele ruime keuze. Betreft uitrusting: een S-klasse is bijna nooit ‘FULL OPTIONS!!!!’

I Am Legend

Lexus Light: Honda Legend
De Legend en LS400 zijn goed aan elkaar gewaagd. De Legend is echter een slagje strakker, zonder oncomfortabel te worden. De zescilinder motor is net ook even wat levendiger dan de wat luie V8 uit de Lexus. Nog een voordeel: alle Legends werden gewoon wél full-options afgeleverd (er waren geen opties mogelijk, zelfs metallic lak en een schuifdak zaten er altijd op). En het is Japans. Op het internet staat dat Japans nooit kapot gaat, dus het is waar. Werd in de VS verkocht als Acura RL, dus het is nog eens een premium auto ook!

DeVille

Yolo: Cadillac DeVille Stretched Limo:
Als je dan toch alleen maar wilt cruisen met je vrienden, zou ik alle opties niet eens overwegen en 10k stuk slaan op een stretched Cadillac DeVille. Je hebt een behoorlijke keuze, en de meeste hebben niet eens zo gek veel gelopen. De Northstar motor kan een zorgenkindje zijn, want deze heeft wat specifieke issues gehad (olielekkage, scheurende koppakking en verkeerde bouten), dus zoek een zo laat mogelijk type in je budget, en laat hem even checken door een specialist. Ruimte is uiteraard geen issue en met deze auto kun je een eigen limobedrijfje op zetten! Check hier de chauffeur tips.

Dan nog even een algemene tip: reken je zelf niet te rijk. Deze auto’s zijn goedkoop om een reden: onderhoudskosten zijn hoog, evenals verzekering, brandstof en wegenbelasting. Schrik er niet van dat je zó 5 mille moet neertellen om de toplimousine weer in redelijke conditie te krijgen. Zo’n sloep staat vaak te koop omdat er een dure reparatie aan zit te komen. Niemand verkoopt zijn S-klasse net nadat de luchtvering vernieuwd is. Laatste tip: check de boekjes en of alle onderdelen origineel zijn. Zo niet, loop weg. Voor 10 mille kun je een goed exemplaar aan treffen. Oh, en een Phaeton werd standaard niet op Rotalla of Tristar banden gezet. Toch een teken dat een auto goedkoop door de APK is gegaan.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



147 reacties

Phaeton of 7-serie
@baske: ik zou de Lexus adviseren. Vriend van me heeft er 1 uit 2001. Met V8, rappe auto, heel erg comfortabel en werkt altijd.
Wees slim, koop een Opel Corsa met €2000 inruilkorting op die studenten fiets van je….
Suggestie van Wouter, dik gemotoriseerde e39.
Een 300c? Deelt vrij veel componenten met de E-klasse van destijds, door de samenwerking tussen Daimler en Chrysler. Wel wat meer uitgesproken dan een Phaeton.
@frans1: Chrysler heeft zich destijds publiekelijk geexcuseerd voor de kwaliteit deze auto…
S klasse beresterk maar wel zonder roest.
Mijn keuze zou zijn de Daimler of de Jaguar. Echt klassieke en stijlvolle auto’s. Zeer tijdloos blijven ze ook. Als ik mocht kiezen tussen die twee? De Jaguar, ondanks zijn ‘beperkte’ beenruimte. Met een beetje lullen heb je dit exemplaar mee voor 10.000 euro: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274740156

Binnen het budget heb je deze: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=284311786

Deze S-Klasse is ook erg lekker: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=277203380

