• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen sjoemelt met fix voor sjoemelsoftware

Auteur: willeme, gepost 24 december 2018 om 12:02 – 142 Reacties

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion


Komt ie: Het houdt niet op. Niet vanzelf.

We hadden de stille hoop er een beetje vanaf af te zijn: Dieselgate. Je zou het niet zeggen, maar dit speelt al sinds de IAA van 2015. Al drie jaar ettert het bij Volkswagen. Er zijn schadevergoedingen betaald (niet in Nederland, natuurlijk) en er is beterschap beloofd. Vanaf nú zal VW braaf zijn. Alle auto’s werden teruggeroepen en voorzien van een motorische update, waarvan je TDI’tje nog brakker gaat lopen.

Volgens de Duitse voertuigen-autoriteit, de KBA, heeft Volkswagen wederom gesjoemeld. Naar het schijnt is er een nieuwe sjeomeltechniek toegepast bij auto’s die juíst een fix hebben gehad tegen sjoemelsoftware. We weten niet wat voor diagnoses ze daar stellen, maar het zou ons niets verbazen dat de Volkswagen bedrijfsarts het volgende stelt:

“Ah, ik zie het al. U bent zeer allergisch voor Volkswagen worsten. Ik schrijf u daarom een recept voor, voor een extra dosis Volkswagen worsten. 3 maal daags rectaal innemen”

Hoe de nieuwe software precies te werk gaat, is niet helemaal duidelijk. Volgens het KBA wordt, als een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt, het filteren van de uitlaatgassen terug gedraaid. Waardoor de uitstoot alsnog hoger is.

Volkswagen Polo 1.2 TDI '10

Bij Volkswagen kijken ze er ook van op. Een woordvoerder laat weten dat er inderdaad onregelmatigheden zijn opgetreden en dat ze het intern aan het onderzoeken zijn. Volkswagen heeft overigens zélf de onregelmatigheden ‘ontdekt’ en aan het KBA doorgegeven. Halverwege januari gaan ze met de KBA om de tafel zitten om de zaak te bespreken.

Het is natuurlijk van de zotte dat ze doorgaan. Ondanks dat sjoemelen blijkbaar in het DNA van Volkswagen zit, was dit het uitgelezen moment om schoon schip te maken. Aan de andere kant: hoe zou het kunnen dat een simpele softwarefix de boel kon redden? Als er goede software beschikbaar zou zijn, dan hadden ze die in de eerste instantie al toegepast. Op dit moment worden de software-updates niet meer uitgevoerd, om verdere schade te voorkomen. Het zou gaan om de briljante VW Polo 1.2 TDI BlueMotion.

Met dank aan Ben voor de tip!

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bluemotion, dieselgate, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Pakketbezorgers terroriseren de woonwijken
Volgend bericht: Autoblog @ Renault Sport F1: de bouw »

Lees Interacties

Reacties

  1. berkens zegt

    24 december 2018 om 12:22

    AdBlue te duur in gebruik?
    Tankje te klein?

    Login om te reageren
  2. henkp1 zegt

    24 december 2018 om 12:23

    Zelfs mijn dochter van elf vraagt zich af: “waarom kopen mensen nog steeds Volkswagens?”
    Echt onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel mensen zijn die hun zuurverdiende centen inleveren bij dit malafide bedrijf. En ja er is overal wat, maar nee lang zo erg niet als bij VW. En ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die de auto’s prettig vinden, maar kom op zeg, naast de hele vagstal zijn er nog genoeg alternatieven.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      24 december 2018 om 12:36

      @henkp1: wijs kind die dochter!!!

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 december 2018 om 12:49

      @henkp1: ‘Zelfs je docher van elf’

      Hoe zou dat nou komen?

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        24 december 2018 om 12:49

        @reactief: + een t ergens in de zin…

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          25 december 2018 om 11:38

          @reactief: ‘Zelfs je dochtert van elf’ ?

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        24 december 2018 om 12:58

        @reactief: goed opgevoed! ;)

        Login om te reageren
    • chriscross zegt

      24 december 2018 om 12:51

      @henkp1: wat kan het mij nou een reet interesseren dat een auto meer uitstoot dan op papier staat beschreven. Sorry hoor maar voor mij is het geen reden om een auto te laten staan. Een auto is sowieso milieu onvriendelijk en ik durf te wedden dat er meer merken sjoemelen om nog enigzins interessant te kunnen zijn op de Nederlandse of welke markt dan ook. Enige oplossing is geen auto rijden.

      Login om te reageren
      • smex zegt

        24 december 2018 om 13:30

        @chriscross: precies dat, voor mij is het nog steeds altijd smaak. Ik vind het nog steeds prachtige auto’s. Ik heb gewoon niks met een Koreaan of met die tegenwoordig overgedesignde Japanners. Daarnaast heb ik weinig met Opel, en het enige Franse merk wat ik interessant vind is Peugeot. Om een of andere reden zijn sommige mensen maar bezig met het beoordelen van andere omdat ze een auto rijden die ze niet aan staat. Mijn tip. Zoek een hobby en laat andere hun keuzes maken.

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 december 2018 om 13:31

        @chriscross: het gaat je natuurlijk wel een reet schelen zodra de RDW de VW’s illegaal verklaart en de verstrekte kentekens intrekt zodat deze auto’s niet meer in Nederland mogen rondrijden. Dat zouden ze overigens meteen hebben moeten doen, dat is de enige manier om VAG echt aan te pakken.

        Login om te reageren
        • chriscross zegt

          24 december 2018 om 13:46

          @pomoek: nou dat gaat niet snel gebeuren. Laten we met z’n alleen snel elektrowagens kopen want meer productie/recycling van batterijen is DE oplossing

          Login om te reageren
          • stationcar zegt

            24 december 2018 om 14:13

            @chriscross:
            Ja want batterijen groeien aan bomen en zijn supermilieuvriendelijk. Not.
            Slecht idee, dat elektrische rijden, we worden in de armen van allerlei dubieuze landen gedreven die toevallig de grondstoffen van batterijen hebben dus in plaats van het milieu te vervuilen met uitstoot van schadelijke gassen, gaan we het milieu vervuilen met allerlei toxische stoffen, want dat stoot zo lekker weinig CO2 uit.
            Ben ik nou zo slim of zijn beleidsmakers zo dom??

            Login om te reageren
            • gokartmozart zegt

              24 december 2018 om 16:06

              @stationcar: je bent denk ik wel slim maar wel heel erg slecht geinformeerd mbt dit onderwerp

              Login om te reageren
            • chriscross zegt

              24 december 2018 om 18:06

              @stationcar: mijn opmerking viel onder de categorie sarcasme hé

              Login om te reageren
              • dennisn52b30 zegt

                24 december 2018 om 21:14

                @chriscross: dat ging HELEMAAL langs hem heen ?

