• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar lanceert motortuning voor bijna elk type Volvo

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 april 2015 om 10:36 – 34 Reacties

Productie-Volvo


In-house tuning van de aandrijflijn met behoud van garantie, dat is wat Volvo’s performance-arm Polestar in de planning heeft. Voor bijna elk type motorisering komt er een kitje.

‘Waarom zou je je klanten hun geld naar een chiptuning-boer laten brengen, als je die centen ook zelf kunt opstrijken?’ Dat is de vraag die fabrikanten als BMW en Porsche zich al geruime tijd geleden stelden, waarna ze met pk-verhogende aan te vinken opties kwamen.

Volvo en Polestar begeven zich nu op hetzelfde pad, zojuist maakten ze bekend vanaf juni met ‘meer dan 140 verschillende optimalisatie-varianten voor de Drive-E motoren komen, te beginnen met de T6, T5, D5 en D4-motorblokkken.’ Leasepikken die hun V40 D2 binnen 10 tellen op de 100 willen hebben moeten wat langer geduld hebben.

Focus op het middengebied

De optimalisaties spitsen zich toe op de vlakken gasrespons en motorvermogen. Automaten krijgen optimalisaties in schakeltijden, schakelprecisie en het vasthouden van een versnelling, en off-throttle response.

De aanpassingen spitsen zich toe op verbeteringen van het middelste-toerengbied, waar de auto zich tijdens een actieve rijstijl (inhalen, invoegen op de snelweg) in begeeft. Het zou dus kunnen dat de vermogensspecs gelijk blijven, maar de koppel- en vermogenskrommes in het middengebied verbeteren.

Met deze pakketjes kiest Volvo ervoor om tegen meerprijs een soort D4,5 of T5,5 te creëren, in plaats van een nieuw modeljaar te lanceren waarbij de betalende klanten gratis standaard van de verbeterde software profiteren. Dat is een commerciële keuze, die ook nog wel te verdedigen is. Als gezegd, de specifieke inhoud volgt over een paar maanden.

Ook interessant!

  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Polestar is evenveel waard als Volvo (?)
  • Eerste beeld Polestar 3
    Eerste beeld Polestar 3 bevestigt het ergste
  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Polestar, tuning, Volvo

Vorig bericht: « Deze Italiaanse V12-supercar debuteert binnenkort
Volgend bericht: Deze Murcielago LP640 koop je voor nog geen 30 ruggen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwz3 zegt

    29 april 2015 om 10:46

    Cool

    Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    29 april 2015 om 10:47

    Slim bedacht. Op deze manier kunnen ze een belachelijk slecht draaiende motor maken die wel schoon is op papier en er weer een normaal ding van maken door de software weer normaal te zetten. Dat alles nadat de belastingen betaald zijn uiteraard.

    Worden ze waarschijnlijk in de praktijk ook nog zuiniger van.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      29 april 2015 om 11:33

      @lekbak: en je betaald nog eens extra ook, heel slim gespeeld zo

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 april 2015 om 12:01

      @lekbak: precies! Ik geef ze geen ongelijk. Wel jammer voor andere Volvo tuners.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        29 april 2015 om 16:20

        @dutchdriftking: Brabus en bv Kleeman bestaan toch ook nog?

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        29 april 2015 om 20:44

        @dutchdriftking: MR Sweden, Heico Sportiv en Evolv zullen heus nog wel hun klantenkring behouden. Zij bieden immers ook upgrades voor bumpers, velgen, remmen, veren, dempers, interieur etc aan. Dat doet Volvo sowieso al niet.

        Dit is dan weer wel slecht nieuws voor chiptuners als Rica Engineering, die voornamelijk dit soort vermogenstijgingen doen (ik weet dat Rica ook aparte projecten heeft, maar 95% is chiptuning).

        Login om te reageren
  3. autofanaat zegt

    29 april 2015 om 11:16

    Goed idee, alleen moet ze het niet te duur aanbieden.

    Login om te reageren
  4. 991gt3rs zegt

    29 april 2015 om 11:18

    Brabus is hier ook steengoed in.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      29 april 2015 om 11:20

      @991gt3rs: die leggen in alles een 6.0 V8 met 850pk om zeker te zijn dat er voldoende koppel in het middentoerengebied beschikbaar is ;-)

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        29 april 2015 om 11:39

        @gtwillem: Ja dat klopt maar ik had het over de powerkitjes van Brabus. ”Uniek aan deze Brabus Eco PowerXtra tuning kit is de mogelijkheid om de garantie van uw Mercedes-Benz te verlengen tot zelfs 3 jaar, dit betreft op een nieuw voertuig.