Zoals al wordt aangegeven: let er wel op dat onderhoud echt megaduur is, daar ga je echt op stuklopen. Wel vind ik het erg gewaagd maar gaaf als je het aandurft. Succes met de zoektocht, dat is immers het leukste!
@viezefreddyw:
Inderdaad zeer tijdloos!
Blijf deze nog altijd “dik” vinden!
Taxi spelen voor je vrienden en jezelf met gigantische onderhoudskosten opzadelen. Slim plan Sten.
Mijn tip Sten, houdt je geld in je zak en bel af en toe voor een taxi. Kosten per kilometer van dit soort modellen zijn circa €1,00 de kilometer, dus naast aanschaf ben je nog eens €10.000,- per jaar kwijt.
Niet iedereen kan zich €800,- per maand aan autolasten veroorloven en ja dit is inclusief afschrijving. Die euro’s zijn pas echt weg bij verkoop en dan kan je die rijdende echoput ineens heel moeilijk kwijt. Denk na.
@T16: taxi spelen? Waarom gelijk conclusies trekken? Als hij het geld heeft, laat het hem dan lekker uitgeven. Je kan het ook in je zak houden en vervolgens laten afpakken door de belasting… Denk zelf na
@coentje80: nou met een budget van €5000,- max €10000 heb je duidelijk “het geld niet”.
@Donstil: ligt eraan, je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken. Er zijn verschillende redenen waarom iemand een low budget auto koopt…
@coentje80: Deze waarschuwing is oprecht goed bedoeld. Stel je vindt een koopje van €5000,- en binnen twee maanden zijn de luchtvering, versnellingsbak of koppeling defect.
Dan kan je nog eens dik €5000,- aftikken om het gevaarte weer rijdend te krijgen en moet je weken toch met de taxi. Gewoon niet doen.
@T16:
Ja, en als je dan (te) veel hebt uitgegeven om zo’n ding weer rijdend te krijgen kun je wachten op het volgende dure probleem.
@coentje80: als je wilt voorkomen dat de belastingdienst t komt halen, dan zou ik zeker geen dikke limo aanschaffen. De mrb en accijns zijn aanzienlijk hoger dan de vermogensbelasting.
@T16: op een auto van 10k kan je niet veel meer afschrijven. Een goed onderhouden exemplaar met niet extreem veel kilometers zal zelfs nauwelijks nog iets afschrijven, het is immers redelijk dicht bij de bodem van wat dit soort auto’s waard worden (mits je dus wel het geld in onderhoud steekt, goedkoop is het niet!)

Ik zeg: leef je droom en doe vooral niet te slim. Mits je uiteraard nog wel een beetje blijft sparen, anders doe je jezelf echt tekort.
@lekbak: je kunt er 10k op afschrijven als je een slecht exemplaar koopt.
@beefcake: Jeetje, een hoop mensen die het niet snappen blijkbaar.

Een dergelijke auto die er netjes uitziet blijft altijd wel een paar duizend waard, die schrijft niet af tot 500 euro. Netheid is iets wat je volledig zelf in de hand hebt. Een net maar slecht exemplaar loop je op leeg wat onderhoud betreft. Maar die kun je nog wel voor een redelijk bedrag verkopen, immers is er altijd wel iemand die dezelfde fout maakt als jezelf.
@lekbak: dat is misschien theoretisch zo, maar zie een dergelijke auto maar te slijten. Echt courant zijn ze niet te noemen.
@lekbak: inderdaad, als je per jaar 15 mille investeerd om hem netjes te houden is de restwaarde 2.000,- ipv 500,-…
@svenska_aeroplan_ab: ik weet niet waar jij je wax en lederpoets haalt maar dat van mij kost hooguit tientjes.
@lekbak:
Een auto met versleten versnellingsbak, doorgezakte vering en lekkende koppakking wil alleen nog de sloop hebben.
@super: dat heeft niks met netjes te maken. En als je het dus repareert heb je een goede, nette auto. Dit soort kosten krijg je met een dergelijke auto, maar dat is onderhoud en dat weet je. Dat heeft dan dus geen invloed op de afschrijving. Integendeel zelfs, mits gerepareerd.

Niemand zegt dat het goedkoop rijden is, maar afschrijving heb je nauwelijks.
A8?
BMW X5 uit 2008 ook leuk… @henkhupelschoten Opel Corsa? Ik denk dat onze grote vriend Sten dan liever die studentenfiets houdt waar jij het over hebt.
@coentje80: vertel me waar ik een x5 uit 2008 voor dit geld kan krijgen..
@sten911: Ik verkoop die van mij. Zilver, stuur aan rechter kant vanwege mijn tijd in Londen… Ik hoor het wel als je meer info wilt.
@coentje80: heb een privé bericht gestuurd!
@sten911:
Ga voor een Legend, tenzij je 20k per jaar kan missen om hem rijdend te houden.
Laat je ook gelijk zien een echte liefhebber te zijn.
@talladega: dat laatste is de grootste onzin die er is. Alle grote auto’s die hier momenteel besproken worden zijn liefhebbers auto’s. Juist vanwege dat onderhoud!
@coentje80: €12000 ben je klaar, en dat is met stuur en stoelverwarming, mirrorlink en alle andere frutsels. Ga eerst maar eens afstuderen dan praten we verder.
@henkhupelschoten: maar dan rijd je wel in een Opel..
@sten911: Niks mis mee, luxer en sportiever dan een polo.
@sten911: opels zijn toch voor Henk & Ingrid en de Feyenoord selectie.. Niks mis mee dus
Je zult er sowieso op leeg lopen. Maar het is een verdomd goed idee om je geld aan uit te geven.

