Volkswagen wil mogelijk belang in Tesla nemen

Auteur: , 60 Reacties

Logisch, niet?

Volkswagen wil mogelijk belang in Tesla nemen

De industriegiganten vinden altijd een manier om de kleine druktemakers bij te halen. Vooralsnog is het de Volkswagen Group bij lange na niet gelukt een zo capabele auto te maken als een van de drie Tesla modellen, maar dat wil niet zeggen dat het stopt met proberen. Elektrisch is de weg vooruit, zo schijnt het, en hierom probeert Volkswagen van alles om zijn eigen producten te kunnen verbeteren.

In de Verenigde Staten heeft Volkswagen al een samenwerkingsverband met Tesla op het gebied van snellaadstations, maar meer lijkt er voorlopig niet in te zitten. Toch schijnt Volkswagen interesse te hebben in de techniek van de Amerikaanse elektrospecialist. Volkswagen heeft naar verluidt zijn zinnen gezet op de technologische expertise van Tesla en probeert een manier te vinden deze in handen te krijgen.

Eén manier om toegang te krijgen tot deze informatie, bestaat in de vorm van de aandelen. Door een flink belang (25 à 40 procent) te nemen in het bedrijf, denkt Volkswagen een blik te krijgen op de techniek van Tesla, aldus een anonieme hoge pief van het merk. Volgens de manager aast CEO Herbert Diess op een dergelijke move.

In een verklaring aan persbureau Reuters spreekt Diess dit gerucht echter tegen. Volgens Diess is het klinkklare onzin dat Volkswagen een belang wil nemen in Tesla.

Hoewel Diess ontkent, is er natuurlijk wel kans dat er hier een kern van waarheid aanwezig is. De topman van Volkswagen schuift namelijk met enkele regelmaat aan tafel bij Elon Musk om te spreken over de ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s. Naar verluidt is het te wijten aan de Porsche en Piëch families dat Diess geen verdere stappen kan ondernemen zijn doel te verwezenlijken. Volgens insiders hebben de beide families geen behoefte enkele miljarden op te hoesten voor deze tactische zet. Het in zijn volledigheid overnemen van Tesla, dat momenteel zo’n 27 miljard euro waard is, staat helemaal buiten kijf.



60 reacties

Ik wil ook zoveel….
Moet er niet aan denken dat Tesla ook zal worden geassimileerd door de Borg… VAG. Tesla maakt nu nog unieke redelijk sexy wagens, qua vormgeving in elk geval. Lijkt me verschrikkelijk dat die ook doorgefokte modellen gaan worden zoals een willekeurig VAG-product
@lithiumion: nee hoor gewoon net als Geely – Volvo. Jullie leveren het geld, wij leveren de auto’s.
@gulli: Sexy? Heb je wel eens in een 3 gezeten? Minimalisme troef! Het zal best allemaal practisch zijn, maar ik vind het spuug lelijk..
@numpty: Jouw spelling is dat ook.
@mcshine: bedankt, doet er lekker toe ook.. tussen mc. En shine hoort ook een puntje. Pot verwijt de ketel?
@numpty: In een nickname hoeft helemaal niets…
@bara: aggut… Douchen jullie ook samen?
@numpty: dat is jouw mening, ik vind dat net geweldig…
Perfect toch?
@tjorque: Dat vind ik nog steeds het mooiste aan auto’s.. zo veel mensen zo veel smaken.
@numpty: pardon? Tegen wie heb je het?
@lithiumion: De benaming VAG stamt uit de tachtiger jaren, ondertussen heet het bedrijf VW ag en hebben ze al schitterende wagens op ons losgelaten.
@wimof: nee jongen, op autoblog blijft het nog VAG tot 2080
@wimof: Niks van gemerkt.
@karaya: Ik wel, heeft me overal nieuw hoofding gekost.
@lithiumion: zou VAG een aandeel nemen in Tesla gaat het, vermoed ik, meer om de techniek. VAG hoeft dan geen geld meer te steken in R&D. Ze zouden elkaar in de voet schieten als ze de huidige Tesla modellen de nek om draaien. Lekker naast elkaar laten bestaan.

