Volkswagen Dieselgate: een overzicht in cijfers

Auteur: , 53 Reacties

Dieselgate domineert al weer 63 dagen het nieuws en dus is het tijd voor een lijstje met belangrijke getallen. Deze is voor alle cijferfetisjisten.

Volkswagen in Cijfers

11.000.000
Zoveel auto’s heeft Volkswagen wereldwijd verkocht met sjoemelsoftware

2.400.000
En van die 11 miljoen rijdt er dit aantal rond in Duitsland

540.000
Van de 2.4 miljoen sjoemeldiesels in Duitsland, zou bij ruim een half miljoen auto’s niet alleen software-aanpassing, maar ook andere hardware nodig zijn, zo werd vandaag bekend. Het gaat daarbij om de 1.6 TDI, de tweeliter heeft voldoende aan enkel wat andere eentjes en nulletjes. Van de 8,5 miljoen Europeese sjoemeldiesels, zijn er 3,6 miljoen zo’n 1.6 TDI. Daar is Volkswagen dus wel even zoet mee…

160.000
Met dit aantal sjoemeldiesels is de omvang van Dieselgate in Nederland relatief beperkt. Aan de andere kant, zie zoveel auto’s maar eens in korte tijd bij de dealer te krijgen voor een software- en eventueel hardwareupdate.

800.000.000
Zoveel euro wil Stichting VolkswagenAudiclaim graag zien van importeur Pon. Voor alle gedupeerde klanten, al weet niemand nog waar ze nu écht de dupe van zijn.

60
Zoveel Amerikanen zouden vroegtijdig komen te overlijden door alle extra stikstofoxiden die Volkswagens meer uitstoten dan beloofd.

6.700.000.000
Zoveel euro heeft Volkswagen tot nu toe opzij gezet voor het aanpassen van auto’s met sjoemelsoftware.

800.000
Van zoveel auto’s klopt volgens Volkswagen de CO2-uitstoot niet.

2.000.000.000
Het bedrag in euro’s wat volgens Volkswagen gemoeid kan zijn met de onregelmatigheden in CO2-uitstoot. Dat komt neer op 2500 euro per auto met onjuiste CO2-uitstoot.

35.000.000.000
Zoveel euro kunnen alle aanpassingen, boetes, het terugbetalen van belastingvoordeel en inkomstenderving door Dieselgate Volkswagen gaan kosten, aldus analysten.

51,9
Zoveel procent meer auto’s wist Volkswagen Nederland in oktober te verkopen, in vergelijking met september. De gehele autoverkoop pluste met 11,5 procent ten opzichte van een maand eerder.

1000
Zoveel dollar krijgen Amerikaanse sjoemeldieselrijders cadeau van VW in de vorm van een giftcard en tegoedbonnen. Of Volkswagen in Europa even vrijgevig gaat zijn? Dat valt nog te bezien.

86
Het aantal artikelen dat we, sinds het eerste bericht over Dieselgate op 18 september 2015, hebben geschreven over dit onderwerp. En ja, deze is al meegeteld.



53 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wauw!
O gelukkig ik heb niets gemist. Thanx voor de update.
Nog voor dat iedereen begint te zeiken over alle dieselgate artikelen; deal with it. Zo’n groot schandaal komt geheid heel uitgebreid in het nieuws, zeker zolang er nieuwe dingen blijven komen. En jullie blijven maar op klikken dus snap ik autoblog ook wel
@jeroen13: + ‘er’ ergens
@dizono:

Allereerst: leuk artikel. jullie zijn er drukker mee dan AutoW**k, (dat ik af en toe ook volg en gebruik vanwege Carbase).

‘800.000
Van zoveel auto’s kopt volgens Volkswagen de CO2-uitstoot niet’ Kopt moet waarschijnlijk klopt zijn ;-) (Muggenziften om half 12, excuses…)
@gtwillem: No problemo, ook om half 12 zijn foutjes nog fout ;) Aangepast!
@gtwillem: Mijn account bij autow**k bleek zojuist geblokkeerd. Blijkbaar kon de redactie het niet meer aan. :)

En inhoudelijk; VW heeft enorme schulden, en ze zullen meer rente gaan betalen; Banken hebben targets, geen idealen.
Of het VW de kop kost weet ik niet, maar zo goed staan ze er niet voor; ik ben bezig met een startup waar we een paar honderd jaarverslagen van beursgenoteerde bedrijven volledig doorspitten om de bedrijven onderling met elkaar te kunnen vergelijken. Zo kunnen we Volkswagen bijv. vergelijken met BMW, maar ook met Intel, Shell, Coca-cola etc. etc.