Ik zou zelf een kathedraal kopen voor dat geld. Zoek er eentje met v8 en kijk beter naar onderhoudsgeschiedenis dan de kilometerstand. Ervaring is opzich geen probleem, mits er dus goed onderhoud is gepleegd. Stilstand is ook voor dit soort auto’s achteruitgang. Pas er goed op en je zult waarschijnlijk niet afschrijven, het is nu al een icoon!
@lekbak: Mercedes-Benz W140 werd benoemd tot “Beste luxe sedan ter wereld” door een autotest in Autocar.
Veel ruimte, comfort belangrijker dan sportiviteit…. Ik zeg Citroën C6 of Lancia Thesis (zeker voor €10.000 te koop)
@Jansen: Dat zegt mijn hart ook – maar in zulke dingen zit nooit een dikke motor met 6+ cilinders.
Overigens zegt niet alleen mijn hart het, maar ook mijn hoofd. Ik heb jaren XMs gereden. Wagens die ik inkocht voor minder dan de helft van dit budget, en die prima te onderhouden bleken zonder de bank te breken.
@mout: XM V6 of 2.5 diesel altijd +1
@mout:
euhm meer dan 6 cylinders niet nee, maar beiden zijn met (benzine) V6 geleverd, bij de Lancia had je nog keuze uit een 3.0 of een 3.2..

@ Redactie,

Een advies voor een luxe slee waarin comfort expliciet belangrijker is dan sportiviteit, en dan NIET de Citroën C6 noemen, ga je schamen.. 😏
@bakkerst:

De Citroen C6 is overwogen (evenals de 300C, STS, Thesis etc). Echter, Sten zoekt een auto met benzinemotor. De C6 is geleverd met een 3.0 V6, maar deze zijn bijna niet verkocht en in zijn budget zo goed als niet te vinden. Als hij een diesel zocht, dan is het nog heel wat anders ;-)
@willeme:
Voor de Citroën heb je gelijk, ( ik vind er in op autoscout in heel Europa 1(!) V6 benzine, in Italië) maar dat ontslaat je niet van de Thesis.. 😏

Een betere YOLO optie in mijn optiek.
Ik zou voor een Caprice gaan..
@norge:
Ik dacht even dat je deze bedoelde :p
http://idolosol.com/images/caprice-4.jpg
@Dimglor: terug naar je rukbunker jij!
@norge: nog niet eens zo’n gek idee. Wel de ruimte en het comfort, niet de kosten.
@lekbak: Maar voor jou heb ik de Hyundai Grandeur, echte kwaliteit voor een habbekrats.
@norge: ik zit stiekem nog wel eens naar een XG te kijken…
Voor 10k kun je beter voor een 5 serie of E Klasse kijken overigens.
Een 300c met de 3.5 v6. Ov als je echt gek bent de Hemi. Moet je smaak zijn en het rijdt redelijk kut, maar je hebt alle ruimte veel plastic en een gedateerd navigatiesysteem. Toch is het wel fijn om s’ochtends je portier te openen en door de dauw amper je neus volledig te kunnen zien. Echt king of the road. Voor 10 k zou je zeker een mooie kunnen vinden. Al zou ik het wel uit mn hoofd laten en lekker voor een Duitser gaan.
De afschrijving op deze auto’s is wel lekker, alleen de onderdelen en service beurten niet, en daar bedoel ik mee dat mocht er iets kapot gaan je behoorlijk duur uit bent, dus mocht je niet zoveel te besteden hebben lijkt me dat niet zo’n verstandige keuze. Maar dat is mijn mening
Er is maar een goed advies. Niet kopen die ellende, koop een goedkoop ding en laat je vrienden wat krapper zitten (of rij met hun mee).

Met een dergelijk klein budget (voor een grote auto) moet je hier niet aan beginnen. Tenzij je nog €8000 per jaar extra kwijt wilt zijn aan benzine, wegenbelasting, onderhoud en reparatie.
@Donstil: Je moet weten wat je koopt, dus zelf of laten doen. Ik rijd al jaren auto’s tot 10.000 euro. A8, Jaguar XK8 en nu een Range Rover L322 uit 2004. Allemaal bijna afgeschreven en dus geen hoge verzekering meer, want WA. Hoge wegenbelasting, dat wel zeker de Range op diesel. Maar elke nieuwe auto schrijft 10.000 af in 1a2 jaar, daar kan ik 4 jaar de wegenbelasting mee betalen. En er gaat wel eens wat kapot ja, maar zoek zelf uit wat of breng hem bij een specialist. Ik heb op zowel de range en de a8 luchtbalgen kapot gehad, dure banden en zelfs velgen bijgekocht. De A8 heeft een reeks hele dure boegies en de Range dure verstuivers. De Jaguar een oplapbeurt aan de distri ketting, maar in 10 jaar dikke ‘oude’ auto’s zit ik nog ruim onder de 15.000 euro aan onderhoud en vervangingsdelen. Met zo’n 35.000 tot een uitschieter van 70.000km per jaar heb ik bij elkaar meer als 400.000 km met de auto’s gereden. Doe dat met twee keer een nieuwe golf en je bent net zoveel kwijt, of meer ;)
Dus, zorg dat je altijd 3000€ achter de hand hebt en je hebt heel veel lol in dit segment!
@dutchneon: afschrijving op nieuwe auto’s vergeten mensen heel vaak. Zelfs ‘verstandig’ nieuw rijden is vaak duurder dan ‘onverstandig’ een slee rijden.
@lekbak: Klopt, maar de meeste mensen zijn geen liefhebbers en hebben gewoon vervoer nodig. Niet iedereen heeft de tijd om het goedkoopste adres in Duitsland te gaan zoeken voor nieuwe luchtvering voor z’n goedkoop gekochte A8…

