De superhatch van Ford wordt in Nederland even 12.000 euro duurder dan de exemplaren met Belgisch kenteken.
50.000 euro
This just in: Ford Nederland vraagt een halve ton voor de snelste Focus ooit. Daarmee zitten ze ruim tien en achttien mille onder de instapversie van de Mercedes A45 AMG (€61.995) en de Audi RS3 (€68.000). Maar wat krijg je eigenlijk als je 50.000 euro op een Focus stukslaat?
Onder de kap de bekende 2,3-liter EcoBoost met 350 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een AWD-systeem. Een AWD-systeem dat over Launch Control beschikt, waarmee je de uitbundig gespoilerde hatchback in 4,7 seconden op de honderd km/u knalt. Het maximale koppel van 440 Nm wordt geleverd tussen 2.000 en 4.500 tpm, en gedurende 15 seconden is er een koppel van 470 Nm beschikbaar voor een kortstondige overboost bij snelle acceleraties. De top van de Focus RS ligt op 266 km/u. Begrensde Duitsers op de Autobahn trollen FTW.
Het AWD-systeem heeft vier aandrijfmodi waarmee de schokdempers, de Electronic Stability Control, de stuurbekrachtiging, de motorresponse en het uitlaatgeluid worden aangepast. Er zijn instellingen voor normaal, sport of circuit, en een feature waarmee je gecontroleerd drifts kunt neerleggen. Voor als je dat wel wilt, maar niet kunt.
Ford Nederland zegt dat ze ‘begin volgend jaar’ worden uitgeleverd.
111 reacties
Leuk die BMW 135I maar geen vergelijkingsmateriaal..
De Ford, met dus weer veel nieuwere techniek gaat echt rond de 8.00 rond uitkomen, misschien zelfs eronder…
Verschil valt dan nog mee zou je zeggen.. Dus misschien rijdt de BMW beter dan ik denk (heb er nog nooit meegereden) en rijdt de Ford (veel) beter dan hij denkt ;)
Niet dat die sprinttijden heel relevant zijn. Af en toe is leuk maar zelfs de sterkste aandrijflijnen gaan er vroeg of laat aan onderdoor. Ben vooral benieuwd hoe hij de bocht door gaat.
In België is dat een 3 mille verschil.
Zal waarschijnlijk wel met de uitstoot van de 5 cilinder te maken hebben..
En op zich is de Focus Rs dan wel schappelijk van prijs.
Zeker in België eigenlijk…
13 mille Biv?
Lijkt me toch wat veel?
Is die zoveel verhoogd misschien?
De kont van de Focus RS kan ook lekker omgegooid worden door zijn ,,drift” mode.
“One of the things that we’ve tried working on really hard is even in normal mode when you get on the throttle in a corner to give you that sort of feeling like you’re really being pushed from the rear of the car. Like that rear wheel drive feeling kind of. To get away from that front wheel drive and I think we’ve done a pretty good job on that.”
Stop er dan RWD in!
RWD FTW.
Je moet voor de grap eens bij de A45 configutator kijken wat je krijgt voor 62,000 euro en hoe hard het oploopt.
15 seconden lang is er, bij snelle acceleraties, een overboost beschikbaar: Betekent dat, dat wanneer je de eerste kilometers maakt met de auto en die 15 seconden opgebruikt, je daarna nooit meer beschikking hebt over die overboost? Laadt de overboost weer op, heb je ze weer terug na de motor uit/aan te zetten, bij de eerstvolgende servicebeurt, of heb je die 15s overboost bij de volgende snelle acceleratie weer? Hoe wordt dan een 15s snelle acceleratie gedefinieerd? Als je begint te accelereren terwijl je 180km/u rijdt heb je namelijk een langzame acceleratie, als je vanaf stilstand accelereert en elke 3 seconden schakelt, wordt de overboost dan meegenomen naar de volgende versnelling?
Zoals het in de tekst vermeld staan lijkt het me zo’n vage Need-For-Speed feature, waarbij je nitro alleen wordt opgeladen als je op de verkeerde weghelft rijdt, aan het draften bent, close misses scoort of als een baas (of dronken Rus) over een rechte snelweg tussen het verkeer door drift.
De reden voor deze modificatie is de zogenaamde testprocedure van Ford RS. De auto moet volgens de cyclus 40 minuten lang op topsnelheid kunnen rijden. Als, je die 40 min met een iets begrenst koppel doet is dat beter voor de duurzaamheid, en zal de olie ook beter op temperatuur blijven.
Laat maar, ik heb het antwoord al gevonden. Foto 19 is een mooie photoshop…
Ik denk dat Ford samen met deze Focus RS en de Fiesta ST de leukste betaalbare auto’s in huis heeft. Dat weet ik wel zeker eigenlijk.
De leukste BETAALBARE auto’s?
Het ding kost €50.000 !
Het is maar wat je betaalbaar noemt.
Een ‘RS’ van Ford vind ik dus VEEL specialer als een ‘RS’ van Audi. Ford heeft het op een of andere manier klein kunnen houden en een speciaal karakter kunnen geven. Iets waar alle Ford fans om staan te springen wanneer er weer een nieuwe RS uit komt.
Ford kennende is het een superauto!
Stuur nu al 6maanden met die Fiesta ST 180 niks mis mee! Kunnen de concurrenten zeker wat van leren!!
50,000 is elke cent waard denk ik!
Vroeger zag je gelijk of het een sportmodel was. Tegenwoordig moet je heel goed kijken. Denk dat de meeste mensen het bijna niet eens meer zien
Heb ik bij BMW heel erg de laaste tijd
http://youtu.be/F7AbMD-Fqo8?t=1m50s