• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuks

Auteur: robbie, gepost 9 december 2012 om 10:14 – 66 Reacties

Afbeelding Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuksAfbeelding Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuksAfbeelding Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuksAfbeelding Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuksAfbeelding Volkswagen Polo R WRC: 220 pk, slechts 2.500 stuks

Volkswagen Polo R WRC
Om te vieren dat Volkswagen volgend jaar gaat deelnemen aan het WRC leek het Volkswagen wel aardig om een Polo R WRC met 220 pk te ontwikkelen, die gewoon bij de dealer te koop is (en dus geschikt is voor de openbare weg). Vergeet de Polo GTi dus maar en begin te dromen over deze Polo R WRC die 220 pk loslaat op de voorwielen.

Onder de motorkap van deze zéér potente Polo vinden we een 2.0 TSI die 220 pk/350 Nm levert en waarmee je in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De topsnelheid ligt op 243 km/u. Schakelen doe je met een handgeschakelde 6-bak.

In totaal zal Volkswagen vanaf september 2013 slechts 2.500 exemplaren bouwen. Als je zo’n bommetje wil bezitten moet je er dus snel bij zijn. In Duitsland hangt er een prijskaartje van €33.900 aan, in Nederland zal de prijs helemaal schrikken worden.

Oh, en net als bij de Porsche 911 GT3 Cup is er maar 1 kleur: Wit.

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

polo, polo-r, Volkswagen, wrc

Vorig bericht: « Porsche 911 GT3 Cup – Because Race Car
Volgend bericht: Volkswagen Polo R WRC Rally: Gravelvreter met 315 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    9 december 2012 om 10:17

    Van nul naar overstuur in drie seconden. En in het grijs natuurlijk.

    Login om te reageren
    • Lennart95vdk zegt

      9 december 2012 om 10:18

      @norge: In nederland noemen ze zoiets wit

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      9 december 2012 om 10:47

      @norge: overstuur? Veel meer dan onderstuur ga je uit die polo niet krijgen hoor.
      OT: wel lekker wagentje, nu de golf zo uit zn voegen is gegroeid kan je als hot hatchliefhebber beter een polo kopen!

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        9 december 2012 om 12:39

        @lambo4all: Een fwd kan je ook prima dwars gooien hoor, kwestie van de handrem gebruiken.

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        9 december 2012 om 15:35

        @lambo4all: alleen hebben de meeste petjes niet zo heel veel geld oor zo’n geval. En als je als volwassen vent (40+) in zo’n ding gaat verplaatsen, dan heb je waarschijnlijk een heel klein piemeltje.
        Aangezien de meeste 40 plussers met geld en verstand wel iets stijlvollers zullen gaan kopen.

        Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      9 december 2012 om 11:44

      Wist je dat de type aanduidingen van Hyundai vernoemd zijn naar het gemiddelde IQ van de kopers hiervan?

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        9 december 2012 om 16:02

        @audicoupe84: tja, de audi rijder stroomt nou ook niet over van intelligentie. Als jij je af laat zetten om duizenden euries meer te betalen voor een omgekatte VW, dan zou ik mezelf gauw laten onderzoeken.

        Login om te reageren
        • audicoupe84 zegt

          9 december 2012 om 16:58

          @rufctr01: Net zo als dat een Hyundai een omgekatte Kia is..

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        9 december 2012 om 19:15

        @audicoupe84: Ook al heb je gelijk; zullen we on-topic blijven?

        Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      9 december 2012 om 12:51

      @norge: Tis geen Hyundai..

      Login om te reageren
  2. Lennart95vdk zegt

    9 december 2012 om 10:18

    word hij iig wel iets minder saai van

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    9 december 2012 om 10:21

    Leuk bommetje voor de liefhebbers.
    Maar waarom een 2 liter terwijl het WRC al een poosje met 1.6jes rijdt? Die 220pk hadden ze best uit een 1.6 kunnen halen.
    Lijkt mij onnodig veel gewicht op de vooras en dat is niet gunstig voor de balans van het Polotje.

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      9 december 2012 om 11:56

      @jrk68: en dat 1.6je is natuurlijk gemaakt voor het dorps/stads gebruik??