Die schrijven liever 2000,- per jaar af op hun Picanto :)
@tstile: inderdaad. Zulke mensen zou je bijvoorbeeld ook een skoda superb aanraden. Maar als je op autoblog dergelijk advies vraagt dan mag je ervan uitgaan dat dit wel zo’n liefhebber is.
Ik zou voor de LS, Legend of Deville Limo gaan. Alhoewel een Legend wel érg zeldzaam is.

Het idee van onze Noorse vrind is ook een hele goeie.

Of wat te denken van een Park Avenue?
Ik zou een Alfa 159 met ti pakket kopen

Mare.. van de voorstellen, zou ik wel graag de VW, BMW en de Jaaaag ooit eens willen hebben
@Mika_Hakkinen: 166 dan maar he?
@Vanquish: Ik zou die zeker niet afslaan haha https://youtu.be/GT7dpPQ43ac , maar ik heb nu net een half jaar een andere haha
De 159 laat ik maar deze keer gaan.
Ik zou de Pheaton kiezen. Zwaar ondergewaardeerde auto, terwijl het toch een goede auto is
Oude cadillac sts
@allesmetturbo: ik heb recentelijk een STS gekocht uit 2006 voor minder dan 8k. Iets meer dan 100 000 KM en afgezien van een kleine bumperschade smetteloos. Nog nooit zo veel plezier gehad van een auto als deze. Het is de V6, verbruik is ongeveer 1 op 8.
@patrick_koning: veel lekkere cruise km’s gewenst! Lijkt me een erg fijne bak. En 1 op 8, op zich niet zo erg toch? Zou ik er ook wel voor overhebben
@allesmetturbo: zolang de auto minder drinkt dan ik vind ik het prima ;-)
De Volkswagen Phaeton of Audi A8 voldoen aan mijn eisen zal mijn keuze zijn.
Koop een ZIL.
Ga voor de Lexus. Vergeleken met de Duitsers zijn die auto’s veelal een stuk betrouwbaarder, ook wat betreft kleine dingetjes waar Duitsers op leeftijd vaak last van krijgen. Daarnaast vind ik de uitstraling van zo’n Lexus veel beter en mooier dan van de rest.
Lekker laten staan, pak een model kleiner A6, E klasse.. want als je meer dan 2000kg moet voortslepen zitten er alleen maar nadelen aan. hoge wegenbelasting (zeker bij de diesels), v6/v8 motors zuipen allemaal 1 op 6, duur onderhoud.
@thomasthomas: A8 4.2 Quattro van 2005 weegt 1750 kilo!
Je hebt op dit moment geen auto, mag ik daaruit voor het gemak concluderen dat je nog niet heel veel schadevrije jaren hebt opgebouwd? Enig idee wat dit doet met je verzekeringspremie? Met 28 jaar en 2 schadevrije jaren betaal je voor een MB S320 90EUR p/m, een S500 accepteren ze überhaupt niet. (bij een bekende verzekeraar) Houd ook rekening met een kleine 100EUR p/m aan wegenbelasting. Dan heb je nog geen meter gereden.

Het klinkt waanzinnig zo’n auto rijden maar ondanks de lage aanschafprijs loop je op zo’n auto echt leeg. Ik zou lekker 1 maatje of 2 maatjes kleiner gaan zitten, (BMW 3 oid) dan heb je met zo’n budget een prima auto!
@peewee05: ik heb inmiddels een paar keer geluisterd naar allerlei ervaren mensen wat betreft grote beslissingen. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet lekker eigenwijs ben geweest. En de dingen waar ik wel eigenwijs ben geweest zijn ontzettend goed bevallen. Mits je voor jezelf weet dat je het financieel kunt trekken, ga er dan lekker voor. Je leeft maar één keer, en dat is niet vaak genoeg om altijd het meest verstandige te doen. Als autoliefhebber is het dus de auto waar je dat niet mee doet.
@lekbak: Dat ben ik zeker met je eens, doe wat je hart je ingeeft. Maar als je een budget hebt van max 10.000EUR dan is zo’n auto kopen een waanzinnig risico. (met een beetje pech ben je zo in het eerste jaar 5000EUR kwijt aan onderhoud bijvoorbeeld) Daarnaast vermoed ik dus dat Sten nog niet zo lang en/of zijn rijbewijs heeft en/of schadevrije jaren heeft opgebouwd. 90% van de verzekeraars accepteert je aanvraag niet eens in zo’n geval.

