Warempel. Dachten we voorgoed afscheid te hebben genomen van de VW Transporter T2 toen deze op 20 december uit productie ging, blijkt er toch nog hoop te zijn voor het hippiebusje.
De Volkswagen T2 ging in Brazilië uit productie vanwege nieuwe veiligheidsregels die overmorgen van kracht gaan. Vanaf 1 januari zijn ABS en airbags in nieuwe auto’s verplicht, nieuwerwetse zaken die de T2 niet heeft. Omdat het te duur zou zijn om dit alsnog te ontwikkelen voor de T2 besloot Volkswagen de stekker eruit te trekken en Brazilië te trakteren op de Kombi Last Edition.
De Braziliaanse minister van financiën, Guido Mantega, zou echter onderzoeken of er een uitzondering gemaakt kan worden voor VW’s iconische bus, die tot voor kort het op vijf na best verkochte busje van het Zuid-Amerikaanse land was. Hij staaft dit door te zeggen dat de VW T2 deze opties ten tijde van zijn introductie een halve eeuw geleden niet had. Er is dus nog hoop, zegt men.
Volkswagen heeft nog niet gereageerd op de uitlatingen van de minister. Het is überhaupt de vraag of ze de productie weer zullen aanslingeren, mocht er een uitzondering komen. De VW-fabriek in de banlieu van São Paulo waar de T2 sinds 1975 werd gebouwd zal ongetwijfeld al een andere taak hebben gekregen in VW’s bestemmingsplan. Hetzelfde geldt voor het personeel.
Mooi, nu Schumacher nog.
@alcantara: +1
@alcantara: Heeft hij iets over de productie te zeggen dan?
@rob68: In ieder geval wel over die van Schneekoppe Energy Drink:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/10/zo-laag-is-michael-schumacher-al-gezonken
Ik denk dat hij in ieder geval de naam gaat laten veranderen.
@alcantara: hahahaha
Wist niet dat afwezigheid van
ABS en airbags ook al onder de milieuregels vielen. Vreemd land.
Zou wel leuk zijn als deze auto nog even doorgeproduceerd word. Dan wordt dit net als de kever de langst geproduceerde auto.
Triestig geval zo’n T2. Al had ik liever gezien dat de vooruitgang het overbodig gemaakt had ipv regelgeving.
Hoe moeilijk kan het zijn om een busje te maken dat in de ogen van de Brazilianen beter is dan zo’n triestige blikken doos.
@Hupke:
Ik heb de T3,T4 en T5 gereden en kon mij gelijk welke kiezen en ik koos voor de T3, een draaicirkel kleiner dan die van een MINI of Fiat 500, motor achteraan zo als bij een echte VW, en ik vind hem er beter uit zien. Een T2 daar heb ik nog geen ervaring mee, maar ik betwijfel dat hij zooo zal verschillen met de T3 zeker als hij in Brazilië ook met een watergekoelde motor word gemaakt. De ideale goedkope bus lijkt mij.
@shiva:
‘Motor achterin als bij een echte vw’. Ga naar huis kerel, je wil het liefst ook nog echte houten wielen eronder zeker, net als de echte oude auto’s. …
@stannl43:
achterwiel aandrijving met de motorblok op (of achter) de achteras ja dat inderdaad HET meest gedateerde uit de auto-industrie. mijn excuses.
@shiva:
yep
geen verwarming bij de luchtgekoelde uitvoeringen
bij zijwind net een zwangere eend
je knie als kreukelzone
in de olie roeren heet schakelen bij zo’n ding
fijne wagen als je nog van zeilschepen houdt
ik zal die rotkrengen missen als kiespijn
2 iconen waarover men onzeker is, hoop dat alles goed komt met beiden
dat verrekte ding wil maar niet dood
Wat hebben ABS en airbags met het milieu te maken???
@geecee: Herstel, dat moest veiligheidsregels zijn. :)
Hippie bus
Niet te geloven toch?
Een regering die een luisterend oor heeft bij de burger! Die T2 is daar mateloos populair met zijn 6e plek in de verkoop statistieken.Hier in Europa zijn de R4 en 2CV ook door allerlei wetten en regelingen aan hun einde gekomen. Gelukkig heb ik nog een laatste produktieweek 2CV kunnen bemachtigen destijds. Ik zou graag willen dat ik het geld en de ruimte had om dit VW icoon ook nog te kunnen bemachtigen!