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      9 december 2012 om 12:00

      @jrk68: nee maar die wrc motoren hoeven minder lang mee ;) 220 uit een 2 liter loopt wat makkelijker als uit een 1.6

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        9 december 2012 om 12:08

        @darkpluisje:
        Onzin natuurlijk, kijk bv naar Mini.
        De eerste works gt had ook 218pk evenals de huidige.
        Het zou dus zeker moeten kunnen, dat ze het WRCblokje niet gebruiken vind ik ook niet meer dan logisch.
        Misschien ten overvloede maar een 1.6 wordt in deze klasse hothatches wel de norm.
        Zie Mini cooper S, Clio, 208 GTI….

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          9 december 2012 om 14:03

          @jrk68: ik zeg toch ook nergens dat het niet kan… maar om 220 pk uit een 1.6 te halen moet je nou eenmaal meer knijpen dan bij een 2 liter.. Ze zullen dus 2 liter genomen hebben vanwege de karakteristiek of omdat ze langer meegaan

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            9 december 2012 om 14:15

            @darkpluisje:
            Met de betrouwbaarheid zal het vast niet temaken hebben, want VW.
            Maargoed dat was mijn stelling ook niet.
            Mij ging het erom dat een dergelijk zwaarblok de balans van zo’n kleine auto er niet beter opmaakt.

            Zo’n auto hoort lichtvoetig te zijn en veel gewicht op de vooras werkt onderstuur in de hand. Iets wat je niet wil in een Hothatch.
            En zoals hier elders gememoreerd haalt VW zelf 180pk uit de 1.4, dus zo groot is die stap dan ook niet meer.
            Als je dan toch 40K + durft te vragen en de link legt met WRC doe het dan gewoon goed en leg er een 1.6T in.

            Login om te reageren
            • 4991 zegt

              9 december 2012 om 15:14

              @jrk68: de tijd dat vw’s betrouwbaar waren is al een tijdje voorbij.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                9 december 2012 om 15:18

                @4991:
                Tell me, daarom vind ik het ook onzin dat mensen hier beweren dat er ivm de “betrouwbaarheid” een 2L in ligt.

            • ronin1130 zegt

              9 december 2012 om 15:41

              @jrk68: omdat ze de 2.0 Turbo met 220pk gewoon op het schap hebben liggen en het dus goedkoper is deze te gebruiken dan één van hun 1.6 aan te passen…
              De bonentellers regeren hoor in autoland!

              Login om te reageren
  4. leandro zegt

    9 december 2012 om 10:21

    Leuk maar voor die prijs koop je veel leukere dingen?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 december 2012 om 10:23

      @leandro:
      Dus jij hebt er al mee gereden?
      Doe dan gelijk ff een verslag uitbrengen met de NL prijs graag.

      Login om te reageren
      • bungabungastig zegt

        9 december 2012 om 11:04

        @jrk68: vanaf 42000 euro, veel plezier.

        Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 december 2012 om 10:22

    Zozo, is dit niet wat té uitbundig voor een Volkswagen?? Wat een lef zeg!

    Login om te reageren
  6. bartjuh zegt

    9 december 2012 om 10:25

    Leuk dingetje! Maar wel een beetje aan de prijs, en idd raar dat een wrc versie geen 1.6 heeft?

    Login om te reageren
  7. holycrap zegt

    9 december 2012 om 10:30

    6,4s ? Audi TT met 2.0tsfi en 211pk doet er 6.1s over. De Quattro met zelfde motor en pk’s maar 5,7s.

    Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      9 december 2012 om 10:39

      @holycrap: nou , we gaan samen nadenken hoe dat kan.
      220 pk behoeft enige tractie , voorwielen blijven precair , zeker icm met een VW. TT en Quatro……
      Zijn we er ?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 december 2012 om 10:44

        @Tweede Woning: De stock versie doet 6.1sec naar 100km/h, de Quattro nog sneller. De stock versie is ook FWD. Ik denk dat het door de DSG komt. Die zit niet in de Polo.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          9 december 2012 om 10:57

          @E34M5Touring: ook het gewicht zal hier – in de sprinttijd – een licht voordeel hebben.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            9 december 2012 om 11:00

            @Megakix: TT is toch niet lichter dan een Polo. Ding is op Golf basis (TT) die doet wel 1350kg. Kan me niet voorstellen dat een Polo dat aantikt.

