• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen wil Opel bij Magna weg hebben

Auteur: Alwood, gepost 7 juni 2009 om 10:34 – 72 Reacties

VW = boos

Als het aan Volkswagen ligt, gaat de deal tussen Magna en Opel niet door. Er zit namelijk een zekere belangenverstrengeling verstopt onder de bergen overheidssubsidie en mooie verhalen. Als leveranciers ook opeens auto’s gaan bouwen, wat moeten de autofabrikanten dan?

Magna is een auto-onderdelen leverancier. Volkswagen is een van de grootste klanten van Magna, en daar gaat het mis. Hoe kan een bedrijf nog vertrouwd worden met het aanleveren van onderdelen aan de concurrentie als ze zelf ook andere belangen hebben?

Naast het feit dat Volkswagen liever geen onderdelen van ‘Opel’ koopt hebben ze ook problemen met de enorme kruiwagen met geld van de overheid. Volkswagen, een Duits autobedrijf, weet namelijk ook gewoon het hoofd prima boven water te houden. De overheid dreigt bij het redden van de banen ook mee te werken aan enige concurrentievervalsing. Opel verdient het helemaal niet om deze crisis te overleven.

Bovendien is Fiat er altijd nog. Zij willen best nog onderhandelen. Met alle hindernissen die zich op het pad van Magna bevinden zou dit wellicht een betere optie zijn. Er heerst dus nog een hoop onzekerheid over de toekomst van Opel. Zeker aangezien het verdrag tussen Magna en Opel alleen de intenties van beiden vast legt. (via sueddeutsche.de)

Ook interessant!

  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, magna, Opel

Vorig bericht: « Lambo’s zijn voor losers
Volgend bericht: Jeremy sloopt een Lancer EVO »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fova zegt

    7 juni 2009 om 10:36

    Dat komt er ook nog eens bij, of deze zaak niet al moeilijk genoeg was…

    Login om te reageren
  2. bierbuikje zegt

    7 juni 2009 om 10:37

    gewoon opel failliet laten gaan!

    Login om te reageren
  3. jan1666 zegt

    7 juni 2009 om 10:41

    Weg met opel! Weg met opel!

    110 jaar is lang genoeg

    Can we crush them? YES WE CAN, YES WE CAN

    lolz..verbod op opels in nederland XD

    Login om te reageren
  4. VonStroke zegt

    7 juni 2009 om 10:43

    “Opel verdient het helemaal niet om deze crisis te overleven.” Amen!

    Login om te reageren
  5. Wollie zegt

    7 juni 2009 om 10:48

    Wat nog maar eens aantoont dat Fiat er verstandig aan deed om zich terug te trekken, en dat Nelie Kroes zoals steeds buigt voor Duitsland en/of Frankrijk. Die landen houden de EU in een wurggreep en voor hen gelden de concurrentieregels blijkbaar niet.
    Het zou me wel niks verbazen als de subsidie aan Opel wordt behouden, en dat Volkswagen óók geld krijgt. Zomaar, omdat het kan, en omdat in Duitsland alles mag wat elders in Europa verboden is.

    Login om te reageren
  6. Pieter zegt

    7 juni 2009 om 10:49

    Misschien vergeten hoe goed Opel bezig is sinds de Insignia? Moet helemaal niet failliet. maar wel andere koper. gaat in de VW group. alles opgelost.

    Login om te reageren
  7. Okkii zegt

    7 juni 2009 om 10:50

    GO VW Go VW

    Helemaal mee eens, Wie wilt nou onderdelen van de concurrent gebruiken in hun product. Gewoon weg met die opel’s. Heeft lang genoeg geduurd nu. Laat de belangerijke fabrikanten hun ding doen en dan pas terug op de markt komen.

    Login om te reageren
  8. Project America zegt

    7 juni 2009 om 10:50

    lol @ de comments

    Is iedereen anti-opel ofzo xD slechte ervaring met de lease corsa’s en astra’s ? Wat mij betreft mag opel wel blijven bestaan, de insignia en de nieuwe astra zien er netjes uit. Mja misschien wordt het tijd voor VW om een andere leverancier te zoeken….

    Login om te reageren
  9. EM zegt

    7 juni 2009 om 10:51

    Ik denk dat VW met zijn oersaaie lelijke auto’s die rammelen vanaf dag 1 bang is dat Opel met heel veel russisch geld in de toekomst wel nummer 1 zal worden.

    Login om te reageren
  10. W115 zegt

    7 juni 2009 om 10:54

    Tja, ik zou niet weten waar Opel hoort, bij BMW, Fiat of VW? misschien is het beter om Opel aan het verre oosten te verkopen.

    Login om te reageren
  11. kevinw zegt

    7 juni 2009 om 10:54

    @ EM

    uit welk tijdperk komde gij? zegge da vw enz rammele vanaf dag 1?
    die tijde zen al lang vervloge zenne

    Login om te reageren
  12. JO zegt

    7 juni 2009 om 11:14

    Bron:
    http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4096092/__Licentierechten_jagen_prijs_Opel_flink_op_voor_Magna__.html

    De overname van Opel door het Canadese Magna kon wel eens een stuk duurder uitvallen dan gepland. General Motors zou weliswaar alle kennis, geestelijke eigendom en patenten aan Opel willen laten, maar daar wel licentierechten voor eisen. Die kunnen in tien jaar tijd oplopen tot €6,5 miljard.
    De Italianen, die als eerste interesse voor het aangeslagen Opel toonden, hadden de onderhandelingen boos verlaten nadat GM een extra overbruggingskrediet van €300 miljoen eiste. Magna zei dat toen te willen ophoesten, maar uiteindelijk heeft de Duitse staat zelf betaald via zijn eigen investeringsbank KfW. De Italianen voelden zich toen genomen.