Daarvoor wil ik Sten graag behoeden en ik denk persoonlijk dat hij beter af zal zijn met een iets kleinere auto. Hij vroeg om een YOLO-advies en geen ‘verstandig’ advies. Wellicht een idee om iets meer balans tussen die twee uiterste te zoeken.
@peewee05: als iemand 5k uitgeeft aan een auto, denk je nou echt dat ze een all risk verzekering afsluiten?? Je kan een wa verzekering afsluiten op de duurste mercedes, maakt de verzekeraar geen bal uit.
@sjeemsbond: Allrisk? De prijzen die ik noem zijn voor Wa! En nee je kunt je ook niet verzekeren voor Wa voor een S500, de verzekeraar verwacht niet dat het goed afloopt wanneer een beginnende bestuurder met een dikke auto rond rijdt. Zoek het op bij de site van OHRA. Vul daar een vroege geboortedatum in, weinig schadevrije jaren en kijk of ze je überhaupt accepteren. Je krijgt een fijne pop-up dat ze je niet willen met een WA-verzekering. Laat staan all-risk.
@peewee05: Bij verzekeraars is veel meer mogelijk dan wat de websites doen geloven. Vooral bij de kleinere kantoren en helemaal als je via via komt.

Een formuliertje op een website invullen is de grootste kans om afgewezen te worden. Bellen heeft een redelijke kans. Maar nogsteeds kunnen ze je afwijzen.

Daarom kan je ook het bellen overslaan. Wat ik zelf heb gedaan en wat goed heeft gewerkt. Persoonlijk langsgaan en beleefd vragen of ze tijd hebben of dat je evt een afspraak kunt maken. Dan toelichten wat je wilt in een persoonlijk gesprek.

Kortom nooit te snel opgeven. Wat verzekeraars wel fijn vinden is loyaliteit. Dwz dat je wel jarenlang klant gaat blijven en niet elk jaar overstapt naar een ander om een paar euro’s te besparen.
S80 t6. Enige echt goede keuze. Bij voorkeur eentje in het donkerblauw ( waar de klpd en het koningshuis mee reed wittwel)
@1audi1: Ja was ook mijn gedachte! Qua onderhoud nog betaalbaar, in tegenstelling tot de genoemde keuzes. Misschien is een S80 V8 ook nog wel te vinden is voor dat geld?!
@rrk147: Onderhoud bij een Volvo goedkoop? Jij hebt er duidelijk nog nooit een gehad.
@silverarrow: reactie is wel ietwat kort door de bocht… Ik schreef betaalbaar, en niet dat het goedkoop is. BMW en Mercedes rekenen premium prijzen, mijn ervaring is dat Volvo onderhoud wel betaalbaarder is, want ja ik heb dus wel Volvo gereden itt wat jij suggereert
@rrk147: Volvo rekent geen premium prijzen? Lolbroek! Bij deze weet ik zeker dat je geen Volvo hebt gehad.
@rrk147: Die met v8 was van een latere serie s80 als waar ik op doelde. Maar ook erg gaaf! En 4wd wat je bij de t6 toch mist met 272 pk. Onderhoud is idd relatief goedkoop, en veel onderdelen inwisselbaar met ford onderdelen van de volvo’s destijds. Een mooie v70 classic lijkt me ook een goede opties overigens.
@rrk147: de S80 V8 is reeds getipt als klassieker van de toekomst en stijgt al jaren in prijs. Maar een fatsoenlijke 3.2 is prima te vinden voor dat geld.
@maarten123: stijgt in prijs?? Echt niet, de markt is zó klein qua aantallen liefhebbers voor zo’n niet-bijzondere auto, ook al hangt er een Yamaha V8 in. Vraagprijzen zijn geen transactieprijzen, doorgaans staan die S80’s de banden plat bij garages.
@parker: mijn vader rijdt een S80 V8 en vindt regelmatig briefjes onder de voorruit van liefhebbers die hem willen kopen. Zelfs de dealer vraagt iedere keer of hij hem niet kwijt wil. 2 jaar geleden deden ze €12.000, nu zie je ze al voor €17-20K.
Heb nooit iets gehad met de volkswagen group, maar een Phaeton zou ik niet afslaan!
Kijk eens naar een Italiaan ……….. een Alfa Romeo 166 3.0 V6 of 3.2V6 met die busso heb je een fantastisch blok! (NB Lancia Thesis is een “mooi” alternatief)
“[i]De Legend en LS400 zijn goed aan elkaar gewaagd.[/i]”