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              10 december 2012 om 10:54

              @E34M5Touring: bedoelde ook, dat de TT zwaarder is…

              Login om te reageren
        • tweede_woning zegt

          9 december 2012 om 11:05

          @E34M5Touring:ok, alles tractie gerelateerd toch ? Laten we ondertussen blij zijn dat sjonnie deze niet kan betalen.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            9 december 2012 om 11:15

            @Tweede Woning: Ja goed, DSG helpt wel met een betere start. Maar feit blijft, beide FWD met hetzelfde vermogen en de TT is zwaarder (denk ik) Dat zou toch wat van die voordelen teniet moeten doen. Sterker nog, hij is maar marginaal sneller dan een Golf GTI en bijna net zo duur. Dan (moet het een VAG zijn) zou het toch de Golf worden. Net zo snel, meer ruimte, gewoon ‘meer’ auto. Ikzelf zou liever een Giulietta met de 230pk motor willen. Vind ik mooier.

            Login om te reageren
            • imdoctorbob zegt

              9 december 2012 om 12:35

              @E34M5Touring: Overbrengen maken ook een hoop verschil in 0-100 tijden.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                9 december 2012 om 14:20

                @imdoctorbob: DSG schakelt 3x naar 100km/h. De handbak zou je misschien net in 2 naar de 100 kunnen krijgen.

      • holycrap zegt

        1 december 2013 om 16:33

        @tweede_woning: Haha, ik lees nu pas je reactie. Ja, we zijn er 6,1s naar de 100 voor FWD. De quaTTro nog een stuk sneller. Stumper :-)

        Login om te reageren
  8. reobnednab zegt

    9 december 2012 om 10:34

    Tuurlijk, en binnen 4 weken komt deze Polo terug met een chipkuur en 4motion met sperdifferentieel en nog wat poeha…

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    9 december 2012 om 10:44

    @jrk68: jij verwacht dat dit leuker is dan een GT-86/BRZ, mx5, Focus ST, Megane RS of een Peugeot RCZ? Ik niet. Sterker nog… ik kan me niet voorstellen dat een liefhebber van echte sportwagens dit zelfs maar overweegt ipv een GT-86.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 december 2012 om 10:53

      @w0o0dy:
      Dat zeg ik niet, wat ik suggereer is dat er met minder gewicht in de neus een mooiere balans in de auto te krijgen is.
      Zelf zou ik hem nooit kopen en idd voor een BRZ gaan in die prijsklasse.

      Login om te reageren
    • jonkie zegt

      9 december 2012 om 11:30

      @w0o0dy: je vergeet de astra opc! Toegegeven, is ietsje duurder, maar wel 280(!) Pk + sperdifferentieel!

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        9 december 2012 om 13:51

        @jonkie: sorry maar een slopel astra? Is dit niet meer een golf concurrent? Tegenhanger hiervan is zeker meer die Eva?
        Ontopic: leuk bakkie verder niet heel spannend en inderdaad jammer dat ze niet meer wrc zijn. 1.6 had natuurlijk mooier geweest. Uit een 1.4 sleuren ze ook 180pk. Maar zal wel met de financien te maken hebben, de 2liter lag al op de plank.

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    9 december 2012 om 10:53

    In bijna alles net iets minder extreem dan de Audi A1 clubsport quattro. Minder vermogen, minder aangedreven wielen, lagere prijs (maar nog steeds “ben je helemaal gek geworden” duur) en een veel hoger productie aantal. Verder ach, het blijft een Polo.