    Login om te reageren
  13. L-Fred zegt

    7 juni 2009 om 11:22

    Ik vind het allemaal zo vreemd, die overheidshulp aan organisaties die dreigen failliet te gaan. Een bedrijf dat failliet gaat, heeft het toch aan zichzelf te wijten? Het heeft toch allemaal met het aloude principe van het verschil tussen kosten en opbrengsten te maken. Ik bepaal toch of ik een bedrijf wil en daarmee bedrijfsrisico neem. Wanneer ik niet zorg, dat ik iets aanbiedt wat klanten willen kopen, verkoop ik niets.
    Bij ABN Amro en Fortis geldt hetzelfde. Ze hebben verkeerde beslissingen gemaakt, door o.a. op overnamejacht te gaan. Als ze dat niet hadden gedaan, hadden ze voldoende cash gehad om zelfstandig uit de crisis te komen. Dus, door het nemen van verkeerde beslissing, worden ze beloond en krijgen ze steun van overheden. Waar is dan het bedrijfsrisico? Ik begrijp dat niet.
    Degenen die hun beleid wel goed op orde hebben, worden hierdoor ook nog eens de dupe. Want, waarom zou je nog een goed beleid voeren? Je krijgt toch steun van de overheid! Failliet laten gaan! Ik ben hier echt pissig over, sorry.

    Login om te reageren
  14. Roderick zegt

    7 juni 2009 om 11:23

    @ EM

    Volkswagens zijn heel degelijke auto’s en rammelen zeker niet van dag 1. De laatste jaren heeft VW een speurt gemaakt wat betreft kwaliteit en staat zeker boven Opel (ja, ook boven de Insignia) in dat opzicht. Jij hebt dus geen recht om te zeggen dat de kwaliteit van Volkswagens niet deugt, over smaak mag je zeggen wat je wil.

    Login om te reageren
  15. de sjonnies zegt

    7 juni 2009 om 11:28

    Alle voorgaande simpele reacties terzijde; Volkswagen wil absoluut niet dat Opel via Magna in de keuken zit; zeker niet als je kijkt naar de ” Lopez-affaire” van zo’n tien jaar geleden; toen VW duidelijk via Lopez bij GM in de keuken keek !

    Login om te reageren
  16. EM zegt

    7 juni 2009 om 11:28

    @ Roderick
    OK vanaf dag 2 dan.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    7 juni 2009 om 11:34

    “Ik vind het allemaal zo vreemd, die overheidshulp aan organisaties die dreigen failliet te gaan. Een bedrijf dat failliet gaat, heeft het toch aan zichzelf te wijten?”
    Ik vind dat wel heel zwart-wit. De overheid heeft namelijk de taak de samenleving in stand te houden en daar betalen we allemaal flink belasting voor. Wat er dus niet mag gebeuren is dat er 10 duizenden arbeiders op de straat komen te staan, dat is niet goed voor de samenleving en kost flink geld. Als je met overheidssteun zo’n bedrijf overeind houdt, houd je als overheid het volk tevreden. Zie het voor het bedrijf maar als een tegenprestatie voor al die jaren belasting betalen.

    Volkwagen moet eigenlijk niet zeuren over staatssteun aan Opel, zijn waren in den beginne zelf staatsbedrijf (met dwangarbeiders zelfs) en zijn voor een groot deel in handen van de deelstaat Niedersachsen.

    Login om te reageren
  18. Hugo zegt

    7 juni 2009 om 11:37

    Volkswagen moet niet zo drammen…. Het gaat er gewoon om dat ze willen hebben dat Porsche volledige staatsteun krijgt.

    Verder is de kwaliteit van volkswagen ook niet om naar huis te schrijven kijk naar de DSG techniek, TSI techniek. Allemaal grote troep!!!

    Verder heeft het merk Opel een veel grotere historie in de autowereld. Rally, DTM. Dit merk mag gewoon niet van de straat omdat als je kijkt naar prijs, kwaliteit en de betrouwbaarheid Opel veel hoger scoort dan een overpriced VW.

    Login om te reageren
  19. Topless zegt

    7 juni 2009 om 11:38

    Onderdelenleveranciers zijn vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe auto. Zij moeten immers de onderdelen fabriceren. Op deze manier komen bedrijfsgeheimen van anderen voortijdig bij Opel terecht. Voor de klandizie van Magna is dat natuurlijk niet erg aantrekkelijk.

    Login om te reageren
  20. mrtn zegt

    7 juni 2009 om 11:45

    @ Hugo

    En kan de fanboy van Opel dan ook uitleggen waarom Volkswagen zooi produceert, of komt de fanboy niet verder dan zo’n ongefundeerde, populistische mening?

    Login om te reageren
  21. EM zegt

    7 juni 2009 om 11:46

    @Hugo

    Ik deel uw mening.

    Bij ons op de firma is VW samen met BMW het meest storingsgevoelig.
    Onze Alfa die op dit blog Italiaanse brol wordt genoemd is het minst in de garage en rijdt super.

