Volkswagen raakt in de war, noemt elektrische Passat SUV

Auteur: , 57 Reacties

Of is Autoblog in de war?

Waar Volkswagen twee weken terug nog concepttekeningen van een conceptontwerp van een productieauto liet zien, is het nu officieel. Dit is hoe de elektrische Passat eruit gaat zien. Soort van. Volkswagen heeft op de Internationale Autoshow in Los Angeles de ID. Space Vizzion laten zien, de conceptversie van de ID.-auto dat het bedrijf in 2021 gaan bouwen.

Voor we overgaan naar de specificaties, gaan we het eerst hebben over wat voor soort auto dat het is. Volgens onze ongeoefende ogen is de Space Vizzion namelijk een stationwagen. Een elektrische versie van een Passat. Volkswagen lijkt dat woord echter te zijn vergeten, want volgens de PR-afdeling is het een auto die ‘de ruimte van een SUV combineert met het karakter van een sportieve Gran Turismo’. Ooh, ze bedoelen een stationwagen?

Hoe dan ook, de ID. Space Vizzion heeft een 82 kWh-accu die 205 kW naar de achteras stuurt en 75 kW naar de voorwielen. De Space Vizzion heeft daarmee een systeemvermogen van 335 pk. Honderd km/u haalt de conceptauto in 5,4 seconden, met een volle acculading kan de auto 590 kilometer rijden volgens de WLTP-norm.

Aan de binnenkant heeft de ‘Ruimte Vizzie’ een Tesla-achtig interieur, met een 15,6 inch-tablet die de hoofdrol inneemt. Op het stuur lijken twee kleinere touchscreens te zitten om bijvoorbeeld de radio te besturen, daarnaast zit er nog voor de bestuurder een kleinere display voor onder meer je snelheid. Mocht je je aandacht op de weg willen houden: de Space Vizzion heeft een head-up-display. Versnellingen kiezen gaat via de knop aan de stuurkolom.
Natuurlijk, het gaat hier nog om een conceptmodel, alles kan dus nog worden aangepast. Maar de ervaring leert met de ID. 3 dat het uiteindelijke productiemodel veel weg zal hebben van de Space Vizzion.

Welk cijfer er achter de ID. komt is nog niet bekend, wel zegt Volkswagen dat productie gepland staat voor 2021. De Ruimte Vizzie zal, net als de Passat, als sedan en stationwagen geleverd worden.



57 reacties

Grote wielen hè. Dus SUV.. Ow nee SUV klinkt gewoon hip dus iedereen wil hem daarom hebben.