Auto fabrikanten gaan op een gegeven moment Tesla bij halen kwa techniek. Dus ook voor Tesla is er niets mis mee om te kunnen verdienen aan je concurrenten. En dan heb je aan VAG een goeie…

Ik verbaas me dat er niet veel meer autofabrikanten interesse tonen in Tesla.
@arhanso: ik kan me hier wel in vinden, wat je zegt. Hier worden ze beiden beter van, zonder dat het ten koste gaat van een eigen uitstraling
De maffia vormt ook soms kartels.
Misschien eens een leuk oude doos topic maken over de Porsche vs. Volkswagen aandelenspeculaties en shorting-feest in 2008.
@rulefollower: zeker!!
If you can’t beat them join them….
@stationcar: If you can’t beat them, buy them 😉
@e34m5touring:

And when you cant buy them, suy them!!
@jack_abarth: bedoel je sue?
@poeperman: shoey!
Zou denk ik toch wel een slimme zet zijn van Volkswagen. Ook Volkswagen wil vol inzetten op electrisch en door Tesla over te nemen of in ieder geval een groot belang in te nemen kunnen ze dit enorm versnellen.
Ik denk dat het een mooie samenwerking zou kunnen worden.
@evdw: overnemen… Denk niet dat VW 60% van haar eigen waarde gefinancierd krijgt voor de overname.
@evdw: slim? Eerst miljarden stoppen in de ontwikkeling van DRIE (E-Tron, Taycan én ID3) elektrische aandrijflijnen om vervolgens alles over de balk te gooien en de techniek van Tesla te gebruiken?

Nee Volkswagen gaat nooit in zee met Tesla en Tesla idem dito. Mocht Tesla een samenwerking zoeken dan verwacht ik dat eerder met Toyota(/Lexus) die uitstekende auto’s kunnen bouwen, maar wel erg laat op het batterij feestje zijn.
@flutterby: je ziet aan de e-tron gewoon dat het eigenlijk de Q6 is. Met inderdaad een overhaast ontwikkelde elektrische aandrijflijn. De Taycan had andere eisen en dus ook een eigen aandrijflijn (die we vast ook wel bij Audi of Bentley zullen terug gaan zien). Maar het was gewoon wachten op de MEB aandrijflijn (die in de ID.3) dat moet de Tesla killer worden.
@mashell: Tesla killer? Ze moeten blij zijn als ze de aantallen en techniek van Tesla kunnen leveren.

