• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen spreekt: ‘sjoemelsoftware was wanhoopsdaad’

Auteur: ricardo, gepost 10 december 2015 om 12:22 – 36 Reacties

Volkswagen spreekt:


Op een persconferentie in Wolsfburg heeft Volkswagen de stand van zaken besproken rondom de grootste crisis in de geschiedenis van het bedrijf.

De persco werd afgetrapt door bestuurder Hans Dieter Pötsch, die van wal stak met gekeuvel over hoe Volkswagen drijft op het vertrouwen van klanten, en hoe ze het vertrouwen van publiek & politiek willen terugwinnen. Hij betuigde spijt en wierp licht op de nieuwe bedrijfsstructuur die 25 september werd goedgekeurd, waarbij het bedrijf meer decentraal gaat werken, met zes nieuwe bestuurders in hoofddirectie.

Pötsch dook vervolgens in het CO2-schandaal, waarin hij aanhaalde dat het minder erg was dan eerst gemeld, en het aantal getroffen modellen beperkt blijft. Een hoop yadaboringgaapyada. Pötsch zegt dat er interne en externe onderzoekscommissies onderzoek doen en de schuldigen proberen te vinden. Vooralsnog zijn 9 managers het haasje vanwege CO2-gate en gaat het om 9 modellen.

Daarna verklaarde Pötsch dat de IT-infrastructuur van het merk op de schop gaat. Afdelingen kunnen straks niet meer ongezien met software sjoemelen. Voorheen was daar dus geen enkel toezicht op, waardoor engineers software konden implementeren waarbij de stikstofuitstoot in testcycli omlaag werd gebracht. Dit werd, zoals we weten, gedaan door tijdelijk meer AdBlue in de uitlaat te spuiten. De reden: ze zagen, onder de immense tijdsdruk, geen andere mogelijkheid om de stikstof omlaag te brengen. Een wanhoopsdaad.

Oplossing voor Europese sjoemeldiesels
Toen Matthias Müller, de nieuwbakken ceo, aan het woord kwam werden er meer duidelijke antwoorden gegeven. Hij zegt dat er voor de drie AE189-dieselmotoren een fix is die de NOx-uitstoot binnen de normen houdt. Iets dat bovendien economisch haalbaar is. Waarom ze de motoren niet vanaf het begin om deze manier hebben gebouwd? Omdat de technologie toen nog niet beschikbaar was en men niet op de hoogte was van de toegepaste sjoemelsoftware, aldus Müller. Volkswagen begint volgende maand met het herstellen van de 2.0 TDI’s.

Voor de VS, waar het probleem het meest prangend en de NOx-normen het strengst zijn, is er nog geen passende oplossing.

Volkswagen wordt transparant en bescheiden
Waar Müller mee afsloot, is nog misschien wel het meest belangrijke. Hij wil van Volkswagen een meer open bedrijf maken. Meer transparantie, meer ‘onaangepaste pioniers’, meer open discussie. “Fouten zijn geoorloofd, ja-zeggers niet meer.”
Daarmee breekt Müller hard met de lijn van Ferdinand Piëch, die een ‘je doet g*dverd#mme wat ik zeg’-beleid hanteerde. Ook gaan ze zich bescheidener opstellen tijdens autoshows. “Dat zal ons goed staan”, aldus Müller, die afsloot met opmerking over de winstverwachting. Die wordt namelijk niet aangepast.

UPDATE: Vanaf januari worden diesels met een 2.0 liter TDI teruggeroepen, in het tweede kwartaal volggen de 1.2 liters TDI, gevolgd door de 1.6 in het derde kwartaal.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, terugroepactie, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Wat voor bijzondere Audi Quattro staat hier te verpieteren?
Volgend bericht: Dit kost de nieuwe Ford Focus RS »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    10 december 2015 om 12:32

    Klinkt veelbelovend. Dit is een uitstekend moment om daadwerkelijk te gaan veranderen van houding in je bedrijf. Volkswagen zou eens bij Ben & Jerry’s en Google wat kunnen leren over maatschappelijk verantwoord ondernemen Dus niet zoals Starbucks en Apple dat schijnheilig lijken te doen, maar oprecht handelen. Zeker in de auto-industrie zijn er veel mogelijkheden om dat goed toe te passen.

