Volkswagen Transporter: dit is de zesde generatie!

Auteur: , 80 Reacties
Volkswagen Transporter T6

Na zo'n elf miljoen miljoen Transporters, verdeeld over vijf generaties, vindt Volkswagen het tijd voor generatie nummer zes.

Volkswagen bewandelt met de Transporter T6 hetzelfde pad als met de Golf VI en de Passat B7. De auto is niet tot het laatste boutje aan toe nieuw ontwikkeld, maar borduurt verder op de basis van zijn voorganger. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat de T5 -in ieder geval in ons land- nog altijd de bestverkochte bestelwagen in zijn segment is. Aan de andere kant, de T5 stamt alweer uit 2003… We vertrouwen er maar op dat ze bij Volkswagen weten wat ze doen.

Ook qua uiterlijk lijkt de T6 nog sterk op zijn voorganger. Wel zien we -uiteraard- het nieuwe familiegezicht met lekker veel horizontale lijnen. Het geeft de T6 een lekker robuust voorkomen, al hadden we gehoopt iets meer ‘nieuwe’ lijnen te zien. Gelukkig waren de verwachtingen door een leuk schetsje al enigszins getemperd.

alle transporters op een rijtje

Nieuwe Euro 6-motoren

Behalve de diesels die Volkswagen ook al in de T5 lepelde, komen er ook nieuwe Euro 6-motoren voor de T6 beschikbaar. Zo is er een 2.0 TDI met naar keuze 84, 102, 150 of 204 pk. Wie liever geen olie stookt, kan kiezen voor een tweeliter TSI met 150 of 204 pk. Ten opzichte van de Euro 5-motoren, zijn de nieuwe krachtbronnen volgens Volkswagen zo’n 15 procent zuiniger.

Ook de veiligheidsvoorzieiningen zijn weer helemaal bij te tijd. Zo is de nieuwe Transporter standaard uitgerust met multi-collision brake, een voorziening die er voor zorgt dat de auto na een ongeluk niet doorschiet. Ook Trailer ESP, een stabilisatiesysteem voor aanhangwagens, behoort tot de standaarduitrusting. Optioneel kun je ook systemen krijgen die automatisch remmen bij noodsituaties in de stad of de impact van een botsing kunnen verminderen bij een ongeluk.

Natuurlijk komt ook de nieuwe Transporter weer in ontelbaar variaties. Hoog dak, laag dak, lange of korte wielbasis, als personenbus (dan heet ‘ie Multivan) en ook de kant-en-klare camper gaan we ongetwijfeld terug zien. Vanaf juli staat de vernieuwde Transporter bij de dealers, prijzen maakt Volkswagen op een later moment bekend.




80 reacties

Leuke velgen die rooie
@johanhummer9:
Idd, leuke retro velgen bij dat retro kleurenschema.
Wat er verder veranderd is t.o.v. van de T4 is mij een misterie.
@jrk68: T4 is echt totaal anders als de T5 en facelift T5.
@jrk68:
“Volkswagens zijn saai” .. yeah, we get it. Er is alleen wel degelijk verandering en vooruitgang. Voor “sommigen” echter paarlen voor de zwijnen…
@johanhummer9: ff niet zo oneerbiedig… Dat noemen de dames gewoon hakken en blijkt een of andere fashionstatement te zijn.
@johanhummer9: zoek de verschillen. Bij Volkswagen zijn ze erg goed om nieuwe modellen uit te brengen zodat je 5 keer moet kijken of je niet het vorige model ziet. Saai!
Face lift heet dat bij andere merken….
@norge: halve BMW
@gilettelubbers: een halve bmw?
@bmwz3: dat heet de BM de W krijg je als je 3000 euro meer betaald dan heb de een hele BMW
Koplampen zijn wel vrij groot, vond de T5 facelift van voren toch iets geslaagder.
Best geinig in 2 kleuren!
@sportstand: best retro inderdaad
Dat is dus wat we binnenkort weer van dichtbij in onze binnenspiegel tegenkomen.
@bimmerfanatic97: Ga dan ook eens aan de kant
@gop1: toch lastig op dijken ;)
Leuk busje 204 pk ook leuk chipie er in hop 220 pk :)
@autofreaker: Gooi je dat chipie in de tank, of waar laat je dat?
@melkkoe: ja gooi je in de tank….. Ik denk in motor maar weet niet zeker ?
@autofreaker:
Zou ik niet doen, de meeste motoren lopen niet echt lekker op chippies….