Daaruit komt dat Volkswagen er eigenlijk niet zo heel goed voorstaat. Weliswaar beter dan bijv. Peugeot of Air-France KLM, maar toch ver, ver beneden het gemiddelde. En dat was dus op basis van het jaarverslag over 2014.

Volkswagen zal flink wat onderdelen moeten afstoten om weer uit de problemen te komen. Het nadeel is dat dankzij het MQB platform Skoda en Seat geen eigen modellen kunnen maken, dus of dat goed uit elkaar te trekken is maar de vraag.
Voor de concurrentie is het in elk geval een kopersmarktje.. Volkswagen zit aardig klem.
@dieselgate: Maar waarom zouden de Skoda en Seat afstoten. Het lijkt mij juist dat dat de merken zijn die weinig productiekosten hebben. Weliswaar zijn de marges op die modellen ook niet erg hoog, maar toch.
@berlinetta: Ze zullen -iets- moeten afstoten om geld te gaan genereren, maar wat dat zal zijn.. geen flauw idee natuurlijk.
@dieselgate: Dat is zeker waar. Ik denk dat merken als Ducati, de vrachtwagenmerken en wellicht zelfs Lamborghini voor de hand liggen.
@berlinetta: klopt. Seat en Skoda ontlenen hun identiteit aan VW, zonder VW stelt dat niet zo veel voor.

Maar Lamborghini, MAN, Ducati, Bentley en met name de kroonjuwelen van de Volkswagen Group, Porsche en zijn afdelingen, zullen verkocht kunnen worden.
@gtwillem: Bentley en Porsche heb ik mijn twijfels over. VAG zal nog altijd vele markten van de automarkt willen bedienen, dus het zal óf Porsche óf Lamborghini worden. Gezien de historie van Porsche en VW denk ik dat Lamborghini eruit zal vliegen. Porsche lijkt me ook een betere fabrikant om in huis te hebben dan Lamborghini. Zonder Audi stellen die ook niet zoveel voor.

Bentley afstoten houdt in dat ze niet meer kunnen concurreren met BMW en Mercedes in dat segment. Ik weet ook niet of dat is wat VAG wil.

Maar eigenlijk gaat het er ook niet om wat VAG wil. Ze hebben namelijk niet meer zoveel te willen.
@berlinetta: precies dat laatste. Ik ben bang dat wij allen nog geen idee hebben hoe groot de omvang van dit schandaal is en wat dit gaat doen met Volkswagen.