    Login om te reageren
    • hahahi20 zegt

      10 december 2015 om 12:41

      @gtwillem: Laat Google maar zitten. Als er één bedrijf is wat geen kaas van verantwoord ondernemen heeft gegeten dan is het Google wel. Ze hebben de laatste 15 jaar bijna geen product meer uitgebracht wat niet is ontwikkeld om je data te minen.

      On topic:
      Slim om meteen een andere bedrijfsstructuur door te voeren. Hopelijk kunnen ze dit alles snel achter zich laten…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 december 2015 om 12:44

        @hahahi20: Bij Google doelde ik eigenlijk meer op personeelsbeleid en open management structuren, iets wat bij de Volkswagen Group nog wel toegepast kan worden :-D

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          10 december 2015 om 13:11

          @gtwillem: transparant en bescheiden is in jouw ogen goede secundaire arbeidsvoorwaarden?

          Login om te reageren
      • jorgos zegt

        10 december 2015 om 12:50

        @hahahi20: dataminen is geen exclusief door Google gehanteerde techniek. Het is schat ik wel integraal onderdeel van hun business. Zij zullen op dat gebied daarom naar alle waarschijnlijkheid een van de grootsten of misschien zelfs de allergrootste zijn, maar gaan daar mogelijk op een meer correcte manier dan anderen mee om. Althans, dat maak ik op uit de opmerking van @gtwillem. Misschien dat hij dat kan onderbouwen?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2015 om 13:27

      @gtwillem: bij Google leren over maatschappelijk verantwoord ondernemen? Google verkoopt online advertenties op basis van gebruikersprofielen. Die gebruikersprofielen creeëren ze met al die gratis tools van hen (van de zoekmachine tot android). Dat is zakelijk heel slim, marketing technisch doen ze het ook heel slim want ondanks dat ze in advertenties doen worden ze niet gehaat. Maar maatschappelijk verantwoord is hele business model bouwen op gegevens die eigenlijk de privacy van je clienten schenden natuurlijk niet.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 december 2015 om 13:32

        @mashell: Dat hangt natuurlijk heel erg af van wat Google er mee doet. Als ze er misbruik van maken: dan niet. Eveneens als de regels overtreden worden. Volgens mij is daar vooralsnog geen sprake of bewijs van.

        Login om te reageren
        • FelixF zegt

          10 december 2015 om 14:04

          @gtwillem: Bij Google past het volgende gezegde perfect: “If you’re not paying for it you’re the product.”

          Login om te reageren
          • joostvd zegt

            10 december 2015 om 15:21

            @FelixF: kwam die niet van Facebook af?

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 december 2015 om 16:09

          @gtwillem: het ging om maatschappelijk verantwoord. Als het buiten wettelijk is dan is dat natuurlijk per definitie als niet maatschappelijk verantwoord.
          Als ik de zoekmachine van Google gebruik dan gebruik ik die om iets te vinden op het internet. Maar in de praktijk vertel ik daarmee aan Google waarin ik geinteresseerd bent. Dat Google deze informatie gebruikt om een profiel van mij te bouwen vind ik dat misbruik van de door mij ingegeven informatie want ik heb die informatie niet met dat doel ingegeven. Daarom vind ik het handelen van Google maatschappelijk onverantwoord.