Bij die andere chips in het dashboardkastje lijkt mij dan veiliger….
@jrk68: ahhaa wauw zie nu pas wat jullie bedoelen oeps bedoel CHIP geen chips of chipie sorry mijn fout
@autofreaker: en echt goede tuner haalt hier met alleen software zo 245 a 250pk uit.
@bennieokkels: Een goede tuner tjoent hem zodanig dat het jaren heel blijft.
@gop1: inderdaad.
Doe mij die two-tone maar, maar dan in 1 kleur.
@fabiotol: Ja prachtig lijkt me dat, kun je mooi die pizza met artisjokkenhartjes–maar dan zonder artisjokkenhartjes–mee ophalen.
@jipino: de pizza pepperoni maar dan zonder pepperoni, en een sixpack Heineken
@fortuna:

…zonder Heineken.
@fortuna: maar dan zonder Heineken
84 pk voor deze bus lijkt me wel wat aan de lage kant….
@willempjuh: Op zich “genoeg” maar het zal wel echt een marteling zijn om mee te rijden.

Een kennis van mij heeft een T4 met 67PK, op de snelweg wil je niet harder dan de vrachtwagens want anders word je doof. En je top is 130… op de teller met wind mee.
@reistje: Da’s dan ook een auto van 20 jaar oud met ervaring. Personenauto’s slijten ook en verliezen ook vermogen
@willempjuh: afgelopen wintersport een huur T5,5 kort gehad met 84pk. Rijdt redelijk met 9 man (bagage zat in andere bus) heb er 160km/h op de teller mee gereden. Heuvel op is af en toe wel geduld hebben
Typisch vw nieuw model, dus eigenlijk geen nieuw model.
Tja, als je dan toch zonodig een bussie moet hebben..Dan deze maar.
Ik vind hem niet mooier geworden
Benieuwd of ze de strijd (vooral hier) kunnen aangaan met fiat, die maken echt goeie busjes. overigens, die velgen zitten normaal op een kever. Gave velgen en gelukkig komen de “putdeksels” weer terug!
Overigens voor liefhebbers van Karmann (waaronder ik) en de VW Transporter (T1, T2, T3 etc.) De mannen van Grip tv hebben weer geheime heilige hallen bezocht en dit maal de collectie van VW en Karmann. Echt de moeite waard om te kijken! https://m.youtube.com/watch?v=AMWgByFTxAM
Als ze d’r maar een begrenzer op 90kmh op zetten vind ik alles best. Irritant busjesvolk
Mercedes heeft het met de Vito naar mijn idee beter gedaan zeker kwa vernieuwing
Busje is net zo nieuw als die vrouw die er zo te zien veel verstand van heeft.
@danmar: ja, die geeft al sinds 2003 dezelfde presentatie.
Pfuh, wat een schande weer van Volkswagen… mij de Vito maar of iets JDM coolness: Nissan Elgrand Rider! Dat is pas een bazenbus!
Renault Trafic, kost een pak minder, je krijgt meer auto en heeft meer laadruimte en is minstens zo betrouwbaar als de VW.
@desjonnies: Ja joh.. De lokale woningcorporatie heeft anders behoorlijk spijt van die traffic dingen. Gelukkig hadden ze er maar 25..

Peugeot bestelwagens hadden ze dan weer geen gekke dingen mee. Zou eerder die dingen aanbevelen.
Doe maar gewoon een Transit.
Waarom moeten alle koplampen tegenwoordig zo groot?
@arii: Is voor de felle licht weet je.
Flinke motoren voor een busje. Zullen wel weer vaak veel te groot in je binnenspiegel gaan verschijnen.
Toch zou ik er wel een willen met het zwaarste blok, motorfiets achterin en de autobahn afvlammen naar een mooie vakantiebestemming.
@trustmeiamanengineer:
fout, fout, fout helemaal fout.

Je vakantie hoort te beginnen als je de voordeur achter je dichtslaat, dus geen Schiphol stress taxi, geen applaus tijdens de landing, neen, je start je Sapotaki 9000 Classic motorfiets en reutelt op je dooie gemak Nederland uit, laa’n we zeggen richting Duitsland.

Aldaar aangekomen, verlaat je de autobahn bij Remagen om zo door de Eifel te toeren naar de Moezel binnendoor dus, mooie weggetjes en leuke dorpjes.
Aan de Moezel gekomen, pak je een hotel en gaat ’s morgens de andere kant uit naar het zuiden, rijdend over de hündsruck.