    Login om te reageren
  22. ganryu zegt

    7 juni 2009 om 11:54

    mrtn,

    Lees eens wat vaker een Autobild…of praat met een onafhankelijke monteur.
    Je zult tot je schrik zien dat je geliefde VW-tje niet bij iedereen geliefd is…

    Laters

    Login om te reageren
  23. JanJansen zegt

    7 juni 2009 om 11:57

    Eigenlijk zijn de meeste autofabrikanten gewoon grote kitcar bouwers want ze outsourcen vrijwel alle onderdelen.

    btw. Als er zo veel partijen om je vechten terwijl je eigenlijk failliet bent noem ik het luxeproblemen.

    Login om te reageren
  24. AriM6 zegt

    7 juni 2009 om 12:14

    @ EM
    Nooit in een Volkswagen gezeten zeker ?
    Het zijn hele goede auto’s en die nieuwe rammelen nooit.
    Wat rij je eigenlijk zelf , aangezien je zo slecht te spreken bent over VW ?

    Login om te reageren
  25. GOD zegt

    7 juni 2009 om 12:16

    Wat is er mis met Opel
    hebben jullie nog steeds trauma’s van de roest?

    Login om te reageren
  26. Erik zegt

    7 juni 2009 om 12:21

    Als Opel het zelf verkloot moeten ze ook maar op de blaren zitten.

    Als je een eigenzaak hebt is het ook niet anders, dus laat ze maar met een aantal creatieve oplossingen komen want het zijn tenslotte ondernemers.

    Als ze geen bedrijf kunnen leiden dan verdienen ze het om kapot te gaan!

    Login om te reageren
  27. europeaan zegt

    7 juni 2009 om 12:25

    ik zou zeggen een koekje van eigen deeg, voor vw, en alle andere merken. als die magna de overige 35% aandelen van die klote GM kan overnemen, dan wordt OPEL geheid een heel groot wereldmerk, zekerweten. Want OPEL stond van begin af aan voor kwaliteit, betrouwbaarheid, en fraaie design. En die vervloekte GM heeft daarbij geen enkele positieve bijdrage aan geleverd. Ze hebben alleen het imago van OPEL door de jaren heen kapot gemaakt.

    Login om te reageren
  28. CX9Owner zegt

    7 juni 2009 om 12:28

    die mensen van de VAG hebben ook altijd wat te klagen

    Login om te reageren
  29. renaultfreak zegt

    7 juni 2009 om 12:35

    cx90owner,
    Dat mensen een vw nog wat te zueren hebben? Het design is al 10 jaar ongewijzigd en ze verkopen als kanonnen..

    Als men Opel in nederland wil gaan verbieden zullen ze eerst moeten beginnen met het opruimen van die wrakken.

    Sorry deze renault rijder heeft het niet zo op opels!

    Login om te reageren
  30. JPM zegt

    7 juni 2009 om 12:42

    @ L-fred

    In het geval van RBS, Fortis en Santander kwamen miljoenen spaartegoeden van burgers onder druk te staan. Een bank is niet te vergelijken met een ander bedrijf. Maar op het gebied van Opel moet ik je gelijk geven. Maar ook daar is het niet zo dat Opel het niet goed doet, maar dat GM het niet goed doet en van Opel af wil en zelf zo veel mogelijk geld willen krijgen voor hun eventuele doorstart. Maar je hebt gelijk waar is het bedrijfsrisico tegenwoordig?

    Login om te reageren
  31. Willem zegt

    7 juni 2009 om 12:47

    @europeaan:

    Dat van dat fraaie design is een grapje zeker? De Insignia en de nieuwe Astra zijn de eerste 2 modellen die bij ons in de straat mogen komen als het niet donker is. Alle andere modellen verneuken de buurt. Aan dat kapotte imago heeft Opel zelf ook meegewerkt met hun modellenpolitiek, burgerlijker dan Opel was niet mogelijk.

    Ik ben in het geheel geen liefhebber van Opel (VW is ook niet echt mijn ding) maar ze hoeven voor mij niet failliet. Als ze de bedrijfswagenafdeling afstoten is het voor mij ook goed.
    Ik vraag me wel af hoe dit af gaat lopen. Zoals hierboven ook al gezegd is, als Magna eigenaar van Opel is hebben ze een direct zicht in wat de concurrentie aan het doen is. Dit kan voor Magna weleens slecht uitpakken als de andere klanten op zoek gaan naar een andere leverancier.

    Login om te reageren
  32. Lucb zegt

    7 juni 2009 om 12:49

    @ mrtn, wordt het eerst maar eens tijd dat de VW-fanboys hun mening onderbouwen. Die kunnen alleen idiote opmerkingen maken over Opel. En over de kwaliteit. Opel doet niet onder aan VW en VW niet onder aan Opel.

    Bijkomend vind ik dit heel kinderachtig van VW, ze mogen blij zijn een leverancier te hebben. Magna kan ook het contract met hun beëindigen, lijkt me wel terecht als ze zo gaan doen.

    Login om te reageren
  33. Willem zegt

    7 juni 2009 om 13:02

    @ Lucb
    Magna gaat het contract met VW niet stoppen, ze hebben het geld veel te hard nodig voor de overname. Als VW wegvalt zullen ze dat best merken want VW lijkt me niet de kleinste klant.
    Daarnaast lijkt het me ook dat Magna blij mag zijn een klant als VW te hebben. Elke klant brengt namelijk geld in het laadje. VW heeft groot gelijk, of vindt jij het logisch dat VW straks Opel inzicht gaat geven in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Zover ik weet ontvangt Opel de concurrent ook niet op hun ontwikkelafddelingen.