Maar 255/35R22 gaan wij in Nederland echt never nooit zien.
@kvgorp: want?
@kvgorp: mss 195/35 22 wel ivm luchtweerstand. Breedte lijkt niet zo van invloed te zijn op de rolweerstand itt wat vaak werd gedacht.
@kvgorp: maar ooit een conceptauto gezien met 15” weitjes en ballonbanden?
@cavin: wieltjes dus
Life-style-combi.
Autoblog is niet in de war, maar juist scherp als een Mechelse herder.
@baidu: Lezen kan soms lastig zijn. Er staat “de ruimte van”. En dat klopt gewoon. Een EV is door de compactere aandrijflijn gewoon ruimer.
@billymobiel: deze auto is volgens mij precies zo ruim als een electrische station wagon 🤫🤫🤫
@billymobiel: daar gaat VW hard op. Mn schoonvader was op het event van de ID.3 en die marketing jongens hebben het toch in zijn hoofd weten te stampen dat hij nog trots vertelde: van de buitenkant is ie te vergelijken met een Golf, maar van binnen zo ruim als een Passat.
Wat de jongens van VW niet is gelukt echter, is om het goedkope plastic van binnen als premium weten te verkopen aan die ouwe. Dus gelukkig wordt die ID.3 niet aangeschaft.
Electrische station, zet maar vast klaar als volgende auto! Dat zal heerlijk rijden.
@hiostu: precies, kom maar door! Wel jammer dat de financiële voordelen over een paar jaar verdwenen zijn. Ik ben benieuwd hoe de roverheid de MRB voor dit soort aandrijvingen gaat regelen na 2025.
@markos78: zelfs al is hij net zo duur als een Passat in de lease, kom maar door. Electrische aandrijflijn is zo fijn, super responsive, super rustig, vermogen altijd direct beschikbaar, geen schakelmomenten. Heerlijk rijden.
@hiostu: Laat maar want geen schakelmomenten en geen geluid.
@boriske: schakelmomenten zijn zinloze vertraging en geluid komt uit de audio installatie.
@mashell: voor woonwerkverkeer lijkt me zo’n ding ideaal. Voor de fun dan een benzinegestookte mobiel erbij, met handbak natuurlijk ☺️
Eindelijk eens een praktische variante van een EV dat geen SUV is of genre Tesla S met buitensporige maten maar toch onpraktisch als je wat moet vervoeren.
Het begint nu toch wel echt door te breken al die elektrische auto’s. Benieuwd wat voor effect het gaat hebben op de Occasion markt de komende jaren.
Eindelijk een oplossing voor die rondslingerende skateboards in mijn auto.
@escort77: voor sommige een relevant probleem😅
Waarom moet er altijd zo’n achterlijk groot scherm op het dashboard staan van een ev. Wat is er mis met een kleiner scherm wat wel weg gewerkt kan worden in het dashboard. Ik vind dit er altijd een beetje uit zien alsof ze het waren vergeten maar er toch maar snel even hebben in gezet.
@carfreakjim: precies dit! Die schermen zijn veel te groot.
@jurgen80: Wacht maar tot je het in je auto hebt. Dan wil je nooit meer zonder.
@billymobiel: Dan wacht ik nog wel even.
@carfreakjim: zodat de knoppen nog enigszins makkelijk te vinden en aan te raken zijn, want die zitten in het scherm verwerkt in plaats van dat je intuïtieve, op de tast vind- en bedienbare knoppen hebt.

Oh en het spaart kosten.
@carfreakjim: zo’n vrijstaand scherm kan het dashboard verder weg van de passagiers zijn dan het scherm, dat maakt dat het dashboard ruimtelijker aan doet. Ingebouwde schermen ogen nu al gedateerd (zie die nieuwe Aston Martin DBX).
Meerdere autobouwers in de war de laatste tijd, Porsche, Chevrolet… Vul het lijstje maar aan.
@Volvo_440_turbo: ok komtie: Ford, die een electro SUV Mustang noemen…. 🤦🏻‍♂️
Wederom een geweldige bak op deze woensdagochtend. Dit wordt een leasetopper in NL! Speciaal voor ons ontworpen, denk ik dan! Het combineert ons belastingklimaat met ons klimaat en onze liefde voor stations!
Beste nette bak zo.
Nee joh, dit is de nieuwe budget bugatti
Erg fraai ding, laat maar komen!
Ze presenteren dat ding in Amerika. Waar lopen Amerikanen warm voor? SUV’s. Dus leg je als marketeer de link met de SUV. Ook al is het stiekem een station die niemand in Amerika wil.
wat ik niet goed begrijp mbt ‘de eletrificatie’ die bezig is.
Dit is idd een veredelde elektrische passat, what’s in a name. 99% (letterlijk nemen) van de passats die tegenwoordig rondrijden hebben 110 of 136pk en zijn niet vooruit te branden. Ongeveer 10 sec naar de 100, in werkelijkheid 11 of 12 sec .
De elektrische versie heeft dan 335pk of 3x zoveel als de huidige diesels of tfsi motoren… prestaties van een Porsche van 10j geleden. Waar is de logica, waar is de common sense.
@lowlow: Dat heeft niets met common sense, maar alles met opportuniteit te maken. Koppel is vanaf de start voor het volle pond beschikbaar. Je moet al flink je best doen en er een speelgoedmotortje in priegelen om met een e-car boven de 10 seconden naar de honderd te zitten. We zijn gewend aan de inefficiëntie van de ontploffingsmotor, maar dat betekent daarom niet dat ze het er bij elektromotoren om doen.
@lowlow: Het maakt bij een EV niet echt uit of je m 100, 200 of 400 PK geeft, meerkosten zijn uitermate beperkt. Wat dikkere assen en wat meer windingen op de motor.
@lowlow: die pk’s zijn ook nodig om die loodzware accu’s in beweging te krijgen. Trouwens, 12s voor 0-100 is prima te doen hoor.
Waarom worden die elektrische auto’s zo raar gemaakt. Kunnen ze niet een normale auto nemen en daar een batterij in stoppen.