          Login om te reageren
    • aj26sc zegt

      10 december 2015 om 14:42

      @gtwillem: @gtwillem: Bij Google is de consument het product. Het bedrijfsmodel draait om het (al dan op slinkse wijze) vergaren van data over deze consumenten. Om die vervolgens met miljarden winst door te verkopen aan bedrijven die daar ongebreideld mee aan de slag mogen gaan. Als dat jouw idee is van verantwoord ondernemen, prima, maar voor mij is het allesbehalve acceptabel.
      Dat je Apple als voorbeeld van schijnheiligheid noemt vind ik nogal cru. Ja, er zijn misstanden in de fabrieken waar de producten worden gemaakt, maar in dezelfde/soortgelijke fabrieken worden onder dezelfde omstandigheden devices voor andere merken (bijvoorbeeld die van tot voor kort Google dochter Motorola) in elkaar gezet.
      Oh en dan hebben we het nog maar niet over het “per ongeluk” harvesten van data door de Streetview auto’s… Nee, ik respecteer je voor je fabelachtige kennis over auto’s, maar mbt het onderwerp “maatschappelijk verantwoord ondernemen” hanteer jij toch heel andere normen dan ondergetekende.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 december 2015 om 16:12

        @aj26sc: Google verkoopt geen profielen door. Dat zou ze vatbaar maken voor aanklachten. Ze doen het nog slimmer. Ze bieden hun klanten aan advertenties te richten op doelgroepen (bijvoorbeeld “mannen van jonger dan 50 met een inkomen van boven de 3500 euro per maand en autoliefhebber”). De klanten, de adverteerders dus, kunnen zo gerichter en dus effectiever adverteren.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    10 december 2015 om 12:32

    Niet op de hoogte op zijn Duits is..wir haben das ni….

    Login om te reageren
    • jasperhallo zegt

      10 december 2015 om 13:25

      @norge: Oh oke

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 december 2015 om 17:56

      @norge: Volgens mij heet dat gewoon “je van de domme houden”…

      Login om te reageren
  3. ab1963 zegt

    10 december 2015 om 12:47

    Vreemd dat wat eerst onmogelijk en te duur leek nu zo simpel opgelost lijkt te kunnen worden.

    Login om te reageren
  4. volvologisch zegt

    10 december 2015 om 12:47

    Als dit al de grootste crisis van is, dan hebben ze een onbeschroomd leventje achter de rug daar bij Volkswagen!

    Login om te reageren
    • volvologisch zegt

      10 december 2015 om 12:47

      @volvologisch: * – van

      Login om te reageren
  5. mrdjm zegt

    10 december 2015 om 12:49

    Gaan ze dan eindelijk met beide benen op de grond staan?!
    Het zal mij benieuwen….

    Login om te reageren
  6. mckroket zegt

    10 december 2015 om 12:54

    wat ik niet snap is dat de regels in amerika zo streng zijn…
    wel allemaal in pickups rijden met mega uitstoot, want die hebben andere regels. raar volk daar.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      10 december 2015 om 13:12

      @mckroket: Daar wordt gekeken naar directe gevolgen voor de gezondheid. NOx is direct gevaarlijk voor de gezondheid. CO2 is indirect schadelijk. Zo’n vreemd systeem is het dus niet.

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      10 december 2015 om 13:13

      @mckroket: In USA draait de soap om NOX. Het CO2 verhaal is daar minder van belang. Amerikaanse auto’s en pickups rijden voornamelijk op benzine. Diesel is slechts een marginale speler in USA. Het verschil tussen diesel en benzine is dat diesel minder CO2 uitstoot maar +-20x meer NOX. Zo kunnen ze in USA dus met dikke benzine zuipende V8 machines rondrijden zonder dat de NOX waarden overschreden worden.

      Login om te reageren
      • mckroket zegt

        10 december 2015 om 13:54

        @w0ut: ja ok dat snap ik, maar dan is het nog steeds achterlijk toch.

        Login om te reageren
        • FelixF zegt

          10 december 2015 om 14:06

          @mckroket: De strengste normen worden in Californië gehanteerd. Dat komt doordat de grote steden daar, LA en SF, geografisch erg ongunstig liggen als het om luchtverontreiniging gaat. Dat blijft heel erg hangen in die steden, ipv dat het door de wind weggevoerd wordt. Vandaar de strenge normen.