Dat is een vakantie, iedere debiel kan gas geven…….
@desjonnies: Zeker waar. Maar als je eens wat verder wilt, binnen beperkte tijd, kan het wel degelijk prettig zijn om het eerste stuk even vlot en comfortabel af te leggen, kan daarna het echte genieten met de motor beginnen.
Overigens ben ik voorlopig nog lang niet uitgekeken op de gebieden meer in de buurt.
Hoe goed VW’s, Audis en Porsches ook mogen zijn, en hoe graag ik de Transporters heb, Langweilig is stilaan de middle name.
Weer een mooie bus voor zzp-ers die hem helemaal volhangen met opties. Dat het een T6 is slaat nergens op, gewoon T5 fase 3 als je het mij vraagt.
De beste bedrijfsauto in deze klasse is nog altijd de Ford Transit. Qua rijden en vooral qua bouwwijze. Ik heb Peugeot bedrijfswagens verkocht en het kwaliteitsverschil tussen de Transit en de ‘rest’ (Transporter, Vito, Vivaro etc) was behoorlijk. Die Transits zijn echt gebouwd om twee keer lamger mee te gaan.

Dit is overigens gewoon een ordinaire facelift. Transporters doen het al jaren erg goed, dus VW wil geen risico’s lopen: bij bedrijfswagens is design sowieso van ondergeschikt belang. Maar VW heeft het zich wel heel erg makkelijk gemaakt. Dat hebben ze zelf ook wel door, anders hadden ze nooit deze kleurstelling met olijke velgen als uitvoering gekozen.

Als ik een vloot bedrijfswagen moest hebben zou ik de Transit kiezen. Als ik een ZZP’er was de Mercdes Vito.
@gtwillem:
Fijn Harrie van Sunweb, bedankt, ik heb net mijn tweede Trafic vandaag in ontvangst genomen, had ik dus een Transit moeten kopen.
De vorige Trafic heeft het een goeie drie en een halve ton kilometers uitgehouden zonder noemenswaardige problemen eigenlijk. Dus daarom maar weer eentje.
@desjonnies: het is helemaal afhankelijk hoe je de bedrijfsauto behandelt en de relatie met de dealer is ook van groot belang.

Als je er zelf in rijdt en veel kilometers maakt, het onderhoud tijdig uitvoert en er goed mee omgaat kun je met elke bedrijfsauto relatief probleemloos de half miljoen halen.

Maar de meeste bedrijfsauto’s verkocht ik destijds in een vloot. En dan rijd er een medewerker in, geen eigenaar. En met onderhoud word het dan ook minder precies genomen. Die dingen moeten rijden en er moet geld mee verdiend worden. En dan zijn Ford bedrijfsauto’s gewoonweg de allerbeste. Maar de Trafic is een prima auto. Enige mindere aanbieding waren de Hyundai H200 en de Kia Pregio. In licentie gebouwde auto’s met mindere materialen gebouwd dan de originele Mitsubishi’s, die al niet top waren. De Toyota HiAce is overigens ook een topper, maar wel behoorlijk verouderd en het ziet er niet uit en qua rijden ga je echt terug in de tijd. En de ruimte is beduidend minder. Daarnaast: jouw Trafic ziet er goed uit en rijdt opperbest!
@desjonnies: ik zie nu overal dat slappe Nissan aftreksel rijden; de NY200. Eentje zat zelfs al in de roest.
Had je daar ook een Renault-badge-versie van als optie?
@gtwillem: Ik snap je redenering, maar sinds de Vito V6 niet meer leverbaar is zie ik geen enkele reden om die aan te schaffen. Als geld geen rol speelde sowieso een Transporter. En anderd gewoon een Traffic.
@gtwillem: Beste Willem, ik reageer niet bijster vaak maar lees de meeste reacties wél. Opvallend vaak ben ik het roerend eens met wat je zegt. Maar nu houd je een compleet betoog voor een Ford en als je dan privé mag kiezen zeg je: mwa, doe dan toch maar de Benz. Opvallende keuze. Privé toch het imago boven de zelf bevonden kwaliteit?
@phaeton: Allereerst, bedankt voor je comment. Mijn vrouw wilt mij niet nog meer over auto’s horen praten, dus doe ik het hier.