Voor het platform van de ID3 zijn ze al hopeloos op zoek naar partners. Het platform van Porsche komt ook naar Audi in de E-Tron GT.
Tesla heeft momenteel (op basis van de vrij lage aandelenkoers van ca 220) een waarde van bijna 40 miljard. Als Volkswagen daarin 25% wil, moet ze 10 miljard op tafel zetten, rekening houdend met opdrijvend effect misschien wel 12 á 13.
De huidige waarde van VW zit iets boven de 70. Oftewel VW moet ruim 15% van haar waarde investeren in Tesla om hopelijk wat kennis op te doen, wetende dat Daimler daar 7 jaar geleden in gefaald heeft.
@pramm: bizar dat Tesla meer dan de helft waard is van VW
waarde vw groep is nu nog steeds aan de lage kant sinds crash dieslegate 2015, in 2020 moeten ze nog eens 1 stoute kosten afboeken. Met eventueel succes ID zie ik de koers opnieuw stijgen tot voor de chrash.balanstotaal is velen malen groter dan Tesla
Mocht dit echte interesse zijn dan zal dit vast niet gaan over de autotechniek van Tesla maar het veiligstellen van een constante aanvoer van de Tesla batterij-componenten. Lange termijn strategie wanneer VAG de wereldmarkt zal overspoelen met hun EV’s.
@iphonistvongates: De motoren van Tesla zijn momenteel een van de betere op de markt. Het is niet alleen de batterijen waar ze beter in zijn dan de anderen.
@BaRa: Niet alleen de moteren, maar ook de accu’s, de airco unit, HVAC en de interne bedrading is revolutionair en misschien wel het beste in de markt (wordt geclaimed door experts).
In de autowegen van deze week wint de tesla 3 van de BMW 3. De Duitsers maken zich zorgen
@rudyv: autoweek*
@rudyv: of Autobild 😊
Daimler had een klein aandeel in tesla, blijft een mysterie waarom ze die van de hand hebben gedaan..
@henkhupelschoten: ze hebben er flink op gecashed hoor! Na een kijkje in de keuken hebben ze een eigen EV divisie opgestart en na Tesla lijkt de EQC nu de beste EV in het hogere segment.
@flutterby: met 1 fase laden? Hoe kunnen ze dat nou met droge ogen op de markt brengen?
@alassad: voor 9 van de 10 is dat voldoende. Mijn laad wél 3 fases en laad hem twee keer per week van 30 naar 95% en zou een enkele fase ook voldoen. De kans is klein dat je twee dagen achter elkaar 300 km rijdt.
@alassad: Meeste landen hebben geen 3 fasen bij huishoudens, meestal enkele fase met meer ampères. Nederland is daar redelijk uniek in.
@flutterby: nou… Niet helemaal. Een deel van de patenten werden vrij gegeven, maar belangrijker , door een zet van Elon verloor Daimler haar positie in de board, zonder mogelijkheid deze terug te winnen.
If you can’t beat them, join them.
Past wel mooi bij elkaar qua betrouwbaarheid. Ik reed net achter een polo, vorige model, nou daar kwam een stank en rook uit. Elektrische auto’s kunnen iig geen olie gaan zuipen en kapotte turbo’s krijgen, iets waar de VAG heel, heel, heel goed in is.
Ik denk dat het wel een goede joint venture kan zijn. Tesla heeft de kennis van EV, en VW heeft de kennis van kwaliteit en massaproductie.
Ik weet het iedereen klaagt over de kwaliteit van VW, maar als het echt zo ontzettend droevig was dan waren de grote leasemaatschappijen allang overgestapt op wat anders.
@jack_abarth: leasemaatschappij geeft enkel over de kwaliteit tot 4 á 5 jaar en wat dan de restwaarde is. In andere woorden populaire auto’s zijn voordelig in de lease.
@flutterby: Men kijkt ook o.a. naar de onderhoudskosten, en dat wil ook niet alles zeggen. Waarom ziet men relatief veel VW Passat rondrijden in NL i.p.v. Toyota Avensis?
@al69: de Avensis is Japans, lage restwaarde en niet zo lage onderhoudskosten (misschien weinig reparaties maar wel dure onderdelen). Ze mogen dan misschien een procentje betrouwbaarder zijn dat heeft op de leaseprijs door de extra afschrijving geen effect meer. Omdat alle auto’s eigenlijk ongeveer even betrouwbaar zijn en zeer vergelijkbare onderhoudskosten hebben komt het in de lease vooral op de restwaarde en daarmee populairiteit aan. Duitse merken scoren daarom erg goed.
Ik heb al genoeg artikelen gelezen waar Volkswagen aangeeft geen interesse te hebben in Tesla.
@HZW: als ik hoor dat een bestuur achter een trainer staat weet ik dat die trainer er heel snel uit gaat.
Als Tesla slim is doen ze het niet.. Ze hebben nu een mooie voorsprong op electrisch gebied, zou Volkswagen het niet eens gunnen..
@kevin1400: als vw rustig op de aandelenmarkt begint te winkelen, kan tesla daar toch niks aan doen?
Dat vw Tesla overneemt staat buiten kijf? Daar gaat dus met zekerheid gebeuren?
@dondeboer: of over een paar jaar andersom?
Worden die VW bashers dat nooit beu?
Als Volkswagen AG zoveel elektrische auto willen gaan bouwen als ze roepen, zullen ze dat toch op grote schaal moeten kunnen produceren met genoeg fabrieken voor zowel de auto’s als de accu’s.
Iemand met teveel tijd zou eens de moeite moeten nemen om een tijdlijn te maken met alle uitspraken/toekomstprojecties van de “topmannen” van de Duitse autoindustrie inzake EV’s de afgelopen 10 jaar.
Kan je lachen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).