    Login om te reageren
  34. avdb zegt

    7 juni 2009 om 13:10

    twee dingen:

    aan alle vw-fans: het wordt tijd om te accepteren dat de werkelijkheid bij vw op kwaliteitsgebied een heel andere is dan jullie beleving. Ook bij de producten uit het VW-huis gaat er van alles stuk. Het zijn en blijven mechanische producten, dus dat is niet zo gek.
    Enige onderbouwing is te vinden in de laatste 100.000 km-tests van Autobild/Autoweek.

    Dan de opmerikingen van VW over de overname van Opel door Magna.
    Die slaat gewoon nergens op. Dan zou niemand nog zaken willen doen met Porsche? Magna moet gewoon hetzelfde doen als Porsche en binnen de onderneming twee volledig gescheiden structuren scheppen. Eén voor de bouw van Opels en andere auto’s en één voor het ontwikkelingswerk.
    Dat is in autoland niets ongebruikelijks.

    Login om te reageren
  35. Rolf zegt

    7 juni 2009 om 13:16

    Dat Opel het meest betrouwbare Duitse automerk is zegt toch genoeg?
    VW is verre van probleemloos.
    Ik kan het weten, want mijn schoonvader heeft een VW dealerschap.
    Rammelen doen ze inderdaad niet zo snel.

    Login om te reageren
  36. DrsDre zegt

    7 juni 2009 om 13:20

    @avbd,
    Zet maar eens een 2008 Golf en een 2008 Astra tegen over elkaar, enorme kwaliteits verschillen…
    De Golf is veel degelijker en betrouwbaarder, zowel op gebruikte materialen als op veiligheids niveau.
    dus ik kan alleen Rolf’s bericht onderstrepen!

    Login om te reageren
  37. Vinny_93 zegt

    7 juni 2009 om 13:25

    Ik ben het wel eens met Project America. Ik zou het (persoonlijk, he JANUS) jammer vinden als Opel de pijp uit gaat. Ze leveren namelijk best goed werk de laatste tijd.

    LOL@ EM voor onzinnige, maar grappige provocerende posts :P

    Login om te reageren
  38. mrtn zegt

    7 juni 2009 om 13:31

    @ ganryu

    Geliefd hoeft ook niet, maar Hugo blaat er zomaar wat op los. Overigens rij ik zelf geen Volkswagen, maar Hyundai.

    @ Lucb

    Helemaal mee eens, maar de Opel fanboy Hugo floept er zomaar wat op uit, daarom vraag ik of ie ook dat kan onderbouwen i.p.v. dat ongefundeerde gedoe. En nogmaals, ik rij zelf geen Volkswagen, maar een Hyundai.

    Login om te reageren
  39. Maarten zegt

    7 juni 2009 om 13:33

    waar slaan al die stomme reacties nou weer op. opel is gewoon een goed merk wat de crisis best mag overleven

    Login om te reageren
  40. Hanico zegt

    7 juni 2009 om 13:47

    Volkswagen kan met een boeteclausule vrij goed voorkomen dat Magna de kennis die ze heeft over de modellen van Volkswagen niet gebruiken voor Opel. Als Magna dat niet doet kan Volkswagen vervolgens ook meteen een zeer forse schadevergoeding claimen.

    Login om te reageren
  41. JohanCelica zegt

    7 juni 2009 om 14:02

    het beste voor iedereen is opel failliet laten gaan en nooit meer terug laten komen

    Login om te reageren
  42. wilco zegt

    7 juni 2009 om 14:09

    Duidelijk een geladen topic. VW en Opel, het bijt elkaar, altijd al geweten, maar dit topic toont het eens te meer aan.

    Zelf heb ik niks met VW, ik neig eerder naar Opel, ik vind dat VW zich niet moet bemoeien met Opel, ze hebben klanten genoeg.

    Login om te reageren
  43. Willem zegt

    7 juni 2009 om 14:15

    @Wilco

    Het gaat VW niet zozeer om Opel maar meer het feit dat een belangrijke leverancier straks een concurrent wordt. En er gaat straks een paar miljard naar Opel terwijl VW wel zelf de broek op kan houden. Ik vind dat ze wel een punt hebben. En Opel heeft veel mazzel dat er dit jaar veriezingen zijn in Duitsland.

    Login om te reageren
  44. BlueThunder zegt

    7 juni 2009 om 14:17

    Tjonge wat een stomme reacties hier. Blijkbaar niet helemaal door wat er gaat komen als Opel dicht gaat. Denk je nu echt dat, als de Opeldeal door VW niet doorgaat, dat dan de Opelliefhebber een VW gaat kopen. Hoe dom ben je? Dit zijn aartsrivalen nr 1 en dat gaat door tot de mensen die er in rijden. Ik ben inderdaad Opelfan en wil van mn leven niet in een VW gevonden worden. Dan over de kwaliteit. Ik weet niet of mensen verder de media lezen dan autoweek, maar Opel heeft inderdaad op diverse punten gewonnen, als het gaat om kwaliteit. Niet vergeten dat de Polo, Touran en de Passat zo slecht in elkaar zitten, dat Opel ook niet zo heel veel moeite hoeft te doen om daaraan voorbij te gaan. Ze zullen wel niet voor niks beste Duitse auto hebben gekregen. Daar komt bij dat ik het doodzonde vind, als een merk met zo’n rijke geschiedenis verloren gaat, wat heeft VW nu aan mooie klassiekers. De kever, Golf 1 en dan wat? Tja ik kan een hele rij aan mooie klassiekers van Opel op noemen

    Login om te reageren
  45. Thibaut zegt

    7 juni 2009 om 15:01

    En waarom zou een leverancier niet mogen beslissen zelf wagens te gaan bouwen? VW zal dit wel niet leuk vinden, maar daarom is het toch niet verkeerd? Wat niet klopt zijn die bergen overheidssteun. Bij de banken was het ergens nog te verantwoorden, maar ze kunnen nu toch niet ieder groot bedrijf gaan steunen. En wat met de vele kleintjes die gewoon ten onder gaan?