Ik vind persoonlijk de Vito de mooiste en meest geslaagde bedrijfsauto. Als ik er een moest kiezen, dan zou ik gaan voor de Vito. Uiterlijk is prima, interieur is eeg fraai en er zijn mooie opties en accesoires voor te krijgen. Als ZZP bus een mooie keuze.

Maar de meeste busjes worden verkocht in grote aantallen. Als toevoeging voor de bestaande vloot. En Ford Transits zijn altijd de beste keuze geweest. Betrouwbaar, ruim, lage exploitatiekosten. Dat zijn belangrijke eigenschappen als je meerdere auto’s in je vloot hebt zitten.

Daarnaast sturen, remmen en schakelen Transits erg goed en fijn. Kortom, topkeuze als je er meerdere van hebt rondrijden.

Maar spannend is het nooit en het ziet er niet bijzonder uit. Dus als ik voor mijn eenmanszaak een bedrijfsauto zou zoeken, zou ik een Vito kiezen, maar als de keuze puur op cijfers was gebasseerd, is de Transit de beste bedrijfsauto die er is.
@gtwillem: Beste eenmanszaak heb je als je een Vito kan betalen.
@gtwillem: Dus omdat je Peugeot bedrijfswagens hebt verkocht weet je het verschil in kwaliteit van Ford Transits en andere busjes, behalve dan die Peugeots?
@gop1: Bij Peugeot kregen we altijd trainingen, en ook concurrentie vergelijkiningen. Om te zien waar de Peugeots beter zijn (om dat te onderstrepen) en waar ze minder zijn (om dat ehh, maar even niet te benoemen ;-)).

Zo was de 406 altijd een erg sterke aanbieding (fantastische auto, overigens) en de 607 kwam nogal te kort (op ruimte, uitrusting en prijs na).

4cm verlagen. 19 a 20 inch eronder. Verstralers. Carosseriedelen in kleur.Dubbele cabine. Hoogte 1 en lengte 2. En onder de bank 2x 15 inch subwoofer. Yes please!!
@dailydriver: Je bent zeker stukadoor?
@trustmeiamanengineer: Nee totaal niet. Echter kan een “dikke” bus wel waarderen. En een goede geluidsinstallatie is erg prettig als je veel onderweg bent.
@dailydriver: altijd handig ja, wanneer je weer eens naar de Matthäus Passion wilt luisteren.
Mooie bus, altijd zo een zonde als ik die stuukmaardoories die bussen zo zie verwaarlozen
Langs voor echt weinig verschil met de T5.5. Niet mis, mr iets meer verschil had gemogen.
Die camper Transporters schijnen tamelijk briljant te zijn. California noemen ze hem dacht ik. Wel schreeuwend duur, maar dan ook echt duur. Tweedehandsje (T5 dat wel) kost je nog steeds 30k ofzo….

Maar voor de regelmatige (en vermogende) kampeerders zijn ze gewoon helemaal toppie, en je kunt er ook prima je dagelijkse boodschappen mee doen.
@Rob: Klopt, koop je deze nieuw en ga je helemaal los op de optielijst kom je richting een ton…..
@Rob: klopt. Met een California ben je het mannetje op de Wohnmobilstellplatz totdat er iemand met een Mercedes Marco Polo aankomt natuurlijk.
Die mevrouw van de zesde generatie past qua vormgeving dan wel weer erg goed bij dat busje.

Rijd overigens (nog even) in een 84 pk taxi busje, en dat houdt niet over. De eerste (diesel) auto waarin me het gelukt is om de motor zelfs in de derde versnelling te laten af slaan. Was al gewaarschuwd door de rij instructeur voor het taxi examen.
Knap ding, zeker als retro!
Ik zou d’r doen
De versie met dubbel achterdeurtjes ziet er veel beter uit dan die met grote klep. Bij een Vito vind ik juist de klep versie mooier dan de dubbele deuren. Ach, ik zou sowieso voor de Vito gaan.
@rd1991:

Die klep ziet er juist veel beter uit, die is tenminste verandert.

Ik rij nu zelf t5.5 en die deuren stammen eigenlijk nog van 2003… Klep is vernieuwd.
I wanna be a hippy.
@mrrallycross:
Dan moet je flink sparen….
Een leuke hippie bus kost toch al rap 3 modale jaar salarissen.
Die achterlichten… In het donker zie je op links een E en op rechts een 3. Wordt denk ik een apart gezicht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).