            • pomoek zegt

              24 december 2018 om 23:06

              @stationcar: Saoedi Arabië daarentegen is een vrolijk Smurfen dorp?

              Login om te reageren
              • enjoypunani zegt

                25 december 2018 om 13:33

                @pomoek: ja met witte mutsen. Waar heb ik dat eerder gezien?

            • fanboy zegt

              25 december 2018 om 11:41

              @stationcar: Hartstikke mooi joh, dan laten we het lekker zo als het is. Olie van Saudi-Arabië en andere schurkenstaten, en gas lekker uit Rusland. Niks meer aan doen.

              Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            24 december 2018 om 14:29

            @chriscross: dat is in Duitsland al gebeurd!

            Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          24 december 2018 om 16:13

          @pomoek: Dat gaat nooit gebeuren.

          Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        24 december 2018 om 14:04

        @chriscross: Het gaat er niet om dat de auto’s meer uitstoten dan wat er op papier staat, want dat doen ze bijna allemaal. Het gaat erom dat VW Ag stelselmatig de wet overtreedt, subsidies misbruikt, macht misbruikt, liegt en bedriegt en dergelijke. Ik vind het gewoon een maffia-achtig bedrijf en wil daar geen zaken mee doen. Blijkbaar zien heel veel mensen dat niet zo; dat kan.

        Login om te reageren
        • stationcar zegt

          24 december 2018 om 14:19

          @henkp1:
          VAG is een ongelooflijk schijtbedrijf dat is wel duidelijk. Ze zijn te groot, lopen achter de feiten aan en geven geen ruk om hun klanten of de rest van de bevolking, het enige wat jarenlang telde was de grootste fabrikant teer wereld zijn, ten koste van alles, om de ego’s van de top te strelen. Het ging zelfs zo ver dat ze rechts kleinere spiegeltjes monteerden omdat die goedkoper waren dan gewone. Dat staat voor mij symbool voor de volstrekte kortzichtigheid en waanzin van die club, wat een bende…

          Login om te reageren
          • snowbird zegt

            24 december 2018 om 15:51

            @stationcar: Grootheidswaanzin hebben we wel vaker gezien bij onze oosterburen…het is de arrogantie die er vanaf straalt

            Login om te reageren
          • Boomer zegt

            24 december 2018 om 17:56

            @stationcar: ik was tot vrij recent van overtuigd dat alle merken zo waren. Echter nadat ik al sinds september wacht op een prijs voor de Arteon 2.0 en mij deze meerdere keren beloofd is en evenveel keren uitgesteld is ben ik gaan shoppen bij ‘das haus’ en dán merk je echt wel verschil. Die willen nog wel hun best doen voor een klant die 60K neer legt voor een auto. Ik ben best wel geschrokken van hoe laconiek VW is. En hoe het dus blijkbaar ook anders kan. Overigens Mercedes deed het echt veel beter dan VW, maar ook als Audi en BMW.

            Login om te reageren
            • SpiderIV zegt

              24 december 2018 om 19:13

              @airc: tja PON. Je moet ook eerst steekpenningen betalen. Snap dat dan ?

              Login om te reageren
            • fanboy zegt

              25 december 2018 om 11:51

              @airc: Fijn zo’n bericht te lezen na al die pro VW berichten.

              Voor een 1 of andere hangt er heel vaak wat arrogantie rondom het merk. Is het wel niet in de reclames (wat slechts marketing is) dan is het wel in arrogantie van sommige dealers, niet alle uiteraard.
              En de bedrijfsvoering. Eerst andere merken uitlachen met hun hybrides en dan een tijdje later zelf hybrides en elektrische auto’s gaan maken. En nog steeds achter lopen (wat ze wel weer zullen bijbenen in toekomst want er is nu budget voor)
              En zoveel die denken dat VWs de beter auto’s zijn terwijl ze genoeg kwaliteit issues hebben gehad. Tuurlijk kun je nog met plezier in een VW rondrijden, ze hebben uiteraard niet allemaal problemen.
              Maar je krijgt de VW rijder niet zomaar uit de VW ondanks alle shit. Heb mensen echt slechte VWs zien inruilen omdat ze er veel problemen mee hadden, en dan ruilen ze hem in voor een andere VW! Haha goeie marketing zullen we maar zeggen.

              Login om te reageren
              • bimmert2017 zegt

                25 december 2018 om 12:46

                @fanboy:
                Over achterlopen gesproken, dat merk dat ze uitlachten (waar komt dat steeds vandaan?) maakt nog steeds vrijwel enkel hybrides! En geen EV’s. VAG maakt gewoon alles.

              • fanboy zegt

                25 december 2018 om 13:10

                @bimmert2017: Dat merk is niet het enige merk. En je vergeet denk ik het waterstof verhaal? (Waar ik overigens niet in geloof)
                Maar Toyota heeft ook wel eens een elektrische auto gemaakt hoor. Hoe dan ook hebben ze voldoende ervaring met elektrisch rijden is, of dat nou door de snelste hybride is ( totdat sportwagenfabrikanten ook hybride gingen ) of door de vele plugins of die enkel elektrische auto’s (rav4, iq). Of waterstof auto, ook gewoon een elektrische auto uiteindelijk.
                En ze hebben een visie, ze geloven wel in de elektrische auto maar dan met de solid state battery zodat je echt snel kunt laden, net als het tanken. Komt dacht ik in 2021 o.i.d. bij hun.

                Dus nee, ze maken niet alleen wat hybrides. En ze lopen zeker niet achter.

                VW had een visie maar die klopte niet. Die zijn nu hard bezig om hun bedrijf grondig te veranderen. Hopelijk maken ze de bedrijfsvoering dan ook wat efficiënter.

              • bimmert2017 zegt

                25 december 2018 om 13:38

                @fanboy: VAG had een visie dat diesels prima waren. En terecht! ze hebben er miljarden mee verdiend. Dat het inmiddels bijna 2019 is en dat ideeën over mobiliteit wijzigen maakt niet dat het achteraf een slecht idee was. Met die argumentatie was paard en wagen ook een dom plan. Verder roept Toyota van alles, maar een EV leveren kunnen ze niet. Het hybridesysteem is ook al 20 jaar feitelijk hetzelfde systeem. Innovatie hebben ze wel met de Mirai, maar of waterstof een lang leven beschoren is zal moeten blijken, de experts oordelen niet positief.