    Login om te reageren
  46. Pim Brussee zegt

    7 juni 2009 om 15:20

    Dat jonge automobilisten vaker betrokken zijn bij ongevallen/aanrijdingen is bekend. Dit heeft alles te maken met leeftijd. Ongeveer tussen de 16 en 25 jaar vind er een verandering plaats binnen de hersenen van de mens. Dat openbaard zich al in de pubertijd. Sommige pubers hebben daar veel last van. Ouders worden daar gek van, maar de puber kan daar niets aan doen, dit is gewoon de natuur.
    Een van de bijverschijnselen is dat binnen deze leeftijdsgroep, gevaar niet herkend en/of erkent wordt. Deze leeftijdsgroep is daarbij ook nog eens sensatiegevoelig. Dit ligt dan ook te grondslag aan het feit dat rijvaardigheid- en/of z.g. sliptrainingen averechts werken. Het blijkt namelijk dat als deze leeftijdsgroep een dergelijke training gevolgd heeft, ze denken dat ze professionals zijn, hun voertuig kunnen beheersen en alles aankunnen. Onderzoeken van IMOB Universiteit Hasselt en Granfield University UK tonen dat glashard aan. Met name Dr. Lisa Dorn en Wade Allen (USA) zijn op dit gebied heel ver, en hebben methoden ontwikkeld om jonge automobilisten bewuster te laten rijden. De methode welke a²om Uk toepast bij het opleiden van aspirant automobilisten, blijken enorm te scoren. Zou overigens een ideale methode zijn in ons land.
    Als we dan toch over leeftijdsgroepen praten, dan zou het verstandig zijn eens te kijken naar de groep tussen de 25 en de 45 bijvoorbeeld. Dagelijks zien we in het verkeer wat gestreste verkeersdeelnemers doen om bijvoorbeeld ergens “op tijd te zijn”. De agressiviteit binnen deze leeftijdsgroep mond vaak uit in de meest bizarre acties binnen ons dagelijks verkeer.
    Het probleem binnen ons dagelijks verkeer is, dat “de mens” factor 1 is als het om ongevallen en aanrijdingen gaat. Geen mens is hetzelfde, elk mens reageert anders. Mensen leren” bewust” aan het verkeer deel te nemen, heeft meer invloed dan het opleggen van sancties en het trainen op “kennen en kunnen”. (verkeerskennis en voertuigbeheersing)

    Login om te reageren
  47. Pim Brussee zegt

    7 juni 2009 om 15:23

    Hieboven ziet u dat de tekst voor een ander onderwerp verkeerd geplaatst is, deze moest onder de categorie “verkeer”.

    Nu dan de juiste tekst:

    Dat VW er een probleem van maakt dat Magna Opel gaat of wil overnemen begrijp ik niet helemaal.
    Magna maakt bijvoorbeeld al jaren lang de Mercedes G-klasse, bij ons goed bekent als de MB die het leger gebruikt. Deze MB wordt geproduceerd in Oostenrijk bij Steyr.
    Eigenlijk was de Mercedes G zo’n 30 jaar geleden gewoon een Steyr terreinwagen. Steyr maakt al jaren deel uit van het Magna concern. (We kennen Steyr bijv. van producten als Puch, en de fameuze zandwagens/kippers). Magna-Steyr maakt deel uit van Magna International, en ontwikkeld-, assembleert-, en bouwt voertuigen. Een merkje meer of minder bij Magna maakt dan ook niet uit lijkt mij. Het probleem dat VW heeft met een eventuele overname van Opel door Magna, zit hem denk ik in de financiële steun van de Duitse overheid.

    Voor degene die commentaar heeft over de kwaliteit van Opel of VW wil ik het volgende kwijt;
    Heel lang geleden hadden we verschillende automerken in Europa met een eigen identiteit.
    Om een paar te noemen Simca, Opel, VW, DKW, Saab, Scoda, Volvo, Ford, Renault, Peugeot, Fiat, Citroen etc.etc. In de loop van de tijd begonnen fabriekanten aandelen van de concurrent de kopen, of fabriekanten over te nemen. Zo kreeg je ondermeer VAG waaronder VW, Audi (voorheen DKW, Autounion) Seat (spaanse Fiat) en Scoda resulteren, en PSA waaronder Peugeot en Citroen resulteren. Maar ook bijvoorbeeld Ford waaronder ondermeer Volvo valt. Kijk je dan naar de onderstellen van auto’s dan zie je bijvoorbeeld dat het onderstel van de Mondeo ook onder de Saab en Jaguar zit. Kortom er heerst een ongekende kruisbestuiving in autoland. En is de ene auto nou echt zoveel beter dan de andere, ik denk het niet. Elk merk kent zijn plus en min kanten, zo is er bij VW het probleem van de elektronica. (denk maar aan elektrische ramen die een eigen leven gaan leiden), bij Opel de motor koeling, bij Renault, Peugeot en Citroen de details in afwerking, en ga zo maar door.
    Je koopt uiteindelijk de auto die je mooi vindt, waarbij je o.m. appelleert aan zaken als afwerking, status, vormgeving, inruilwaarde, veiligheid etc. Zou je uitsluitend gaan voor kwaliteit en duurzaamheid, dan blijft er maar een merk over “lexus/Toyota”. En nee ik rijdt geen Toyota maar VW. En waarom VW, omdat ik die mooi vindt. De lexus en de Toyota FJ vindt ik ook prachtig, maar ze zijn buiten mijn budget helaas.