Dus ik ben bang dat de mogelijkheid groot is dat de prestigemerken er als eerste uit gaan, puur en alleen om wat spek op de botten te krijgen, want ze gaan uitgekleed worden, ben ik bang.
@berlinetta: Lamborghini heeft hetzelfde probleem als Seat en Skoda; het platform wordt gedeeld (in dit geval met de R8)
@dieselgate: Maar de R8 ontleent zijn bestaansrecht aan de Gallardo/Huracan, niet andersom. Alleen de V10 is weer afgeleid van VAG-motoren, zoals @gtwillem laatst mooi vertelde. Dus je hebt wel gelijk, Lamborghini is wel afhankelijk van Audi. Maar ze zijn met name financieel afhankelijk. Lamborghini schrijft namelijk nog niet heel erg lang zwarte cijfers. Zonder Audi had Italië allang een autofabrikant minder gehad.
@berlinetta: @dieselgate
Dat is in principe geen probleem. Met Jaguar Land Rover en Volvo is het ook goed gekomen. Die hebben nog eerst veredelde Fords verkocht om later hun eigen auto’s te ontwerpen. Kijk maar naar Land Rover: in de jaren 80 nog rover motoren. Na de overname van BMW veel BMW techniek, maar de Freelander behield nog een tijdje de K-series motoren. En toen Ford de boel overnam heeft er nog even een BMW motor in de Range Rover gezeten.
@berlinetta: seat zou niet heek verrassend zijn omdat dat na al die jaren vag nigsteeds geen winstgevend merk is (ook voor dieselgate niet). Voor Skoda is het daarom denk ik minder gevaarlijk. Verder denk ik dat de Ducatti en Lamborghini erg zullen moeten opletten. Zij hebben vrij weinig VAG techniek in vergelijk met andere organen van het VAG concern. Voordat ze Audi en Porsche er uit zullen schoppen moet er nog veel meer gebeuren ivm de rijke historie die die twee merken hebben samen met VW en omdat ze allebei erg winstgevend zijn. Bentley blijft waarschijnlijk wel want ik denk dat de ego’s in Wolfsburg het gelach in München niet aan kunnen als ze daar een te koop bordje op moeten plakken. De Vrachtwagens weet ik verder niet veel over dus daar kan ik geen voorspelling over doen. Wat mij trouwens een optie lijkt is dat het VAG concern splits in merdere ondernemingen (bijvoorbeeld een VAG (VW, Seat en Skoda), een Audi/Porsche AG (met Audi, Porsche, Lamborghini en Bentley en vergeet Piech zn geldvretende schatje Bugatti niet) en dan optioneel een onderneming met de Trucks en Ducatti maar die zijn als je het mij vraagt het aannemelijkste om te worden verkocht hoewel VW in alle markten thuis wil zijn en dus ook Trucks en motoren moet hebben) conclusie is dat het erg lastig is allemaal en dat de VAGgelaars in Wolfsburg zich diep in de shit hebben gewerkt. Alleen tijd zal ons leren wat er gaat gebeuren.
@dieselgate: bij AutoWeek zijn er wel een hoop zwakzinnige reaguurders, zeg… Velen van hun hebben een enorme antipathie jegens Volkswagen, waarom is niet duidelijk, overigens.

Dus dat de redactie hard ingrijpt, begrijp ik. Logisch. Doen ze hier toch ook? 😉😉😂
@dieselgate: dan wordt het gewoon een staatsbedrijf zoals het ooit al was. Kijk even naar ABN AMRO wat nu zijn beursgang opmaakt, was een jaartje terug nog een staatsbank.
@gtwillem: Pon heeft veel vingers in de pap bij Autow**k
@rufctr01: Heb jij daar bewijs van? Is dat ooit officieel bekend gemaakt?
@rufctr01: Of dat zo is weet ik niet, maar het is in elk geval wel zo dat AW het erg moeilijk vind om kritisch te zijn (niet alleen naar Pon denk ik).

Het jammere is dat AW nu gewoon een prachtige kans laat liggen om historische journalistiek te bedrijven. Het feit dat Autoblog dit (heel erg veel) beter doet is fantastisch, maar eigenlijk zou AW dat toch moeten doen (niets ten nadele van Autoblog, anders heb ik hier straks ook een ban te pakken).
Geen gesjoemel met de cijfers?
Hallicunant…
En tel daarbij 10 kratjes Heineken en twee pallets met popcorn 6 dozen met chips en 1 norge in goed humeur.
@norge: Heineken is in Noorwegen behoorlijk kostbaar, als ik mij niet vergis. Persoonlijk ben ik van mening dat Volkswagen dit wel moet vergoeden. Doordat VAG de boel moedwillig heeft belazerd, maak jij nu enorme kosten.

En naast de kosten denk ik dat je qua gezondheid ook enige schade kan ondervinden vanwege het hoge aantal caloriën die jij tot jij hebt moeten nemen om dit op gepaste wijze hebt moeten verwerken.
@norge: dat van die Heineken valt me dan weer tegen…. 😜
@406_v6: Een van de weinige Hollandse biermerken die je in het buitenland kunt krijgen, dus neem het hem niet kwalijk…
Bij de 35 miljard moet je eigenlijk ook nog FF de miljarden tellen die op de beurs zijn verdampt.. Totaal kan de 70miljard overstijgen zeggen de analisten.
@w0o0dy: Ja maar dat is meer het probleem voor de aandeelhouders, VAG voelt daar pas iets van als ze opnieuw aandelen willen uitgeven of geld willen lenen. Maar goed, het kost iemand geld.
Was eigenlijk niet eens heel geschokt toen ik alle cijfers zag, tot het laatste getal. 86 artikelen over dit onderwerp!! Ben ik de enige die dit een verbazingwekkend hoog aantal vind of zijn er meer die hier zo over denken?
@koenigsegggone1: het is dan ook een schandaal die zn wiedeweerga niet kent. Met steeds weer een nieuwe beerput die geopend wordt om tegen een klotsende berg stront aan te kijken.
Hoe groot is de kans dat VAG, in haar huidige vorm, dit niet gaat overleven en failliet wordt verklaard en middels een sterfhuisconstructie moet door starten?
@pomoek: in huidige vorm gaat men niet verder, er zal bezuinigd (dus gereorganiseerd) worden. Failliet zal het nooit gaan, daarvoor is het economisch belang (niet alleen van Duitsland maar van heel Europa) veel te groot.
30:
Het percentage artikelen wat ik daadwerkelijk nog open over dit artikel.