              • fanboy zegt

                25 december 2018 om 14:26

                @bimmert2017: Ik geloof ook niet in waterstof hoor (maar innovatie is het wel)

                Maar je stelt het m.i. toch te simpel. Ja ze gingen lekker met de diesels. Echter een paar dingen waren er mis met de visie. Namelijk er veel te lang meer door gaan, en te weinig stoppen in andere techieken. Dat is nu wel anders maar de feedback moest van extern komen.
                Daarbij was de visie dat zuinige diesels de oplossing waren (en hybrides etc dus niet) En zuinig waren ze inderdaad. Maar inmiddels weten we wel beter, ten koste van wat. En sowieso was het onvermijdelijk dat men naar emissieloos gaat, dus klopte de visie niet. Wederom, inmiddels zitten ze op het goede pad en willen ze het zelf ook.
                En tja als je willens en wetens de wet overtreed met fraude om je product te kunnen verkopen, dan kun je wel stellen dat je niet op het goede pad was.
                En VW is natuurlijk niet de enige weet ik. Maar de Amerikaanse markt betreden en de Clean Diesel te pushen alleen mogelijk door fraude, is wel een goed voorbeeld ervan.

      • Godefridus zegt

        24 december 2018 om 14:07

        @chriscross: Dan is nog eens een goede instelling. Schijt aan het milieu en aan de leefomgeving van de mensen om mij heen. Gewoon die roetfilter eronderuit halen en ook weg met al die minder vervuilende brandstofmixen van tegenwoordig. Weer heerlijk die ouderwetse dampen inademen want dan zijn we nog eerder dood ook. Scheelt ook weer AOW.

        Man man man, kortzichtige mensen, ik heb er niks mee.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          24 december 2018 om 14:37

          @godefridus: Dus jij schakelt altijd netjes bij 1200 toeren, rijdt maximaal 80 km/u op de rechterbaan? Je pakt eigenlijk altijd de fiets en rijdt zelden auto? Met hypocriete mensen heb ik nog minder dan met kortzichtige mensen ;)

          Login om te reageren
          • Godefridus zegt

            24 december 2018 om 15:05

            @hiostu: Hokjes denken helpt een mens zijn gedachten te ordenen maar je kunt het ook overdrijven. Ik zou graag emissieloos autorijden maar dat laat mijn portemonnee niet toe. Ik zou graag enkel met de trein internationaal reizen maar dat laat mijn werk niet toe. Dus nee ik ben in mijn gedrag niet heiliger dan de paus (claim ik ook nergens). Ik ben wel bewust netjes 120/130 gaan rijden op de snelweg, pak mijn fiets als het even kan en wil vooral met mijn uitgaven stemmen op bedrijven die iets voor de wereld betekenen ipv het alleen maar af te willen branden.

            En most of all val ik mensen die zeggen schijt te hebben aan de wereld op internet aan om ze te wijzen op hun gedrag! ;)

            Login om te reageren
            • justsomebody zegt

              24 december 2018 om 15:12

              @Godefridus: wow jij bent evht ziek nog zieker als vag

              Login om te reageren
              • dennisn52b30 zegt

                24 december 2018 om 21:17

                @justsomebody: GODfriet heeft last van grootheidswaanzin. Zelf een beetje zijn best doen en op basis daarvan anderen de les lezen.

          • justsomebody zegt

            24 december 2018 om 15:11

            @hiostu: ow is hij die lul die altijd in de weg rijdt met zijn ipadlader

            Login om te reageren
      • wimof zegt

        24 december 2018 om 19:14

        @chriscross: Ok, het was in België, dat scheelt, maar (je kent het woordje maar wel dat alles wat je tevoren hebt georakeld, wegveegt)Geen enkele van mijn klanten heeft ooit zich zorgen gemaakt over de uitstoot. Eerder vragen zoals, kan de EGR, DPF of Cat. eruit, zelfs gisteren bij een BMW topic kwam dit naar voren ZONDER dat één iemand maar een opmerking over sjoemelen in de mond nam.
        Volkswagen heeft de koper gegeven wat ze verlangden, een schitterende diesel die destijds veel beter presteerde en met een lager verbruik.
        De mijne heeft ondertussen 421.000 km en dezelfde EGR en LMM zit er nog op. ( cat is de tweede)

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          25 december 2018 om 11:54

          @wimof: En gratis extra NOx voor iedereen achter je, het feest kan niet op! :D

          Wel bijzonder, want velen hebben issues met de EGR inderdaad.
          Een benzine auto is al een tijdje simpeler. En eigenlijk is een elektrische auto nog simpeler.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            25 december 2018 om 18:59

            @fanboy: Mijn egr klep werkt zoals ze hoort, ik schakel zo gunstig mogelijk en gebruik mijn ogen en anticipeer op het verkeer, daardoor rem ik tientallen keren minder dan mijn soortgenoten en moet ik daardoor optrekken en rij verder op de flow.
            Dat scheelt pakken NoX en roet.
            En hoe ziet uw rijgedrag eruit?

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              25 december 2018 om 20:28

              @wimof: Zo rij ik ook wel eens, en dat zie je meteen in het verbruik terug. Echter rij ik ook wel eens wat gehaaster.

              Maar ik hoef me gelukkig niet druk te maken over mijn rijstijl. Het is een benzine hatchbackje zonder EGR. Gaat nu richting 3 ton en zeer weinig problemen. Laatst eens een stabilisatorstangetje en tijd terug een wiellager. Motorisch geen gedoe, terwijl ik hem eigenlijk vrij slecht onderhou (ik ben wat ruimer met de onderhoudsintervallen :P )
              Mijn andere 2 wagens zijn wat ouder en hebben ook geen EGR.

              Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      24 december 2018 om 16:04

      @henkp1: Blijkbaar interesseert het weinig mensen. Geld en macht maken de dienst uit.
      Het succes van VW in NL is vooral het truukje van PON en de leasemaatschappijen en kunstmatig hoge inruilwaarden waar zelfs de NL staat voor kiest ongeacht het verhaal. Mij verbaasd niets meer.

      Login om te reageren
    • basr32 zegt

      25 december 2018 om 01:30

      @henkp1: Omdat de meeste mensen zich (terecht) niet persoonlijk aamgevallen voelen, maar weten dat het komt door de idiote eisen die de EU stelt aan emissies van auto’s. Deze eisen zijn totaal niet nuttig en zorgen allees voor duurdere auto’s.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 december 2018 om 20:33

        @basr32: Eh hoezo zijn ze niet nuttig? Spreek maar voor jezelf.
        Ik vind het belangrijk dat men de giftige stoffen van auto’s meet en daar maximumwaardes op heeft staan. Belangrijker dan CO2 uitstoot.
        Het is de autofabrikant die een auto wil leveren die weinig CO2 uitstoot vanwege belasting maar ook laag verbruik voor consument, en vervolgens de NOx uitstoot als belemmering hiervoor heeft om dot te realiseren.
        Ja natuurlijk krijg je hierdoor duurdere auto’s. Maar we zijn al jaren bezig auto’s schoner en veiliger te maken en dat zal altijd tot kosten leiden. Er zijn maar weinig fabrikanten die uit hunzelf een schonere auto gaan maken.

        Login om te reageren
    • jerome78 zegt

      28 december 2018 om 19:17

      @henkp1: welke dan?