        Brabus GmbH neemt dan de originele garantie van 2 jaar over en verlengt deze met een extra jaar tot een maximum van 100.000 km op motor en aandrijflijn. Deze garantie is alleen mogelijk doordat Brabus als enige een product levert die in het originele Can bus regelsysteem opgenomen wordt. Hierdoor kan het Brabus regelapparaat rekening houden met signalen, geregistreerd door het originele motormanagement of aandrijfsysteem. Invloeden zoals b.v. motorstoringen, lage motortemperatuur of extreme weersomstandigheden worden door het regelapparaat geregistreerd en omgezet in toe- of afname van beschikbaar maximaal vermogen.”

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          29 april 2015 om 20:50

          @991gt3rs: dat is absoluut waar en vooral erg handig. Goede chiptuning is vaak duur, omdat het best gecompliceerd en omslachtig is als je het goed doet.

          De voordelen van zijn Brabus kit is dus dat hij eigenlijk het originele management optimaliseert in plaats van overneemt via een bypass.

          Zo’n D6 kit op een E350 CDI Estate 4-Matic: 300pk, 650nm, 3 jaar garantie en een top van over de 250. Ik ga alvast sparen!

          Login om te reageren
          • 991gt3rs zegt

            30 april 2015 om 10:03

            @gtwillem: Juist! Met jou kan ik praten.

            Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        29 april 2015 om 11:47

        @gtwillem: effectief is het in ieder geval wel…

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 april 2015 om 12:30

        @gtwillem: hahahhaha idd!

        Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    29 april 2015 om 11:19

    @sir_smokalot: was het verschil tussen Porsche de motortuning af fabriek levert (X51/X50) en BMW achteraf?

    OT: vooral handig om de auto’s via de NEDC enorm zuinig te laten lopen, om vervolgens via Polestar tuning ervoor te zorgen dat het ook nog rijdt. Eigenlijk wat Abarth met de Esseesse motortuning doet. En VAG deed met ABT.

    Login om te reageren
  6. audirijder zegt

    29 april 2015 om 11:23

    ligt het aan mij of bieden ze dit al niet aan bij BMW, mercedes en Audi. Hetzelfde motortype met verschillende vermogens. Ik dacht bij Volvo trouwens ook. Het voordeel wat ik er wel van zie is dat dit later uitgevoerd kan worden zodat je de bpm ontloopt.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      29 april 2015 om 11:36

      @audirijder: bij Audi kon je tot voor kort via de dealer ABT tuning krijgen (ik begreep dat dat niet meer gebeurt). Bij BMW kon je altijd met garantie AC Schnitzer upgrades installeren, maar dit doet BMW Performance nu zelf (kun je meteen alcantara stuurwiel, carbon spoiler, stickers, velgen en LSD laten monteren). Bij Mercedes kun je in Duitsland met garantie Lorinser tuning monteren (Lorinser is zelf een grote Mercedes dealer) en Brabus produkten doen ze volgens mij ook niet moeilijk over (dus de Brabus B4, T12 en B6 kits en dergelijke, niet een GLK met 800pk V12 of Twin Turbo SLS.)

      Login om te reageren
      • audirijder zegt

        29 april 2015 om 12:08

        @gtwillem: Klopt! Ik wou mijn Audi destijds ook laten tunen. Echter deed de dealer daar heel erg moeilijk over, omdat ze al een aantal probleemgevallen hadden.

        Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    29 april 2015 om 11:24

    Ben benieuwd wat de kosten voor zo een pakketje worden.

    Login om te reageren
  8. reset zegt

    29 april 2015 om 11:39

    Nu nog een 100PK upgrade voor mijn BMW 114i.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      29 april 2015 om 11:55

      @reset: zit daar standaard geen 100pk in?

      Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      29 april 2015 om 13:03

      @reset: http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/5-bmw/508-1-serie/3855-f2x-2011-2015/5074-114i/ +120pk?

      Login om te reageren
  9. Maarten123 zegt

    29 april 2015 om 11:44

    Heel verstandig. Leuk om de emissie eisen te omzeilen en extra verdiensten voor de dealer. Vervolgens de klant verplichten om het onderhoud aan te scherpen en daar komt je extra omzet weer voorbij. De vraag is alleen hoe lang de RDW dit toestaat.