    Login om te reageren
  11. 993c zegt

    9 december 2012 om 11:43

    Die bestaat toch al…
    Alleen niet van vw.
    http://www.car-creativ.de/galerie/polo6r/fotoindex.html

    Login om te reageren
  12. Reaver zegt

    9 december 2012 om 11:56

    Veel te duur. Kan toch totaal niet concurreren met het snelle C segment. Alles is minder maar voor meer geld, past wel weer bij de marketing van VAG…

    Login om te reageren
  13. driftje zegt

    9 december 2012 om 14:10

    Snap niet waarom men hier een 1.6 turbo boven een 2.0 verkiest. Alleen al voor de grotere duurzaamheid van het blok en véél meer tuningspotentieel (dit is toch AutoBlog?) zou ik VW een bosje bloemen toesturen. Die prijs is deels te verklaren door de motor (CO2) en de beperkte oplage, maar die auto moet wel Focus RS-fun bieden om hem te verantwoorden. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  14. driftje zegt

    9 december 2012 om 14:17

    @robbie: Op diverse britse sites (vb. http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/polo/61818/volkswagen-polo-r-wrc) lees ik dat hij 4WD heeft.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      9 december 2012 om 14:20

      @driftje: dat is leuk en aardig, maar wij baseren ons op de officiële informatie van Volkswagen zelf. Op de een of andere manier vind ik dat iets betrouwbaarder dan journalisten die elkaars fouten klakkeloos overschrijven.

      Login om te reageren
      • driftje zegt

        9 december 2012 om 14:28

        @robbie: Dus die info is onjuist?

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          9 december 2012 om 14:35

          @driftje: het lijkt mij dat Volkswagen beter weet welke wielen worden aangedreven dan een ‘journalist’. Denk je ook niet.
          http://volkswagen-motorsport.com/index.php?id=50&L=1

          Login om te reageren
          • driftje zegt

            9 december 2012 om 14:40

            @robbie: Jaja duidelijk, niet meteen in de verdediging schieten als ik jou niet aanval :)

            Login om te reageren
  15. holycrap zegt

    9 december 2012 om 14:35

    @tweede jaja, het was me helemaal duidelijk vandaar mijn reactie. TT weegt meer dan VW Polo en heeft minder vermogen dan VW polo, ze hebben allebei voorwieltractie dus TT is sneller, logisch.

    Login om te reageren
  16. celica89 zegt

    9 december 2012 om 14:36

    Als die al zo duur is in Duitsland dan verwacht ik dat deze wagen dus in de 40K zal zitten in Nederland. Dus in de prijsklasse BRZ/GT86. Lijkt me kansloos. En iedereen die deze VW boven Toyota/Subaru zal kiezen met het idee “sportauto” heeft geen enkel verstand van wat een sportwagen is. Kortom, deze auto zal heel goed verkopen in Nederland.

    Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      9 december 2012 om 15:47

      @celica89: ik denk niet dat iemand die een GT86/BRZ zou willen kopen ook naar een Polo gaat kijken en vice versa. Het is gewoon een kwestie van voorkeur. En een hot hatch zal nooit kunnen concureren met een wagen die van in het begin ontworpen is als sportwagen, wegens gewoon een aangepaste auto voor Jan (of Kees) met de (I-)pet.
      En er zullen altijd wel VW-liefhebbers zijn die deze irrationele koop zullen doen, ik vrees zelfs dat ze er tekort zullen hebben.

      Login om te reageren
  17. schellekens006 zegt

    9 december 2012 om 14:54

    Is deze wel premium? Anders wil ik hem niet.

    Login om te reageren
  18. 4991 zegt

    9 december 2012 om 15:15

    te duur voor een polo

    Login om te reageren
  19. gnuur zegt

    9 december 2012 om 16:22

    Veel power maar echt balans ontbreekt. Met voorwielaandrijving is zoveel vermogen op een leuke manier te benutten. Zal veel onderstuur hebben en een hoop sjonnies gaan vangrails opzoeken denk ik.

    En voor de mensen die het denken te weten. Zijwaarts met achterwielaandrijving in balans houden en met de handrem een paar meten slippen is NIET hetzelfde. Compleet ander gevoel.

    Login om te reageren
  20. gnuur zegt

    9 december 2012 om 16:24

    Met voorwielaandrijving is zoveel vermogen NIET op een leuke manier te benutten. Waarom kan ik mijn bericht niet wijzigen? Is dat geen essentiele optie?

    Login om te reageren
    • celica89 zegt

      9 december 2012 om 16:34

      @gnuur:

      natuurlijk wel. ik rij met circa hetzelfde vermogen op de voorwielen. Is prima te benutten. En waarschijnlijk zal in het bak een sper in zitten. Dus gaat prima. En zover ik heb kunnen lezen is het een 2.0L opgeblazen blok. Dus ook een lineaire vermogenatoename zonder een knal van een turbo in een bocht bijvoorbeeld..