Waarbij deze dan weer de moeite waard was!
@coffeecup: dat kan helemaal niet, want dat is 34,88372093023256 artikel ;)
Tering jantje: 86 artikelen alweer…

Maar ik klaag niet. T is gewoon een opmerking.
60 Amerikanen vroegtijdig dood door Dieselgate? Da’s toch verwaarloosbaar in vergelijking met het aantal verkeersslachtoffers, doden door politiegeweld of schietgrage wapenliefhebbers daar…
@vroaaar: Dat is een interessant argument voor een verdachte in een moordzaak: Maar edelachtbare, de drie mensen die ik heb vermoord staan toch niet in verhouding tot de 60 doden die de sjoemelsoftware heeft veroorzaakt?
Heeft VW serieus ruim de helft meer afgezet in oktober? Dan is het dus echt waar wat de paarse broeken zeggen: there is no such thing as bad publicity…
@beefcake: of het cijfer geeft aan dat de verkopen in september dus wel een aardige daling liet zien voor VW. Dieselgate is in de eerste dagen van september los gegaan. Dus als de consument in september de kat uit de boom heeft gekeken en pas weer in oktober Is gaan bestellen komt VW misschien nu weet op reguliere aantallen maar lijkt het een gigantische stijging. Oktober 2014 aantallen vergelijken met oktober 2015 is misschien verhelderend.
@beefcake: Ik denk dat Volkswagen ook gesjoemeld heeft met de verkoop cijfers :-)
Ik mis nog een cijfer, hoe vaak is te term sjoemeldiesel/sjoemelsoftware nu gebruikt?
86 artikelen is veel, maar ik vind het belangrijk nieuws en ik volg het graag. Bovendien is AB wel een van de weinige sites die de juiste informatie verstrekt.
Maar er zijn soms ook artikelen bij die erg weinig informatie bevatten. Let daarop mannen: kwaliteit boven kwantiteit.
Mijn complimenten voor de berichtgeving hier op Autoblog het is een schandaal van een ongekende omvang en grootte, speciaal omdat het in de VS is begonnen en later bleek dat Volkswagen willens en wetens op andere continenten ook heeft gefraudeerd.

Ik vind persoonlijk dat Autoblog bijzonder objectief over Dieselgate schrijft, met uiteraard hier en daar de nodige kwinkslag en humor, maar de berichtgeving ervaar ik over het algemeen als interessant en informatief !

En voor de nega-boys : NEE het spel is nog niet eens goed begonnen, op ieder continent worden er nu zaken ‘gebouwd’ tegen VAG.

Ik hoop dat ze er niet onderdoor gaan, maar 3 – 4 tonen lager zingen omdat ze in hun tomeloze arrogantie alleen verblind waren om ‘de Grootste ‘ te worden, ten koste van ons blijkt nu dus !

Vergeet niet dat ze andere concerns benadeeld hebben en wij straks ALLEMAAL de consequenties van Dieselgate over ons heen krijgen zoals een eerder geopperde mogelijke maximum snelheid in de Bondsrepubliek.
@desjonnies: Mooi verwoord.
Zitten er al VW bestuurders in de cel? En zo nee, waarom niet?
@fit4fun: Ze hebbeb in de USA het paspoort van 1 ingenomen…
@norge: @fit4fun: en het schijnt dat hij morgen op de brandstapel gaat in down town Detroit…
Stichting VW claim? Wat een josti bende geld gieren.
86 artikelen in 63 dagen…. Maar hoeveel clicks!?
Ik ga Volkswagen ook aanklagen omdat ik al die jaren onterecht veel meer lelijke auto’s heb gezien dan nodig is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).