    Login om te reageren
  10. driftkicker zegt

    29 april 2015 om 12:01

    Maak er gewoon standaard top motoren van!

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    29 april 2015 om 12:30

    Abt doet dit al jaren voor VW!

    Login om te reageren
  12. imdoctorbob zegt

    29 april 2015 om 12:53

    @991gt3rs: Dat is niet anders als wat de meeste fatsoenlijke tuners doen, vaak zelfs op maat nog. Dus van Brabus klinkt fancy maar is puur marketing, want hoe stel je anders immers je motormanagement fatsoenlijk af? Lijkt me dus niet de reden voor garantie. Eerder omdat ze weten dat een blok simpelweg niet ploft binnen 100.000km, en helemaal niet met een lichte chiptuning.
    Maar goed, de meeste merken hebben volgens mij een huistuner die hetzelfde doet als Brabus (ACS, Lorinser, Nismo, Spoon, Mountune, Abarth etc) en volgens mij deed Polestar dit toch al bij Volvo?

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      29 april 2015 om 14:11

      @imdoctorbob: Tuurlijk is dat puur marketing, hoe wil je anders je product verkopen. En zo licht is die ”chiptuning” niet. Een Powerbox heet het btw. Deze zijn op maat gemaakt voor het voertuig en werken pas optimaal als de motor op bedrijfstemperatuur is en houd rekening met meerdere sensoren. Dus gewoon een safe systeem. De meeste tjoening boeren pleuren er een chip in die het vermogen verhogen en thats it. Vaak komt hier iemand met zijn Benz die weer in de noodloop gaat of hokkerig begint te schakelen, chip eruit en loopt weer als een zonnetje (was een Carlsson chip).

      Login om te reageren
  13. schellekens006 zegt

    29 april 2015 om 13:38

    Dat geneuzel met een chipje. Koop gewoon een M3 of C63 als je power wilt of doe nix. Pas geleden kwam er ook zo’n verkoper die helemaal blij was met zijn 2 liter diesel Passat met chiptuning aan mij vertellen dat hij nu echt snel was… Gaaaaapppp….

    Login om te reageren
  14. philipf zegt

    29 april 2015 om 13:41

    Leuk

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    29 april 2015 om 14:44

    Nou, als ze de D2 weer terug kunnen tunen naar een D4 heb ik wel interesse :) Ik ga waarschijnlijk toch niet dit jaar nog kunnen leasen dus de D2 gaat voor mij al 21% bijtelling kosten. Moraalridders kunnen me dan dus niets maken want ik ga niet ineens een 21% auto rijden voor een 14% prijs. Zolang hij onder de 103gr/km blijft zit ik netjes binnen de bandbreedte. Ik ben benieuwd! Die top van 190 vanwege de ecobandjes kan me dan ook niets schelen, als hij op de tussenaccelleratie maar sneller wordt.

    Login om te reageren
    • sturmer zegt

      29 april 2015 om 16:01

      @Gulli: die tussenacceleratie schijnt bij de D4, gezien de aangepaste (lees: lange)ook niet het sterkste punt te zijn.

      Login om te reageren
  16. kennone zegt

    29 april 2015 om 16:36

    Ik snap nie waarom ze niet gewoon kijken naar de motoren van 10 jaar terug. Ik rijd een ouwe T-4 met bijna 3 ton op de teller. En dat ding loopt zoveel lekkerder en soepeler dan die nieuwe 4 cilinders. Fijne opbouw van vermogen en niet dat nerveuze gedoe als bij die nieuwe blokken. En qua verbruik zal hij niet veel onder de nieuwe techniek doen.

    Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      29 april 2015 om 17:03

      @kennone: ik kachel ook lekker door met mijn passat 3bg met 350k+, rij 1 op 20 en geen olieverbruik. Beetje slap op de poten maar dat vreet zo lekker km’s, heerlijk comfortabel.
      Oude VW’s for the win!:)

      Login om te reageren
  17. slickrick zegt

    29 april 2015 om 23:21

    Breng een motor op de markt, die matig is afgesteld en maximaal is afgeknepen. Laat vervolgens de klant in een getunde versie rijden, en vraag daar een bak geld voor.

    In welke andere bedrijfstak koop je een half afgewerkt product om vervolgens weer extra te betalen om het goed te hebben…..? Ik weet het niet

    Hey ober, wat een slappe bak is dit……, ooh betaal even EUR 1 extra dan krijg je lekkere koffie…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North