      Login om te reageren
  3. jarnobakker zegt

    24 december 2018 om 12:26

    Ik heb in mijn schoonfamilie ook van die figuren . Die zweren bij volkswagen. Allebei al voor duizenden euros aan mankementen gehad. Maar het raar vinden als ik iets anders rijd

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      24 december 2018 om 13:38

      @jarnobakker: Wat berijd u zelf? Ben ik wel benieuwd naar, je stalen ros voorkeur ….

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        24 december 2018 om 15:09

        @autodrome: ik hoop voor @jarnobakker dat hij ook af en toe z’n vrouw berijd, anders heeft hij helemaal voor niets zo’n schoonfamilie..

        Login om te reageren
        • autodrome zegt

          24 december 2018 om 16:15

          @phevtreb: @jarmobakker blijft angstvallig stil, dus ik vrees het ergste. Denk dat we gezien de stilte 2x in het jaar de ros berijden ‘veel’ mogen noemen. Denk ook dat Jarno’s schoonfamilie een exacte representatie en gemiddeld beeld geeft over Volkswagen bezitters. Die hebben gezien zijn opmerkingen altijd voor duizenden euro’s aan schade namelijk. Ik rij zelf geen Volkswagen meer, maar ik heb nog nooit schade gehad toen ik het wel reed. Maar ik zal het eens vragen aan mijn alwetende schoonfamilie …. Dan ben ik weer op het niveau van Jarno.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            24 december 2018 om 16:21

            @autodrome: het niveau van @jarnobakker met uitzondering van het aantal keer per jaar “berijden” mag ik voor je hopen?

            Login om te reageren
            • autodrome zegt

              24 december 2018 om 16:35

              @phevtreb: Hahahaha, ja dat is uitgezonderd, ik mag mezelf gelukkig prijzen met een altijd welwillende en liefdevolle ros. Zeg niet dat dat Jarno niet gegund of gegeven is, maar ik denk dat zijn schoonfamilie altijd alles heeft gedaan dus dat zal dan ook zijn ega betreffen, die is ook besmet met VW heeft altijd alles gedaan/zondebok syndroom. De formule is namelijk je vrouw = opgezadeld worden met je schoonfamilie/je (schoon)moeder en vice versa. Ik vrees dus wederom het ergste voor onze Jarno. Nu moeten we niet teveel hakken mensen, vrede op aarde, peace in the middle east, fijne kerstdagen, leuke/zinvolle kadootjes en veel gezondheid, lekker eten en drinken, ook voor Jarno en geliefden …

              Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        24 december 2018 om 17:29

        @autodrome: ik denk een kettler

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      24 december 2018 om 19:16

      @jarnobakker: Wat mag dat wel wezen?

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    24 december 2018 om 12:26

    In Europa en sommige Afrikaanse landen is dat niet zo een probleem ..

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      24 december 2018 om 15:13

      @lincoln: er zijn tegenwoordig zelfs politici die promoten om vooral oude auto’s naar RSA te blijven sturen

      Login om te reageren
  5. torsen zegt

    24 december 2018 om 12:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      24 december 2018 om 12:47

      -Edit: je hebt gelijk. Heb het even iets anders verwoord. Dank!-

      Login om te reageren
  6. nautique206 zegt

    24 december 2018 om 12:35

    Te triest voor woorden. Vind overigens de berichtgeving hier wel selectief, als er bij bijvoorbeeld Opel auto’s worden teruggehaald, lees ik dat alleen via andere media. Geldt ook voor Tesla, elk bericht wordt hier gedeeld, maar over de problemen met de Ipace lees ik niets. Dat vind ik best jammer, als iemand die redelijk neutraal is in merk voorkeuren.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      24 december 2018 om 12:38

      @nautique206: de wijze waarop VW keer op keer alle afspraken aan haar laars lapt zijn ook exceptioneel en heel bijzonder. Treurige toko.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        24 december 2018 om 13:31

        @spideriv: dat is zeker waar, maar nog geen reden om ander nieuws niet te brengen.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          24 december 2018 om 13:35

          @nautique206: autoblog bericht regelmatig ook over het sjoemelen van andere fabrikanten case in point: https://www.autoblog.nl/auto/fiatrenault-dieselgate. Daarnaast: het is fijn als autoblog gewogen en objectief bericht over wat er gebeurt in de wereld, maar daar zijn ze natuurlijk niet toe verplicht.

          Login om te reageren
          • enjoypunani zegt

            25 december 2018 om 13:45

            @pomoek: mensen, het is een blog. Daar mag je alles naar hartelust op pleuren, en het hoeft niet eens objectief te zijn. Het is een internetdagboek, dus zo subjectief als het maar zijn kan. Als ze nooit meer over een Ipace willen schrijven, dan mag dat. Het feit dat er ook nieuws is op deze blog, wil niet zeggen dat ook dat objectief moet zijn.

            Login om te reageren
          • enjoypunani zegt

            25 december 2018 om 13:47

            @pomoek: ben ’t met jou eens, bedoelde @ nautique206

            Login om te reageren
            • nautique206 zegt

              25 december 2018 om 22:36

              @enjoypunani: klopt daar ben ik me ook van bewust. Ik vind het alleen wel jammer dat elke scheet die Tesla of VAG laat gelijk wordt opgepakt en ander nieuws niet. Maar maak je geen zorgen, ik slaap er geen seconde slechter van.

              Login om te reageren
  7. pa045 zegt

    24 december 2018 om 12:38

    Ze hebben de boel moeten belazeren om ze toen al de weg op te krijgen. Dit kunnen ze nu echt niet fixen met software. Ze moeten die bakken gewoon van de weg afhalen en betalen. Hebben simpelweg niet geleverd wat ze beloofd hebben.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      24 december 2018 om 13:13

      @pa045: “Dit kunnen ze nu echt niet fixen met software”

      Dus met software kunnen ze er wel voor zorgen dat bepaalde uitstootwaardes op een testbank gehaald worden. Maar dat probleem is niet op te lossen met software?

      Dat klinkt niet erg logisch @pa045:

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        24 december 2018 om 13:45

        @torsen: het kan wel, maar dan moet er ergens op ingeleverd worden, bijvoorbeeld vermogen. Het probleem is dat dan de auto niet meer de auto is die nieuw verkocht is, dus dat is niet acceptabel. Blijft over het ten koste van de duurzaamheid te laten gaan. Dat is tenslotte lastig aan te tonen.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        25 december 2018 om 08:20

        @torsen: nee. Dit probleem is niet met sw op te lossen. Als dat zo was, hadden ze het al lang gedaan.
        Deze motoren zijn in de basis al te vervuilend. Te ouderwets. Waar andere fabrikanten investeerden in echte oplossingen, deed VW er een softwaretje overheen. Goedkoper in ontwikkeling en productie. Hogere winstmarges en iedereen blij. Echter is dat de boel belazeren. En daar komen ze bij de meeste mensen nog mee weg ook.

        Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    24 december 2018 om 12:42

    Verplicht blauwe bio diesel laten tanken en hoppa hij is schoon.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 december 2018 om 14:22

      @kobus1967: GTL tanken is de beste oplossing voor iedereen. Vreemd dat AB nog niet 1 artikel aan deze bijzondere dieselvervanger heeft gewijd.

      Login om te reageren
      • smultie zegt

        24 december 2018 om 15:15

        @henk_he: Oeh, interessant. Had er zelf nog niet over gehoord, en het valt me op (tegen) hoe weinig er over te vinden is op Google.

        Login om te reageren
  9. daihatsucuore zegt

    24 december 2018 om 12:45

    Wat ik bijzonder vind is dat in het gelinkte artikel wordt genoemd dat de fix door een derde partij werd geleverd. Met een schandaal dat ondertussen voor miljarden in de papieren loopt wil je dat toch het liefst zelf ontwikkelen en monitoren? Wellicht ben ik een tikje cynisch maar doordat het een derde partij is, is het gemakkelijk om de schuld daarop af te schuiven. Een beetje hetzelfde als in bijvoorbeeld de kledingindustrie. Nee hoor, wij van C&A, H&M, etc. doen heel goed ons best, kijk maar naar onze fabriek met alle keurmerken! Vervolgens wordt de overige 99% geproduceerd via onderaannemers bij andere fabrieken met niet of nauwelijks controle.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 december 2018 om 12:55

      @daihatsucuore:

      Een “onderzoek” laten verrichten met de conclusie .. “dit had nooooooit mogen gebeuren” lijkt me de allerbeste oplossing voor iedereen ..

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      24 december 2018 om 13:05

      @daihatsucuore: Diezelfde partij heeft waarschijnlijk ook de originele sjoemelsoftware geschreven.
      En de software voor alle andere motoren waarmee niet gesjoemeld werd. En waarschijnlijk ook de software voor de andere Duitse fabrikanten.

      Wat ik gek vind is dat ze er nu pas achter komen. Die fix is er alweer een tijdje.
      Waarom hebben ze het niet gelijk getest om dit soort stommiteiten te voorkomen?

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        24 december 2018 om 14:25

        @torsen: je mag die ‘partij’ gewoon Bosch noemen hoor, is geen geheim meer.

        Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 december 2018 om 14:24

      @daihatsucuore: VW blijft eindverantwoordelijk voor alles wat in, op en aan hun auto zit zodra deze de fabriek of werkplaats verlaat. Wijzen naar een van je leveranciers is zinloos.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      24 december 2018 om 16:30

      @daihatsucuore: Je veronderstelt dat ze de kennis in huis hebben om die software te schrijven, mij zou het niet verbazen als dat niet het geval is. Logisch dus dat het van een derde partij afkomstig is.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        24 december 2018 om 22:02

        @potver7: Bosch lever aan meer fabrikanten. Vreemd dat die geen sjoemel cultuur hebben.

        Login om te reageren
  10. blo3to3t zegt

    24 december 2018 om 12:56

    Wat een stemmingmakerij zeg, in de link valt te lezen dat VW zelf de KBA heeft ingelicht. Alsof ik hier de telegraaf zit te lezen. Bah.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      24 december 2018 om 13:28

      @blo3to3t: Dat staat ook gewoon in het Autoblog-artikel, dus wat is je punt?

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      24 december 2018 om 13:33

      @blo3to3t: ach, het blijft een blog hè. Er zijn genoeg mensen hier die liever dit lezen dan een genuanceerd nieuwsbericht over een fabrikant waar ze schijnbaar een bloedhekel aan hebben.

      Ondertussen koesteren ze de illusie dat het stuk blik waar ze zelf warme gevoelens voor hebben nog echt emotie bevat en niet ook gewoon gemaakt is om geld aan te verdienen door een ander bedrijf.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        24 december 2018 om 14:00

        @torsen:

        Nee, hoor. We hebben geen ‘hekel’ aan een fabrikant van auto’s. Natuurlijk is de Tone of Voice luchtiger dan bij een krantenartikel. Als er een onjuistheid in zit of het artikel niet compleet is, dan dient het wel gecorrigeerd te worden, waardoor dank!

        Feit blijft wel dat het heel erg lang duurt allemaal en ze er nu pas achterkomen. Met die 1.2 dieseltjes is het een behoorlijk drama aan het worden. Bij de eerste fix viel namelijk behoorlijk wat vermogen weg, terwijl ze al zo traag waren. Er zijn diverse upgrades geweest. De latere upgrades hadden geen vermogensverlies, maar n u blijkt dus dat er ergens toch weer iets is gesjoemeld. Ja, ze geven het zelf aan bij de KBA, maar dat is in mijn ogen slechts een detail. Het gebeurt gewoon wéér. Ergens moet er in de bedrijfsstructuur iets heel erg verkeerd zitten, dat dit is hoe het loopt. Toeleveranciers of niet: VW weet dondersgoed dat ze het eindproduct leveren en ervoor verantwoordelijk zijn (mits ze kunnen aantonen dat ZIJ om de tuin zijn geleid).

        Dus nee, we hebben geen hekel aan bepaalde merken. Misschien wel voorliefde voor andere merken ;-).

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          24 december 2018 om 14:24

          @willeme: Met die hekel doelde ik op de autoblog lezers/reageerders die van dit soort berichten smullen.
          De anti-VAG hooligans die geen kans voorbij laten gaan om hun haat tegen VAG kenbaar te maken.

          Als het klopte dat VW weer betrapt was had ik je ook groot gelijk gegeven met de toonzetting van dit bericht.
          Nu lijk je de eerder genoemde doelgroep iets te graag te willen cateren.

          Maar dat mag allemaal. Het zorgt voor jullie weer voor clicks en voor ons weer een hoop vermakelijke comments.

          Inhoudelijk ben ik het met je eens. Snap ook niet waarom ze er nu pas achter komen.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            24 december 2018 om 14:25

            @torsen: het is in elk geval niet handig wat ze doen ;-). Ik ben bang dat het ‘zelf aangeven’ voornamelijk is omdat er geen andere uitweg is, niet dat ze ergens achter zijn gekomen.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              24 december 2018 om 14:49

              @willeme: Nee inderdaad. Maar ze hebben het in ieder geval aangegeven. Gezien het verleden is dat alweer een stap in de goede richting zullen we maar zeggen.

              Login om te reageren
          • lincoln zegt

            24 december 2018 om 15:02

            @torsen:

            Ach .. de “toonzetting” ..
            Een woord verzonnen door Tara Singh Varma ..

            Login om te reageren
          • henkp1 zegt

            24 december 2018 om 15:09

            @torsen: begrijp jij dan niet dat mensen, waaronder ik, een hekel aan VW Ag hebben, omdat het zo een malafide bedrijf is?

