Volvo koopt 100% aandelen Polestar

Auteur: , 45 Reacties

Vanaf nu is het bedrijf dat zich specialiseerde in het sneller maken van Volvo's, eigendom van Volvo. En dat is goed nieuws, want dat betekent méér hete Volvo's!

Mercedes heeft AMG, Audi heeft Quattro GmbH, BMW heeft “M” en nu heeft Volvo ook haar volledig eigen performancelabel in de vorm van Polestar.

Tot op heden was Polestar officieel partner van Volvo en ontwikkelde het snellere versies van de auto’s die Volvo bouwt. Ook werkt het aan toekomstige vlotte hybrides. Bovendien runt Polestar ook nog een aantal racetakken, die Volvo’s bouwen voor deelname in verschillende raceklassen over de hele wereld.

Maar vandaag laat Volvo middels een persbericht weten dat het 100% van de aandelen van Polestar heeft gekocht. Daarmee krijgen ze natuurlijk meer invloed op het bedrijf en kunnen ze makkelijker sexy Zweedse performancekarren bouwen. Op dit moment verwacht Volvo dat het in 2015 zo’n 750 V60 en S60 Polestars gaat leveren, maar dit moet op de middellange termijn groeien naar 1000 tot 1500 auto’s per jaar. Daarnaast gaat Volvo verdienen aan het verkopen van aftermarket kits van Polestar.

Er zijn geen financiële details vrijgegeven over de deal. Wel worden alle Polestar-medewerkers nu officieel Volvo-medewerkers. Christian Dahl (de voormalig eigenaar van Polestar) blijft nauw betrokken bij het merk nu het onder Volvo valt.



45 reacties

Had iedereen kunnen verwachten natuurlijk, overigens zie ik Volvo met polestar over een paar jaar wel bij de dtm verschijnen. Zou mooie beelden opleveren!
@henkhupelschoten: dtm?
Duitse touring masters?
Er is volgens mij niet heel veel duits aan een volvo
@agera:

Alfa Romeo destijds wel dan?
@henkhupelschoten: ik kan alles wat volvo nog hotter maakt(of cooler als het toch polestar heet), alleen maar aanmoedigen. Dtm met volvo lijkt me ook een heel gaaf idee!
@henkhupelschoten: eerder WTCC denk ik
@awesome: zou inderdaad eerder gaan gebeuren ja.
Pittig knäckebröd
Eerste punt op de agenda de naam Polestar schrappen.
@GOD: en waarom dan wel?
@estoque: waarschijnlijk uit religieuze overwegingen.
@gtwillem: Terreur alleen uit de speakers!
@estoque: Dit is zon naam die snel begint te vervelen.
@GOD: een naam met bekendheid en waarde zomaar schrappen? Daar gaan ze juist gebruik van maken.
@bosje: Bekendheid en waarde? Ik denk in de praktijk minder dan Jody Bernal.
@GOD: lijkt me toch wat te kort door de bocht. Het merk rijdt al jaren in verschillende series en levert al een tijd pakketjes aan Volvo, en niet te vergeten de S60 en V60 Polestar die echt niet onopgemerkt zijn gebleven binnen het autowereldje. Waarom zouden ze deze achtergrond weggooien? Ik zie daar echt 0 redenen voor. Jij wel?
@bosje: hij wil een naam schrappen, omdat hij snel begint te vervelen. Ik weet niet welk 14 jarig pubertje achter het GOD account zit, maar echt goede redenen heeft hij niet.
Ik denk dat dit een slimme zet van Volvo is.
Voor mij staat Polestar namelijk synoniem aan Volvo
Mooi om te beginnen kunnen ze nu minimaal een geblazen 6cillinder in de xc90 schuiven
@kennone: ja, en op de dag dat ze dat doen komt audi met een goed sturende achterwiel aangedreven sedan. En bouwt BMW weer is een echt liefhebbersmodel. Haha
@lambo4all: dromen mag altijd hé maar geef toe zou wel heerlijk zijn als dat gebeurd
Ik begin Volvo steeds leuker te vinden.
Mooi, en dan nu de concept V60 met die hele dikke motor en handbak in productie nemen!
Goed plan, S80 V8 Polestar iemand?
Jammer. Net als AMG of M gewoon een afdeling dus. Vroeg of laat wordt het dan van tuning/race bedrijf als vanzelf een marketing label.
@autoblog

