Volkswagen stopt verkoop TDI’s in VS, aandelenkoers stort in [updated]

Auteur: , 72 Reacties

Dieselgate laat zich pijnlijk voelen bij Volkswagen. De verkoop van 2.0 TDI's is in de VS per direct stilgelegd, en op de beurs in Frankfurt kreeg de aandelenkoers een knauw van jewelste: in één klap verdampten miljarden.

Or is it?

In een reactie op alle commotie heeft Volkswagen of America de verkoop van alle viercilinder 2.0 TDI-modellen stilgelegd. Het gaat hier o.a. om de Passat, Jetta, Golf, Beetle en Audi A3. Tijdens de voorbeurshandel bleek al dat het aandeel van de hele situatie hinder ging ondervinden, en bij de openingsbel in Franfurt werd duidelijk dat VW niet gespaard werd.

Momenteel betaal je op de Duitse beurs voor een aandeel Volkswagen 131 euro, tegenover een slot van 162 euro afgelopen vrijdag. Dit is een verlies van bijna 20%, en uitgaande van een marketcap van 68 miljard is er in een uurtje tijd 11 miljard euro aan beurswaarde verdampt. En VW draaide al ronduit slecht op de beurs, in april kostte een aandeel nog 262 euro, nu de helft.

Zoals altijd versterken speculanten direct na dergelijk negatief nieuws de koerseffecten fors, maar reken maar dat dieselgate in Wolfsburg bovenaan de stapel met hoofdpijndossiers ligt. Na verloop van tijd daalt het opgewaaide fijnstof wel weer, voor nu moet het concern even met de billen bloot.

Update 21-09-15: Het Amerikaanse Ministerie van Justitie is een strafrechtelijk onderzoek naar de praktijken van Volkswagen gestart. #Dieselgate is nog lang niet over!

Update 22-09-15 – Volkswagen heeft een officieel statement gedaan, dat lees je hier.

Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



72 reacties

‘In een reactie op alle commotie heeft Volkswagen of America de verkoop van alle viercilinder 2.0 TDI-modellen stilgelegd.’

Ik snap het niet, de beursval was toch ná het stilleggen van de verkoop van TDI’s?
Wat wordt er dan bedoeld?
@granlusso: De reactie is niet op de beurscommotie, daar zal een bedrijf niet op reageren. Met de commotie bedoel ik hier het EPA-verhaal dat momenteel in het gezicht van VW USA ontploft.
@sir_smokalot: Oh natuurlijk, dat gesjoemel met de uitstoot. Dank voor de reminder
@granlusso: Volkswagen: wie anders is toch hun slogan?
@sergio72: Das Auto
@terrorizer:
En die is weer gejat van Opel.
Zelfs dat kunnen ze bij vag niet zelf verzinnen.
Als er inderdaad sprake is geweest van fraude, wordt er dan ook nog strafrechtelijk vervolgd?
@pomoek: Die boete van (maximaal) $33kk per verkochte auto met TDI in de VS. Waarschijnlijk is dit het begin van vele onderzoeken naar Volkswagen…
@gijsso:
$33kk???
En wat is dat in Jip en Janneke taal?
@Hubert: €33.000,-
@Brokkenpiloot: US $ 33000…géén €
@406_v6: Je hebt helemaal gelijk. Dus €28.900,-.
@Hubert: Excuses voor de dubbele k, hiermee bedoelde ik niet het favoriete woord van alle nektasjes en bontkraagjes in Nederland.

Verder staat die k voor duizend, zoals één kg 1000 gram is, of één km 1000 meter. Daarmee wordt 33k inderdaad 33 000.
@pomoek: Vroege wraakactie van piech
@pomoek: of nog erger….class action suits….waarbij miljoenen kopers hun schade wil komen verhalen….omdat ze toch niet zo zuinig waren…..

