Het eerste halfjaar van 2015 zit er op, en de automotive boekhouders hebben uitgerekend hoeveel voertuigen er precies wereldwijd zijn afgezet. Whip 'em out, boys!
Het spelletje ‘wie heeft de meeste auto’s verkocht’ draait vooral om bragging rights, aandeelhouders vinden een hoge winstmarge over het algemeen interessanter. Dat neemt echter niet weg dat fabrikanten graag bovenaan de lijstjes van meestverkochte auto’s staan.
De laatste jaren is het erg close tussen GM, Toyota, en Volkswagen. De Japanners pakten in 2014 nog nipt de koppositie, maar over H1 2015 moeten ze het net afleggen tegen de Volkswagen-groep. VAG zette 5,04 miljoen voertuigen af, het Toyota-concern 5,02 miljoen.
Overigens ligt het aantal verkochte personenauto’s een stuk lager, concerns tellen natuurlijk alle verkopen bij elkaar op, dus ook bedrijfswagens en – in het geval van VAG – de trucks van MAN en Scania.
Foto: CEO van Volkswagen – Martin Winterkorn – illustreert de omvang van zijn apparaat
50 reacties
10 tegen 2.
Ik heb het niet echt op Toyota maar kan hun bescheidenheid wel waarderen.
Gelukkig gaan ze ook voor kwaliteit en niet voor kwantiteit al is deze opmerking wel erg laag en gemakkelijk 😉
Voor Toyota is het sowieso lastiger, want ze gaan gewoon niet stuk :P
net als die fransen dat doen, gaan echt de goeie kant op zowel marketingtechnisch als de producten. zij gooien het vooral op individualisering. (wat nu iedereen ineens doet)
Volgens mij staat de Volkswagem fabriek aan de Major Ivan Hirschtstrasse in Wolfsburg. Heel toepasselijk.
De geallieerden hebben nog lopen leuren om de VW fabriek over te doen aan o.a. GM, Ford en de Britse auto industrie, maar niemand zag brood in dat lelijke wagentje en toen is volgens mij die Volkswagen wet ontstaan waarin Neder Saksen de bondsstaat aandeelhouder werd .
Hij heet overigens Major Ivan Hirst en er is inderdaad een straat naar hem vernoemd in Wolfsburg. Volkswagen AG ligt aan de Berliner Ring 2 in Wolfsburg.
major Ivan Hirst
http://i44.servimg.com/u/f44/16/04/30/31/img_0511.jpg
Als je ziet wat de Amerikanen toen bouwden qua auto’s, die waren tot ver in de zestiger jaren toonaangevend qua auto industrie, de Britten hadden inderdaad nog veel materiaal en modellen van voor de oorlog klaar, maar dit scharminkel, dit crisis-voertuig met zijn blikken dashboard en kabelremmen (de eerste VW’s hadden geen hydraulische remmen) dit was meer in de lijn van wat Citroën en Renault produceerden na WW 2, een crisis vehikel gemaakt van zo min mogelijk kostbare grondstoffen eigenlijk alleen maar om Europa weer op de been te helpen.
Zo waren er Renault 4CV’s die een beige kleur hadden van overgebleven verf van de Duitse bezetter voor voertuigen van het Afrika Korps. En was het niet ongewoon om in een legergroene civiele Volkswagen te rijden.
Later is men het praktische van de Volkswagen gaan ontdekken, er kwamen meer grondstoffen beschikbaar en de marketing-machine in de Vs is zijn werk gaan doen.
Volkswagen heeft alle geluk van de wereld gehad, eerst door Major Hirst en later door de meer dan uitstekende marketing.
Het product zelf was van goede kwaliteit, echter kwam de Volkswagen al gauw tekort toen de moderne voorwielaandrijvers begin jaren zestig op de markt kwamen.
Toen was het eigenlijk al over en uit qua techniek voor de Volkswagen.
mooie comment, als ik eraan mag toevoegen zijn de Toyota’s gewoon vaak beter.
Ik kijk wel eens op de wiki en ik vind veel terug wat ik hier lees.
Eerst: Adolf Hitler word door Ferdinant Porsche verleid die vooruitstrevende concept auto de KDF Wagen te gaan produceren voor het volk dat doormiddel van een spaarsysteem een KDF Wagen bij elkaar kan sparen. Eigenlijk had Adolf Hitler Ferdinant Porsche de opdracht gegeven een auto voor het volk te ontwerpen.
Door de oorlog ligd alles plat, maar na de oorlog komt de Engelse Majoor die de baas word van de door oorlogsgeweld beschadigde autofabriek waar een poos munitie en tanks gebouwd waren op te bouwen om zo werkgelegenheid te scheppen voor de verliezers van de tweede wereld oorlog.
De Kever in het Duits Käfer word een mondiaal succes. Maar zo langsaam aan raakt de techniek ervan gedateerd omdat de concurrentie met voorwielaandrijvers komt en sommige met een hippe achterklep waardoor meer bagage mee kan dan in zo’n rumoerige getateerde ronde Volkswagen. Na wat mislukkingen ging het begin jaren 70 de goede kant op met de NSU techniek bezittende Volkswagen Passat met als klapper de door Giugiaro getekende Golf 1 in 1974. Massaal kochten Europeanen de nieuwe Golf zodat Volkswagen uit het dal kroop.
De auto voor iedereen zit dus in het Volkswagen DNA, het is de strategie die ervoor heeft gezorgd dat Volkswagen koploper is in de wereld. Toyota werkt met de strategie de beste auto ter wereld. Beide een tikkie anders maar wel succes formules.
Ziener !
Mijn vrees is dat wanneer de Franse en Italiaanse auto industrie het loodje legt, we overgeleverd zijn aan de Duitse dominantie.
En krijgen we een vorm van monopolie.
De macht zit tegenwoordig al helemaal bij Duitsland. We kunnen hooguit nog een beetje brutaal nee roepen. Maar dan krijgen we een trap tegen de reet en doen we het alsnog. En dat met dank aan de generatie wiens ouders ons bevrijdt hebben van de Duitsers…
http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-stopt-verkoop-tdis-in-vs-aandelenkoers-stort-in-80453