      Login om te reageren
      • celica89 zegt

        9 december 2012 om 16:40

        @celica89:
        *ongeblazen

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          9 december 2012 om 16:52

          @celica89:
          TSi staat voor Turbo Stratified Injection, gewoon een geblazen motor dus.
          Al vond ik dat “opgeblazen” wel een leuke verspreking icm VAG….

          Login om te reageren
          • celica89 zegt

            9 december 2012 om 17:02

            @jrk68:
            idd TSI. Overheen gelezen denk ik. Maar dat veranderd de situatie idd. Uit een 2L atmosferische blok is makkelijk 200+ PK te halen. Toyota deed dat met de 1.8L 2zz-ge (192pk) in 1999. En Honda met F20C welke 241 Pk leverde met 2L inhoud wederom in 1999. Maar goed, er zal vast prima mee te rijden zijn. 220pk is niet veel op de vooras. Maar het is uiteraard geen 18-19 jarige petjes auto. Dan wordt het ontwijken van bomen en lantaarnpalen wel erg lastig..

            Login om te reageren
  21. Tommy2 zegt

    9 december 2012 om 17:17

    Wat zijn veel mensen toch zuur, brengt een fabrikant eens een leuk modelletje op de markt voor wat liefhebbers, wordt het gelijk weer afgekraakt tot in den treure. :P

    Login om te reageren
  22. fconderkantlat zegt

    9 december 2012 om 19:17

    eindstand is dat je een volkswagen rijdt, een verdomme polo nog wel
    en dat voor 3925.30245 euro
    en dan voel je je toch verdomme speciaal zeg :D

    Login om te reageren
  23. robbievw zegt

    9 december 2012 om 21:05

    Maar liefst 6,4 seconde met een 220pk sterk polo(’tje)? Valt me tegen…

    Login om te reageren
  24. schellekens006 zegt

    10 december 2012 om 02:12

    Tis leuk hoor maar kunnen ze zon ding nou niet eens 300pk geven of meer. Het is altijd alles op safe bij VW. Vroeger had je respect voor een cosworth of intergrale nu 20 jaar later hebben ze nog steeds 220pk..

    Login om te reageren
  25. gtigast zegt

    10 december 2012 om 18:52

    Het is idd hoop geld die R uitvoering. Gezien de oplage en prijs helaas bestemd voor de echte fans v d Polo. Voor heel wat minder geld rijd je wel bijv. de Polo GTI DSG7 1.4 TSI met compressor en turbo, welke na een chip op maat en paar mods heel wat snelle (dure) auto’s achter zich laat (met Polo GTI stage2 +230pk 0-100km.u in 5.4sec – geklokt op de baan !). De standaard Polo gti met 180pk 250NM is btw stuk sneller dan in de boekjes staat ; VW doet zichzelf hiermee tekort.”Uitdaging” is met 220 pk en meer de Polo toch wel goed op de weg houden, zoals de meeste +220pk auto’s (tenzij je een auto hebt van +60.000). Maarr…..dat is nou de fun met zo’n auto, voor de liefhebbers van snelle auto’s. Dit begrijp je pas als je er zelf eens mee ‘gespeeld hebt’. Tja….de Polo R. Mooi,voor de liefhebber, maar nogmaals, erg duur en dan idd handgeschakeld en helaas alleen FWD. Benieuwd of ze nog wat met de wielbasis gaan doen om hem beter op de weg te houden. Als aan de R nog wat gesleuteld word (stage 2 is +280pk met +420NM),en reken maar dat veel aankomende eigenaars dit zullen doen, kbedoel, 220pk is toch wat magertjes uit een 2.0lt, dan heb je echt wel een bommetje voor sehr viel spass!! Alleen hele knappe auto’s die daar in de buurt komen. Die is dan idd niet voor iedereen weggelegd (en sommigen zullen de R dus alleen maar afzeiken). Maar goed nieuws voor Polo freaks. Of het het waard is….daarover is te discussieren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North