Serieus ? De ene is een V6 met FWD, de andere een V8 met RWD. De Honda is stukken sportiever afgestemd dan de Lexus en ook het interieur is zeker niet hetzelfde kwaliteits-niveau, al ziet het er wel prima uit…. Het is echt een beetje appels met peren m.i.

Zou zelf trouwens nog een Volvo V70 T5/T5R/T6 aan het rijtje willen toevoegen; al is dat misschien net een tikje te sportief afgeveerd …
@dawwg: Voor de kenner is er absoluut een verschil. Maar qua waarde voor je geld (betrouwbaarheid, uitstraling, interieur) zijn er wel degelijk overeenkomsten. 95% van de mensen zouden de verschillen niet snel aan kunnen wijzen.
@dawwg: Ja goed idee, een V70 is wellicht wat! Ik zou zeker voor een T-5 R gaan uit 97-99. Die zijn voor een mooi bedrag te vinden! De T6 is een heel andere auto en valt denk ik buiten het budget. (pas vanaf 2007 op de markt, die gaat eerder richting de 15.000EUR denk ik)
E38 zou het bij mij worden, een Caprice Classic is ook cool. Kan je met 1 man extra zitten ook
Gewoon doen rijd je ook een x een “echte” auto ipv al die zuinige kaasafgeschaafde Hollandse zuinigheid 3/4 cilinder koektrommels!. Doen, doen! je bent nog vrijgezel dus poen zat voor een “echte” auto. Zou de BMW 7 serie of een Japanner overwegen. De Honda (heb er zelf 1)gaat niet stuk bij normaal onderhoud en je kunt er ook iedere dag zorgeloos mee planken!
Gevaarlijk segment wat betreft onderhoud en kat in de zak kopen
Skoda Superb? Kun je redelijk dik aangeklede van vinden binnen het budget. Niet de status van de Pheaton maar wel de luxe en de ruimte.
@kevinova: kom op… Een Superb is zeker een prima en ruime auto, maar het is echt in ieder opzicht in een compleet andere klasse.. Heb je wel eens in beide auto’s gezeten?? Een Superb is een opgerekte Golf, een Phaeton een incognito versie van een Bentley.
@aj26sc: Opgerekte Golf? Heb je weleens in een Skoda Superb gereden of gezeten? Met een vanafprijs van 28k krijg je heel veel auto voor weinig geld. Als je de luxe merken niet meetelt binnen de VAG-Group is Skoda misschien wel het beste merk binnen hun assortiment. Mag van mij zonder twijfel genomineerd worden voor de titel beste auto, welke de beste is staat uiteraard open voor discussie.
@michaelcorleone: ja hoor, heb in zowel huidig als vorig model gereden, prima (zei het wat saaie) auto. Maar zeker het vorige model was lang maar relatief smal.
Om deze brave “burgermans auto” te vergelijken met een luxe limo als de Phaeton is nogal onzinnig, omdat hij in een compleet andere klasse zit. Als ik zou overwegen de ene te kopen, zou de andere absoluut niet in aanmerking komen. Maar sorry als ik je auto beledigde hoor.. ;)
Ik zou geen van bovenstaande auto’s aanraden. Ze passen zeker goed bij de wensen, maar het is helemaal niet slim om dat soort wensen te hebben. Het wordt een financiële ramp voor de eigenaar. Je kunt beter wat meer down to earth denken, dan kun je voor hetzelfde geld veel vaker met je vrienden op stap.

Deze A6 heeft niet zo veel kilometers als een A8, is recenter dan een A8, verbruikt minder dan een A8 en is ruim en snel zat: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281533492

Deze Laguna is de meest betrouwbare auto die in de occasiontests is langsgekomen, en echt klein of langzaam is hij ook niet. Hij zit vol met opties en oogt ook nog eens erg modern: http://ww3.autoscout24.nl/classified/283548931

Deze Skoda Superb biedt de ruimte van een A8, tegen de kosten van een Passat: http://ww3.autoscout24.nl/classified/285156751
Waarom geen dictator Benz? Als je dan toch fout wil rijden kan je het maar beter helemaal goed doen. Daar heb ook wat meer ruimte om een echt goed exemplaar te vinden, zoals zoiets:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=220878792
@tonyvds:
Da’s inderdaad een zeer fraai exemplaar! Maar bij die handelaar staan nog wel meer interessante auto’s.
Even een uitleg ik ben een grote Lexus LS fan maar heb hem niet opgenoemd, omdat ik niet voor deze LS zou gaan maar voor een latere editie. Als ik verder kijk dan de bovengenoemde auto”s worden het;

Heerlijke auto’s misschien wel de beste vind ik of een Hyundai Equus.