          Login om te reageren
        • Joerek zegt

          10 december 2015 om 14:31

          @mckroket: Hoezo achterlijk? NOx is direct schadelijk. CO2 uit de dikke v8en is niet schadelijk voor de gezondheid. De plantjes groeien er goed op kan ik je vertellen.

          Login om te reageren
          • leeno zegt

            10 december 2015 om 18:21

            @Joerek: maar tegen de tijd dat je in de USA sterft van de NOX ben je al lang doodgeschoten! ☺

            Login om te reageren
          • marc94 zegt

            11 december 2015 om 00:38

            @Joerek: mits er genoeg licht en water beschikbaar is.

            Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    10 december 2015 om 13:04

    Het verhaal klinkt in iedergeval super. Een open beleid met ruimte voor fouten en een eigen mening zorgt er voor dat mensen beslissingen durven nemen en blijven nadenken. Ik denk dat dat een heel goede manier is om VW er weer bovenop te krijgen. En misschien nog wel belangrijker, om het de charme te geven die het merk in de jaren 80 en begin jaren 90 had.

    Login om te reageren
  8. realhustler zegt

    10 december 2015 om 13:09

    Google is enorm maatschappelijk verantwoord, en gelukkig maar.
    Het bedrijf heeft de middelen en technieken om zaken als verkiezingen te manipuleren, kan multinationals laten vallen of laten floreren.
    Als Google het had gewild, hadden we niks van VW sjoemelsoftware afgeweten, door simpel compleet alle gerelateerde zoektermen en pagina’s te blokkeren.

    Ze zijn wel te machtig, maar gelukkig lijken ze ermee om te kunnen gaan tot nu toe.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      10 december 2015 om 13:43

      @realhustler: beetje onzin, denk je dat AB alle info betreffende sjoemeldiesels van google plukt?

      Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    10 december 2015 om 13:44

    Beetje een raar verhaal, eerst was het te duur en nu kan het goedkoop opgelost worden.

    Login om te reageren
  10. clarkson zegt

    10 december 2015 om 14:37

    Leuk verhaal. Maar dit is gewoon logisch. Natuurlijk heeft volkswagen dit uit wanhoop gedaan. Ze wisten dat er een megagigagroot risico aan zat. Maar ze konden dus niet anders.

    Jammer dat er ontslagen zijn gevallen om alleen de betrouwbaarheid terug te winnen. Want de gene die hier echt verantwoordelijk voor zijn mogen waarschijnlijk blijven.

    Login om te reageren
  11. riddertevoet zegt

    10 december 2015 om 15:26

    Hopelijk krijgen de dealers ook de opdracht om zich bescheidener op te stellen. Het is nu net alsof de dealer jou een plezier doet omdat je daar een auto mag kopen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2015 om 16:21

      @riddertevoet: het zou inderdaad prettig zijn als je niet je zondagse pak hoeft aan te doen als je naar de VW dealer gaat.

      Login om te reageren
  12. riddertevoet zegt

    10 december 2015 om 15:28

    Ik snap alleen het gedeelte van “wanhoopsdaad ivm tijdsdruk” niet helemaal. Wat was er precies voor ergs gebeurt als ze niet gesjoemeld hadden? Iets minder Jetta’s verkocht in de VS?

    Login om te reageren
  13. spiderman zegt

    10 december 2015 om 21:57

    Grote organisaties die ronkende uitspraken doen over ‘meer transparantie, open discussie en fouten mogen maken’, bedoelen daar meestal mee dat ze niks echt belangrijks gaan delen met de buitenwereld, maar alleen het hoognodige zullen vertellen. Hebben we al cameraploegen gehad in de fabriek, die overal mogen filmen? Zijn de machtsbeluste families er overal al uit gedonderd? Volgens mij niet, of ik heb het gemist. De bestuurders zijn nog steeds van de oude, foute garde.
    De nasleep wordt ongetwijfeld een jarenlang gevecht van juristen, die alle terechte claims van gedupeerde partijen zullen proberen te minimaliseren. VW is een sterk merk, maar het moet veel dieper door het stof dan met bijv. de verguisde schaamrood-advertentie is gedaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North