    Login om te reageren
  48. Thibaut zegt

    7 juni 2009 om 15:34

    @Pim Brussee: Die kruisbestuiving is duidelijk zichtbaar als je naar de bedrijfswagens kijkt. Bestelwagens zijn soms zowat identiek op wat logo’s na. De Peugeot/Citroën Partner/Berlingo is een goed voorbeeld: http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/02/nieuwe-citroen-berlingo-peugeot-partner

    Login om te reageren
  49. Pinkeltje zegt

    7 juni 2009 om 15:46

    @ Pim Brussee

    Dat Magna al jarenlang auto’s maakt is bekend. Probleem voor VW is echter dat Opel en VW in dezelfde vijver zitten te vissen en dat maakt het anders. Die mercedes kan niet zoveel kwaad voor VW.
    Ben benieuwd wanneer er een definitieve overname komt van Opel.

    Login om te reageren
  50. KoFFiE zegt

    7 juni 2009 om 16:25

    @Pim Brussee – grotendeels met je eens, behalve dan het punt dat VW geen schrik moet hebben van Magna. Leveren aan concurrenten en directe concurrent zijn is iets totaal anders – en dat is wat hier aan het gebeuren is.

    Login om te reageren
  51. G zegt

    7 juni 2009 om 17:37

    @ Ari en Roderick,

    Willen jullie een rondje met mijn VW Golf rijden van 3 maand oud?

    Die rammelt aan alle kanten. Dealer weet niet hoe ze het op moeten lossen.

    Login om te reageren
  52. Dennis zegt

    7 juni 2009 om 18:47

    @ Blue Thunder,

    Het is maar goed ook dat Opel wat aan de kwalitteit is gaan doen want de Astra’s, Vectra’s en Corsa’s ( van de jaren 90)roestten toen onder je kont weg.

    Ik weet niet hoe het met de huidige modellen zit maar over de Eco(l)tec motoren heb ik ook al het e.e.a. gehoord ivm met hoog olieverbruik.

    Login om te reageren
  53. AriM6 zegt

    7 juni 2009 om 18:51

    @ G
    Je wilt me serieus gaan vertellen dat een Golf van 3 maanden oud rammelt.
    Ik ben geen VW fan maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
    En als het waar is wat je zegt moet VW er gewoon voor zorgen dat je een goede auto krijgt.

    Login om te reageren
  54. EM zegt

    7 juni 2009 om 19:53

    @ ARim6
    VW golfjes zijn al 30 jaar rammelkarren met luidruchtige tdi motor.

    Login om te reageren
  55. Peter Hoekstra zegt

    7 juni 2009 om 20:00

    Dikke stumpers Opel moet gewoon blijven bestaan, ze maken goede auto’s die alleen nog maar beter gaan worden als ze blijven bestaan. Ze hebben gewoon de pech dat GM door de crisis zo erg in de schulden is gekomen, en nu zelf automerken in hun bezit moeten gaan verkopen. Misschien was het juist wel het plan van Magna om via Opel van GM te komen waarschijnlijk van die beunhazen van een vw (kuchkuch) af te komen. AMEN !!!!

    Login om te reageren
  56. Peter Hoekstra zegt

    7 juni 2009 om 20:03

    @Dennis

    Ik weet niet van wie je die sprookjes hebt gehoord dat Ecotec motoren veel olie gebruiken want dat valt best mee, ik heb zelf de 2.0 16v en die neemt helemaal niet veel voor zo’n relatief ‘zware’ motor.

    Login om te reageren
  57. Citrofiel zegt

    7 juni 2009 om 20:21

    @ Thibaut; Kruisbestuiving? De Berlingo/Partner zijn gewoon ontwikkeld door PSA (het geheel van Peugeot en Citroën) en worden onder twee logo’s uitgegeven. Er is dus geen invloed van het ene op het andere merk, er is geen ‘stelen’ of zo aan de orde.
    In de bedrijfswagenmarkt maakt de identiteit van een merk nu eenmaal niets uit. Het voornaamste belang is de kosten laag houden, en met samenwerken lukt dat. Samenwerking… Is dat zo negatief?
    Ik zou nu graag zeggen dat het met de personenwagens anders was gesteld, maar dan zou ik helaas liegen. Denk aan de Aygo/C1/107. Dat voorbeeld was in jouw reactie wat meer gepast geweest. De Aygo is gewoon bijna helemaal ontwikkeld door Toyota, ik heb geen idee hoe PSA het voor elkaar heeft gekregen dat zij het ook mogen verkopen.