Voor de mensen die hem nog niet kennen raad ik deze video aan;

https://www.youtube.com/watch?v=DphtJJxDnBQ
Een S80 T6. Of misschien een vroege S80 V8. Erg comfortabel, onderhoud is betaalbaarder dan van een S of 7 serie, en ruim (genoeg).
@rrk147: Dan zou ik toch voor een T6 kiezen: verschil in snelheid (0-100) is minimaal maar het verschil in verbruik gigantisch. (fabrieksopgave 12l/100km gemiddeld…)
Porsche Cayenne?
Het antwoord is XJR
Ik zou persoonlijk iets ouder zoeken. Want minder elektrische toestanden die stuk kunnen gaan.
Volvo 940. Bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280591089?asrc=st|as

Of misschien wel veel beter, haal je zelf een nette Volvo 850. Met grommende vijf-cilinder:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/278798986?asrc=st|as

Nog geen 2300 euro joh…. Kun je nog jáááren mee vooruit als het moet…
S80 V8 misschien? Ik weet niet wat de prijzen zijn tweedehands, maar als ze binnen dit budget vallen lijkt het me wel een goed alternatief.
Als die vijfduizend euro dan toch een gat in je zak brandt, dan lijkt dit nog een leuke optie!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282477098?asrc=st|as
Ik zeg koop een van de meest comfortabele auto’s die je ooit zult rijden:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274822395?asrc=st|as
4000 euro, en kan nog makkelijk 150000 km mee. Uit 2000, maar met de luxe die de nieuwere Duitse garde ook heeft.

Ik zei een van de meest comfortabele auto’s, omdat dit de comfortabelste is:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/286538716?asrc=st|as
3,5 V6, automaat, eerste eigenaar, Initiale Paris uitvoering, dealer-onderhouden. 4450 euro.

Lijken mij verstandigere keuzes i.v.m. onderhoudskosten en wegenbelasting…
@autoblog, hebben jullie geen eindredacteur? De artikelen op Autoblog staan de laatste weken vol met spel- en taalfouten.
@Benz65: Dat is tegenwoordig geloof ik een software programma met nog al wat bugs!. Je komt het steeds vaker tegen, zelfs op nieuws sites is de spelling geregeld beroerd. kost tegenwoordig veel te veel centjes een “echte” eindredacteur denk ik…
Als laatste nog een klemmend advies: Als je van autorijden houdt: Ga niet voor een Volvo!.
@sracert:
Gelukkig maar, dat Volvo niet iedereen gelukkig kan maken! Blijft het toch bijzonder en een merk zonder VAG-smet-imago. Ik kan je “mening” trouwens ook niet delen. Je hebt er immers geen! Mensen moeten op jouw “kreet” alleen maar vertrouwen, omdat? Omdat wat? Omdat geslaakt door sracert? Zie ik daar niet opeens een paard lachen?…….
Het advies in deze, gezocht grote limousine voor 10k: Simpel een citroen C6, hoe comfortabel wil je t hebben
Telt een Sprinter ook?
Ik zou voor de pheaton gaan, wij hebben er twee jaar één gehad echt heerlijke auto!!
Mijn collega heeft een Jaguar S type R gekocht. Heel dik apparaat met veel PK’s en in verhouding een lichte auto.
Ik heb in de phaeton altijd plezier gehad, het is een rariteit, maar de joy was deels dat de wagen duurder was en toch minder ostentatief … zou als het enkel om de luxe gaat voor een s-klasse kiezen of een brute e38.
S8 Ronin, moet ik nog meer zeggen?
@dutchdriftking:
Ja. Dat dat type A8 een potentieel elektronisch drama is.
@Rob: onzin, is nog een stenen tijdperkauto vergeleken met z’n opvolger.
@parker:
Ja, die kan ook aardig de soep in lopen. Don’t get me started….
Maar ‘stenen tijdperk auto’? De D2 kwam juist in de tijd dat fabrikanten begonnen met kilometers bedrading in hun auto’s te leggen… En dat ging niet altijd even vlekkeloos.
@Rob: juist niet, sinds de invoering van can-bus is de bedrading in lengte meer dan gehalveerd!? Vroeger trokken ze voor alles een eigen draadje.
Je eerste auto ??