moeten ze straks ook nog een paar honderd miljoen betalen ook nog!
@pomoek: en moeten nu VW leaserijders niet aangeslagen worden voor belasting ontduiking?
Immers die roetwalmende golfjes en passats en consirten betalen veel te weinig bijtelling EN bpm nu.
Niet alleen dat want dit is natuurlijk concurentie vervalsing ten top.
Als die VW fans konden nu dankzij fraude op Co2, bpm en bijtelling nu een VW rijden terwijl ze anders veroordeeld waren tot andere merken die wel miljarden uitgegeven hebben om schonere auto’s te bouwen. Of wellicht dat andere even vieze merken/modellen in aanmerking zouden komen… schijnbaar is VW/audi das freude am fraude. Niet de eerste keer dat VW dit jaar in dezelfde zin als oplichtingven fraude genoemd wordt. Gewoon bannen voor 10 jaar voor alle overheids opdrachten…
Europa volgt straks neem ik aan?
Aan jou dat spul!!!1
Als iedereen opeens van zijn aandelen afwilt waardoor de koers inzakt, wil ik ze juist hebben! Kortstondige sale op de VW aandelen :) Die koers zit binnen mum van tijd weer op €262, mark my words.
@jonkheer:
Eerst de uitspraak maar eens afwachten. En dan op dezelfde dag nog kopen, ongeacht of Volkswagen nu schuldig is of niet. Onduidelijkheid over een juridische procedure is ALTIJD slechter voor een beursgenoteerd bedrijf dan een negatieve uitspraak. Na de uitspraak begint namelijk weer de weg naar boven.
@jonkheer: Kort stondige sale? De prijs zakt al een half jaar lang aan 1 stuk.
@bottestudent: I stand corrected. Mijn reactie was louter gebaseerd op de summiere informatie uit dit artikel.
@jonkheer: Dat gaat lang duren he. Als je amerika naait dan heb je langdurige gevolgen. En het volk staat altijd achter the greatest country in the world.
Kopen dus ..
@lincoln: Dat zeiden ze ook van Fagron toen het door de 25 euro ging, en dat schommelt nu ook nog rond de 17-18 euro. Probleem is dat je nooit ziet hoeveel short-posities opgebouwd zijn.
@sir_smokalot: de hardste koop-roepers zijn meestal de sellers zelf :’)
@sir_smokalot:

Heb hier nog een zwikkie Antonov voor je ..

Neem genoegen met een eierschaal en klokhuis ..
Gooi er wat Fokker en Imtech bij en je hebt een deal.
@lincoln: Lol goed advies. Koers zit al meer dan een half jaar in een downtrend. Op 10y scale bezig met de crashcyle. Zou hier omhoog kunnen schieten om late shorters te trappen, maar ik zou het risico niet nemen.
Maar het was niet de diesel die voor problemen zorgde, het waren de liters olie die mee de uitlaat uit kwamen zetten!
Their loss
Ja, dat is een beste klap. Ach, VW deed het volgens mij nooit echt lekker in de States. Gewoon lekker VW`s met 4 ringen op de neus verkopen, dat willen ze namelijk wel.
@dutchdriftking: Valt wel mee, in 2014 zijn er 366.970 Volkswagens verkocht tegenover 182.011 Audi’s in de VS. Ze zitten hiermee op plek 13 en 20 van het totaal aantal verkochte auto’s. Heel VAG verkocht er 598.991 in de VS. (Bron CGBC/goodcarbadcar.net)
Het aandeel was rond deze datum vorig jaar nog lager dan nu dus het kan altijd erger.

Ik ben wel benieuwd hoeveel % van de VAG verkopen in Amerika de 2l TDI heeft. Ik gok best veel aangezien dat de TDI motoren interessanter zijn dan hun benzine’s. Hoewel ik mij sowieso af vraag waarom je voor een VAG zou gaan in Amerika…
@reistje: toen ik vorig jaar in Amerika was zag ik Mercedes verreweg het meest van de Duitse premiumbrigade. BMW op 2 en Audi er ergens achteraan hobbelend. Het klopt dus wel VAG in de states veel minder populair is dan hier in Europa.
Popcorn en bier is in huis…
Veel interessanter voor ons Is natuurlijk wat dit doet met de prijs van olie
📉
En de rest van de industrie volgt: ik kan mij niet voorstellen dat VW de enige is die dat truucje uithaalde…
@pjotr: Het hele verhaal is me al jaren geleden eens verteld door iemand bij Scania, dus niet alleen auto’s. Eigenlijk is het hele uitstoot gedoe een complete farce (wasmachines, dievriezers…) dus eens aan dit draadje getrokken wordt…

Twee dingen die we zeker weten :
– De CEO van BMW is omgevallen :-)
– Als de Amerikaanse overheid vastbijt, laat ze nog niet los, vraag maar aan Toyota.
Iemand van Toyota had een paar jaar geleden al aangegeven dat ze frauduleuze code in het motormanagement van een concurrent – ze wilden niet zeggen welke – hadden aangetroffen welke de standaard testmethodiek kon herkennen en daar naar handelen. Dat was dus VAG.