    Login om te reageren
  58. Thibaut zegt

    7 juni 2009 om 21:41

    @Citrofiel:
    Jouw voorbeeld is idd. een stuk beter. Binnen de bedrijfswagens was dan beter geweest de Opel Vivaro/Renault Traffic/Nissan Primastar als voorbeeld te nemen. ;)

    Ik heb geen probleem met samenwerking. Ik blijf die logowissels echter vreemd vinden. Zo stonden onlangs aan het gebouw hier twee witte Partners/Berlingo’s bestelwagens bijeen (met verschillende logo’s uiteraard). Dan vraag je je toch af waarom de ene een Peugeot koos en de andere een Citroën (al denk ik dat de werkmensen zelf er wellicht weinig aan te kiezen zullen gehad hebben). Of is er meer verschil dan het logo?

    Login om te reageren
  59. Jan-Paul zegt

    8 juni 2009 om 08:44

    Volkswagen bedrijfwagens daarentegen zijn van veel mindere kwaliteit dan de bedrijfswagens van Opel. De kwaliteitsbeleving in een Opel Combi is vele malen beter dan die van de nieuwe Caddy. Heb er 2 gereden. Een gewone 1.9 tdi en nu een maxi 2.0tdi. Deze tordeert ernorm, kraakt in dashboard, bij 60.000 een nieuwe versnellingsbak. Vocht achter alle buitenlampen.
    Verder een dijk van een motor en veel ruimte.

    Login om te reageren
  60. Dennis zegt

    8 juni 2009 om 10:10

    @ Peter Hoekstra,

    Van de Opel dealer. En het is geen sprookje.
    Ik zou het gewoon eens googlen.

    Staan voorbeelden genoeg op internet

    Login om te reageren
  61. Omar zegt

    8 juni 2009 om 11:10

    WEG MET OPEL.

    LANG LEVE VAG!!

    Login om te reageren
  62. al zegt

    8 juni 2009 om 11:23

    Ik heb al eens eerder gemeld dat VW een arogant merk is. Het zijn schijtenbroeken anders zou je wel een gezondere manier van concerentie zoeken.

    Een VW is niets beter als een OPEL. Dat hebben de verkoopcijfers in bijvoorbeeld in ons land wel bewezen.

    Login om te reageren
  63. Robert zegt

    8 juni 2009 om 13:24

    @ AL:

    Voor het voortbestaan van een bedrijf heeft het weinig zin om naar het verleden te kijken. Zoals je al schrijft, Opel heeft in ons land bewezen(verleden tijd), dat het veel auto’s kan verkopen. Echter is die tijd veranderd.
    Kopers zoeken, zeker in tijden van onzekerheid, een product wat zekerheid biedt. Dit bewijst de verkoopcijfers van dit moment.

    Totale terugloop autobranche 27%. Totale terugloop Opel 44,31%.
    VW heeft deze maand voor het eerst een terugloop van 3,44%.
    Echter hebben ze een marktaandeel van 11%.
    Opel daarentegen heeft een marktaandeel van 6,58%.

    De markt moet gewoon zijn werk doen, zonder steun van de overheid.
    Al die injecties verdampen, wat weer inhoud dat de centrale banken nog meer geld laten bijdrukken wat er helemaal niet is…… En dan gaan we van kwaad tot erger.

    Login om te reageren
  64. Dil zegt

    8 juni 2009 om 14:19

    vw zijn losers
    ze willen gewoon Opel failliet omdat Opel wel weet hoe het de Astra moet veranderen en hun golf na 6 generaties nog altijd even lelijk en evenveel lawaai maakt

    vw failliet dat zou pas mooi zijn

    Login om te reageren
  65. robbie zegt

    8 juni 2009 om 17:36

    Die Russen hebben een aantal ‘aparte’ ideetjes met Opel:

    Vandaag melden Duitse kranten dat de Russische partners Sberbank en Gaz erop staan dat ze de verkooprechten van GM-dochter Chevrolet krijgen. Voor het momenteel in surseance van betaling verkerende GM is dat nauwelijks bespreekbaar.

    De krant Die Welt zegt vandaag dat het van een van de onderhandelaars heeft gehoord dat de Russen erop uit zijn het ontwikkelingscentrum van Opel te kapen en over te brengen van het Zuid-Duitse Rüsselsheim naar Rusland. Als dat gebeurt resten voor Duitsland eigenlijk alleen nog ‘domme’ banen. Het maakt de miljardenhulp van de Duitse regering minder logisch.

    In het weekend lieten de Russen ook al doorschemeren niet voor de lange termijn te willen investeren in Opel. Het zou ze meer om de verbintenis met autotoeleverancier Magna gaan dan om Opel. Verder was de Duitse regering er tot nu toe van uitgegaan dat Sberbank, Gaz en Magna euro 500 mln zouden meenemen als eigen vermogen. Dit weekend werd dit bedrag bijgesteld naar slechts euro 100 mln.

    In een conceptreddingsplan spreekt Magna over het mogelijk schrappen van 11.000 banen bij General Motors Europe. Daarvan zouden er 2.500 wegvallen in Duitsland, waar 26.000 mensen werken, en de rest elders in Europa. Behalve dat de vier Duitse fabrieken open blijven, werden verdere details niet vrijgegeven.

    Via: http://www.fd.nl/artikel/11737254/russen-stellen-eisen-overname-opel

    Het lijkt mij zeer sterk dat de deal tussen de Russen en GM nog doorgaat. Of beide partijen moeten hun standpunten nog even herzien. Opel dreigt in elk geval een speelbal te worden.

    Grote kans dat uiteindelijk Fiat of de Chinezen (BAIC) er met Opel vandoor gaan!