Gewoon de allerdikste Cadillac kopen die je vinden kan voor 4 rooitjes ..
Gewoon doen ..
Een grote auto om je vriendin in te nemen? Koop een station, of nog beter: een busje.
Cadillac STS, met oerbetouwbare Northstar V8. Ik heb niet zo veel op met Amerikanen, maar daar zie ik mezelf wel in rijden.
Skoda superb 2.8 V6, een mooie voor 6000 euro max 8000 met weinig kms.
heerlijke grom met adequate prestaties, échte beenruimte en lekker onder de radar!
Het ding aanschaffen is 1 , ‘m op de weg kunnen houden is een hele grote ( en vaak pijnlijke ) 2 …

Als je budget maxxed op 10k dan moet je denk ik realistisch zijn en gewoon weten dat je het ding niet op de weg kunt houden…

Ik kan ook een RX8 voor de deur krijgen voor weinig maar omdat ie me per maand het 3 á 4 voudige van m’n yaris kost komt ie er voorlopig nog even niet..
Gewoon W140 S500 of S320 een facelift
Bentley of Rolls vinde ook voor ons de 10k… Ik zou het risico nooit nemen, maar veel succes ermee 😜
Al de genoemde opties zijn tijdbommen. Als er 1 computer oid kapot gaat is ie economisch total loss. En aan die leeftijd zitten ze allemaal. Allemaal leuk en aardig maar als je met een paar maanden nog een keer een paar rooitjes in zo’n ding moet pompen wordt je het snel zat. En verhoudingsgewijs schrijf je minder af ja. Maar na 2j rijden moet je geen 5k terug verwachten. Zeker bij de Benz en de 7 serie schrijf je gewoon nog 8k af in 2j. Ex onderhoud etc. Uiteindelijk is het jouw keuze en moet je lekker doen wat je tof vind maar ik denk dat je het een en ander een beetje onderschat. My 2 cents.
Volvo S80. Iemand?
@dailydriver: ja, een handjevol bejaarden 😬
Mijn antwoord, koop een iets duurdere auto gooi er een paar blauweplaten op (scheelt belasting en dergelijke) en begin je eigen taxibedrijf. Je wou immers toch al taxichauffeur spelen voor je vrienden ;)
Ik heb ooit mijn 2 jaar oude Fiat Grande Punto Sport ingeruild voor een 15 jaar oude Jaguar XJ met 6-in-lijn. Die was in aanschaf goedkoop, maar heb ongeveet het dubbele uitgegeven om hem in orde te krijgen. Dat was alles tesamen een dikke 6000€. Maar dan reed hij ook wel perfect, zij het dan wel met een hoog verbruik.

Maar als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik het zo doen, want die Jaaaaaaag was fan-tas-tisch! Er valt iets te zeggen voor iets oudere, dikke sleeën: ze zijn qua bouwkwaliteit van een dermate hoger niveau dan de gemiddelde koekendoos dat je er ook wel langer mee kunt doorrijden.

Ik mis mijn Jaaaaag nog steeds. Kent iemand een zelfhulpgroep voor Jaaaaagloze bestuurders? :(

Mijn advies: Yolo en gewoon doen. En als je niet voor de Jaaaag gaat, ga dan voor die Phaeton, al was het alleen al maar omwille van de dubbele beglazing en de mooiste kofferklepscharnieren die je ooit gezien hebt!
Koop starlets
S-klasse of 7-serie
Gewoon doen! Zelf vorige week mn 540i e39 verkocht en een Audi A8 D3 4.2 fsi gekocht👌🏼 echt een top auto
En als het er dan ééntje uit het rijtje hierboven zou moeten zijn, dan ging ik deze toch eens bekijken:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1028010759-honda-legend-zeldzaam-3-5i-v6-73-888-km-2e-eig.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85388
Als ik max. 10k ter beschikking zou hebben voor een eerste auto (en wie durft hier toe te geven dat hij toen óók niet van een dikke, toffe auto droomde?), dan zou ik toch proberen het gezonde verstand te gebruiken en rekening te houden met méér kosten dan alleen de aanschafprijs.
Met deze Honda Legend koop je (mits supergoed nagekeken/gecontroleerd door een betrouwbare expert, want het is een importauto, die pas 4 jaar geleden hier is toegelaten!) weliswaar niet de meest populaire auto, maar wel een stuk betrouwbaarheid, degelijkheid, exclusiviteit en kwaliteit. Je doet in feite absoluut niet onder voor de rest van het lijstje en kunt vol trots je sleutels op het buffet gooien.
Ik zou een Huyndai Excel kopen en het overgebleven geld gebruiken om minder te werken en meer te stappen :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).