Maar als VAG deze truc heeft toegepast in de Noord Amerikaanse EPA test, dan is het niet denkbeeldig dat ze dat ook gedaan hebben voor de Europese NEDC test. Sterker nog, aangezien ‘onze’ test zo ver van de realiteit af staat, lijkt mij de NEDC test nog beter herkenbaar voor ‘fraude-code’. Ik verwacht op z’n minst een onderzoek van de kant van NEDC / de Europese Unie, dus deze storm gaat nog lang niet liggen…
@ramshoek: Ik mag hopen dat ze goed op hun bek gaan, vermits ’t inderdaad waar is. Dat de drive-cycles al niet echt overeenkomen met de gemiddelde normale gebruikers rit, dat moge duidelijk zijn, en vooral: geen fout van de fabrikant. Die heeft gewoon de test-cyclus door te maken. Maar moedwillig de boel flessen; das niet zo netjes.

Maar mark-my-words: dit loopt met een sisser af. Down-playen.
@postzegel: Toyota heeft het gaspedaalgebeuren gesetteld voor 1,2 mld USD. Niet heel veel, maar ook geen peanuts.
@ramshoek: Kleine kans dat de Europese Unie hier actief mee aan de slag gaat. De twee grootste en machtigste landen van de EU, Duitsland en Frankrijk, zijn beiden gebaat bij een goed draaiende auto industrie. God weet wat er nog aan het licht komt als ze dieper gaan graven bij VW en alle concurrenten.
@ramshoek: Goed punt. Maar waar gaat de grens bij de herkenning? Bij de NEDC is de cyclus zo gezapig dat je gewoon bij weinig gas de motor proper laat lopen, en bij meer gas/toeren primeer je vermogen. Iedereen doet dat. Dan is eerder de testcyclus schuldig, er zou daar gewoon een stuk volgas met maximale acceleratie over een bepaalde afstand in moeten zitten, maar daar zitten liefhebbers ook niet op te wachten…
Hopelijk passen ze (en misschien ook andere merken?) wereldwijd hun fictieve co2 cijfers aan.

Zou goed nieuws zijn voor de leaserijders in Belgie sinds we prive worden belast op basis van het co2 cijfer. (hoe hoger hoe meer belastingen)
@w0ut: Die cijfers zijn niet fictief, zijn gewoon gebaseerd op de verplichte test cyclus die doorlopen moet worden. Dat die test cyclus nergens op slaat en ver van de realiteit staat is een andere zaak. En als er dus inderdaad ook nog gesjoemeld wordt bij die test zit je helemaal met nutteloze cijfers.
Dan weten we nu vast wie er in H2 niet meer mee doet voor het ereschavot.

http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-wij-hebben-eindelijk-de-grootste-klavotz-78902
Laren we dan maar gewn olie op het vuur gooien, dit veroorzaakt zeker wel een kettingreactie…
@850t5r: Schot voor open doel, lekker makkelijk, zat er op te wachten: maar toch leuk! +1
@Brokkenpiloot: Thanks! :-) Maar ik vraag me wel af wat er gebeurd want stel dat het zo is…. Dan is er een kans dat het in de EU ook gebeurd is dan voorzie ik toch wel een probleempje zo her en der…
@850t5r:

Hoezo, multinationals controleren de hele EU, niet wij…………
Er zal een keer of drie vier foei geroepen worden en een donatie door VW worden gegeven aan één of andere sociaal democraat………..
@desjonnies: in Amerika is dit velen malen erger hoor (macht vd grote jongens), je mag hopen dat dat handelsverdrag niet door gaat..
@lekkaah:

Noem eens 3 voorbeelden dan ??
@lincoln: Hoe ga je het zo regelen dat als dergelijke bedrijven hier komen, exact dezelfde regels moeten volgen als de huidige europese bedrijven (oneerlijke concurrentie bijv), terwijl die daar in Amerika over het algemeen soepeler zijn. Bijvoorbeeld de automatisering, de enorme lobby, bedrijven die overheden kunnen aanklagen, en het het voedselniveau dat misschien zal zakken daar het gelijk wordt getrokken met die van Amerika.
Nogmaals, ik ben voor een vrije markt maar als ik naar de geschiedenis kijk is er helaas wel enige regulering, toezicht en beperking/wet- en regelgeving nodig, de ene uiterste is net zo slecht als de andere uiterste imho. Teveel regelgeving belemmerd je eigen economie, maar te weinig uiteindelijk ook. my 2 cents
@lincoln: Nestlé, Morgan Stanley, Monsanto
Aandelen, ik houd me liever vast aan deze wijsheid van Jerry Seinfeld ±

I’m not an investor. People always tell me, you should have your money working for you. I’ve decided I’ll do the work. I’m gonna let the money relax.