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              24 december 2018 om 15:59

              @henkp1: ik heb niet de illusie dat het bij andere grote fabrikanten veel beter is.

              Login om te reageren
            • grrrrommmmm zegt

              24 december 2018 om 16:11

              @henkp1: lolllllllll, een hekel aan een autoproducent hebben….. Man, ga leuke uitstapjes maken met je dochter, en vergeet die onzin. je vervuilt jezelf en je dochter met dit soort ongein…

              Login om te reageren
            • techniekmeneer zegt

              24 december 2018 om 16:18

              @henkp1: Begrijp jij dan niet dat ieder merk sjoemelt? Alleen bij VAG is dit het eerste naar buiten gekomen omdat die de grootste zijn. Denk eens een beetje na. Elk automerk sjoemelt, kan ook niet anders met de hedendaagse eisen.

              Login om te reageren
              • henkp1 zegt

                24 december 2018 om 22:51

                @techniekmeneer: Het gaat niet alleen om sjoemelen, er zijn nog zoveel andere zaken waar VW Ag de boel besodemietert. Kijk eens op andere sites, elke week bijna is er wel een schandaal bij dat bedrijf.

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 11:37

                @henkp1: Ja klopt. Maar nu snap je nog steeds mijn punt niet. Elke scheet die VAG laat komt op het internet te staan. Andere merken doen precies hetzelfde, maar het komt niet in het nieuws. Ik heb hier al vaak zat uitgelegd waarom dit zo is. Zet je oogkleppen nou eens af…

  11. utregcity zegt

    24 december 2018 om 13:25

    Wir haben es nicht gewußt?

    Login om te reageren
  12. johnwaters zegt

    24 december 2018 om 13:35

    Momenteel rijd ik met een VAG product, sjoemelsoftware is verwijderd, maar nooit of te nimmer nog iets uit de stal van VAG.

    Login om te reageren
  13. pomoek zegt

    24 december 2018 om 13:37

    De enige oplossing: Per direct VAG verbieden om dieselauto’s te verkopen. Ze kunnen blijkbaar geen moderne dieselauto maken. Opzouten dus met je troep van Neerlandsch wegen!

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      24 december 2018 om 14:25

      @pomoek:
      Ze hebben altijd achter de feiten aangelopen met hun diesels, terwijl de hele wereld al aan de commonrail inspuiting was (of hoe dat ook heet) deed VAG het nog op de ouderwetse manier.

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 december 2018 om 14:26

      @pomoek: daarmee heb je het probleem van het rijdende wagenpark niet opgelost.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 december 2018 om 15:09

        @henk_he: klopt. Al deze auto’s voldoen niet aan de Nederlandse wetgeving en zijn dus illegaal. Per direct de kentekenbewijzen innemen.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          24 december 2018 om 16:03

          @pomoek: ze voldoen prima aan de wetgeving. Er is alleen te weinig BPM afgedragen.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            24 december 2018 om 18:37

            @torsen: oh, en ik vergat nog bijtelling.

            Login om te reageren
          • hape zegt

            24 december 2018 om 22:24

            @torsen: BPM wordt berekend obv CO2, het probleem bij de dieselgate zit hem in de NOx.
            In Duitsland zijn legio VW’s, van eigenaren die geen toestemming gaven (…iets met geen garantie van VW op levensduur EGR…) om de auto van een een update te voorzien, voorzien van een rijverbod.
            Het kan dus wel, alleen in Nederland vinden we tot nu toe alles prima.

            Login om te reageren
          • pomoek zegt

            24 december 2018 om 23:03

            @torsen: je belastingen niet betalen is niet illegaal? Had ik dat maar eerder geweten…

            Login om te reageren
  14. lexis zegt

    24 december 2018 om 15:57

    Als je het motormanagent zo afstelt dat ie voldoet aan de millieu normen dan koekt een moderne diesel binnen de korste keren dicht met roet en koolafzetting door te veel egr en regeneren kost brandstof. Het is balanceren op een slap koord. Het ene merk kan het al wat beter dan dan de andere. Maar ze zijn allemaal min of meer ziek in het zelfde bedje. Of erger nog veel rijden rond zonder egr en dpf, bij bosh management kan je die wegprogrameren

    Login om te reageren
  15. techniekmeneer zegt

    24 december 2018 om 16:22

    Man man man, lachwekkend en eigenlijk heel triest om de reacties hier te lezen. Denken jullie nou echt dat alleen VAG deze fratsen uit haalt? Wat een niveau….. Tuurlijk is het voor de grote groep vag-haters hier heerlijk leesvoer, ideaal om hier weer gal te komen spugen. Maar als je echt gelooft dat andere merken niet sjoemelen om aan de onhaalbare strenge eisen te voldoen, heb je écht een plaat voor de kop. Nou, kom maar op met de zoveelste haatreacties…..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 december 2018 om 16:48

      @techniekmeneer: Beetje een kulargement, vind ik

      Heel veel merken worden sinds dieselgate onder de loep gehouden. VW heeft het echt groots aangepakt. Als er andere merken beschuldigd worden, zullen we dat zeker melden. Sterker nog, dat hebben we ook gedaan.

      Feit blijft dat VW keer op keer beschuldigd wordt en boetes mag gaan betalen. Bij andere merken is het blijkbaar op veel kleinere schaal of een (minder erge) gradatie. Of de andere merken weten het beter te maskeren dan de concurrentie ;-). Dat kan natuurlijk ook.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        24 december 2018 om 16:59

        @willeme: Dat jullie het melden geloof ik zeker. Maar als het niet in het nieuws komt, word er ook niet over gesproken. VAG is de grootste, die kan zo’n schandaal wel lijden. Als elk merk op z’n flikker zou krijgen dondert de hele economie in elkaar. Voorbeeldje van wat ik zelf regelmatig mee maak; readinesstest van Renault dCi’s die niet gereed zijn, zelfs bij nieuwe auto’s. Toen ik op cursus ging heb ik navraag gedaan. Het was een bekend iets, waar ze heel veel monteurs over hoorden. Oorzaak: zodra de auto de fabriek verlaten had, en de typegoedkeuring op zak had, kreeg hij bij de importeur een software aanpassing, waardoor de EGR gedeeltelijk uitgeschakeld werd. Het is gewoon bekend, ze geven het gewoon toe. VW doet het, Renault doet het, alle merken doen het. Ieder op een andere manier.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          24 december 2018 om 19:31

          @techniekmeneer: Moraal van het verhaal, VW heeft zo een groot vermogen dat ze het kunnen betalen.
          Vele anderen zouden reeds in faling zijn gegaan.
          Anderzijds, niet vergeten, hebben ze nu zoveel miljard minder dat ze anders, zoals reeds aangetoond, in nieuwe producties zouden steken.
          Al was het een UBER Bugatti.