Waarom altijd Quattro GmbH noemen, en niet gewoon Quattro? Bij M zetten jullie er toch ook geen GmbH achter terwijl ze dat wel hebben…
@jack_abarth: Ik vermoed omdat Quattro zoals bekend zowel de naam is van het vierwiel aandrijfsysteem van Audi als van de performance afdeling. Uit de context is natuurlijk duidelijk welk van de twee in dit geval wordt bedoeld, maar voor de volledigheid zullen ze er daarom GMBH achter zetten. Om die reden altijd al een ongelukkig naam gevonden, ook al is er een historische reden voor.
Xc90 polestar!
Wat een pornokleur is deze kleur blauw op een Volvo!
@ruzzz: Swedish racing green
En volvo heeft ook net beslist om met V8 supercars te stoppen en de ontwikkeling van alles groter dan 4 cilinders

Zullen dus wel gewoon polestar bumpertjes en velgjes worden…
@nofxke: røk!
@nofxke: was al langer bekent hoor, niet sinds deze aankoop.
@nofxke: uhu, my thoughts as well. Ergens hoop ik echt wel dat ze concurrentie blijven van M en AMG ed. En dat zal niet lukken met I4’tjes. Hoop doet leven.
Ben benieuwd of dit het einde is van R-design. Zou wel heel jammer zijn…
@flutterby: misschien veranderen ze de naam wel naar P-design
Ik zal nu wel een knuppel in het hoenderhok gooien, maar Volvo en sportieve auto’s gaat gewoon niet samen. Ergens vind ik het altijd als een tang op een varken staan als er weer zo’n smurfblauwe V40 D2 voorbij komt zetten.

Daarbij worden de Volvo’s vaak verheerlijkt: mijn pa heeft ooit zo’n 850 R gehad, en dat was een niet best om in te rijden. Trage viertrapsautomaat met veel te grote overbrengingen, nul stuurgevoel, tonnen onderstuur, wielspin van hier tot daar waar je naar toe wilt en nog stuiterig bovendien. Ook de C70 T5 (schaatskampioenen) S60/V70 R (haalde bij lange na de 300pk niet, kostte evenveel als een S4 met 344pk V8), C30 T5 (hoe kun je een auto slechter laten rijden dan de auto waarop ie gebaseerd is?) en de S80 V8: serieus de saaiste V8 allertijden. Hees geluid, en niet eens zo snel.

De S60 Polestar is een schitterende auto, maar wel heel erg duur. Dat is 335i prestaties verkopen voor M3 geld.

Daarbij vind ik de luxere en comfortabelere Volvo’s wel helemaal kloppen en zeer de moeite waard. Gewoon een lekkere dikke diesel in een V70 met alle Inscription opties past veel beter bij elkaar.

@gtwillem: Ik denk dat het ze meer te doen is om het feit dat ze nu niet zelf allerlei tuning meuk hoeven te gaan ontwikkelen. Chipjes etc haalden ze al bij Polestar met fabrieksgarantie, nu is het lijntje korter. Denk dat het meer een ‘M Performance’ achtige situatie wordt als echt een M/AMG/RS concurrent. En dat kan tegenwoordig prima bij Volvo. Want iedereen wil 14% bijtelling. Maar wel met 19inch pornojetsers, bumperkit die rechtstreeks uit de racerij komt en dikke dubbele pijpen. Want dan lijkt die 114pk nog wat.
@E34M5Touring: begrijpelijk, zelfde als wat Mercedes met AMG heeft gedaan. Pas in 1998 werd AMG volledig eigendom van Daimler-Benz.

Ik vind het wel sneu hoor, vroeger deed je zo’n pakket als je een 328i had, of een dikke E430. Op zo’n schraapdiesel vind ik het echt kansloos.
@gtwillem: Ja ik ook. En het ergste is, in geval van zo’n D2 maakt het de auto alleen maar langzamer… Want die brede 19inch wielen en bumpermeuk moet allemaal wel door de lucht geduwd worden…
@E34M5Touring: inderdaad! Dat ook ja! Het verschil Al niet mega groot zijn, maar bevordelijk is het niet.

Ik zou zelf het geld uitgeven aan lederen bekleding, upgrade audio en groot navigatie, daar heb je altijd profijt van!
Laat Volvo dan ook gelijk even een ander kleur blauw patenteren voor Polestar, want dit deze kleur vind ik niet om aan te zien.
C30 polestar!
@airisforballoons: Amazone polestar vintage edition.
Lekker. Hoop dat ze wat maken dat goed weerstand biedt aan de gevestigde orde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).