Die ID.3 bijvoorbeeld wat voor een kinderachtige wagen is me dat. En dat interieur, die console uit de jaren 80 die daar staat. Neem dan de Golf8 en pleur daar die elektrozooi in.
@boriske: het interieur van de ID.3 oogt inderdaad erg goedkoop. Maar de buitenkant is een stuk frisser dan de Golf 8. En dit ID.Space Vizzion interieur oogt gewoon goed.
@boriske: Dat komt vanzelf. Deze nieuwe generatie is de laatste generatie waar een Golf en een ID3 twee individuele voertuigen zijn. Er moet nu voldoende onderscheid zijn om ze niet met elkaar te laten concurreren.
Dit is toch de gouden oplossing? We maken een mooie station en noemen dit een SUV omdat dat hip is. Helemaal goud.
Maar een suv heeft vaak toch minder kofferbak dan het stationmodel van dezelde prijs? Dus deze Passat station heeft niet zo veel kofferbak meer??
Kijk eens aan, gaat VW het voortouw nemen en de blinde consument terug opvoeden? “De ruimte van een SUV”. Zeer goed, VAG. Gaan jullie die lompe E-tron dan ook schrappen, binnenkort?
Gaaf! Eindelijk weer een olderwetse station, heerlijk. Best een knap ding. Stuk beter dan al die sufjes
Niemand die zich afvraagt waarom er 2 vage skateboards in de kofferbak hangen?
@grasvreter: dat hoef je toch niet te vragen. Dat is om hip en modern te zijn. Sluit aan bij die elektrische stepjes waar je in elke serieuze stad telkens over struikelt tegenwoordig.
@grasvreter: ik dacht dat je zo die plank er uit kon halen met die 2 skateboards er aan. Kan je er op liggen, makkelijk voor het sleutelen! 👍🏻
@grasvreter: als hij leeg is kan je verder met het skateboard…
@grasvreter: om aan te geven dat VW voor het eerst in 25 jaar een hoedenplank niet van karton hebben gemaakt!
Niemand die roept Hey model3 ik zie je wel!? Leuk hoor het interieur jatten maar dan we een snelheids meter in het midden. Niet nodig zeg ik je. En Vw kennende zal de user interface ook wel weer ruk zijn. Nieuwe touareg is echt bagger op dat vlak.
@porker: Vergelijk je nou VW met dat plastic merk Tesla? Whaha! VW draait als iets langer mee dan Tesla.
Daarbij heb jij ooit gereden met die nieuwe Touareg? Dat is echt mooi spul en werkt naar mijn weten in Jip en Janneke taal.
@20klepper: Des te vreemder dat @porker niets van de UI begrijpt..
Prima wagen. Jammer van dat Tesla interieur.
Toch een gril zonder dat het gril is. Briljant.
Grille moet dat zijn. Raar woord eigenlijk
Waar haalt VW die technologie en productie capaciteit van batterijen opeens vandaan? Lijkt me toch niet simpel
’t Zal de ID 5 worden. Zo kan er nog een Vento tussen de Golf en de Passat komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).