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            24 december 2018 om 19:57

            @wimof: Daarom pakken ze VAG ook. De overheid moet ingrijpen, want dat is natuurlijk hun plicht naar de burger toe. Als ze alle merken aanpakken dondert de economie in elkaar. Dus pakken ze degene die het wel kan hebben; VAG.

            Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        24 december 2018 om 17:37

        @willeme: onlangs nog een bericht over Opels die aangepast moesten worden, niets over gelezen op autoblog…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          24 december 2018 om 17:49

          @nautique206: Ook Opel en dieselgate passeert de revue:

          https://www.autoblog.nl/auto/fiatopel-dieselgate

          Login om te reageren
          • nautique206 zegt

            24 december 2018 om 18:15

            @willeme: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nos.nl/googleamp/artikel/2254934-opel-moet-100-000-diesels-terugroepen-vanwege-sjoemelsoftware.html&ved=2ahUKEwjm6urS-7jfAhXEmLQKHQ5XDWoQFjACegQIChAB&usg=AOvVaw17fowkitbuVvcnGEZSYwYk&ampcf=1

            Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            24 december 2018 om 19:54

            @willeme: ik vind dat jullie alles redelijk delen. Ik stuur zelf ook veel tips in, niet alleen maar anti VAG.
            En dat lui hier nu lopen te janken omdat hun favoriete VAG weer is gepakt…..
            Durf de feiten onder de ogen te zien. Nu niet gaan wijzen naar andere merken, dat doen kleuters.
            Doordat andere merken niet gepakt worden betekent waarschijnlijk dat ze wel gewoon de regels opvolgen. VAG wilde ten koste van alles de grootste worden…..

            Login om te reageren
            • techniekmeneer zegt

              24 december 2018 om 20:34

              @rufctr01: Ik weet dat jij anti vag bent, maar doe aub niet zo eigenwijs en haal die plaat voor je kop weg. Ik weet dat vag sjoemelt, ik ontken het niet, ik keur het niet goed. Maar in mijn andere posts hier geef ik ook voorbeelden van andere merken, en waarom die niet “gepakt” zijn. Wees zelf geen kleuter en wees realistisch…

              Login om te reageren
    • fanboy zegt

      25 december 2018 om 20:39

      @techniekmeneer: Het was toch echt VAG die de diesel op de Amerikaanse markt ging pushen onder naamgeving van “Clean diesel” met zelfs engeltjes in de reclames (ja echt) terwijl het een land is met zeer strenge emissie eisen die ze alleen met fraude redden. Dus ja daarin zijn ze wel het enige merk. En daardoor is het bij hun ook als eerste (en het hardst) aangekomen.
      Die auto’s krijgen ze met een softwarefix ook daar niet meer de weg op.

      Login om te reageren
  16. jerome78 zegt

    24 december 2018 om 19:14

    Ik walg onderhand een beetje van deze anti VAG blog.Dit is de laatste reactie van mij op zo’n zielige blog ga ik echt geen antwoorden meer geven .

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      24 december 2018 om 19:19

      @jerome78: je zult niet gemist worden!

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        24 december 2018 om 20:26

        @spideriv: Eikel

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      24 december 2018 om 19:24

      @jerome78: Mag ik een hart onder de riem komen steken, ook ik baal van de ingesteldheid, het anti VW ag.
      Men haalt voor mij de meest vreemde onhebbelijkheden aan, zonder ooit de bestuurder als mogelijke oorzaak te kennen.
      Elk merk heeft zijn constructies die het moeilijk hebben gehad.
      En als we nu voor de jonge autobloggers teruggaan naar 1975, toen was er een 4 cilinder met superkorte versnellingsbak 29.7km/1000t wiens kleppen verbrande als men er te traag mee reden.
      Zou hun nooit overkomen zijn.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        24 december 2018 om 22:06

        @wimof: Aan de kerstborrel?

        Login om te reageren
      • stationcar zegt

        24 december 2018 om 22:12

        @wimof:
        Tja normaliter houdt ik me redelijk neutraal tegenover VAG, maar dit is toch echt wel de druppel die de emmer doet overlopen. Zoveel nonchalance en ongeïnteresseerdheid binnen één concern aangaande klanten en regelgeving is ongekend. Eigenlijk kan je dit alleen vergelijken met bepaalde banken. En om die vergelijking maar even door te trekken, ook op de banken was het publiek boos. Is het dan ook niet volkomen terecht dat het publiek (wij dus) boos is op VAG??

        Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        24 december 2018 om 22:56

        @wimof: Sorry hoor, maar VAG roept die ‘anti-gevoelens’ zelf over zich af door zijn gedrag. Zo simpel is het. Ga nou niet de mensen lopen verwijten dat ze een ‘hekel’ hebben aan VAG, want daar heeft het bedrijf het zelf naar gemaakt. Sterker nog, ze gaan er nog steeds mee door!

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          25 december 2018 om 09:12

          @henkp1: Wat doet VAG volgens jou, wat andere bedrijven niet doen?

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            25 december 2018 om 09:55

            @techniekmeneer: Auto’s bouwen waar de knoppen en zitpositie op de juiste plaats zitten.

            Login om te reageren
            • techniekmeneer zegt

              25 december 2018 om 11:34

              @wimof: Precies de reden waarom ik een VAG liefhebber ben. Het rijd goed, het zit goed, alles zit op de plek waar je verwacht dat het zit. Het zit degelijk in elkaar, en met onderhoud hoef je niet de halve auto uit elkaar te trekken.

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                25 december 2018 om 11:45

                @techniekmeneer:

                De zitpositie is in een VW auto over het algemeen uitstekend voor elkaar. Ook de dashboards zijn vaak met zorg ontworpen: inderdaad erg logisch.

                Maar dat het degelijk in elkaar zit , deel ik niet met je. Die hoogtijdagen liggen al lang weer achter ons. Niet echt onderscheidend van de concurrentie.

                Qua rijden: bijzonder gemiddeld. Ik kan geen VW bedenken die beduidend fijner rijdt dan de gemiddelde concurrent.

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 15:15

                @willeme: Waar doel jij op met degelijk in elkaar zitten? Dat VW tegenwoordig kapot gaat? Ja dat doet elk merk tegenwoordig, gelukkig maar want anders was ik werkloos. Maar áls het dan kapot gaat, is het vaak dusdanig ontworpen dat reparatie prima te doen is. Pak een willekeurige Franse auto en je kunt soms letterlijk de halve auto uit elkaar trekken om 1 simpele reparatie uit te voeren. Dat heeft VW gewoon veel beter voor elkaar. En VW gaat écht niet vaker kapot dan andere merken, ook tegenwoordig niet.