    Login om te reageren
  66. Dil zegt

    8 juni 2009 om 19:15

    Fiat!!!

    Login om te reageren
  67. Peter Hoekstra zegt

    8 juni 2009 om 19:34

    -edit: ga jij je mond eens spoelen!-

    Login om te reageren
  68. HyperTeHK zegt

    9 juni 2009 om 19:43

    Toen ik zondag reed in mijn astra van ik het best een goeie opel.
    Toen ik vanmorgen naar werk reed in mijn VW Golf vond ik het een goeie VW.

    Ik ben de grote uitzondering hier zeker? Met zowel een Opel als VW.

    Eerlijk gezegd ik hoe ze allebei niet meer, te saai maar zeggen dat opel slecht is is noncence. En wat betreft VW zo goed als de fans denken zijn ze niet misschien als totaal pakket beter als opel.

    Maar die kutmotoren van VW, ik heb geen ervaring met de TSI’s maar wel met alle andere motorren het geluid is echt zoveel slechter als van opel en dan heb ik het over de zowel benzine als diesel.

    Wegligging kan ik geen oordeel over vellend want de golf heeft een sportpakket en is een stuk nieuwer.

    Login om te reageren
  69. Peter Hoekstra zegt

    10 juni 2009 om 16:12

    Waarom moet ik mijn mond opeens spoelen, bij vw zijn het toch gewoon joodse beunhazen, die wonen in een jodenhol !!!!

    Login om te reageren
  70. Citrofiel zegt

    10 juni 2009 om 16:17

    @ Peter Hoekstra; Dat slaat helemaal nergens op.

    Login om te reageren
  71. Peter Hoekstra zegt

    14 juni 2009 om 16:02

    @Citrofiel

    Weet je wat nergens op slaat, juist, dat vw Opel bij Magna weg wil hebben !!!!

    Login om te reageren
  72. V240 zegt

    21 juni 2009 om 20:13

    @ Peter Hoekstra; Opmerkingen als “toch gewoon joodse beunhazen, die wonen in een jodenhol” getuigen duidelijk de aard en gedachten van de persoon in kwestie. Ik vind de opmerking erg racistisch en oliedom! Nog strafbaar ook trouwens! De belediging is stuitend!!!

    Wat betreft de blog over VW versus Magna het volgende:
    Dat volgens de Media, Volkswagen bang is voor Magna, kan men op verschillende manieren intrepeteren. “Een mooi koppie met haar is wat anders dan een koppie met mooi haar”maar, het zijn dezelfde woorden. Wij kunnen slechts raden wat er van berichten waar is. Sensuur en dictaten zijn ook in de Nederlandse Media niet vreemd. Er zijn anderen die de berichtgeving bepalen. Wat men leest of via het nieuws op TV en Radio te horen krijgt, is gekleurd en gesensureerd!

    Wij, als consumenten hebben onze eigen voorliefde voor een bepaald automerk. Een Opel liefhebber zal waarschijnlijk nooit een VW liefhebber zijn. dat blijkt wel uit het feit dat de Kadet en later Astra in Nederland zeer geliefd is en VW altijd een hoge score heeft gehad met de Kever, Golf, Polo en de Passat. Als VW Magna weg wil hebben, dan zal daar wel een goede zakelijke reden voor zijn die wij als consumenten niet begrijpen. Het blijft gissen en opmerkingen die beledigend zijn, geven geen pas! Laat de industrie het maar uitvechten. Intussen gewoon genieten van het model en merk waar je in rijdt of wil aanschaffen. Meningen en horen van, zijn altijd gekleurd. Je eigen ervaring met een auto is voor jezelf belangrijk! Storingen komen bij alle merken voor. De een stoort zich daaraan en de ander gaat naar de dealer om het te laten oplossen. Bij ieder merk komen missers voor Kijk naar de Laguna. Maar ook Premium merken als Mercedes met de vorige E klasse hebben problemen. Hoe groot zijn deze eigenlijk? Ik ken een boel mensen die de problemen met beide merken nooit hebben gehad!

    Mijn stelregel is dan ook: De dealer is degene die doorslaggevend is voor het plezier van je auto. Daardoor kan het voorkomen dat juist door de dealer men besluit naar een ander te gaan.

    Wat Opel betreft, ik vind het getuigen van grote klasse dat de grote Opel dealers de handen ineen geslagen hebben om door aandelen van Opel te bemachtigen, zeggenschap krijgen binnen Opel. De heer Timmer is hiervoor de juiste persoon om dat te regelen. Op deze wijze is de consument betrokken bij Opel, omdat de dealers naar hun klanten luisteren. Zij staan immers dichter bij de gebruiker.

    Ik ben geen Opel rijder. Na 3 x een nieuwe Audi, met tussendoor een nieuwe VW Passat , daarna een paar Peugeots en Renault Scenics ben ik nu weer terug bij VAG en rij sinds januari 2009 in een nieuwe Skoda Suberb Greenline TDI. Slechte ervaringen gehad met de 5 franse auto’s tussendoor? Nee, hele goede zelfs. Heb de Skoda gekozen omdat ik mijn klanten dan ruim en met klasse kan vervoeren voor een zeer redelijke prijs.

    De wijze waarop de Nederlandse Opel dealers nu willen werken aan een samenwerking, zou voor mij een reden zijn om voor Opel te kiezen. Uiteraart wel bij een van de Opel dealers die in de groep zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North