You know what I mean? Cause you send your money out there — working for you — a lot of times, it gets fired. You go back there, “What happened? I had my money. It was here, it was working for me.” “Yeah, I remember your money. Showing up late. Taking time off. We had to let him go.”
Het zijn dan ook volstrekt belachelijke eisen die ze in de VS stellen aan diesels, auto’s rijden daar met een dozijn filters rond die er voor zorgen dat het verbruik aanzienlijk stijgt. Bovendien regenereren de filters zichzelf waardoor alsnog de roet in de buitenlucht terecht komt, alleen gebeurt dat incidenteel en niet constant.

Ik zou de diesels daar per direct van de markt halen, ze willen er gewoon niet aan.
@Tommy2:

Idd .. Er is maar 1 oplossing voor fraude .. Gedogen ..
@Tommy2: De staat niet maar elke Amerikaan zit te hopen op een diesel wrangler of ander mooi koppelrijk dieselspul dat we hier in Europa wel krijgen, maar ze daar niet mogen verkopen door de regeltjes. Vervolgens wel volop F450 superduty trucks verkopen maarja USA hè.
Ach jonkjes, dit heeft zo goed als niets met verbruik of gesjoemel te maken. Dit is protectionisme van de Amerikaanse autoindustrie die het al erbarmelijk slecht doet. Het is wellicht niets anders in de software als een meewerkende modus die het wellicht net mogelijk maakt om onder een bepaald grens te komen in een theoretisch zeer goede test die in de praktijk zo veer van de realiteit staat dat het totaal irrelevant is.

Maar goed, olie gaat niet goedkoper worden en de VS zijn auto industrie niet beter, dan zit je niet te wachten op technologisch 20 jaar verder gevorderde motoren (betreft uitstoot en verbruik) vanuit Europa. Weg ermee. “Hoe doen we dat?” “Jij hebt nog een idee van een gekke Japanner?” “Is dat die kerel mat die uitgebouwde Porkers?” “Nee, een andere.” “Whatever, fuck em up.”

Net zoals ze de Grieken in de EU gedrukt hebben, en het niet belangrijk genoeg vinden IS te stoppen. Alles heeft te maken met de hopelijk in de toekomt niet meer ‘almighty dollar’.

Ik zeg fuck ‘em die butt amerikanen met hun butt ideeën en butt acties en butt brains. Fuck ‘em all.
@maniaxdream:

Klopt .. Heeft idd nix met verbruik te maken ..
@maniaxdream: Aha, ik dacht dat ik de enige complot theorie denker was. Het moge duidelijk zijn dat diesel niet met open armen is ontvangen onder toch wel een van de machtigste lobby’s van de US.

Ik bedoel maar, als het brave Duitse VW zoiets flikt, wat zal er verder voor beerput worden opengetrokken?
Ghehe lekker aan de detroits diesel gaan dan.. Die zijn een stuk schoner dan die europese meuk (zou donald trump zeggen)

“En ze leefden nog lang en gelukkig! “
@maniaxdream

Zou Winterkorn ook op de loonlijst van de Amerikanen staan?

Hij geeft immers toe dat VW gesjoemeld heeft.

(zet aluhoedje recht)
De Duitse instanties gaan ook aan de slag.. Wedden dat daar uit komt dat er niets aan de hand is met de Europese VW’s? En trouwens… Waarom zou Audi in de VS dan niet meegenomen worden in de onderzoeken/bepaling van de boete?
VAG gaat nu de F1-plannen heroverwegen, maar dat Guinness Book World Record, met de bewuste 2.0 TDI Clean Diesel door alle 48 aaneengesloten staten in 2,89 l/100 km, blijft nog wel even staan.
Mijn aandelen Volkswagen staan nu al op -27,39% maar ik heb hoop voor de toekomst!
@burninrubber: Gewoon aanhouden.
Mijn aandelen heb ik een jaar terug ook voor 180 euro gekocht. Voor de omzet is de VS geen hele grote markt, de boete zal uiteindelijk wel uitlopen op een schikking van de helft of minder en over een half jaar is de consument deze affaire wel weer vergeten. Het is gewoon nu even door een zure appel heen bijten, maar dit zegt niets over het lange termijn perspectief van VAG.
Ach uiteraard voor de vag haters hier weer heerlijk nieuws, waait wel weer over, VAG is kapitaal krachtig en vindingrijk genoeg.
Dit is niet de eerste keer dat VAG de software van de auto manipuleert.

De 1.9 TDI in de golf 4 en 5 had een probleem van slecht starten bij warme motor en warme omgevingstemperatuur. Dit was ook puur een software fout: te weinig brandstof inspuiting bij hogere temperaturen. Zijn heel veel (onnodige) onderdelen voor vervangen bij de VAG dealers
Als deze rechtzaak geen halve eeuw aansleept dan worden ze wel vrij vlug vrijgesproken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).