              • fanboy zegt

                25 december 2018 om 20:49

                @techniekmeneer: Mijn neef is ook monteur en liefhebber van voornamelijk Duits spul, meerdere merken welke hij ook zelf bezit. Maar VW is niet 1 van die merken. Hij ziet toch te veel ellende met koprevisies op jonge diesels (vanwege injector) en het hele distributie ketting verhaal onder andere.
                Ik denk dat je aan een VW een prima auto hebt in de eerste jaren, maar ze worden niet echt lekker oud heb ik het idee.
                Buurman had een vrij jonge Skoda 1.2tdi gekocht, praktische auto. Maar vrij snel moest er wat onderhoud gedaan worden en er was nog iets kapot. 1200 euro verder. Ik zei tegen hem, ik rij al een paar jaar in deze Yaris en heb in die tijd alles bij elkaar nog steeds geen 1200 uitgegeven. Misschien nu na 4 jaar wel?
                Zijn Skoda was nieuwer maarja geen distributie ketting dus riem moest vervangen worden. Ook nog een kvs lekje en remklauw moest vervangen worden. Dat gaat het snel.

              • techniekmeneer zegt

                26 december 2018 om 09:40

                @fanboy: Distributieriem, kvs lekkage en een remklauw…. Nou poeh poeh, dat soort dingen kom ik wekelijks tegen bij alle merken… Tuurlijk gaat er aan een Yaris minder kapot, maar dat is ook een beetje appels met peren vergelijken. Qua rijeigenschappen en luxe een totaal andere auto.

              • fanboy zegt

                26 december 2018 om 09:49

                @techniekmeneer: Haha dus als jij een luxere comfortabele auto maakt met een hogere prijs, dan mag hij vaker kapot gaan en minder betrouwbaar zijn?
                Je zegt het zelf al, aan een Yaris gaat minder kapot. En denk je nou zelf dat het fantastisch rijdt met zo’n drie cilinder dieseltje?
                Kortom je bevestigd het zelf al, dat andere auto’s gewoon beter in elkaar zitten.

                Maar nog los van dat statement weet jij ook wel dat ze niet betrouwbaarder zijn dan andere auto’s terwijl ze wel door particulieren voor de zogenaamde degelijkheid gekocht worden.

                Ik denk ook wel dat de VAG auto’s vaak bieden wat de koper zoekt hoor, dat zit wel goed. Maar er gaat gewoon te veel mis op jonge occasions, tot aan versnellingsbakken aan toe. Daarom raad ik het niemand aan, tenzij het in de lease is.

              • peug206 zegt

                25 december 2018 om 12:18

                @techniekmeneer: en de kosten voor het onderhoud zijn bijzonder gemiddeld… niet meer dus. Ondethoud van een vw kost rustig 2 tot 3x zoveel als een willekeurige concurrent.

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 15:12

                @peug206: Geen idee over welke VW je het dan hebt.. Ik heb zelf bij Honda gewerkt, onderhoud van Honda is duurder dan dat van VW…

              • monsieurleloure zegt

                25 december 2018 om 15:51

                @techniekmeneer: Reparaties is iets anders dan onderhoud.
                Een Honda heeft alleen onderhoud nodig een VW beide…

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 16:53

                @monsieurleloure: Honda geen reparaties nodig? Dan vraag ik mij toch af wat ik daar al die tijd gedaan heb…. Honda gaat ook kapot, en de onderdelen zijn vaak schreeuwend duur.

              • monsieurleloure zegt

                25 december 2018 om 17:35

                @techniekmeneer: er zit een verschil tussen kapot en veel kapot.

                Met mijn Lexus was zelden iets mee. Die bleef maar gaan.

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 18:27

                @monsieurleloure: Dat hoef je mij als automonteur niet te vertellen. Maar het is absoluut niet zo dat VW veel kapot gaat. Fransosen daarentegen…

              • monsieurleloure zegt

                25 december 2018 om 18:39

                @techniekmeneer: Apart, mijn 7 jaar oude Trafic reed van apk naar apk zonder rare fratsen.mijn 6 jaar oude Passat tdi daarentegen…

              • techniekmeneer zegt

                25 december 2018 om 21:04

                @monsieurleloure: Mooi hoor die 2 individuele gevallen. Ik zie het dagelijks anders aangezien ik zelf keurmeester ben.

    • jerome78 zegt

      28 december 2018 om 19:28

      @jerome78: laat je niet zo kennen .wij VW rijders weten wel beter

      Login om te reageren
    • vwdriver1978 zegt

      30 december 2018 om 14:51

      @jerome78: Als je merk in de stront geboord wordt ren je niet weg maar geef je tegengas.Dat dit blog een beetje erg anti VAG is kan wel kloppen. Wij VW rijders weten echt wel wat we rijden en hebben ook meer verstand van het merk dan sommige andere hier.

      Login om te reageren
  17. monsieurleloure zegt

    25 december 2018 om 01:06

    Ik word een beetje moe van al die leden die het blijven goedpraten wat VAG gedaan heeft.
    Bedrijf is totaal verrot, ze kunnen beter Currywursten blijven verkopen en de hele autotak afstoten.

    Login om te reageren
    • bimmert2017 zegt

      25 december 2018 om 12:50

      @monsieurleloure: er is een verschil tussen relativeren en goedpraten. VW heeft de boel bedrogen. Maar ze zijn zeker niet de enige. Nissan, FCA, Renault, BMW, Mercedes, Kobesteel, Airbaggate, en zo kan ik nog wel even doorgaan tot terug in de jaren 1950. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        25 december 2018 om 14:35

        @bimmert2017: Kan wel zo zijn dat het niet de enige zijn, alleen bij VW gaat het niet alleen over sjoemeldieselverhaal maar over de vele andere sjoemelpraktijken. Ze blijven negatief in het nieuws komen met steeds iets anders. Zo’n groot winstgevend bedrijf zou zulke praktijken niet hoeven uitvoeren, en toch doen ze het, voor mij onbegrijpelijk.

        Maar het zal vast te maken hebben dat ze de grootste willen zijn ten kosten van alles, gefeliciteerd. In mijn ogen is Toyota een veel sympathieker merk.

        Login om te reageren
  18. 20klepper zegt

    27 december 2018 om 11:09

    Pas gelijk even de website aan: http://www.autobloghaatvag.nl.
    Pure clickbait om de standaard vag haters zoals rufctr enzo te zien janken en hun ongenoegen uiten.
    Ja VAG loopt te klooien, betaald nu en straks nog steeds dikke boetes. Maar ja het zorgt wel voor duizenden banen wereldwijd, maar de meeste hier waren wel blij met hun Golf GTE met 7puntjes aan bijtelling of hun ruime Passat GTE die hun niks kostte aan bijtelling in de maand. Iedereen weet dat elk merk gewoon rommelt, en VW steekt er gewoon bovenuit. Beloven jullie nu leuks nieuws te brengen, nieuwe modellen en spots? Dank. Dit soort onderwerpen is alleen maar elkaar afbranden en welles nietes…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North